Zelfbouw 2M TRX project 2023

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Zelfbouw 2M TRX project 2023

#1 Bericht door PA1RAM »

Vorig jaar heb ik een audio versterker ontworpen en gebouwd en nu dat zo goed als afgerond is ben ik aan een nieuw project begonnen zijnde de bouw van een 2M NBFM transceiver. Ik dacht de voortgang ervan hier te delen en alle commentaar is uiteraard welkom.

Op mijn whiteboard is dit het plan (excuseer de slechte kwaliteit):
20230126_000352.jpg

De bedoeling is om alles modulair op te bouwen zodat ik afzonderlijke delen kan verbeteren/vervangen wanneer dat nodig is. Verder heb ik de keuze gemaakt om alles zoveel mogelijk met discrete componenten op te bouwen dus lekker ouderwets met BC, BF en 2N halfgeleiders met als belangrijkste reden dat ik de meeste onderdelen al in huis heb verzameld in de afgelopen 50 jaar :roll: maar ook omdat ik moeite heb met gebruik van SMD :cry:

De zender wordt ook in delen opgebouwd, in eerste instantie vrijlopend op de huisfrequentie van Zeewolde (145.425) en vervolgens komt er een PLL aan te hangen om de hele band te kunnen bestrijken. Maar voordat ik dit ga bouwen ben ik eerst gestart met het ontwerpen en testen van de modulatie trappen om zodoende te voorkomen dat mijn signaal doorspettert op naburige kanalen...

Het eerste deel omvat de microfoon versterker en een 750us pre-emphase (zie ook https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=14&t=26331 ). De lage kantelfrequentie zit hierbij op 300Hz. Dit is aldus het schema geworden:
Mike amp en pre-emphase trap.JPG

Het geheel is opgebouwd en getest op een breadboard:
20230205_172632.jpg

Het tweede deel bestaat uit een limiter met een LPF op 3kHz om de rommel die uit de limiter komt weer te verwijderen. Na enig experimenteren is dit het schema geworden:
Limiter schema.JPG

En uiteraard is het ook op het breadboard getest:
20230221_213005.jpg

Ik heb een video-tje gemaakt van de werking:

youtu.be/jYauFFUZR7M

Volgende stap wordt het ontwerpen van de printplaten en het bouwen van de definitieve versie. Wordt dus vervolgd...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#2 Bericht door PD3E »

Succes!
Leuk om te kunnen volgen.
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#3 Bericht door PA1RAM »

Het was wel flink puzzelen maar de 2 printontwerpen voor de modulatietrap zijn klaar. Nog nooit zoveel onderdelen op zo'n kleine ruimte gepropt, maar goed dat het LF is :roll:
Stage 1 layout.JPG

Door de compressie van de plaatjes op dit forum gaat de resolutie wel verloren helaas...
Stage 2 layout.JPG

De laatste nog even als foto ge-upload, is beter maar nog steeds een lagere resoluties.
20230227_220628.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#4 Bericht door PE9ZZ »

Leuk project! Volg het al met grote belangstelling!
PA1RAM schreef: 27 feb 2023, 22:15 Door de compressie van de plaatjes op dit forum gaat de resolutie wel verloren helaas...
Voeg het toe als ZIP of exporteer naar PDF. Fora gaan notoir agressief om met plaatjes.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#5 Bericht door PE1PQX »

PE9ZZ schreef: 28 feb 2023, 15:32 Leuk project! Volg het al met grote belangstelling!

Voeg het toe als ZIP of exporteer naar PDF. Fora gaan notoir agressief om met plaatjes.

Tjerk, 9ZZ
Tenzij je een externe plaatjes-host gebruikt. Verder is het een kwestie van instellingen van het forum en hoe de afbeeldingen aangeleverd worden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#6 Bericht door PA1RAM »

Weer wat stappen gemaakt dit weekend voor wat deze printen betreft. En ik ben begonnen met het schema voor de zender zelf...

Belichten
20230312_170250.jpg

Ontwikkeld
20230312_173139.jpg

Etsen
20230312_175203.jpg

Boren
20230313_220558.jpg

Voor de goede kijker, ik heb inderdaad foutief 2x dezelfde print gemaakt en dat naderhand maar hersteld. Dus mocht iemand nog een print willen :roll:
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#7 Bericht door PA1RAM »

En zoals gezegd ben ik bezig met het ontwerp van de stuurzender. De laatste trap met BFY90 ben ik nog niet tevreden over, denk dat ik die wat laagohmiger moet uitkoppelen op de kring en er mist nog een uitgang voor een frequentie-teller/PLL...
Eerste ontwerp stuurzender 20230313.JPG
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik vind dat je dat erg mooi doet.

"Leve de zelfbouw"....................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#9 Bericht door PE2AAB »

Inderdaad Richard,

Hartstikke leuk! Ik volg het topic met veel plezier! Ben bang dat ik straks ook eens aan het hobbyen wil met je ontwerp. Nadeel; ik kan thuis niet etsen. Dus dat wordt wellicht een stapeltje laten produceren in het verre Oosten.

Ik vond dat etsen altijd zo mooi om te doen. Op school veel PCB's gemaakt. Vond laatst in een verhuisdoos nog een paar brouwsels van toen ;-)
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#10 Bericht door pe1cmo »

Even een hint voor betere faseruis. Verklein de c tussen spoel naar varicap tot niet meer dan noodzakelijk. Kleinere koppeling is minder tuning bereik. Dan je regelspanning naar varicap. Denk aan 330nh en serie met 220 ohm. Is voor gelijkspanning laag ohmig en voor 144 MHz hoogohmig.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#11 Bericht door PA1RAM »

pe1cmo schreef: 14 mar 2023, 09:00 Even een hint voor betere faseruis. Verklein de c tussen spoel naar varicap tot niet meer dan noodzakelijk. Kleinere koppeling is minder tuning bereik. Dan je regelspanning naar varicap. Denk aan 330nh en serie met 220 ohm. Is voor gelijkspanning laag ohmig en voor 144 MHz hoogohmig.
Dank je voor de suggesties. Die koppel C's wil ik in de praktijk bepalen. Het deel voor de PLL komt later pas maar ik heb die er al wel vast ingetekend. Dat van die faseruis is wel een dingetje waar die weerstanden rondom de bias inderdaad van invloed op zijn. Normaal had ik die in de 100k range, heb ze al naar de 10k range gebracht, durfde eigenlijk niet lager omdat er diverse signalen bij elkaar worden gemengd daar. Maar een inductie opnemen in die lijnen was ik nog niet opgekomen, thx!
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#12 Bericht door PA1RAM »

Overigens heren, dank voor de complimenten! Ik vind dit gewoon leuk om nog eens te doen met alle kennis die in die pak hem beet 50 jaar heb opgedaan en de nieuwe bron "Google". Ik was een fervent zelfbouwer in mijn studietijd en dat hield eigenlijk op nadat ik mijn werkzame carrière begon en een gezin ging vormen. Nu is dat weer anders en ik kan dus meer prioriteit geven aan de hobby dus waarom niet verder waar ik 40 jaar geleden gebleven was maar dan legaal... :roll:
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#13 Bericht door Thijzer »

Leuk project!

Als je de PLL gaat maken, wil je daar een Arduino of soortgelijk voor gebruiken? Er zijn mooie hoogfrequent systeempjes voor weinig geld en met een Arduino kun je eindeloos fantaseren over de mogelijkheden.

Ik bouwde mijn FT-7 ooit zo om naar digitaal, werkt uitstekend: viewtopic.php?t=22360

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#14 Bericht door PA1RAM »

Dank je! Maar ik ben nog niet toe aan de PLL. Heb daar wel ideeën over kwa controller maar denk dat ik het in eerste instantie erg klassiek ga houden met decade switches en up/down counters voor de fijnafstemming. Ondanks dat ik in de IT zit kwa werk heb ik nog niets gedaan met Arduino of andere platforms, ik houd mijn werk en hobby strikt gescheiden tot nu toe. Mijn hobby is vooral discrete componenten te gebruiken, die heb ik genoeg verzameld in de laatste 40 jaar. Maar ik sluit niets uit, misschien interface ik nog wel een Z80 met CP/M hi...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zelfbouw 2M TRX project 2023

#15 Bericht door PA1RAM »

PE2AAB schreef: 14 mar 2023, 08:06 Inderdaad Richard,

Hartstikke leuk! Ik volg het topic met veel plezier! Ben bang dat ik straks ook eens aan het hobbyen wil met je ontwerp. Nadeel; ik kan thuis niet etsen. Dus dat wordt wellicht een stapeltje laten produceren in het verre Oosten.

Ik vond dat etsen altijd zo mooi om te doen. Op school veel PCB's gemaakt. Vond laatst in een verhuisdoos nog een paar brouwsels van toen ;-)
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Dank je! En als je printjes wilt laten etsen door mij dan is dat geen enkel probleem. Kleine oplages doe ik altijd zelf en eerlijk gezegd heb ik nog geen grote oplages nodig gehad ;)
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Plaats reactie