coax 1/4 golflengte

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ter aanvulling. Op de lagere school eind jaren 50, moest ik rechts schrijven. En dat werd een drama. Ik begon te stotteren. Niemand wist hoe het kwam. Totdat ik bij de kinderarts kwam en die zag dat ik linkshandig ben. Kreeg een briefje mee voor school en toen ging de onderwijzer mokkend overstag. En zie daar het stotteren is toen direct weggegaan!!!!

Maar ja, eind jaren 50 hé.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte

#17 Bericht door PE9ZZ »

En toch is rekenen niet zo moeilijk. "Meneer van Dalen Wacht op Antwoord" dus de volgorde van bewerkingen is vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken. Wortels mogen ook nog worden getrokken (W). Dus de formule wordt (75/145)×0.69=0.356896552 m. De haakjes vanwege het delen wat eerst moet maar niet mag van die meneer. Uiteraard wordt het dan 357 mm want die andere cijfers zijn allang niet meer relevant.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: coax 1/4 golflengte

#18 Bericht door Rene - pg3r »

PE9ZZ schreef: 03 dec 2022, 10:08 De haakjes vanwege het delen wat eerst moet maar niet mag van die meneer.
Zo leerden we het vroeger volgens mij, maar vermenigvuligenen delen worden nu van links naar rechts doorgerekend. Delen is vermenigvuldigen met de inverse.

4/2 is hetzelfde als 4 x 0.5.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte - experiment geslaagd

#19 Bericht door Juul - PE0GJG »

Het werkt. Met de griddipper nog de lengte gecontroleerd en zie daar.
Ik had nog een eindtrap liggen die ik eens ontworpen had maar geen coax relais meer. Die zitten nl inmiddels in m'n 70 cm zelfgemaakte eindtrap voor m'n FT790.
Bij het insturen van zo'n Watt of 10 komt uit m'n ICOM 245 er nu 50 Watt uit op 145 Mhz. Moet de zaak nog na regelen. Uiteraard alles in FM. (Want deze diode omschakeling met 1/4 golf lussen werkt in FM niet ).
Hoe dan ook komt m'n rol van 100 mtr RG188 AU toch van pas.
Aan de uitgang heb ik 4 diodes toegepast omdat daar natuurlijk toch wat "vermogen" geschakeld wordt
De input volstaat met 2 antipar. geschakelde diodes.

Experiment geslaagd dus ! En budget neutraal met spullen die ik nog had liggen.

Groet aan de mede experimenteerders. Lees voer : Ham radio april 1973.

Juul
amp  10 - 50 Watt.jpg
uitleg diodes.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: coax 1/4 golflengte

#20 Bericht door pe1rea »

Mooi zo Juul.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte

#21 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dank Jinny.
Ik pruts wat af.....................geeft veel voldoening in deze kommervolle tijden.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte

#22 Bericht door Juul - PE0GJG »

Beste mensen ik werd door Guido - ON4BGC gewezen op een "verschrijving " in m'n vorige post. "Experiment geslaagd."

Ik schreef daar:

"(Want deze diode omschakeling met 1/4 golf lussen werkt in FM niet )."

Dat is natuurlijk niet waar. Er had moeten staan:

"(Want deze diode omschakeling met 1/4 golf lussen werkt in SSB niet )."

Waarvan akte!

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte - afgeregeld

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

De zaak een beetje netter gemaakt en afgeregeld.
Bij 5 watt input 42 Watt out en bij 10 watt input 70 Watt out. Voorwaar geen slecht resultaat. Er trad bij vol vermogen toch wat warmte ontwikkeling op. En enkele weken geleden haalde ik uit een sloop DVD recorder een mooie ventilator. En die heb ik er maar bijgezet. Oh ja, m'n transistor is een SD1477 hij kan als het moet 100 Watt leveren.
En om de mensen van AT gerust te stellen , en mijzelf ook, m'n Lo-Pass filter dat ik in de jaren 80 maakte en ook nog kon meten in het NOB laboratorium met een "Polyscoop". Het filter is een ontwerp van F1CCJ en stond REF magazine van maart 1982. En kan een vermogen van 200 Watt aan.

Hier is het resultaat.

Groet aan de mede soldeerders.

Juul
amp lopass.jpg
lopass info.jpg
screen 1.524.jpg

ventilator.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: coax 1/4 golflengte

#24 Bericht door Paula Bean »

Wat mij niet duidelijk is, en dat is een lacune in mijn kennis, is hoe een stel diodes een coax-relais kunnen vervangen. Ik begrijp dat je een RF eindversterker hebt gebouwd, maar die hebben normaliter toch alleen een in- en uitgang? Wat zou een RF eindversterker nog moeten schakelen dan? Ik ben zeer benieuwd.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: coax 1/4 golflengte

#25 Bericht door pe1rea »

Schakelen tussen ontvangst en zenden?
Pin diodes werken door er een gelijkspanning door te laten lopen waardoor ze open staan en daardoor de hete lijn kortsluiten naar massa.
Zodat je niet je hele RF vermogen je ontvanger in duwt.
Moeilijker dan dat wordt het niet.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte

#26 Bericht door PA3DJS »

Een PIN diode is een diode die voor RF sterk afwijkt van een gewone diode. Een gewone diode gaat uit als hij in sper komt te staan (ompolen spanning over de diode), maar een PIN diode blijft nog even geleiden. Het duurt even voordat hij uit geleiding gaat. Zo traag zelfs dat gedurende de halve periode van het RF signaal dat een normale diode "uit" gaat, een PIN diode "aan" blijft. Er loopt dan dus stroom de verkeerde kant op door de diode.

Een PIN diode functioneert daardoor als een schakelaar die je met een gelijkstroom bedient.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: coax 1/4 golflengte

#27 Bericht door Rene - pg3r »

Als je kijkt naar het schema van Juul op bladzijde 1 kun je zien dat er geen gelijkspanning wordt gebruikt.

Bij ontvangst geleiden geen van de diodes en gaat het ontvangstsignaal ongehinderd van de uitgang naar de ingang van de PA. Bij zenden geleiden alle diodes. De diodes in het midden tussen de twee kwartgolf coaxkabeltjes zorgen ervoor dat dat punt (bijna) aan massa ligt. Met de impedantietransformatie van een kwartgolf kabel hebben de coaxkabels aan in- en uitgang een zeer hoge impedantie. Er verdwijnt dus geen stuursignaal of uitgangssignaal in de coaxkabels (afgezien van een klein beetje om de PIN-diodes in geleiding te krijgen).

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: coax 1/4 golflengte

#28 Bericht door pe1rea »

Ah, ik had het schema van Juul verder niet bekeken in mijn antwoord....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte

#29 Bericht door PA3DJS »

Rene - pg3r schreef: 05 dec 2022, 17:18 Als je kijkt naar het schema van Juul op bladzijde 1 kun je zien dat er geen gelijkspanning wordt gebruikt.

Bij ontvangst geleiden geen van de diodes en gaat het ontvangstsignaal ongehinderd van de uitgang naar de ingang van de PA. Bij zenden geleiden alle diodes. De diodes in het midden tussen de twee kwartgolf coaxkabeltjes zorgen ervoor dat dat punt (bijna) aan massa ligt. Met de impedantietransformatie van een kwartgolf kabel hebben de coaxkabels aan in- en uitgang een zeer hoge impedantie. Er verdwijnt dus geen stuursignaal of uitgangssignaal in de coaxkabels (afgezien van een klein beetje om de PIN-diodes in geleiding te krijgen).
Juul doet het inderdaad zonder externe DC stroom door de diodes, en hij gebruikt geen PIN diodes maar gewone snelle SI diodes (3..4 ns RR time). Zijn low pass filter is dan ook geen overbodige luxe.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte

#30 Bericht door Juul - PE0GJG »

Rene-PG3R,

Je heb een mooie heldere uitleg ! Heel begrijpbaar dus. Ik paste het principe al toe in 1977. Net zendamateur geen coax relais hebbende. Ik had een "doorgestudeerde" buurman ook zendamateur, die bij Philips in Hilversum werkte en die wees mij op het idee. Van hem kreeg ik ook de zeer snelle schakeldiodes zoals PA3DJS schreef. Lage capaciteit etc. En die diodes heb ik nog steeds in een doosje bewaard. Ik heb geen idee of het met de tegenwoordige schottky diodes (BAT49 of BAT 85 ) ook gaat. Zou ik eens moeten proberen.
In het Australische amateur tijd schrift vond ik nog wat uitleg over de keuzen de diodes.

uitleg diodes.jpg
uitleg diodes.jpg (64.67 KiB) 2344 keer bekeken

Maar volgens mij zijn ze niet echt "snel". Ik heb nog wel een aantal "echte" Pin diodes die in de Philips LTS mobilfoon gebruikt worden (UM9325 en UM 4001 etc. ) maar dit is ook goed werkbaar. Ook PA0MJK heeft er een mooie application note over geschreven in 1970 hij deed e.e.e.a met BA182 en ook weer BAX13 diodes. Zijn schakeling heb ik destijds "nagemaakt ". Werkt tot zo'n 25 Watt. Ik heb de BAX13 destijds vervangen door een BAW62 diode.
MJK.jpg


Natuurlijk heb ik al die wijsheid niet van mijzelf. Inspiratie haalde ik ook uit HAM RADIO en ETI (Nederlands tijdschrift). Voor de mensen die er nog veel meer over willen lezen. Dat kan hier is via WeTransfer een download link

https://wetransfer.com/downloads/ff6526 ... TRN_TDL_05

Dit is het schema van m'n eindtrap met de SD1477. (zonder de lussen en diodes )

schema.jpg
Veel lees en knutsel plezier. En als je toch alleen zoals ik in FM werkt is dit een mooie vevanging van coax relais...............Ik werk dus met 70 Watt zo.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie