xtal trein - wat doe ik fout?

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
pa3fxj
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2020, 19:55
Roepletters: pa3fxj

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#16 Bericht door pa3fxj »

Waarom de buffertrap in klasse C zetten?
Een harmonischen generator als LO in een mixer stoppen lijkt mij niet bevorderlijk.
De buffertrap (klasse A) produceert al een 280MHz signaal van 1,5 mW.
Mocht er meer nodig zijn, dan een buffer trapje erachter met selectieve kringetjes.
Wat voor mixer ga je gebruiken Juul?
Oude componenten, dus SBL1, dual gate mosfet, SO42P, NE605 ?
Ton

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#17 Bericht door PA2S »

Kijk eens, dit is een leuke draad wat mij betreft. Een simpele schakeling met een groepje bespreken en diverse suggesties komen voorbij.

Doet me echt denken aan de tijd toen ik zelf begon, je prutste wat in elkaar en als je dacht dat het een beetje werkte, was er altijd wel iemand die even wilde luisteren. Vele QSO's gingen over het bouwsel en van alle kanten kreeg je tips. Meten was beperkt want ik moest het aanvankelijk doen met een dipmeter, een detectortje en zo nog een paar simpele dingen. En ach, soms hoorde je wel een brul uit de woonkamer beneden als er te veel troep uitkwam. Mijn 2 meter antenne stond bovenop de TV antenne...

Een transverter van 2 naar 70 is wel lastig, omdat de derde harmonische van het 2 meter signaal je in de weg gaat zitten. Uiteraard doet dat niets af aan het experiment.

Heel benieuwd hoe het verder gaat lukken, Juul!

73, Henk

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#18 Bericht door Rene - pg3r »

Als ik het goed gelezen heb, wil Juul zijn 70 cm-signaal terug horen op 2 meter. Dan is het allemaal een stuk minder kritisch.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#19 Bericht door Juul - PE0GJG »

Zo is het. Ik ben gisteren even niet verder gegaan. Vandaag weer een dag.

Eerst even m'n buro opruimen. Is een zooitje...............................
buro.jpg
Laatst gewijzigd door Juul - PE0GJG op 23 mar 2023, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#20 Bericht door Juul - PE0GJG »

pa3fxj schreef: 22 mar 2023, 19:45 Waarom de buffertrap in klasse C zetten?
Een harmonischen generator als LO in een mixer stoppen lijkt mij niet bevorderlijk.
De buffertrap (klasse A) produceert al een 280MHz signaal van 1,5 mW.
Mocht er meer nodig zijn, dan een buffer trapje erachter met selectieve kringetjes.
Wat voor mixer ga je gebruiken Juul?
Oude componenten, dus SBL1, dual gate mosfet, SO42P, NE605 ?
Ton

Henk,

Ik ga een dual gate Mosfet 40673 van RCA gebruiken.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#21 Bericht door PE9ZZ »

Een vijfde harmonische maken met maar één afgestemde kring is erg ambitieus. Grote kans dat je een andere pakt zoals de vierde. En dat er dan nog best wat energie op 288 MHz uitkomt. Het zou ook kunnen dat de beefsteen op een andere frequentie oscilleert. Zonder kijkpijp (SA) is dat lastig te achterhalen. Doe jezelf een lol en scoor een leuk tweedehandsje. HP8558 moeten toch wel te krijgen zijn. Ik heb hier eentje staan die je eventueel kan lenen voor een poosje. Anders iets Chinees. Er gaat een wereld voor je open. Hoogfrequent masochisme hoeft ècht niet meer...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#22 Bericht door PA1RAM »

Juul - PE0GJG schreef: 23 mar 2023, 08:56 Zo is het. Ik ben gisteren even niet verder gegaan. Vandaag weer een dag.

Eerst even m'n buro opruimen. Is een zooitje...............................

buro.jpg
Leuke foto! Jij bent net zo georganiseerd als ik zelf wanneer ik aan het bouwen ben :lol:
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE9ZZ schreef: 23 mar 2023, 16:02 Een vijfde harmonische maken met maar één afgestemde kring is erg ambitieus. Grote kans dat je een andere pakt zoals de vierde. En dat er dan nog best wat energie op 288 MHz uitkomt. Het zou ook kunnen dat de beefsteen op een andere frequentie oscilleert. Zonder kijkpijp (SA) is dat lastig te achterhalen. Doe jezelf een lol en scoor een leuk tweedehandsje. HP8558 moeten toch wel te krijgen zijn. Ik heb hier eentje staan die je eventueel kan lenen voor een poosje. Anders iets Chinees. Er gaat een wereld voor je open. Hoogfrequent masochisme hoeft ècht niet meer...

Tjerk, 9ZZ
Dag Tjerk,
Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Wat ik ook doe hij-zij geeft mij de steeds 4e harmonische. Op 288 kan ik eigenlijk niks meten Met de freq teller en de Mw meter niet.

Het gekke is dat ik de spoel dip (los) op 288 Mhz. maar dan nog dus geen output op 288 Mhz.. Als ik voor de grap de spoel minder windingen geef komt ie ook niet verder dan 230 Mhz. ( de 4e dus 57.6 Mhz maal 4 ). Zelfs al ik die uitgangsspoel van de 2N918 aanraak met m'n vinger blijft ie op mooi op 230 Mhz staan.
Voor de goede orde, m'n instelling van die 2N918 is dan zoals ik in het originele schema. ( zie boven).
Een aantal van jullie suggereerde om de tor in klasse C te zetten. Hielp ook niet. Ook ipv de uitkoppeling van de xtal osc met de BF245 met 2wdg aan de onderkant vervangen door een cap. deler hielp niet.
Ten overvloede, m'n 2N918 is Ok zegt m'n transistor tester en heeft een FT van minstens 600 Mhz. Dus dat is het probleem niet.

Vandaag tijdens het wandelen met de hond bedacht ik mij ineens dat ooit in een Elektuur uit 1981 een 70 cm transverter stond met "toevallig" m'n 2 mtr transceiver !, de ICOM 245. En daar maak ik nu m'n simpele 70 cm ontvanger mee. Althans dat probeer ik dus. En in die transverter zit ook dat kristal in dat ik nu gebruik. Het lijkt mij slim om eens te kijken hoe die osc trein voor ontvangst bij Elektuur in elkaar zit.
De betreffende Elektuur kun je hier zien, openbaar op Internet. ( mei 1981 )

https://archive.org/details/Elektuur21119815Gen

Ik ga mij dus maar eens "inlezen"................

PS. Ik heb in het begin van m'n zendamateur zijn een transverter gemaakt voor 70 voor m'n ICOM 211 2mtr transceiver. Niet die van Elektuur, wellicht heb ik dat xtal daarvan over gehouden. Als ik trouwens het 57.6 Mhz xtal in m'n dipper doe geeft ie aan 19.2 Mhz. Dus dat is dus de grondfreq. M'n geheugen laat mij nu in de steek.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#24 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1RAM schreef: 23 mar 2023, 18:47
Juul - PE0GJG schreef: 23 mar 2023, 08:56 Zo is het. Ik ben gisteren even niet verder gegaan. Vandaag weer een dag.

Eerst even m'n buro opruimen. Is een zooitje...............................

buro.jpg
Leuke foto! Jij bent net zo georganiseerd als ik zelf wanneer ik aan het bouwen ben :lol:
Ja Richard, als mijn vrouw boven op m'n kamer komt is haar reactie;"ik snap niet dat je zo kunt werken".
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#25 Bericht door PA3DJS »

Aha, een overtone kristal. De kring in de oscillator "moet" dan op ongeveer de gewenste frequentie staan (die 57.6 MHz dus). Je krijgt daar als het goed is dus maar weinig harmonischen uit. ldie 2N918 (of andere tor) moet dan voor de harmonischen zorgen.

Ëcht klasse C bedrijf (dus openingshoek < 180 graden) is bij bipolaire transistors best lastig, zeker op het hoge VHF en hoger. Dit komt door het sterk niet lineair gedrag van de BE overgang (geleiding, maar vooral de capacitieit). Negatieve Vbe betekent dus niet automatische geleidingshoek < 180 graden. Een tor met een nog hogere Ft kan de situatie verbeteren in comnbinatie met laagohmig sturen (voor harmonischen van 57.6 MHz). Ik vermoed dat het met een snelle (MOS)FET weleens makkelijker kan gaan.

Trouwens, 1.3 mW op de vijde harmonische vind ik niet verkeerd voor zo'n torretje. Eens met PE5ZZ, je "moet" nog flink filteren om de vijfde eruit te halen met voldoende onderdrukking van de ongewenste zooi.

Een leuke draad, ik volg hem meer dan dagelijks (net als het zelfbouwproject van PA1RAM).

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#26 Bericht door PA1RAM »

Zo herkenbaar die reactie van je vrouw. Toen wij 30 jaar geleden dit huis betraden heb ik als eerste 2 werkkamers voor onszelf gemaakt. Maar inderdaad hebben de vrouwen wel gelijk. Ik moet echt eens in de maand opruimen en de stofzuiger erdoorheen jagen... :roll:

Wat dat elektuur schema betreft, dank voor het delen. Ik zie dat ze daar BFY90's gebruiken die ik ook in mijn stuurzender heb in de laatste trap en ik zat al een beetje te hannessen met de uitkoppeling, zie wat goede ideeën in dat schema. :P
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#27 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Richard, hier heb je deel 2 van het elektuur artikel. ook weer vrij te vinden op Internet.

https://archive.org/details/Elektuur21219816Gen
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#28 Bericht door PA1RAM »

Dank je Juul, heb hem ook bij Rob Kalmeijer gevonden, leest wat makkelijker :wink:
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#29 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik denk dat ik eruit ben.
Na de osc op 57.6 Mhz heb ik wat meer versterking gemaakt met een 2N5222. Die laat ik dan volgen door een 2N918 die dan vervijfvoudigt. Daar komt nu 0.4 mW uit. Dus ik ben nu op 288 mHz aangeland.
De 2N918 heb ik in C gezet.
Nu kijken of het werkt als ik de 288 Mhz in een mixer met een dual gate Mosfet 40673 stop.

Enfin. met m'n tientallen jaren oude onderdelen is dit weer gelukt. Ben ook blij met de keramische spoel vormpjes met kern van Millen (USA) die ik ooit eens in de USA waar ik was kocht nu eindelijk kan gebruiken. Ze waren "kant en klaar gewikkeld".

Ik heb wel gemerkt dat als ik spanning varieer de freq op 288 veranderd. Behoeft dus nog wat aandacht.

Ik ga weer verder experimenteren.................................

Mooi weekend allemaal.

Juul - PE0GJG
print.jpg
schema screen.jpg
freq meeting.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: xtal trein - wat doe ik fout?

#30 Bericht door PA2S »

Juul - PE0GJG schreef: 30 mar 2023, 20:33 Ik ga weer verder experimenteren.................................
Mooi, Juul, die zelfbouw meetspullen. Koopspullen waren voor velen buiten bereik. Een paar jaar later raakte ik verwend omdat ik voor mijn werk meetapparatuur gebruikte. De spectrum analyser moest samen met andere spullen thuis "uitrusten", om de volgende dag vanuit thuis naar locatie mee te mogen achter in de auto. Tijdens de rustpauzes stond mijn vriendje vaak op de (ook rommelige) werktafel.

In het begin moest ik het - net als velen - doen met eenvoudig spul, zoals een dipper en een snuffelaar. Ik had eens gelezen dat je dioden een beetje kunt laten geleiden en dat ze geen drempeleffect hebben. Twee geschikte dioden zaten in een klein doosje, waarvan er een op een BNC chassisdeel was aangesloten en de andere niet, kon je het spanningsverschil meten met een gevoelige draaispoelmeter. Met een 9V batterijtje en weerstanden van 100 k of z, werd de bias erop gezet. Er zat een BNC stekkertje op met een klein draadje wat eruit stak en met dat antennetje kon je in een schakeling "snuffelen" (vandaar het koosnaampje). Daarmee kon je bijvoorbeeld afregelen of controleren of een oscillator werkte. Ja, er werd heel wat kostbare levenstijd verkwist :-)

Ook dank voor de Elektuur links, wat was dat toch een prachtig blad. Heel veel van geleerd, het was ook nu weer een lust om te lezen. Ook grappig om de klok weer eens even terug te zetten naar die tijd.

Ook een goed weekend, Juul! Plus alle anderen uiteraard.

Bedtijd.

73, Henk

Plaats reactie