Communicatie luidspreker ontwerpen

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#31 Bericht door pa0ejh »

Verbaast mij niets , zo geef je niet aan wat het conus oppervlakte is , en andere parameters
voer je ook niet in , je krijgt kaarsrechte lijnen , die je sowieso nooit haalt , het programma
kent bv. niet het specifieke frequentie verloop van de speaker hoe kan het dan een betrouwbare
uitkomst geven??

Ik heb als 2e hobby luidsprekers bouwen , dus ik denk dat ik weet waar ik over spreek.....

Alweer succes toegewenst.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#32 Bericht door Rekal »

@ pa0ejh: ojee ojee poging 2

waar zijn de hoge tonen naar toe? vanaf 1000hz valt hij al weg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#33 Bericht door pa0ejh »

Dat komt omdat het programma bedoelt is om Subwoofers uit te rekenen........

Voor een gesloten Box of een twee kamer Subwoofer.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#34 Bericht door PA5MW »

Leuk onderwerp!

Ik prakkizeer ook al enige tijd over zelfbouw van twee stuks luidsprekers in de shack, wellicht in combo met een kleine buizen amp(meer uitnostalgie want een tor kan net zo goed klinken).

Wellicht zien sommigen een en ander anders, maar toch wat opmerkingen naar aanleiding van enkele jaren ervaring mijnerzijds:


SSB/AM audio: 100-6000 Khz met onder 6dB/oct en boven 12dB/oct. Eventueel zelfs max 3Khz voor SSB bij zwakke signalen.

CW audio: 100-1500Hz met 6dB/oct aan beide zijden. Ik luister zelf liefst op pitch van 400 a 500Hz

Denk aan mogelijke luistermoeheid bij te grote bandbreedtes. Wil je Hi-Fi luisteren of gewoon het moeilijke weak signal QSO maken??
Maak de filtering schakelbaar !

LS systeem rendement; liefst laag, onder de 90dB. Waarom? Omdat bij een hoger rendement je juist veel meer achtergrond pruttel (piepjes/ruis/artifacten/etc) gaat horen. Een versterker heeft ALTIJD een pruttelvloer. Ga dat niet hoorbaar maken met een te gevoelige luidsprekersysteem (let op; ik zeg systeem, dus eindproduct inc kast en flitering).Veel vorkomend feit in de Hi-Fi wereld en soms pijnlijk bij een mis-match van een (te?) dure set, te kleine luisterafstand etc...

Bij sommige AF volume regelaars op HF/VHF sets komt er bij opdraaien ineens een enorme ruis uit de speaker, zonder antenne. Al eens naar een Elecraft K2 geluisterd? Doen. Een van de mooiste analoge sets waarbij de AF versteker erg ruis arm is en het net lijkt alsof je de HF kraan open draait ipv AF. Laat dingen horen die bijna geen enkele actuele DSP doos hoorbaar kan maken. En zo (audio) zou het altijd moeten zijn. Echter de AF trapjes zijn vaak weer de goedkope sluitpost in je TRX.

Ja inderdaad veel sets hebben een zwakke AF trap met veel eigen ruis (vb TS850). Oplossingen: meer HF/IF gain in duwen zodat AF volume dicht kan ja (niet praktisch). Of gewoon detector uitgang achterop zo'n DIN stekker naar een externe analoge versterker routen (geen 2x30W of meer HiFi want die is eigenlijk NIET bedoeld voor onze relatief lage luister volumes )


Luidspreker types: kies iets bedoeld voor lage volumes en spraakgebruik. Hi-Fi speakers zijn bedoeld om op relatief hogere volumes te spelen voordat ze tot hun recht (los) komen. Dat zit hem in het mechanische frictie kantelpunt vs max ingangsvermogen. Er zijn echter wel degelijk Hi-Fi speakers die bij een lager volume al heel los en open klinken (herinner me dat voor DALI de sommige Vifa typen daar speciaal voor ontworpen waren).
Je wilt iets dat optimaal presteert (lees veel details laat horen) in een beperkt freq bereik en op relatief korte afstand; een z.g. Near Field Monitor dus. Een 8 euro Visaton 10cm van Conrad kan bij een goed bemeten kast en demping net zo goed resultaat opleveren als een xxl euro Hi-Fi speaker. Er zijn al breedbandige 8-13cm speaker units van rond de 20-35 euro die heeel erg goed moeten klinekn vlgs het bekende zelfbouw speaker tijdschrift. Your mileage may vary....... ;)

GEEN autoradio luidsprekers; die zijn vaak (niet altijd) extra "stijf" uitgevoerd om middels een (te) klein frame een hoog vermogen te kunnen verwerken. Enkel cijfers (belastbaar vermogen) tellen daarbij, niet de klank. Maar ook daar kan je juist weer geluk hebben met b.v. kleine low power dubbel-cone breedband types.


