tantalium versus elektrolytische condensator

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: tantalium versus elektrolytische condensator

#16 Bericht door PA0KLS »

Ik heb eens gehoord / gelezen dat tantaal elco's een probleem krijgen als je ze geheel ontlaadt. Als ze in schakelingen zitten die altijd onder spanning staan, dan is er geen probleem, maar als ze helemaal ontladen worden, doordat het apparaat een tijdje uit staat, dat ze dan bij inschakelen plotseling een kortsluiting kunnen vormen.

Nou is dat ook niet altijd zo, ik heb in mijn SSTV-monitor uit 1973 een tantaal elco zitten in de zaagtandgenerator voor de verticale afbuiging. Weet je wel: een C van 100 uF opladen met een klein stroompje en dan op de verticale syncpuls snel ontladen met een transistor. Als je dat met een aluminium elco doet, dan stijgt de spanning na dat plotselinge ontladen eerst ook zonder enige laadstroom, een soort van restlading. Een tantaal elco heeft daar nauwelijks last van, leeg is leeg, daarom een tantaal.

Toen ik die monitor een jaar of drie geleden weer eens aanstak, vreesde ik dat deze elco, waarmee ik die zaagtand maakte, wel kortgesloten zou zijn....... maar nee hoor, hij deed het gewoon weer en had zelfs weinig tot geen capaciteit verloren. Het kàn dus wel.

Overigens, waarom zou je dat willen? In de loop der jaren zijn elco's behoorlijk veel kleiner geworden door verbeteringen in de productie, dus als jij elco's wilt vervangen in wat oudere apparatuur, passen nieuwe elco's altijd ruim. En ik heb nog nooit elco's hoeven vervangen. Maar als je een apparaat na tientallen jaren stilstand weer aan zet, voer dan de netspanning eerst langzaam op (variac), zodat de elco's de tijd krijgen om opnieuw te formeren.

Plaats reactie