Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 30 nov 2020, 06:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 nov 2020, 09:44 

Zo'n handshake is gewoon onderdeel van de standaard, al staat hij niet altijd aan. Als je DMR gebruikt krijg je het er gratis bij zeg maar :-)

Bij packet radio, dat op basis van een professionele standaard helemaal voor de zendamateurs ontwikkeld is, heb je een soortgelijke handshake ook. De Amerikaanse software voor de chatmodes FSQ heeft een dergelijke handshake verder ook. FSQ is 100% door amateurs ontwikkeld. FSQ is een jaar of zes geleden bedacht.

Ik weet trouwens niet meer of ik het bij mijn Hytera kan in- of uitschakelen. Volgens mij was dat niets zo. Maar bij de Anytone (onworpen voor de amateurmarkt) kun je sowieso meer dingen instellen dan bij de professionele apparaten.

Ik weet niet helemaal zeker of de benaming correct is, maar ik dacht dat TG's met de handshape acteve TG's genoemd worden en zonder passieve.

Bij de cast is het een ander verhaal. Naar het netwerk toe gedraagt een cast zich volgens mij als repeater of een hotspot. Dat is dus een repeater met maar één gebruiker die je zelf op de betreffende TG koppelt. Geen handshake nodig dan (hoewel die alsnog onderdeel kan zijn van de intern gebruikte protocollen...)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2020, 10:25 

PA0ETE schreef:
Zo'n handshake is gewoon onderdeel van de standaard, al staat hij niet altijd aan. Als je DMR gebruikt krijg je het er gratis bij zeg maar :-)

Dan zal er wel een instelling verkeerd staan in die AT 878 van mij :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2020, 10:30 

De goedkopere apparaten als de Tytera MD-380 hebben deze handshake volgens mij niet. Ik weet niet of de Anytone het heeft. Dat is wel een vrij uitgebreid apparaat.

Behalve met een paar niet HF-dichte luidsprekerboxjes kun je de pulsjes van de handshake (die heel kort zijn) ook goed horen in de stand AM. Bij FM-ontvangst vallen ze waarschijnlijkl helemaal weg in de ruis.)

Ik ben echter niet supergoed in DMR. Ik heb wel heel wat apparaten ingesteld, maar ik heb er zelf nooit veel mee gedaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2020, 12:08 

Ik zou deze kopen,
Wouxun KG-D901 DMR
Goeie of slechte keuze?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2020, 12:27 

Als je het geld ervoor over hebt is de Anytone AT-D878UV PLUS een goede optie.
Goedkoper de MD-390 van Tytera (TYT).

De reden is dat die apparaten alles kunnen beluisteren, dus niet alleen de werkgroepen die je instelt. De Anytone kan dat standaard, bij de MD-380 en MD-390 moet je hiervoor door amateurs gemaakte firmware installeren.

Ik weet niet of die optie ook voor de Wouxun beschikbaar is. Ik ken de Wouxun daarvoor onvoldoende goed. De spullen van Wouxun zijn doorgaans gewoon van een goede kwaliteit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2020, 09:45 

PA0ETE schreef:
De codeplugs kun je voor de meeste apparaten downloaden op https://www.hamdigitaal.nl/

Bovenaan staat ergens een linkje "Bestanden", in het pulldownmenu zie je dan als tweede van boven Codeplugs, en als je daar met de muisaanwijzer op gaat staan kun je uit meerdere zendontvangers kiezen.

Dank voor de tip, maar mijn merk staat er niet bij.
Hoe start ik dan?
73’s kris.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2020, 10:13 

Ik kan niet zeggen hoe je dan aan een lijst komt.

Ik zou in zo'n geval zelf eerst alleen een paar repeaters in de buurt gewoon zelf in het apparaat inprogrammeren. Als je eenmaal QRV bent dan zijn er vast mensen die je spreekt die je kunnen helpen. Wellicht is één van de bestaande lijsten toch compatibel.

Ik zou voor mijzelf ook een bestaande lijst kunnen aanpassen. Dat is echter mogelijk nogal veel (uitzoek)werk.

Maar goed het kan ook best zijn dat iemand die een dergelijk apparaat heeft dat al heeft gedaan. Best kun je dat waarschijnlijk zoals ik al schreef op DMR zelf vragen. Ik doe niet veel met DMR, ik zit zelf vooral op D-STAR. Daar zou zo'n verzoek vermoedelijk wel iets opleveren. Zeker als je zoiets in een ronde of zo vraagt. Maar er kan ook best iemand hier zitten die het weet natuurlijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2020, 20:32 

Ik heb mijn transceiver ontvangen, en lees over programming software.
Helaas zit daar geen programmeerkabel bij :( .
Nu moet ik zoeken om zo’n kabel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2020, 22:14 

Een gewaarschuwd Cappeken telt voor twee... :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 09:01 

Mag hem al terugsturen. Defecte batterij. Na opladen, valt die na 20 sec uit.
Als ik de spanning meet op de batterij, 0 volt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 nov 2020, 17:59 

Ik heb het programma bekeken en snap er niks van.
Zender is pas toegekomen in Inkel. Nu wachten op herstel en dat ze het terugzenden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur