Tips inbouwen in behuizing

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Tips inbouwen in behuizing

#1 Bericht door PE2AAB »

Ik heb er wat zoekopdrachten aan gewijd maar helaas niet echt iets kunnen vinden. Regelmatig heb ik zelfbouwprojecten die ik in een behuizing wil of ga bouwen. Zijn hier tips en tricks van jullie?

Voorbeeld. Ik ben bezig met een ADS-B receiver voor rack inbouw. De gebruikte componenten zijn in dit geval 'off the shelf' en moeten dus worden gemonteerd op een basisplaat in een 19 Inch behuizing. De behuizing die ik in dit geval toepas is een 19" kastje van van Dijken.

Wat heb ik toegepast. Een stuk PCB materiaal op de gepuntlaste draadeindjes geplaatst zodat ik daar zaken op kan bevestigen, al dan niet middels solderen. Een netfilter inclusief 230V IEC (apparaat) stekker, schakelaar en zekeringen in de L en in de N. Op het front wil ik minimaal nog een LED plaatsen om te kunnen zien dat het apparaat in bedrijf is. Deze wil ik op de zwakstroomzijde van de voeding plaatsen.

Voor de nodige poorten en aansluitingen heb ik aan de achterkant verloopkabels gebruikt welke middels gaten in de achterkant worden bevestigd. In dit geval de voedingskabel met schakelaar, zekeringen en het netfilter, de antenne ingang en een RJ45 poort voor ethernet. Ik ben benieuwd naar jullie slimme toevoegingen of tips.

Plaatjes van mijn huisvlijt met de Dremel en de soldeerbout ;-)

Bovenaanzicht (voeding uitbedraden moet nog)
7CD0F51D-1897-4994-8164-22BF0249B217.jpeg
Achteraanzicht
0206EDF4-577D-4055-9A6E-229371525680.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Tips inbouwen in behuizing

#2 Bericht door PA4WK »

Netjes gedaan!
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Tips inbouwen in behuizing

#3 Bericht door pe1cmo »

Ik zie een HF filter, voor een goede werking van het filter is het belangrijk dat de ground van die print ook goed HF ground maakt met de kast of die print er onder.
Als je die print netjes op paaltjes zet, of een moertje er onder, en dat op een paar plekken, bestaat er een kans dat je filter groundvlak heet wordt, en dat stoorsignalen om je filter heel lopen. Zeg maar er ontstaan neven resonanties.

Dus dat ADF filter zo dicht mogelijk op die koperen print, eventueel er gewoon opleggen. Contact maken mag, maar die dunne soldeermasker laag zorgt voor voldoende capacitieve koppeling waardoor voor HF je die aardes op elkaar hebt.

Als je het kan meten, meet de karakteristiek van je filter zonder en met kast.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Tips inbouwen in behuizing

#4 Bericht door PA2WN »

Als je er aan kan komen zijn oude 16/24 ports 19" LAN switch behuizingen ook prima bruikbaar voor dit soort toepassingen. Goed afgeschermt en ingebouwde PSU met diverse spanningen.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Tips inbouwen in behuizing

#5 Bericht door PE2AAB »

Dat zijn inderdaad mooie behuizingen maar meestal pak ik wat ik 'beschikbaar' heb en zoek ik er niet specifiek naar. Dat gebeurd wel maar dan blijft zo'n project weer lang(er) in de kast liggen ;-)

Als ik ergens een kitje koop en er is een behuizing voor beschikbaar dan bestel ik er die vaak bij. Denk aan de QRP Labs Ultimate3S, de K1EL K42C CW Keyboard/Reader Kit en de fOKZbox. Die laatste was ik overigens te laat voor de mooie behuizing helaas maar de kit heb ik nog ongebouwd liggen. Moet ook nog een keertje in elkaar ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Tips inbouwen in behuizing

#6 Bericht door pe1hzg »

Ik heb m'n bedenkingen bij de tierap om de raspberry vast te zetten. Helaas zijn de bevestigingsmogelijkheden van de Pi formfactor beperkt; ik zou eens kijken naar nylon schroeven, m3 of m2.6, dat is nog wel te krijgen en daarmee voorkom je sluiting.

Realiseer je dat zowel de voeding als de Pi niet kunnen "ademen" als de deksel erop zit omdat er geen airflow is. Daar kun je niet veel aan doen (ik heb een ontwerp met hetzelfde probleem!), maar realiseer je dat het zo is. Hoe zit het met de temperatuurhuishouding en wat gebeurt er als de omgevingstemperatuur ongemakkelijk hoog wordt?

Ben je in staat de software aan te passen dat 'ie een LEDje kan laten knipogen zodat je kunt zien of alles nog draait?

Lastig nu te veranderen maar waarom zit de netentree aan een kant en de voeding helemaal aan de andere kant van de kast? Persoonlijk heb ik de pest aan spanning die prikt en heb die ellende liefst allemaal bij elkaar ook al hou je de ergste ellende buiten met je netfilter.

Afhankelijk van je begaandheid met de software zou ik overwegen om de seriele poort van de Pi middels RS232 levelconverters naar buiten uit te voeren; je kunt Raspberian vertellen dat 'ie een seriele console moet gebruiken. En als je seriele electronica erbij knutselt zou je detectie van het break-signaal kunnen gebruiken om de reset-lijn van de Pi te bedienen. Maar doe dit alles alleen als je ook weet wat je met zo'n console kunt doen en daar ook iets mee kan.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Tips inbouwen in behuizing

#7 Bericht door PE2AAB »

Goede tips!

René, ik ga zeker kijken of ik de filter PCB nog dichter tegen de basis PCB (of montage PCB; net hoe je het wilt noemen) aan kan krijgen. Overigens is de backplane van het filter volledig gesoldeerd aan beide kanten en op zijn beurt ook weer aan die hoofd pcb gesoldeerd. Over de volledige lengten.

Geert Jan, zeker ook nuttige info! Arno, PE1RDP heeft de software op de RPi geplaatst dus zal hem vragen naar de GPIO en de mogelijkheid om hier indicatoren naar buiten uit te bedraden. Dat kan dan in het front, naast of onder een power LED.
Of RS232 benodigd is weet ik niet; via ethernet kan er veel worden geregeld en áls het ding dan niet wil door een gecrashte micro SD zal de behuizing sowieso open moeten.

Voor wat betreft de RPi met de dikke tyrap; inderdaad. Daar ben ik zelf ook niet heel blij mee. Ik ga de M3 boutjes waarmee de behuizing in elkaar zit vervangen voor langere en ga deze ook door de bodem PCB plaat boren zodat deze op de bodemplaat is geschroefd. Evt. middels afstandhouders. Overigens is de hele behuizing van aluminium en fungeert deze als grote koelrib. We gaan eens zien wat dat doet aan temperatuur. De coretemp is relatief eenvoudig uit te lezen als het spul een poosje draait.

Voor wat betreft de 230V; klopt. De net poort en de voeding wil ik ook altijd zo dicht mogelijk bij elkaar (tenzij niet anders mogelijk). De foto waaraan jij refereert laat de achterkant zien maar die foto was gemaakt nog vóór definitieve plaatsing van de diverse componenten. In de bovenste foto zie je dat de voeding direct achter de net poort is geplaatst.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2021, 19:14
Locatie: Best

Re: Tips inbouwen in behuizing

#8 Bericht door PE1BEY »

Hoi Ric...

Als je behuizingen nodig hebt, dan zijn vlooienmarkten "the place to go".
Als je op andere manieren er aan kunt kopen, let dan op een paar dingen.
Koop nooit een kast, die speciaal gemaakt is voor een doel en dan van geknipt en omgezet materiaal is gemaakt.
Daar zitten de gaten nooit op de goed plek en je kunt er niks aan verbeteren....

Koop altijd een kast "die uit elkaar kan" en waarvan je panelen ( front en backpanel b.v. ) kunt vervangen door er een nieuw plaatje aluminium in te knippen.
Dan is die weer "maagdelijk" en kun je er weer alles van maken wat je zelf wilt...

En als je eventueel tegen het aluminium knippen aanhikt; je weet me te vinden...

73

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Tips inbouwen in behuizing

#9 Bericht door PA1AIS »

PE2AAB schreef: 11 mar 2024, 16:25
Bovenaanzicht (voeding uitbedraden moet nog)
7CD0F51D-1897-4994-8164-22BF0249B217.jpeg
Zie ik nu aan de antenne ingang een LNA?
In bevolkte gebieden is dat wel gewaagd met LTE800 etc.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Tips inbouwen in behuizing

#10 Bericht door TheoP »

Ik doe het tegenwoordig zo:
De bodem van gaatjes voorzien en kabelbindertjes gebruiken.
En overal er bij zetten wat wat is, over een jaar weet je het echt niet meer.

Theo
Bijlagen
20240211_101957_resized.jpg

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Tips inbouwen in behuizing

#11 Bericht door PA1AIS »

Als de tyraps en teksten ook maar niet grijs worden...... :lol:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Tips inbouwen in behuizing

#12 Bericht door TheoP »

Zal mee vallen er komt een deksel op :mrgreen:

Theo

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Tips inbouwen in behuizing

#13 Bericht door PA3ECZ »

TheoP schreef: 12 mar 2024, 21:20 Ik doe het tegenwoordig zo:
De bodem van gaatjes voorzien en kabelbindertjes gebruiken.
En overal er bij zetten wat wat is, over een jaar weet je het echt niet meer.

Theo
Ziet er netjes en gelikt uit Theo, mooi werk.

Plaats reactie