Bestaande YeaComWood luidspreker?
Verstevig de kast, met name het frontpanel; giet rondom de speaker unti alles vol met een hard wordende lijm. Hierdoor treden er minder klankverkleuringen op doordat je de kast "dood" maakt. Ten tweede , en net zo belangrijk, vul de kast propvol met whatever je beschikbaar hebt als dempingsmateriaal (van super speciaal schuim tot een oude fleece trui).

Zo dat was het ff uit mijn hoofd. Tis alweer 10 jaar geleden ;)
15 jr sleutel en praktijk installatie/demo/luister-ervaring waarbij 11.5 bij NAD als service techneut, maar ook DALI, Rogers en Cerwin Vega luidsprekers. Mooie tijd!

73 Mark, PA5MW

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#35 Bericht door Thijzer »

Als je geen extra versterker gebruikt, dan zou ik me ook weinig zorgen maken over de afmetingen van de doos. De conus komt nauwelijks in beweging, luchtverplaatsing is minimaal en met een grote doos heb je net zoveel effect als met een kleine.

De speaker in je Icom luidspreker is wel wat kleiner, produceert een hoop meer herrie met het vermogen uit je set. Ik weet niet of een grote speaker wel goed gaat.

Ik zou eerst eens een kast maken en de speaker erin hangen, eens kijken wat je dan hebt. Op basis van je ergernissen kun je een filter maken: bij teveel hoog een lowpass en andersom. Vooraf theoretisch aan de gang gaan wordt niks, dan zit je in de buurt maar niet dichtbij genoeg. Ik zou vanuit de vastgestelde zaken werken: doos en speaker. Vergeet ook de grille voor de speaker niet.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#36 Bericht door Steef »

PA5MW schreef:Wellicht zien sommigen een en ander anders, maar toch wat opmerkingen naar aanleiding van enkele jaren ervaring mijnerzijds:

LS systeem rendement; liefst laag, onder de 90dB. Waarom? Omdat bij een hoger rendement je juist veel meer achtergrond pruttel (piepjes/ruis/artifacten/etc) gaat horen. Een versterker heeft ALTIJD een pruttelvloer. Ga dat niet hoorbaar maken met een te gevoelige luidsprekersysteem (let op; ik zeg systeem, dus eindproduct inc kast en flitering).Veel vorkomend feit in de Hi-Fi wereld en soms pijnlijk bij een mis-match van een (te?) dure set, te kleine luisterafstand etc...

Bij sommige AF volume regelaars op HF/VHF sets komt er bij opdraaien ineens een enorme ruis uit de speaker, zonder antenne. Echter de AF trapjes zijn vaak weer de goedkope sluitpost in je TRX.
Oxymoron :?: :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#37 Bericht door PC1L »

Bij LS systemen m.b.t. radiozendapparatuur altijd voor ogen houden : afname, informatieverlies mogelijk van redundante informatie ( akoustiek ) bij breedband weergave. Relatieve breedbandigheid bij amateursignalen geeft :

1- 'slechtere' weergave :(
2- onnodige kosten .. :?

Idem dito zo voor politie, brandweer, ambulance, luchtvaart toepassingen ( voor als je met zo'n systeem RX qrv zou zijn : monitoring mode ).

Zelfs de LF eindtrapjes in TRX leveren soms wel veel ruis en andere zaken ..

Advies : probeer vooral geen HiFi system te maken voor dergelijke toepassingen :lol: .. met in dit geval alle daaraan verbonden teleurstellingen :wink:

Een HiFi system met allerlei filters levert soms minder results op dan gewoon de juiste LS gebruiken .. Alleen een HiFi amp met equalizer kan mogelijk een vergelijkbaar result opleveren, maar kijk dan naar het prijsverschil ..

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#38 Bericht door pa0ejh »

Heb een Stationspeaker geknutseld in een wat andere vorm :D

Het is een 45 graden knie mof voor 11cm PVC buis van de Bouwmarkt.
Rond de gehele binnenwand is tandenschuim geplakt anders klinkt het hol.

De luidspreker is een Visaton WS100-8 Ohm , de bevestigings rand is 1cm
breder , waardoor deze precies over de buitenkant van de mof valt.

De bevestigings gaten vallen half binnen de mof , waardoor de parkers toch
voldoende Grip in de zijkant hebben , en de luidspreker goed vast zit.

Er zit geen Filter in , de luidspreker heeft van nature al een afval in het hoog
waardoor het wel wat 'warmer' klinkt maar toch helder genoeg voor HF.

Het grote voordeel is dat de 'scherpe' ruis behoorlijk verzwakt wordt , waar
door het een stuk aangenamer klinkt , waardoor luistermoeheid niet optreed.

Door de schuine plaatsing van de luidspreker ligt de magneet in het midden van
de mof en staat het geheel stevig en valt niet om , de bodem is dicht gemaakt.
SPK1.jpg
SPK3.jpg
Bijlagen
SPK2.jpg
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#39 Bericht door Thijzer »

LOL. Haal het prijsstickertje er even vanaf (ik weet, die krengen krijg je niet los... maar toch).

Ziet er verrekt goed uit. De WS100 kost volgens mij niet veel, is zelfs met gelakte konus. Je moet alleen even oppassen dat er geen keutel doorheen hoeft...

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#40 Bericht door Rekal »

@ pa0ejh: :D dat ziet er erg leuk uit ja, klinkt het ook?

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#41 Bericht door Rekal »

Ik heb vanavond de Visaton w130s 8ohm besteld.

ik hoop in het weekend te beginnen aan de kast. ik ga gewoon een 7l kast maken welke Visaton aanbeveeld.

pe2wdo
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mar 2008, 14:27

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#42 Bericht door pe2wdo »

@Steef:

Ik denk dat Mark (PA5MW) met al zijn audio en hf-ervaring heel goed weet waar hij het over heeft . . .
Dus wat mij betreft: you're jumping to conclusions. Bovendien op een manier die hier niet thuishoort!

Willem :cry:
PE2WDO

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#43 Bericht door Steef »

Zeker over deze :mrgreen: heen gelezen? :shock:

Ik zal het wat makkelijker opschrijven, contradictie.
PA5MW schreef: LS systeem rendement; liefst laag, onder de 90dB. Waarom? Omdat bij een hoger rendement je juist veel meer achtergrond pruttel (piepjes/ruis/artifacten/etc) gaat horen. Een versterker heeft ALTIJD een pruttelvloer.

VS

Bij sommige AF volume regelaars op HF/VHF sets komt er bij opdraaien ineens een enorme ruis uit de speaker, zonder antenne. Echter de AF trapjes zijn vaak weer de goedkope sluitpost in je TRX.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#44 Bericht door Steef »

BTW: Ben al heeeeeeelllllll veeeeeelllllll jaren een audiofiel.

En heb zo'n beetje alles gehoord, en heel veel in bezit gehad.

Van stenen speakers t/m full rance elektrostaten.
Wie praat luistert niet

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#45 Bericht door Rekal »

Het gaat gebeuren!

Ik doop hem tot "REKAL Hamshack speaker"

Dinsdag word het hout gezaagd en word de kist in elkaar gelijmd.
Er komt ook een MUTE knop in, want dat was toch wel handig op de "merk speakers"

De eerste foto's zullen woensdag 27 April te zien zijn.

Even alvast wat info:
Hout: Multiplex populier 1.2cm
Speaker: Visaton W 130 S (8ohm)

Voor en achterplaat: 175 x 175 mm
Boven en onderplaat: 199 x 300 mm
Zeiplaten: 175 x 300 mm

Voorplaat (met speaker) ligt wat dieper in de kast (3cm).
Blijft 175 x 175 x 246 mm inhoud over = 7,53liter
minus de speakermassa en demping is grofweg 7liter.

frequentiebereik: van 86Hz tot 12KHz

diameter speakergat: 110mm
diamter schroefgaten: 4,5mm --- ring: 135mm
Laatst gewijzigd door Rekal op 26 apr 2011, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie