EF184 als klystron

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

EF184 als klystron

#1 Bericht door PE9ZZ »

In de laatste Hunsotron staat een grappig artikel over het gebruik van de HF pentode EF184 als klystron. Na wat duckduckgo'en (bekt toch niet zo lekker als koekelen) vond ik dit verhaal. Deze OM denkt dat de EF184 als gewone oscillator werkt. Ik denk van niet omdat de frequentie die ik kreeg met een lecher van 14 cm, 188 MHz, veel te laag is hiervoor. Ik heb een aantal EF184's geprobeerd en een goeie doet een milliwatt bij 28 V. Op hogere spanningen, 90 V ofzo, oscilleert-ie rond de 500 MHz en dat lijkt meer op een conventionele oscillator.

Overigens niemand vertelde waarom een EF184 gebruikt moet worden en geen EF183 of zelfs een EF80. Allemaal dezelfde pinout. Ik zie alweer een fijn avondje experimenteren aankomen :P

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: EF184 als klystron

#2 Bericht door PE9ZZ »

Dit is mijn opstelling:
ef184_klystron.jpg
Stelt geen fluit voor. 14 cm lange lechers, buisvoetje, koppellusje. Krijg er nu een paar mW uit:
bugle_spectrum.jpg
Waar die "Bugle Boy" 6EJ7 (aka EF184) vandaan komt geen idee. Is gewoon door Philips gemaakt. Maar goed. De werking van het circuit is behoorlijk kritisch. Onder de 25 V en boven de 40 V slaat-ie af. Dit is 30 V, het optimum. De spanning moduleert de frequentie fors. Het ophogen van de gloeispanning naar 7.5 V resulteerde inderdaad in een fors hoger vermogen. Opgenomen stroom is iets van 12 mA.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: EF184 als klystron

#3 Bericht door PE9ZZ »

Nog wat meer tests gedaan. Ik heb er EF183, EF85 en EF80 ingeprikt. Met name de laatste waren moeilijk te overreden te gaan oscilleren. Denk dat ze duf zijn want ze trokken ook niet veel stroom. De nieuwere EF183's waren veel succesvoller en presteerden ongeveer gelijk aan de Bugle Boy. Grappige observatie: de aansluiting van g3 loopt eerst naar boven langs de anode voordat-ie aan het remrooster wordt aangesloten. Bij de EF80 en EF85 is dat niet zo. Het resultaat is dat de laatsten een paar MHz hoger oscilleren, 194 ipv. 188 MHz.

De Bugle Boy mat aldus:
ef184_klystron.png
Mooi is te zien dat-ie behoorlijk lineair is in frequentie en dat in het maximum erg weinig AM optreedt. FM stereo zal prima te doen zijn op 188 MHz :P

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie