hulp bij keuze IC

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

hulp bij keuze IC

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

beste mede zendamateurs,

Ik vraag jullie hulp bij de keuze van een ic.

Mijn DCF standaard RX van 40 jaar oud heeft een 10 Mhz uitgang. Die uitgang "loopt" via een 4 voudige 2 input positieve NAND buffer. SN7437.
Zie afbeelding.
7437 ic 10Mhz 13.jpg

1 ervan is stuk. Uit solderen voor een heel nieuw ic is geen optie.

Dit zijn de specs van de 7437.
7437.jpg
SN7437 pin.jpg
Ik denk in mijn "wijsheid" om zo'n buffer van een 7400 te gebruiken.
Maar dat is volgens de specs geen positieve NAND buffer. Althans het staat er niet.

74LS00N.jpg
Ik heb te weinig kijk op IC's, waren er in mijn examen jaar 1975 nauwelijks....hi.

Dus ik vraag jullie hulp in.

De vraag is kan die 7400 ? ( want die heb ik nog liggen )

Mijn dank is groot en wie weet leer ik weer wat.

Groet,

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: hulp bij keuze IC

#2 Bericht door Rene - pg3r »

Zelfde logica, zelfde pinout. Alleen kan de 7437 meer stroom leveren (48 tegenover 16 mA).

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: hulp bij keuze IC

#3 Bericht door pe1mix »

Juul - PE0GJG schreef: 08 nov 2022, 14:18 1 ervan is stuk. Uit solderen voor een heel nieuw ic is geen optie.
Hoi Juul,

Ik wordt getriggerd door bovenstaande zin.
Waarom niet en/of hoe wil je het nu dan doen?

Uitsolderen doe ik vaak door van een IC alle pootjes door te knippen en dan één voor één te verwijderen.
Daarna de gaatjes leegmaken met litze of een zuigbout/tinzuiger.
Bij een leeftijd van 40 jaar durf ik SMD eigenlijk wel uit te sluiten :wink:

Ik zie dat de ingangen aan elkaar zitten en het als buffer wordt gebruikt, vaak zet ik dan een 40106 in, een zesvoudige Schmitt-trigger inverter.
Kan ook de gewenste stroom leveren en is geschikt voor een ruimer voedingsbereik.
Als je iets los toe wil voegen zonder aan de print te sleutelen dan kan dat een idee zijn.
Ik heb ze altijd liggen om even wat te bufferen of een PTT signaal te inverteren.
Hou er wel rekening mee dat, als je er iets extra's in zet, de bekabeling kort moet blijven.
Het is 10 MHz en het kan dat je anders geen lekkere blokgolf meer over gaat houden.

Succes met de knutsel.
Groeten Eric PE1MIX.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: hulp bij keuze IC

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Rene - pg3r schreef: 08 nov 2022, 15:02 Zelfde logica, zelfde pinout. Alleen kan de 7437 meer stroom leveren (48 tegenover 16 mA).
Dank je wel Rene. En wellicht ook anderen.

Wat meer uitleg van mij. Ik gebruik de 10 Mhz uitgang gelockt aan DCF tbv m'n freq counter. ( de VRZA teller uit CQPA nummer 35 - 1980 )
De counter gebruikt de 7216D chip. Daar zit een externe osc. input op en daar sluis ik m'n DCF 10 Mhz in. Zodat ik niet afhankelijk ben aan m'n interne 10 Mhz kwa nauwkeurigheid.

zoals ik ook al schreef vind ik het geen optie om het 7437 ic eruit te slopen want dan moet ik de hele print "uitkasten" en alles weer los solderen. Mijn ogen laten dat priegelwerk niet meer toe.
print.jpg


Om de één of andere reden kwam er geen 10Mhz meer uit de DCF. En al zoekende bleek er wel 10Mhz op de input van de laatste ( 1/4 deel ) van de 7437 wel 10Mhz te staan. M'n counter gaf geen externe osc meer aan.
Dus is dat deel van de 7437 stuk. Ik ben gaan kijken met mijn beperkt kennis van ic's gaan zoeken en kwam uit bij een 7400. Die had ik liggen in m'n "bakje".
( ik probeer zo veel mogelijk onderdelen te gebruiken die ik nog heb ).

Ik begrijp dus dat het het proberen waar is om een 1/4 deel van de 7400 te gebruiken. ( zie bijgevoegd schema).
Er hoeft geen vermogen te worden geleverd want ik koppel de 10Mhz uit de 7400 met een c van 1000 pf direct de counter in.

Rest mij nog de vraag moet ik sosms de andere niet gebruikte "gates" van de 7400 naar massa verbinden?

Hier m'n idee zoals ik heb wil doen. ( de 10 Mhz wordt verder door een een aantal ic's gedeeld naar 1 Mhz, dat werkt wel OK )

Groet vanuit Flevoland...........

Juul

wijz DCF.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: hulp bij keuze IC

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe1mix schreef: 08 nov 2022, 16:13
Juul - PE0GJG schreef: 08 nov 2022, 14:18 1 ervan is stuk. Uit solderen voor een heel nieuw ic is geen optie.
Hoi Juul,

Ik wordt getriggerd door bovenstaande zin.
Waarom niet en/of hoe wil je het nu dan doen?

Uitsolderen doe ik vaak door van een IC alle pootjes door te knippen en dan één voor één te verwijderen.
Daarna de gaatjes leegmaken met litze of een zuigbout/tinzuiger.
Bij een leeftijd van 40 jaar durf ik SMD eigenlijk wel uit te sluiten :wink:

Ik zie dat de ingangen aan elkaar zitten en het als buffer wordt gebruikt, vaak zet ik dan een 40106 in, een zesvoudige Schmitt-trigger inverter.
Kan ook de gewenste stroom leveren en is geschikt voor een ruimer voedingsbereik.
Als je iets los toe wil voegen zonder aan de print te sleutelen dan kan dat een idee zijn.
Ik heb ze altijd liggen om even wat te bufferen of een PTT signaal te inverteren.
Hou er wel rekening mee dat, als je er iets extra's in zet, de bekabeling kort moet blijven.
Het is 10 MHz en het kan dat je anders geen lekkere blokgolf meer over gaat houden.

Succes met de knutsel.
Groeten Eric PE1MIX.
Dank je Erik voor je "mee leven'.
Ik heb hierboven Rene ook geantwoord en daar kun je uit afleiden dat ik het redelijk simpel probeer op te lossen. En.....een 40106 heb ik niet maar wel een aantal maal 7400 uit de oude doos!
Toch stel ik je antwoord op prijs.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: hulp bij keuze IC

#6 Bericht door PA0LMD »

Rest mij nog de vraag moet ik sosms de andere niet gebruikte "gates" van de 7400 naar massa verbinden?

Niet gebruikte ingangen mogen open blijven maar beter is het om ze aan de +5V te hangen ( pin 14)
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: hulp bij keuze IC

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dank Leo. Weer wat geleerd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie