Idee voor 70cm Vossenjachtzender.

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Idee voor 70cm Vossenjachtzender.

#1 Bericht door pa0fmy »

Wie heeft een idee of schema van een 70cm AM-Vossenjacht zender. Het gaat om iets waar 30 á 40 mW uit komt en kristal gestuurd. Dus niet een Tante Ali portofoon slopen en de voedingsspanning moduleren. Of een 433MHz afstandsbedieningszendertje.
Ik heb 24Mhz kristallen en kan daar makkelijk dmv overtone 72 MHz uit krijgen. Er zijn verschillende ideeën in omloop. Namelijk vermenigvuldigen met 3 en de eindtrap laten verdubbelen. Of het 72MHz signaal door een 1N60 diode sturen welke vlak naast een staafkring is gemonteerd die 430 MHz er uit filtert en dat met een BFR tor versterken. Geen idee van een maat voor staafkringen of spoeltjes voor 70cm. Lengte van de staaf, hoe hoog boven de print, hoeveel pF trimmer of indien met spoelen diameter, aantal wikkelingen, draaddikte. Het mag ook allemaal niet te groot worden moet in een blikje passen van ca 6 x 6 cm inclusief de batterij. Gaat er om om een begin te hebben, veel ervaring met spul bouwen voor 2 meter maar nu ga ik hoger.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Idee voor 70cm Vossenjachtzender.

#2 Bericht door pa0ejh »

Ik gebruikte vroeger een Varctor Tripler om van 2 naar 70cm te gaan...

Zie: https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html

Met 1 Wat aansturing kwam er ca 300mW uit...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Idee voor 70cm Vossenjachtzender.

#3 Bericht door PA0KLS »

Zo'n Varactor-tripler werkt alleen voor FM. Als het sturende signaal AM gemoduleerd is dan geeft dat in het uitgangssignaal veel vervorming. Lineaire AM zal dus niet gaan.

Maar voor een vossenjachtzendertje is dat misschien niet nodig. Vaak worden die gemoduleerd met een muziekje dat bestaat uit blokgolven met een 100% modulatiediepte. Dát gaat natuurlijk wel, dan wordt de zender eigenlijk (digitaal) geschakeld, een soort héél snelle CW, maar geen morse.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Idee voor 70cm Vossenjachtzender.

#4 Bericht door pa0fmy »

http://sa555.blogspot.com/2011/03/432-mhz-tx.html Heb dit ding in elkaar gezet. Het werkt wel bij 5 volt komt er 8mW uit bij 9 volt 20mW maar het rendement is echt beroerd. Tel het aantal mA op van de drie trappen dan zie dat dit niet meer kan uit een 9 V blok of twee penlights en een Tante Ali omvormertje. Opgeteld toch bijna 1 Watt. Misschien met slimme modulatie zoals telegrafie en toonmodulatie tegelijk heb je niet 100 pct van de tijd draaggolf en scheelt in het verbruik.
Varcaptriplers vroeger al mee geëxperimenteerd. Voor FM neemt de modulatie natuurlijk 3 x toe. Voor AM gaat het wel als je niet te diep moduleert. Voor vossenjachten met toontjes maakt het niet uit, tenzij je een polyfone geluidenchip gebruikt. Voor kleine vermogens werken de afstemvaricaps prima.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Idee voor 70cm Vossenjachtzender.

#5 Bericht door pe1hzg »

Ik weet niet of ik een hele zender zou willen bouwen. Zie iets als https://www.hobbyelectronica.nl/product ... ender-set/

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Idee voor 70cm Vossenjachtzender.

#6 Bericht door pa0fmy »

Dat is wel een makkelijke weg maar als je daarop een vossenjacht gaat houden heb je wel steeds het geratel er door van allerhande dingetjes. Bovendien krijgen de mensen de auto niet meer open zolang de zenders aan staan.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Idee voor 70cm Vossenjachtzender.

#7 Bericht door pe1hzg »

pa0fmy schreef: 24 jun 2022, 22:00 Dat is wel een makkelijke weg maar als je daarop een vossenjacht gaat houden heb je wel steeds het geratel er door van allerhande dingetjes. Bovendien krijgen de mensen de auto niet meer open zolang de zenders aan staan.
"Dat gebeurt toch". De ontvangers (vaak eenvoudige superregs) blokkeren bij relatief kleine signalen op behoorlijke frequentie-afstand, het hoedt nergens aan te voldoen en dat doet het dan ook niet. En doe je zo'n vossenjacht niet in een bos?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Idee voor 70cm Vossenjachtzender.

#8 Bericht door pe1cmo »

en als je met zo'n diode van 144 uit gaat, zend je dus ook uit op 288, 432, 576, 720 enz MHz
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Idee voor 70cm Vossenjachtzender.

#9 Bericht door pa0fmy »

Heb een ander idee bedacht dat wel een schoon signaal geeft. Een 72MHz kristal oscillator pak ik de derde harmonische uit en heb ik 216MHz dmv twee gekoppelde afgestemde kringen, de volgende trap is een verdubbelaar en de derde trap de eindtrap. Het eerste exemplaar werkt. Denk even een tweede te maken maar wat ik ook probeer te weinig output uit de oscillator.
Heeft iemand een idee hoe de oscillator een boost te geven zodat daar een flinke derde harmonische uit komt. Na de filtering met de twee spoelen komt er uit de koppelwikkeling maar 40 mV uit moet 700mV worden. De oscillator is het systeem met kristal tussen basis en aarde en smoorspoeltje en 47pF parallel naar aarde vanaf de emitter en 47pF tussen basis en emitter. Afgestemde kring op 216 MHz in de collector. Is een veel toegepaste oscillator.

Plaats reactie