DATV mogelijheid

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

DATV mogelijheid

#1 Bericht door PC1L »

Hallo (D)ATVers,

vraagje met jullie welnemen.

Jaren geleden eea met (analoog) ATV bezig geweest tw 70, 23 en 13 cm. Nu had ik nog liggen een convertor 3,4 - 3,6 GHz, preamp (uiteraard alles home made) en een astra 1+3 'tuner'. Daarbij grid parabool 27 dBd met preamp en enkele kleine yagi's..

Dat werkt uitstekend bij het analoge ATV. Net trouwens als het ATV/AIR gebeuren, met de transmitters, uiteraard altijd home made. Echter, met DATV had ik mij nooit bezig gehouden ivm andere zaken binnen het amateurgebeuren.

De vraag : kan men met bovenstaande ook DATV toepassen in combinatie met een digitale TV ? Eventueel met modificaties hier of daar ? Het is dus wel noodzakelijk dat je weet hoe zo'n oude astra 1+3 tuner in elkaar zit hi. Het gaat hier om de ontvangst.

VE3HKS
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 sep 2017, 15:44
Roepletters: PA0RKA
Locatie: da or Aalten Netherlands or Vilnius Lithuania
Contacteer:

Re: DATV mogelijheid

#2 Bericht door VE3HKS »

Hallo ik zou je als advies kunnen geven. Kijk eens op de website van BATC in de UK. Daar kun je alles vinden wat betreft datv, zenders en ontvangers. Gegroet Rusty PA0RKA Aalten.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: DATV mogelijheid

#3 Bericht door PC1L »

Met dank voor info :-) Gaan we doen zo.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: DATV mogelijheid

#4 Bericht door PA4WK »

Kijk eens hier voor jaargangen van het blad CQ-DATV helaas opgehouden te bestaan
https://issuu.com/cq-datv
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PE5PVB
Berichten: 813
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: DATV mogelijheid

#5 Bericht door PE5PVB »

NB DATV komt steeds meer in de mode. Dit is DVB met hele lage symbolrates, vaak in H264 of H265 op lage resolutie. Hier kun je met jouw standaard satellietontvanger niet veel mee.

Je zou kunnen kijken naar de Minitiouner. Een DATV tuner, perfect voor bovenstaande, ontwikkeld door zendamateurs. Deze is eenvoudig zelf te bouwen. Print, tuner en enkele onderdelen zijn te bestellen bij de BATC (lidmaatschap vereist).

Voor het zenden in bovenstaande mode wordt vaak gebruik gemaakt van een Lime SDR mini of een Adalm Pluto. Software op je PC verzorgt dan de DVB data. Wil je stand alone, dan kun je de Portsdown bouwen op basis van een Raspberry Pi.

Tijdens de dag voor de radioamateur geeft Rob PE1ITR een lezing over DATV op 2m. Hier zullen bovenstaande zaken waarschijnlijk ook voorbij komen, want wat op 2m slaat is ook geldig op de UHF/SHF banden.

Wil je meer kwaliteit, je kunt met bovenstaande ook hogere symbolrates maken waarmee je prima 1080i HD kunt maken. Maar nogmaals, in de amateurwereld worden nog nauwelijks consumenten satellietontvangers gebruikt, hooguit om de lokale ATV repeaters te ontvangen.

on4fra
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2013, 15:01
Roepletters: on4fra

Re: DATV mogelijheid

#6 Bericht door on4fra »

Wat ook een mogelijkheid zou moeten zijn om smalband datv te kunnen ontvangen is met een rtl sdr stick en de sdrangel software. De software draait zowel op windows als Linux. Ik heb de software werkende, ik heb al gewone qso’s ontvangen, maar datv signalen zijn nogal zeldzaam… Maar het zou wel werken.

Plaats reactie