Vossenjacht zenders

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: Vossenjacht zenders

#31 Bericht door PA0ETE »

Probeer deze, die zijn misschien beter. Je betaalt verzendkosten, maar je hebt ze ook sneller dan uit China

https://www.tinytronics.nl/en/switches/ ... ch-mts-202
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

#32 Bericht door PE4WJ »

Tinytronics haalt dit spul zeer waarschijnlijk ook uit China. Kwaliteit heeft nou eenmaal een prijs hi.

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA0ETE
Contacteer:

#33 Bericht door PA0ETE »

Ik ken het bedrijf vrij goed (meerdere keren zaken mee gedaan). Ik heb dus een redelijk vertrouwen in wat ze leveren. Ik denk dat ze ze niet zouden leveren als ze zo makkelijk zouden smelten als Rob beschrijft.

PA0ETE
Contacteer:

#34 Bericht door PA0ETE »

Niet bedoeld als reclame of aanbeveling:

Onderdelen koop ik vaak bij Tiny, maar ook bij https://okaphone.nl/ (alleen voor de unieke ervaring van hun webshop zou je dat al een keer moeten doen). Je koopt bij een echte winkel in Groningen. Als je bestelt gaat er iemand de winkel in om het bestelde te pakken, en die laat je dan weten of alles op voorraad is :) Maar tot nu toe alles van een heel goede kwaliteit wat ik er gekocht heb, en ze doen er ook verzoeknummers, bijv "ik wil dat alle gekochte accu's uit dezelfde serie komen, zodat ze niet verschillen", toen werden er apart accu's besteld, zodat dit absoluut zeker was. Vergeet niet op de site bij de afdeling 'Funtronica' te kijken. Van alles wat je niet nodig hebt en toch zou willen kopen :)

https://www.vandijkenelektronica.nl/ voor meer specifieke zaken

En natuurlijk https://www.haje.nl/

Raspberry's en toebehoren haal ik uit meerdere bronnen, waaronder ook Tiny, maar in totaal vijf partijen afhankelijk wat ik nodig heb en hoeveel.

Arduino en wat erop lijkt bij https://www.otronic.nl/en/ Daar vandaag nog wat geleverd gekregen, een printje met een sensor erop, waar ik 15 euro voor dacht te moeten betalen hadden ze voor 2,70 euro :)

Ik heb nog nooit onderdelen rechtstreeks in China besteld. Wel veel andere dingen, en complete amateurapparatuur.

pa8w
Roepletters: PA8W
Contacteer:

#35 Bericht door pa8w »

Ik ben het volledig eens met PA1FOX dat handpeilen op 70cm prima te doen is.
Je hebt inderdaad snellere en wellicht ook wat diepere fluctuaties in veldsterkte door de kortere golflengte in vergelijking met 2 meter.
Maar het is prima te doen.
Het is bijzonder jammer dat er door zendamateurs zo weinig op 70cm gepeild wordt, want op 70 zitten beduidend meer signalen in de lucht dan op 2 meter zodat je genoeg oefenmateriaal hebt.
En anders oefen je op weersondes in de 400-406MHz band: Dagelijks komen deze cadeautjes aan een parachute naar beneden vallen vanaf 22-34km hoogte.
Ik ben die dingen ooit gaan peilen als oefenmateriaal voor de nationale ballonvossenjacht.
Het eerste stuk met de dopplerpeiler op de auto en als je niet per auto bij de sonde kan komen dan uiteraard het laatste stukje met een handpeiler.
Je komt op de gekste plekken en meestal zijn de mensen blij dat je die rommel uit hun akker, weiland, tuin, of van hun fabrieksdak haalt.
Door de jaren heen heb ik er dik 130 geborgen en er veel ervan geleerd.
Voor de handpeiling gebruik ik inderdaad een -gemodificeerde- moxon die nog smaller is dan de gewone en die een enkele diepe nul aan de achterkant heeft.
Die heeft zich net name op maisakkers en door lage begroeiing sterk bewezen.

En nog steeds peil ik vrijwel elk voor mij onbekend signaal wat een redelijk lokale oorsprong lijkt te hebben.
Beduidend spannender en leerzamer dan een gemiddeld QSO...

Groetjes,
Wil
PA8W

PA0MUS
Roepletters: PA0MUS
Contacteer:

#36 Bericht door PA0MUS »

Wil, ik ben nu wel heel benieuwd wat er dan van zo'n grote hoogte naar beneden komt vallen wat je weet terug te vinden???

Toch geen metorieten???

Base : Kenwood TS-2000 (VHF/UHF), IC-7300mk2 (HF), Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool
Mobiel : ICOM IC-2730E, Comet CA-2x4SR

PA0ETE
Contacteer:

#37 Bericht door PA0ETE »

PA0MUS schreef: 09 apr 2026, 17:21 Wil, ik ben nu wel heel benieuwd wat er dan van zo'n grote hoogte naar beneden komt vallen wat je weet terug te vinden???

Toch geen metorieten???
De ballonvossenjacht bedoel je denk ik. Dit was een evenement dat volgens mij sinds COVID niet meer gehouden wordt, maar dat was niet de aanleiding. Ik dacht de verzekerbaarheid.

De vos wordt aan ee ballon opgelaten. De eerste jaren moest de sonde verplicht na zoveel km hoogte worden losgelaten. Dat werd bewerkstelligd door een soort smeltveiligheid, die door de lage temperaturen steevast niet wilde loskoppelen. Uiteindelijk werd er vergunning afgegeven voor grotere hoogtes.

In het begin kwamen er grote hordes op het evenement af. Zodanig dat (de grenzen bestonden toen nog) toen de ballon een keer in Duitsland landde, dat de douane dit niet aankon en zowel de Duitse als de Nederlandse douane de grens open zetten, toen ze hoorde wat er aan de hand was, in de verwachting dat de meute wel snel weer naar Nederland zou terugkeren.

Het was in die jaren een initiatief van het radioprogramma Hobbyscoop, en de tussenstanden en wat ik hierboven over de douane vertelde waren te horen in het NOS-programma Langs de Lijn.

Toen Hobbyscoop niet meer werd uitgezonden werden de jachten georganiseerd door de Stichting Scoop, de erfopvolger van het programma.

De jachten werden steeds professioneler. Er ging bijv. een camera mee naar boven, maar ook de jagers werden steeds professioneler. Een plaatsgenoot en bijna-buurman van ondergetekende vormde samen met iemand van een van de universiteiten een team, en met een model van de luchtstromingen en actuele gegevens voorspelden zij zo waar de vos zou neerkomen. Daar reden ze op hun gemak naartoe, en gingen vervolgens met de auto staan wachten om de dalende ballon bijna letterlijk uit de lucht te plukken, die kwam dus vlakbij hen neer op de voorspelde plek. Ze wonnen op die manier enkele keren de jacht, en waren vervolgens niet de enigen die hetzelfde kunstje uithaalden. Creatief en conform de regels nietwaar :)

Om dit te voorkomen besloot de organisatie om de ballonnen niet meer zoals daarvoor steeds bij het KNMI op te laten, maar steeds vanaf een andere locatie, die geheim gehouden werd. Hiermee kwam een eind aan de voorspellende winnaars en was het weer een eerlijke strijd tussen de peilers :)

PA0ETE
Contacteer:

#38 Bericht door PA0ETE »

Ballonvossenjacht 2020:
.

youtu.be/SZcz910hUto

En die van 2008, maar dan vanaf de camera onder de ballon gezien :)
.

youtu.be/7fFcywOtyvI

PA0ETE
Contacteer:

#39 Bericht door PA0ETE »

De eerste jaren hing er onder de ballon alleen een baken, maar later kwam er daarnaast een crossbandrepeater, die meestal met gemak vanuit bijvoorbeeld de UK nog te werken was.

PA0ETE
Contacteer:

#40 Bericht door PA0ETE »

Ik weet dat er diverse uitdagingen waren, en de organisatie was niet iets van een paar man, het was eerder van enorme omvang. Maar ik vind het wel erg jammer dat het niet meer gebeurt.

PA0MUS
Contacteer:

#41 Bericht door PA0MUS »

Volgens mij werd de zender voor de eerste ballonenjacht nog door mijn vader gemaakt en in een grote bol van purschuim werd die uiteindelijk onder de weerballon gehangen. Ik kan me nog iets herinneren van de voorbereidingen hiervan...

Base : Kenwood TS-2000 (VHF/UHF), IC-7300mk2 (HF), Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool

PA0ETE
Contacteer:

#42 Bericht door PA0ETE »

Ik was bij de eerste aanwezig, ik denk dat dat op de Jutberg was. Ik heb het smeltmechanisme voor het loskoppelen van nabij gezien, en ik snapte wel dat dat niet werkte :) De enige die ik van gezicht kende die er toen aanwezig was, dat was iemand van de toenmalige repeater PI3PYR.

Ik denk dat het idee ervoor mogelijk is gekomen door iets wat ik zelf in gang gezet heb. Dat was een mislukt ballonexperiment tijdens een Jota, waar Hans Jansen van Hobbyscoop bij was, enkele jaren voordat de eerste jacht plaatsvond. Maar ik heb nooit van hem gehoord dat het idee daar vandaan kwam.

Dat zat zo, de Jota dat jaar vond plaats onder mijn call. En ik vond dat we wat speciaals moesten doen. Maar ik was nog geen 25, en wel eens onbezonnen. Ik dacht dus een GP voor 2m op te laten aan een weerballon. Dat had enorm veel voeten in de aarde. Want de brandweer moest er bij komen. Het helium ervoor was 200 gulden (maar werd uiteindelijk gesponsord). En bovenal moesten we toestemming hebben van de luchtmachtbasis Soesterberg, waar we 8 of 10 km vandaan zaten. De ballon mocht in elk geval niet los raken.

Die jeugdige onbezonnenheid van ondergetekende bleek uit het volgende: ik had niks berekend of wat ook. En dus bleek dat die GP aan de ballon nog wel omhoog wilde. En 1 of 2 of 3 meter coax ook. maar bij een meter of vijf RG-58 bleef de ballon dus ongeveer 1 meter boven de grond hangen met de coax horizontaal, en met meer coax kwam ie naar beneden.

Ach, ik zeg maar zo, ook als een experiment mislukt is het als experiment natuurlijk wel geslaagd. Ik was erg teleurgesteld. Maar als het eventueel klopt dat het experiment indirect heeft geleid tot het idee van de ballonjacht. Ach, dan was het eigenlijk wel een heel goed experiment :)

PA0ETE
Contacteer:

#43 Bericht door PA0ETE »

Het is inderdaad een verzekeringskwestie, zo staat in 2022 op de site:

https://www.ballonvossenjacht.nl/

PA0MUS
Contacteer:

#44 Bericht door PA0MUS »

Prachtig verhaal in posting #42 John. Ik zie het helemaal gebeuren, maar zoals je al zei: experiment zowel mislukt als gelukt (van geleerd) :D

sottezero

#45 Bericht door sottezero »

Durf het bijna niet te zeggen maar het is 2026. Kan het nog dat je vossenzenders bouwt die eruit zien als een pipebomb met remote trigger en ballonnen met dingen eraan worden misschien nu uit de lucht geschoten door defensie, kmar of politie. :mrgreen:

Plaats reactie