Vossenjacht zenders

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: Vossenjacht zenders

#61 Bericht door PA0ETE »

Cor - PA4Q schreef: 13 apr 2026, 09:05
Alle weerbalonnen over heel Europa kun je hier volgen:
https://tracker.sondehub.org

Ook amateurs laten regelmatig, legaal balonnen op, die zijn hier te volgen:
https://amateur.sondehub.org

Op: https://a18.veron.nl/ledenlinks/
vindt je onder interessante lezingen de lezing van Herman PA0CAB over zijn recordvlucht in 2024, zijn ballon eindigde toen op een hoogte van meer dan 40 km.

73, Cor - PA4Q
Wat ik graag zou willen is een keer (of meerdere keren) een lineaire transponder aan zo'n ballon hangen. Ik wil echter alles legaal doen, en het is wel een dingetje om voor zoiets een vergunning van RDI te krijgen. Het zou heel simpel kunnen, van 70 naar 2m of van 2m naar 10m. Maar ook de tijd die het kost maakt me wat voorzichtig. Ik heb vliegers die je heel stabiel op hoogte kunt houden. Daar kun je zoiets als een transponder mooi mee uittesten.

Er is een tijd geweest dat ik het wat minder nauw met de regels nam, en ook veel vaker de soldeerbout hanteerde. Toen heb ik wel eens zoiets gemaakt. O.a. een keer een ding dat de hele 2m-band naar een 2 MHz-segment op 70 omzette met een half watt uit (en redelijk hoge antennes). 70 cm daar zaten toen bijna alleen nog de fanatiekelingen met zelfbouw spullen, en ik heb hem op een gegeven moment uitgeschakeld toen enkele daarvan amateurs op 2m gingen aanspreken omdat die hun apparatuur niet op orde zouden hebben :) Ik ben tegenwoordig waarschijnlijk netter dan de meeste amateurs in dit soort dingen. Ik zou voor zo'n ballonexperiment in elk geval een vergunning voor de transponder willen hebben.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Cor - PA4Q
Roepletters: PA4Q

#62 Bericht door Cor - PA4Q »

Da lijkt me zeker wel leuk, met een laag vermogen uit (100mW?) op een paar kilometer hoogte moet je toch een groot gebied kunnen bestrijken. Er is geen Doppler effect, dus met eenvoudige middelen kan daar m.i. succeesvol gewerkt worden. Als het grondstation met 100 Watt werkt en de transponder met 100 mW hoeft de ontvanger in de transponder ook niet erg uitgebreid te zijn.
Maar zou een simpele FM repeater niet nog eenvoudiger zijn? Éen frequentie in en éen frequentie uit,dat kan dan met dezelfde apparatuur waarmee je nu LEO satellieten werkt, maar dan zonder Doppler correctie. Een Yagi op een rotor is natuurlijk helemaal fijn.
Ik ben totaal niet op de hoogte van de geldende regels, maar ik kan me voorstellen dat dat voor een repeater wat simpeler ligt.

73, Cor - PA4Q

PA0MUS
Roepletters: PA0MUS
Contacteer:

#63 Bericht door PA0MUS »

Ik ben voornemens de eerste 2m vossenjacht in Limmen op 10 mei a.s. te organiseren startend (en eindigend) op het grasveld aan de Enterij in Limmen (NH). Verzamelen en inschrijven om 13:00. De wedstrijd start om 14:00 tot 16:00. Hierna is de uitslag en prijsuitreiking (tot ong. 17:00).

Aan de Enterij is ook een Albert Heijn en een bakker dus daar kunnen mensen vooraf naar behoefte hun lunch regelen.

Er zullen tien 2m zenders in de oostzijde van het dorp worden verstopt zodat er aardig wat km moeten worden gelopen om deze allemaal op te sporen...

groet,
Rob

Base : Kenwood TS-2000 (VHF/UHF), IC-7300mk2 (HF), Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool
Mobiel : ICOM IC-2730E, Comet CA-2x4SR

PA0MUS
Contacteer:

#64 Bericht door PA0MUS »

De website voor het inschrijven en later om de zenders (middels een QR-code) aan te melden is https://www.ham-vossenjacht.nl en is nu operationeel...

Ik heb het frequentie gebiedje van de vossen wat verlaagd naar het gebiedje tussen de 144.5 en 144.75 MHz zodat dit beter in het bandplan past...

Base : Kenwood TS-2000 (VHF/UHF), IC-7300mk2 (HF), Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool

PA0ETE
Contacteer:

#65 Bericht door PA0ETE »

PA0MUS schreef: 20 apr 2026, 15:27 De website voor het inschrijven en later om de zenders (middels een QR-code) aan te melden is https://www.ham-vossenjacht.nl en is nu operationeel...

Ik heb het frequentie gebiedje van de vossen wat verlaagd naar het gebiedje tussen de 144.5 en 144.75 MHz zodat dit beter in het bandplan past...
Ik doe niet mee aan de jacht, maar denk je wel aan iemand als mij als smartphonemijder: ik kan onderweg geen QR-codes scannen.

PA0ETE
Contacteer:

#66 Bericht door PA0ETE »

Maar thuis wel hoor :)
Bijlagen
qr-code_dus.png
qr-code_dus.png (1.71 KiB) 762 keer bekeken

pe1hzg

#67 Bericht door pe1hzg »

Als ik naar de foto's kijk, mis ik een beetje de lowpassfilters in je vossenjachtzenders.

Harmonische onderdrukking van deze modules staat wijselijk niet gespecificeerd bij deze dingen, is meestal niet best.

Heb je deze dingen al eens met een analyser bekeken?

heb je rekening gehouden met een filter in je bouw-werkzaamheden?

pe1hzg

#68 Bericht door pe1hzg »

sottezero schreef: 09 apr 2026, 20:07 Durf het bijna niet te zeggen maar het is 2026. Kan het nog dat je vossenzenders bouwt die eruit zien als een pipebomb met remote trigger en ballonnen met dingen eraan worden misschien nu uit de lucht geschoten door defensie, kmar of politie. :mrgreen:
Ik denk dat je "verzekering" een beetje onderschat.

Ik kan me voorstellen dat het KNMI, met zijn budget, het risico kan nemen van een ballon die naar beneden komt, iets stukmaakt en een eigenaar dat met "miljaar en potverdoemme!" de schade bij de KNMI verhaalt. Ik kan me voorstellen dat het KNMI daarvoor zelfs gewoon geld reserveert.

Het wordt een ander verhaal als een club van goedwillende onbetaalde vrijwilligers een dergelijke claim krijgt. Stichting NOS heeft een groot probleem als ze dat zou overkomen. Wat zou er gebeuren als de ballon bijvoorbeeld landt in een hoogspannings-schakelstation?

In Nederland zijn we gewend alles wat los en vast zit te verzekeren. Er zijn mensen die een auto, die in waarde verdubbelt als je 'm aftankt, nog steeds all-risk verzekeren in plaats het eventuele verlies te nemen en van de niet-uitgegeven verzekeringspenningen eventueel een volgende auto te plannen.

Een soortgelijk ding speelt bij "repeaters". Een van de grote problemen is om je spullen verzekerd te krijgen: als de antenne omlazert en er gebeurt iets met het dak, of erger, wie betaalt de schade? Vandaar dat vele repeaters en dergelijke tegenwoordig in beheer-stichtingen zitten omdat alleen deze constructies verzekerd kunnen worden. En ik kan je vertellen dat de risico's nog steeds niet mis zijn: het papierwerk ("risico-analyse" als je eens wilt klussen) is veel extra werk.

En verzekeren is ook een kans-spel. Jouw WAO (na conversie) is o.a. gebaseerd op de bijzonder kleine kans dat jij bij 100 levensjaren nog steeds niet titsup gegaan bent. Of een vallende bal met electronica schade veroorzaakt, daar weinig data van. En dus zie ik vele verzekeraars afhaken want waarom zouden ze een risico nemen wat ze niet in kunnen schatten?

Ik hoop nog steeds dat er op het forum een zendamateur is wiens dagelijks werk "verzekeringen" is en die kan helpen het risico te duiden en daarmee een polis weer mogelijk maken.

En ondertussen is "verzekeren" lastig, en wordt steeds lastiger.

