RF choke met twee ferrieten, maar niet opelkaar

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

RF choke met twee ferrieten, maar niet opelkaar

#1 Bericht door Paula Bean »

Ik had liever een wat grotere ferrietkern gehad en daar de coax 8x doorgehaald, maar de ferrieten die je op de foto ziet, daar past de coax maar 4x doorheen. Dus ik dacht: dan bouw ik m'n choke maar zo op:

dubbelferriet-choke-reduced.jpg

De gedachte is: het maakt niet uit waar het ferriet zit, als de totale hoeveelheid maar behaald wordt. Geeft dit hetzelfde effect, of klopt mijn gedachtengang niet?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RF choke met twee ferrieten, maar niet opelkaar

#2 Bericht door PA3DJS »

Voor het lage deel HF gaat dit aardig op. Zoals wel vaker, er is een maar. De windingen hebben ook capaciteit naar zichzelf en naar het ferriet. Als je meer ferriet kwijt wilt, wordt je diameter groter en daarmee de capaciteiten tussen windingen en ferriet. Aan de hoge kant HF, of VHF gaat het dan slechter werken.

Als je overdracht kunt meten, zou ik het gewoon meten. Voor een CM choke die je ergens in de kabel stopt kun je methode 2 gebruiken uit figuur 13.
https://tetech.nl/divers/balun.pdf

Dat wat jij op de foto hebt, heb ik thuis lang gehad om cat5 kabels om storing op HF en laag VHF te verminderen (met succes)

Wat is je bedoeling met het CM filter?

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: RF choke met twee ferrieten, maar niet opelkaar

#3 Bericht door Paula Bean »

PA3DJS schreef: 08 apr 2023, 15:48Wat is je bedoeling met het CM filter?
Inbouwen in een 40m-20m 'Army Loop'.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RF choke met twee ferrieten, maar niet opelkaar

#4 Bericht door PA3DJS »

Helder.

Als de gelijkloop tussen de twee tuniing capacitors echt goed is, heb je weinig CM spanning op het middenpunt (zeg maar massa). Als je dan ook nog de kabel haaks van de loop weg laat lopen, heeft je CM choke niet zo veel te doen.

Als je met een beetje power gaat zitten, worden het wel dikke C's (grote plaatafstand en mooi afgeronde randjes).

Plaats reactie