Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#1 Bericht door PE2AAB »

Voor gebruik met o.a. QO-100 ben ik aan het knutselen. Een paar jaar geleden (ik gok 5) kocht ik eens een kitje van Eric, PE1MIX.
Het is een PCB naar ontwerp van W1GHZ.

Afbeelding
Geen idee of er nog iets van verkrijgbaar is maar dit is de link naar de PDF met info en bouw instructies: http://www.w1ghz.org/small_proj/A_Flexi ... _Board.pdf
Bron: http://www.w1ghz.org/PCBproj/PCB_projects.htm#GPSlock

Eric heeft er een breakout board bijgemaakt om de ribboncable van de GPS module makkelijk aan te kunnen sluiten op de PCB en er is tevens een filter toegevoegd om geen last te hebben van harmonischen op het 10 MHz signaal.

Knutselvoortgang:
61CF1F79-C6B6-4746-94F9-128F76CCBEBE.jpeg
52FD783F-1431-4A41-876E-3515546197F5.jpeg
F1AB2E94-08B7-45A0-BC20-5C3A79698169.jpeg
70BE89B5-8ABB-40D3-A738-5DA9A5A9EBC1.jpeg
7E55240F-F17C-40D0-90DD-C15778E67A41.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mooi werk !
Ik zie dat we dezelfde WELLER hebben. Dan komt het vast goed.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#3 Bericht door PE9ZZ »

Gaaf! Ik heb al jaaaaaren een GPSDO volgens VE2ZAZ in de shack. Die werkt met een FLL (dus geen PLL) op de 1PPS uit mijn GPS RX. Deze werkt op 10 kHz. Geloof niet dat mijn RX die heeft (maar is dus ook niet nodig).

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#4 Bericht door PE2AAB »

Juul - PE0GJG schreef: 27 dec 2021, 21:52 Mooi werk !
Ik zie dat we dezelfde WELLER hebben. Dan komt het vast goed.
Klopt helemaal Juul,

Een heel fijn boutje. Hij gaat maar niet stuk ;-) Heb zelfs een splinternieuwe Weller WTCP 51 in de doos liggen. Had ik gekocht en toen kon ik deze bout kopen voor een prikkie.
Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat een Magnastat bout in combinatie met SMD componenten niet helemaal 'lekker' werkt ;-)
De componenten hebben de neiging om aan de magnetische punt te plakken (SMD ICtje bijvoorbeeld vanwege het feit dat de DIL versie obsolete is, de VCXO en een aantal Ctjes op de onderzijde).

Maar met een pincet, vaste hand en een loep komt het goed.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#5 Bericht door pe1cmo »

misschien een hint, kijk in de specificaties naar de faseruis van je kristal oscillator. Probeer die zo laag mogelijk te houden.
Mocht je ooit een betere vinden, soldeer die dan om. Of kijk of je aan een Bliley 10MHz OCVCXO (oven) kan komen en breng die in lock.
Worden vaak via ebay enz aangeboden. Wel gebruikt, maar zeer goed bruikbaar. Google eens op: Bliley NV47M1008

hint voor de faseruis, -145dB op 1kHz of lager

Zeker als je op hele hoge frequenties gaat werken kan de faseruis belangrijk worden.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#6 Bericht door PE2AAB »

PE9ZZ schreef: 27 dec 2021, 21:53 Gaaf! Ik heb al jaaaaaren een GPSDO volgens VE2ZAZ in de shack. Die werkt met een FLL (dus geen PLL) op de 1PPS uit mijn GPS RX. Deze werkt op 10 kHz. Geloof niet dat mijn RX die heeft (maar is dus ook niet nodig).

Tjerk, 9ZZ
Ook een leuke oplossing. Dit ding werkt feitelijk ook met het 10 kHz signaal. Het 10 MHz signaal van de VCXO wordt door een aantal delers omlaag gebracht naar 10 kHz en in de (SMD) fasevergelijker wordt dan vervolgens een stuurspanning gemaakt om de VCXO hier op bij te trekken.
Met de draadbrugjes kun je diverse deeltallen instellen waarmee je zelf de output frequentie kunt kiezen.
In mijn geval dus 10 MHz.

Een van de plekken waar geen deler IC is geplaatst (want niet benodigd voor 10 MHz) is (op de foto duidelijk te zien want omgedraaid gemonteerd) een PIC geplaatst welke op basis van data uit de GPS middels een LED aan te kunnen geven dat er een 3D fix is waardoor de accuratie gegarandeerd is.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#7 Bericht door PE2AAB »

pe1cmo schreef: 28 dec 2021, 10:40 misschien een hint, kijk in de specificaties naar de faseruis van je kristal oscillator. Probeer die zo laag mogelijk te houden.
Mocht je ooit een betere vinden, soldeer die dan om. Of kijk of je aan een Bliley 10MHz OCVCXO (oven) kan komen en breng die in lock.
Worden vaak via ebay enz aangeboden. Wel gebruikt, maar zeer goed bruikbaar. Google eens op: Bliley NV47M1008

hint voor de faseruis, -145dB op 1kHz of lager

Zeker als je op hele hoge frequenties gaat werken kan de faseruis belangrijk worden.
Ja inderdaad had ik al gelezen dat de faseruis een dingetje kan zijn. Het concept wordt op dit moment ook toegepast in de 10 GHz. WebSDR in Eindhoven en dat gaat best.

Maar goede tip Rene! Bedankt hiervoor. Kan zeker eens kijken naar een andere VCXO (of zelfs een oven gecontroleerde).

Foto van de toepassing in de 10 GHz. WebSDR:
10 MHz ref 10 GHz WebSDR.png
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#8 Bericht door pe1mix »

pe1cmo schreef: 28 dec 2021, 10:40 misschien een hint, kijk in de specificaties naar de faseruis van je kristal oscillator. Probeer die zo laag mogelijk te houden.
Mocht je ooit een betere vinden, soldeer die dan om. Of kijk of je aan een Bliley 10MHz OCVCXO (oven) kan komen en breng die in lock.
Worden vaak via ebay enz aangeboden. Wel gebruikt, maar zeer goed bruikbaar. Google eens op: Bliley NV47M1008

hint voor de faseruis, -145dB op 1kHz of lager

Zeker als je op hele hoge frequenties gaat werken kan de faseruis belangrijk worden.
Dat is ook het mooie van dit ontwerp, je kunt er ongeveer alles in kwijt.
Heb dit ontwerp ook in gebruik, is zelfs een keer bij jou geweest Rene, en wil die ook nog eens upgraden met een oven.
De spullen heb ik in ieder geval al liggen ergens, locatie is even onbekend na een verhuizing :lol:
Wat ook zeer belangrijk is, is het filter aan de uitgang, de signalen zijn uit de meeste referenties niet erg schoon.

Ook gebruik ik een "echte" GPS antenne, niet zo'n goedkoop Chinees magneet ding.
Een PCTEL GPS-TMG-26N, ik heb ze met wat geduld op ebay gekocht voor ergens rond de EUR 20.
De prijzen van die dingen fluctueren nogal, nu zijn ze haast onbetaalbaar, heel gek.
De referentie die Rick nu aan het bouwen is wordt overigens ook in de Eindhovense WebSDR's voor 13 en 3 cm gebruikt.
Met ook deze GPS antenne.

groeten Eric.

s-l1600.jpg

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#9 Bericht door pe1mix »

Ik heb nog een fotootje van de 13cm WebSSDR:
IMG_4571.JPG

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#10 Bericht door pe1mix »

Ik wilde eigenlijk een Vectron C4550 OCXO plaatsen, een 5V exemplaar.
De benodigde 5V is ook gewoon aanwezig maar dan via een 7805.
Die staan ook niet al te best bekend.
Ik heb echter nog geen low noise drop in replacement kunnen vinden.
Wellicht heb jij daar ideeën over Rene?

Groeten Eric PE1MIX.

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 158
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#11 Bericht door ton.blokker »

Ik gebruik voor de Oscar (25 MHz) en voor 10 MHz referentie. 1 pps uit een externe GPS of een opprikbare GPS module.
Op de print de juiste frequentie VCTCXO en een buffer versterker met sinus uitgang.

pa0klt.
Bijlagen
GPS_REF.pdf
(108.47 KiB) 116 keer gedownload
Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#12 Bericht door PE9ZZ »

Ik gebruik een Isotemp OCXO. Ding is ijselijk ruisarm. Moet ergens plotjes hebben liggen. Deze dus:
gps-do_hp89440a.jpg
Antwoord op de vraag: waarom staat-ie er 50.8 mHz naast? Welnu, mijn HP89440 is niet aan GPS gelocked.

Tjerk, 9ZZ

pe1dna
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 dec 2008, 01:01
Roepletters: PE1DNA
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#13 Bericht door pe1dna »

Mocht er nog iemand interesse hebben: Ik heb nog een paar van die Rockwell GPS moduultjes (met 10kHz output) uit de openingspost hier liggen.

Deze modules zijn al weer bijna 20 jaar oud. Geen idee of er tegenwoordig betere alternatieven zijn hiervoor. We zijn al weer wat generaties verder qua GPS technologie.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#14 Bericht door PA1AIS »

pe1dna schreef: 28 dec 2021, 16:11 Mocht er nog iemand interesse hebben: Ik heb nog een paar van die Rockwell GPS moduultjes (met 10kHz output) uit de openingspost hier liggen.

Deze modules zijn al weer bijna 20 jaar oud. Geen idee of er tegenwoordig betere alternatieven zijn hiervoor. We zijn al weer wat generaties verder qua GPS technologie.
Prima modules, echter de datum klopt niet meer door een GPS week-rollover. Echter de tijd en frequentie is prima.

Dat interface/breakout boardje, is dat los te koop?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Bouw 10 MHz GPS gelockte referentie

#15 Bericht door pe1mix »

PA1AIS schreef: 28 dec 2021, 18:24 Dat interface/breakout boardje, is dat los te koop?
Nee helaas, heb ze destijds afgepast besteld voor een aantal kitjes.
Inclusief de afwijkende header en flatcable.
De steek is, uit mijn hoofd, 2 mm i.p.v. de gebruikelijke 2,54 mm.
Weet ook niet meer waar het vandaan kwam want het is lang geleden, zoals Rick al aangaf is hij rijkelijk laat met bouwen begonnen :lol:

Groeten Eric.

Plaats reactie