wikkelen van ferrietkern

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

wikkelen van ferrietkern

#1 Bericht door ON5RKN »

Hallo,

Bij het wikkelen van ferrietkernen ziet men vaak (niet altijd) dat deze eerst een soort laag tape hebben.

Mijn vraag uit nieuwsgierigheid: Waarom doet met dit, wat geeft het voor nut, en welk soort tape gebruikt men dan?

Op internet kan ik hier niet direct iets over terugvinden.

73

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: wikkelen van ferrietkern

#2 Bericht door pa0ejh »

Sommige kernen kunnen scherpe randen hebben, en dan het kan gebeuren dat tijdens het wikkelen de Lak van wikkeldraad beschadigt raakt..

Hier gebruikt men vaak TeflonTape, die voor Gaspijp schroefverbindingen word gebruikt.

En als je wat meer lagen op elkaar wikkeld, dan kun je wat ruimte tussen de wikkelingen laten, zodat die niet verschuiven.

Tegenwoordig zijn de meeste Ringkernen zwart, je zou voor herkenning een bepaalde kleur tape kunnen gebruiken....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: wikkelen van ferrietkern

#3 Bericht door ON5RKN »

pa0ejh schreef: 02 mei 2023, 07:16 Sommige kernen kunnen scherpe randen hebben, en dan het kan gebeuren dat tijdens het wikkelen de Lak van wikkeldraad beschadigt raakt..

Hier gebruikt men vaak TeflonTape, die voor Gaspijp schroefverbindingen word gebruikt.

En als je wat meer lagen op elkaar wikkeld, dan kun je wat ruimte tussen de wikkelingen laten, zodat die niet verschuiven.

Tegenwoordig zijn de meeste Ringkernen zwart, je zou voor herkenning een bepaalde kleur tape kunnen gebruiken....
pa0ejh schreef: 02 mei 2023, 07:16 Sommige kernen kunnen scherpe randen hebben, en dan het kan gebeuren dat tijdens het wikkelen de Lak van wikkeldraad beschadigt raakt..

Hier gebruikt men vaak TeflonTape, die voor Gaspijp schroefverbindingen word gebruikt.

En als je wat meer lagen op elkaar wikkeld, dan kun je wat ruimte tussen de wikkelingen laten, zodat die niet verschuiven.

Tegenwoordig zijn de meeste Ringkernen zwart, je zou voor herkenning een bepaalde kleur tape kunnen gebruiken....
Bedankt voor de uitleg!

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: wikkelen van ferrietkern

#4 Bericht door 19DT2120 »

Waarom die dubbele Quote terwijl alleen een bedankje voldoet :?
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: wikkelen van ferrietkern

#5 Bericht door ON5RKN »

19DT2120 schreef: 03 mei 2023, 15:42 Waarom die dubbele Quote terwijl alleen een bedankje voldoet :?
Ik zou het ook niet weten, af en toe doet zich dat voor...

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: wikkelen van ferrietkern

#6 Bericht door ON5RKN »

19DT2120 schreef: 03 mei 2023, 15:42 Waarom die dubbele Quote terwijl alleen een bedankje voldoet :?
Ik zou het ook niet weten, af en toe doet zich dat voor...

Plaats reactie