Vossenjacht zenders

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PA0MUS
Roepletters: PA0MUS
Contacteer:

Vossenjacht zenders

#1 Bericht door PA0MUS »

Het prototype van de eerste 2m vossenjachtzenders die ik van plan ben te maken is klaar. Dit op basis van een SA828 (VHF), een dualband antenne een geluidskaartje, een batterijhoudertje en een schakelaar...

Shopping lijst per zender:
* SA828: https://nl.aliexpress.com/item/32395594 ... pt=glo2nld (komen per 2 maar 1 nodig per zender)
* Geluidskaartje: https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... pt=glo2nld (11 dieren geluiden + nog wat geluidjes)
* 1x weerstand 100k en 1x weerstand 330 ohm om geluidsnivo aan te passen van lijn naar microfoonniveau
* 1x antenne: https://nl.aliexpress.com/item/10050063 ... pt=glo2nld
* 1x batterijhouder 3x AA: https://nl.aliexpress.com/item/10050117 ... pt=glo2nld
* 1x batterijhouder 1x D: https://nl.aliexpress.com/item/10050116 ... pt=glo2nld
* 1x schakelaar (power hoog/laag): https://nl.aliexpress.com/item/10050083 ... pt=glo2nld (let op: 5de optie (3 polige schakelaar on/on), 10 stuks, 1 per zender benodigd)
* 1x schakelaar (aan/uit): https://nl.aliexpress.com/item/10050024 ... pt=glo2nld (5 stuks, slechts 1 nodig per zender)

Slechts 1x nodig om de zenders te programmeren:
USB bordje: https://nl.aliexpress.com/item/14825927 ... pt=glo2nld
Software om de bordjes te programmeren: https://www.nicerf.com/walkie-talkie-mo ... sa828.html

Filmpje: https://www.musquetier.nl/downloads/vos ... zender.mp4

Later wil ik ook een setje voor 70cm maken op basis van de SA828 UHF: https://nl.aliexpress.com/item/20268798 ... pt=glo2nld

Base : Kenwood TS-2000 (VHF/UHF), IC-7300mk2 (HF), Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool
Mobiel : ICOM IC-2730E, Comet CA-2x4SR

pe1hzg

Re: Vossenjacht zenders

#2 Bericht door pe1hzg »

Ik heb niet specifiek gemeten aan de SA828, maar bij soortgelijke modules eerder bleek dat een laagdoorlaatfilter aan de antenneaansluiting geen overbodige luxe is.

Vraag twee. Vossenjachtzenders werken typisch met AM, niet met FM (peilen met FM is vanwege de bij FM gebruikte limiter niet zo fijn). Heb je onderzocht hoe je deze module in AM kunt moduleren?

PA0MUS
Contacteer:

#3 Bericht door PA0MUS »

Wat tips:

1) Op de SA828 verbind je de PTT aansluiting permanent aan ground (GND).

2) Door de pin H/L via de tuimelschakelaar naar GND te verbinden kan je wel of niet voor Low (500mW) of High (1W) vermogen kiezen.

3) Beide bordjes werken op de 3x 1,5 = 4.5 volt van de 3 AA batterijen.

4) Soldeer de speaker + van het geluidsbordje via de 100k weerstand aan de Mic_In van de SA828 en zet de 330 ohm weerstand ook aan de Mic-In vast en aan de ander zijde aan de ground (dit geeft ong. -50dB verzwakking).

5) Kies één van de geluidjes door één van de poorten (P2 t/m P6 (of P7 bij gebruik van P10 en P12)) permanent te verbinden met P10, P11, P12 of P13.

6) Sluit de antenne aan op de SA828.

Voordat je de batterij aansluit op het SA828 bordje sluit je eerst tijdelijk het USB programmeerbordje aan en programmeer met de te downloaden software de 16 Tx kanalen in (de Rx doen er niet toe voor deze zenders). Ik heb zelf 145.0 en dan telkens 12.5 kHz hoger voor de 16 kanalen gekozen (dus 145.0 MHz t/m 145.1875

Sluit hier het gele draadje aan op de RXD van de SA828, wit op TXD, rood op VCC en zwart op GND.

Na het programmeren haal je de draadjes van het USB bordje weer los en sluit je de batterij (met de aan/uit schakelaar in serie met het rode draadje) aan op beide bordjes (SA828 en het geluidskaartje).

Kies het gewenste kanaal op het SA828 bordje met de draaischakelaar, zet de zender met de schakelaar aan en luister op een ontvanger of alles werkt en je het gekozen geluidje telkens hoort herhalen!!!

Als alles het doet kan je de boel inbouwen in een geschikte spatwaterdichte behuizing.

Ik denk dat ik hiervoor zelf een 4cm doorsnede waterleiding buisje van een centimer of 20 met doppen aan beide zijde voor ga gebruiken. Ik zal een foto posten later als alles netjes is ingebouwd...

Data sheet van SA828: https://www.alldatasheet.com/datasheet- ... SA828.html
Bijlagen
Screenshot 2026-04-04 181441.png
Laatst gewijzigd door PA0MUS op 04 apr 2026, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Base : Kenwood TS-2000 (VHF/UHF), IC-7300mk2 (HF), Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool

PA0MUS
Contacteer:

#4 Bericht door PA0MUS »

pe1hzg schreef: 04 apr 2026, 16:59 Ik heb niet specifiek gemeten aan de SA828, maar bij soortgelijke modules eerder bleek dat een laagdoorlaatfilter aan de antenneaansluiting geen overbodige luxe is.

Vraag twee. Vossenjachtzenders werken typisch met AM, niet met FM (peilen met FM is vanwege de bij FM gebruikte limiter niet zo fijn). Heb je onderzocht hoe je deze module in AM kunt moduleren?
Dank voor de tip, wellicht is dit nog nodig.

Op je vraag terug te komen. Ik wil eerst eens kijken hoe dit werkt. Ik weet niet of deze AM kunnen moduleren. Ik ben het iig niet tegengekomen om in de beschrijving van de module...

PA0MUS
Contacteer:

#5 Bericht door PA0MUS »

Gemonteerd in een 11 cm lange en 5 cm doorsnede afvoerpijp met dop en 4.5 cm doorsnede gootsteendop aan de onderzijde:
Bijlagen
IMG_6673.jpeg
IMG_6674.jpeg

PA0MUS
Contacteer:

#6 Bericht door PA0MUS »

Beschikbare geluiden:
Koekoek (in de prototype)
Vogel
Hond
Wolf huil
Kalkoen
Schaap
Varken
Kikker
Kat
Tijger

en nog wat minder geschikte wapenvuur geluiden.

https://gv-vod-cdn.aliexpress-media.com ... 9a70a958f5

PA0MUS
Contacteer:

#7 Bericht door PA0MUS »

Het signaal is nog wel wat te sterk om de zender uit te kunnen peilen (500mW in Low instelling) maar ik heb een setje verschillende SMA naar SMA verzwakkers besteld om te kijken welke hiervoor soelaas jan bieden voor wandel, fiets en auto vossenjachten..

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#8 Bericht door PA0ETE »

Peilontvangers kun je als het goed is wel genoeg verzwakken voor 500 mW. Ik heb vossenjachten georganiseerd waarbij met de auto gepeild werd. Afhankelijk van de afstanden werkten we daar met 5W en soms met 40W. Ik heb echter geen ervaring met spoetnikjachten waarbij er zoals hier meerdere in een bos verstopt worden. De peilontvangers die ik heb (en hoop dat ze het nog doen) kun je in elk geval genoeg terugdraaien (in één geval) en terugschakelen (in het andere geval).

AM is inderdaad gebruikelijk.

Ik kan het zo snel niet zien aan de SA828, maar als je de 500 mW toch in een weerstand opstookt zou je iets kunnen bedenken waarmee je dat opgestookte vermogen variabel kunt maken via transistoren of FET's. En dan heb je je AM-modulator. Misschien haal je geen 100% of 80% modulatie, maar voor een vossenjacht is denk ik ook 50% wel genoeg. Je moet er alleen voor zorgen dat de indtrap wel steeds met een goede impedantie afgesloten blijft.

Ik weet niet of er een chip gebruikt wordt voor de eindtrap. Zo niet dan gebeurt het schakelen van het zendvermogen vermoedelijk extern met iets als een extra emitterweerstand in de eindtransistor. Wanneer dat zo is kun je daar ook AM op moduleren. Vergeet niet een lowpassfilter (3 tot 3,5 kHz) achter die fraaie koekoek- en andere geluiden te zetten want anders is er een kans dat je in AM een paar honderd kHz breed bent als dat digitaal wordt opgewekt :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA1FOX

#9 Bericht door PA1FOX »

Inderdaad, een goede peilontvanger heeft geen probleem met een paar watt op korte afstand. Maar met spoetnikzenders heb je meestal al aan 50 milliwatt meer dan zat.

Bij voorkeur inderdaad AM aanhouden, peilen kan dan op het gehoor in plaats van op een metertje.

Maar de grootste aanbeveling van mijn kant zou zijn, geen rubber duck als zendantenne gebruiken voor de vos. Voor minder ervargen vossenjagers moet je toch echt een horizontaal gepolariseerd signaal aanhouden. Bijvoorbeeld een horizontale loop of een turnstile antenne.

En voor John, spoetnikjachten zijn heel leuk. In het verleden heb ik wel eens met jachten meegedaan waar er 20 spoetniks verstopt waren. Naast het uit elkaar houden van de signalen moest je dan ook administratie bijhouden om te voorkomen dat je erachter komt dat de 18e vos die je vindt dezelfde is die je als 2e al gevonden had.

PA1FOX
(call is niet toevallig trouwens... heb wel 'enige' ervaring :wink: )

Rene - pg3r
Roepletters: pg3r

#10 Bericht door Rene - pg3r »

PA1FOX schreef: 07 apr 2026, 15:54 Bij voorkeur inderdaad AM aanhouden, peilen kan dan op het gehoor in plaats van op een metertje.
Met een AM-ontvanger kun je toch een FM-signaal ontvangen, met flankdetectie?

PA0ETE
Contacteer:

#11 Bericht door PA0ETE »

Rene - pg3r schreef: 07 apr 2026, 16:28 Met een AM-ontvanger kun je toch een FM-signaal ontvangen, met flankdetectie?
Het gaat echt beter met een AM-signaal. Bij flankdetectie kun je op verschillende manieren afstemmen, zeker als het signaal sterker wordt. Bij spraak hoor je misschien nog aan de afstemming het punt met de minste vervorming, maar bij een toontje niet.

Je hebt dan geen goed beeld meer of het signaal sterker is geworden doordat je de frequentie anders hebt afgestemd of dat het komt doordat het signaal ook echt sterker is. De meeste vossenjachtontvangers die ik ken hebben een VFO, en dus kun je niet een nauwkeurige frequentie instellen of reproduceren. Maar los daarvan is AM sowieso een betere keus.

Bij AM is als je de ontvanger niet anders instelt, het audiovolume een maat voor de sterkte van het signaal. En er zijn ook vossenjachtontvangers die een toontje geven dat de sterkte aangeeft. Er zit een soort RF-gain op, en wat je dus doet is naarmate je dichter bij de vos komt, steeds die RF-gain wat verder dicht zetten. Loop je de verkeerde kant uit dan wordt het signaal steeds zwakker, en loop je goed, dan kun je de RF-gain, cq. verzwakking steeds verder dicht draaien. Zo weet je dat je nog goed zit.

PA0ETE
Contacteer:

#12 Bericht door PA0ETE »

Voor PA0MUS: vossenjachten op 70 cm zijn er zeer zelden. Dat is niet zonder reden: peilen op 430 MHz is zelfs voor de professionals zeer moeilijk. En er zijn zeker een aantal deelnemers aan zo'n jacht, met name de mensen die minder ervaren zijn die de vos helemaal niet gaan vinden.

De reden daarvan zijn de vele reflecties en de interferentie daartussen. Je weet gewoon niet of het signaal dat je zo sterk hoort rechtstreeks komt, of gereflecteerd tegen gebouwen. En het signaal dat tegen een hoog gebouw gereflecteerd wordt kan veel sterker zijn dan de zender, zelfs als je relatief dicht bij de vos bent.

Het is misschien iets voor een categorie "gevorderden" :)

PA0ETE
Contacteer:

#13 Bericht door PA0ETE »

PA1FOX schreef: 07 apr 2026, 15:54En voor John, spoetnikjachten zijn heel leuk. In het verleden heb ik wel eens met jachten meegedaan waar er 20 spoetniks verstopt waren. Naast het uit elkaar houden van de signalen moest je dan ook administratie bijhouden om te voorkomen dat je erachter komt dat de 18e vos die je vindt dezelfde is die je als 2e al gevonden had.

PA1FOX
(call is niet toevallig trouwens... heb wel 'enige' ervaring :wink: )
Het is lang geleden dat ik aan jachten meegedaan heb, en dat heb ik niet zo vaak gedaan. Ik heb er heel erg veel georganiseerd. En ik heb me meerdere keren daarbij niet aan mijn eigen regels gehouden die ik vooraf had ingesteld. Een fameuze jacht die heel goed (=heel gemeen) was uitgekiend was zodanig dat de deelnemers als ze rechtstreeks (met de auto of op de fiets) reden, dat ze aan de andere kant van een rivier terechtkwamen, met de dichtsbijzijnde brug 7 km verdereop. Dit was in 1979 na die heel strenge winter en de vorst was net uit de grond. Meerdere auto's stonden aan de overkant tot aan de assen in de blubber, en wij konden bij de vos het gescheld en getier daaover erg goed horen. Mensen bij de prijsuitreiking zaten van onder tot boven onder de blubber :)

Een andere keer hadden we degene die de busdiensten voor het lokale busbedrijf indeelde als chauffeur: we zaten achterin een stadsbus van lijn 7 die tussen de wijk Randenbroek en het station heen en weer reed. Hij had gezegd: "neem de familie mee", dus de bus zat halfvol en er waren hapjes meegebracht. Maar de jagers die geen geld of een strippenkaart bij zich hadden, die kwamen er niet in. Daar was achteraf veel kritiek op (ja ik was nog erg jong :) )

Op een gegeven moment hadden we toestemming van de burgemeester om twee echte agenten bij de vos te zetten, in uniform. En die zouden iedereen met een bonnenboekje in de hand wegjagen. Maar de hoofdcommissaris stak daar een stokje voor, met de volgende argumentatie: als er in de buurt iets gebeurt, dan kunnen we aan het publiek niet verkopen dat er eerst een auto naartoe moet, terwijl deze twee agenten buiten dienst zich in de tussentijd met een vossenjacht bezighouden.

De vos zou nooit op privé-terrein zitten, maar indertussen zat ik als vos wel op de zolder van een grote varkensstal, met honderden lawaaiige varkens onder me. Mensen moesten het terrein van de boerderij op en een ladder naar een luik beklimmen om bij me te komen. Niemand wilde bij de prijsuitreiking bij me zitten, zo stonk ik naar de varkens.

Maar er was een keerzijde: ik ben een niet zo fantastisch goede vossenjager. En de keren dus dat ik wél aan een jacht meedeed werd ik geregeld genadeloos teruggepakt. Ik heb daar in Daily Minutes wel eens aandacht aan besteed. Ik weet niet of ik zo'n uitzending snel kan terugvinden, als het lukt plaats ik een linkje hieronder. De meest hilarische keer was er iemand vos die zelf ook politie-agent was. Maar in donker (ik werd weggejaagd) op 50 meter afstand, kon ik hem niet herkennen). Ik was de laatste die binnenkwam. Dat terwijl ik hem volgens mij als eerste gevonden had :)

PA0ETE
Contacteer:

#14 Bericht door PA0ETE »

PE1CXO
Roepletters: PE1CXO

#15 Bericht door PE1CXO »

Memories...
In mijn studententijd had ik mijn Icom IC260 voorzien van een accessoire kastje die de zender liet pulseren met een sterk random wisselend vermogen.
Gepeild werd doorgaans met een HB9CV op 2m (in FM)

Als ik vos was, en in de verte vanuit mijn schuilplaats een peiler te dichtbij zag komen, kon ik het zendvermogen op handbediening zetten, en de signaalpiek samen laten vallen met de peilantenne die precies in de verkeerde richting wees.
Als ik in vorm was, kon ik meerdere peilers langdurig op afstand houden.

De betere peilers hadden een akoestische S-meter (koptelefoon!) + verzwakker.
De modulatievorm was totaal van onbelang, daar luisterde je niet eens naar.
Ik had zelf een Cuna SR9 die op die manier was omgebouwd. Een optimaal peil-wapen :-)

Plaats reactie