Geert Jan

PA0ETE
Contacteer:

#69 Bericht door PA0ETE »

Mijn antenne en repeaterantenne zijn gewoon bij de verzekering ven het huis included. Dat is door de verzekeraar bevestigd. De repeater die ik een paar jaar geleden nog op een ander adres had viel onder de verzekering van het bedrijf van een vriend van me, op dat adres gevestigd. Dat de verzekering daarvoor geldig was, is in beide gevallen door de verzekeraar bevestigd.

Als iemand een verzekering zoekt voor een ballonjacht ben ik wel bereid om naar een verzekeraar te zoeken. Geen garanties, maar ik denk dat dit via degenen die mijn verzekeringspakket doen wel lukt (ik bedoel daarmee niet onder mijn verzekering, maar dat bedrijf weet hier ongetwijfeld wel een mouw aan te passen). Een paar jaar geleden wilde ik met zenders onderaan een grote vlieger experimenteren. Er zijn dan bijv. eisen (van de overheid) dat in geval van nood je de payload op afstand moet kunnen ontkoppelen en met een parachute naar beneden moet kunnen laten komen met een bepaalde maximale daalsnelheid. Als je daaraan voldoet was toen (2 of 3 jaar geleden) verzekering geen probleem. (Ik had dat opgelost met een aftstandsbesturing op 868 MHz, zodat dit niet gemakkelijk door de amateurappratuur verstoord zou raken. Dezelfde vlieger gebruik ik ook voor video en fotografie vanaf de vlieger.

PA0MUS
Contacteer:

#70 Bericht door PA0MUS »

pe1hzg schreef: 20 apr 2026, 21:26 Als ik naar de foto's kijk, mis ik een beetje de lowpassfilters in je vossenjachtzenders.

Harmonische onderdrukking van deze modules staat wijselijk niet gespecificeerd bij deze dingen, is meestal niet best.

Heb je deze dingen al eens met een analyser bekeken?

heb je rekening gehouden met een filter in je bouw-werkzaamheden?
Deze dingen hebben inderdaad vreselijke harmonische en zijn zeker niet small-bandig. Ik kan er in de toekomst wellicht nog een klein SMA naar SMA bandfiltertje tussen zetten maar de vraag is of dit echt nodig is voor het beperkte gebruik... Ook overweeg ik nog deze dingen 10 of 20 dB te verzwakken. Dat onderdrukt de ongewenste harmonische natuurlijk ook...

PA0ETE
Contacteer:

#71 Bericht door PA0ETE »

Er zijn eisen voor, in een deel van de gevallen gaat het over het absolute vermogen, in andere gevallen om de onderdrukking (afhankelijke van de frequentie).

Een paar dB is niet zo erg, want bijv. de antenne filtert, zeker als het er eentje is voor één band ook nog wat weg. Strikt genomen telt dat volgens de regels dus niet mee, je moet aan de regels voldoen.

Dit is waar je aan moet voldoen:
.
1___.png
.
2___.png
.
Deze info is hier te vinden:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2024-06-20

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#72 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

En dit is ook examenstof.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl & NXDN Reflector http://nxdngnz.nl/

PA0ETE
Contacteer:

#73 Bericht door PA0ETE »

Dat wist ik dan weer niet. Maar mijn examen was in november 1974 :)

PA0MUS
Contacteer:

#74 Bericht door PA0MUS »

De tien 2m zenders zijn klaar en ingesteld op frequenties tussen de 144.5 en 144.725 MHz elk 25 kHz van elkaar gescheiden. Elk heeft een eigen uniek dierengeluid en de eerste vossenjacht is georganiseerd (10 mei a.s., zie https://www.ham-vossenjacht.nl).

We hebben wat proef jachtjes gedaan met een deel van de zenders en alles werkte naar behoren. Met een vossenjacht dipool antenne en met een Moxon i.c.m. met een 0 - 90 dB verzwakker waren de zenders tot op 2m afstand uit te peilen, dus dat werkt prima...

Ik ga ook nog een setje van 10 stuks voor de 70cm band bouwen (gebaseerd op de AS828-U) die dan meer geschikt is voor gebruik buiten de bebouwde kom!

PA0ETE
Contacteer:

#75 Bericht door PA0ETE »

Ik heb de eerste van de twee identieke posts verwijderd :)

Plaats reactie