LED verlichting brand bijna niet meer

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

LED verlichting brand bijna niet meer

#1 Bericht door PD8L »

Ik heb onlangs een een nieuwe Diamond GSV-3000 voeding gekocht, en zoals jullie weten zit er geen verlichting achter de Volt en de Amperé meters.
Dus dacht ik, ik maak er verlichting in, dus ik heb een aantal ledjes gekocht met de draadjes er al aangemaakt en met een voorschakelweerstand (waarde weet ik zo niet)
Deze ledjes zijn 12 volt, 0,2 watt, kleur warm wit.
In het begin deden ze het prima, maar nu zijn we een paar maanden verder en de ledjes doen het bijna niet meer, ze branden nog maar een fractie van wat ze in het begin deden.
Is die 1,8V die ze extra krijgen dan zo kritisch dat ze daar van stukgaan?

Iemand een goede oplossing? het moet natuurlijk niet te fel worden, maar ook niet te zwak. Leds of lampjes?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#2 Bericht door PA3DJS »

Voor een LED is de stroom maatgevend en de spanningval is bijzaak. Als je LEDjes snel stuk gaan, "lopen" ze op te veel stroom, eventueel in combinatie met warmte die niet weg kan. Je zult een grotere serieweerstand op moeten nemen om de stroom te verlagen.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#3 Bericht door Thom PA9T »

Wat bedoel je met 12V, 0.2Watt?

Je LEDs zijn duidelijk gedegradeerd. Dit komt omdat ze lange tijd teveel vermogen hebben gedissipeerd. M.a.w. ze zijn veel te warm geworden.

Zoals PA3DJS al schreef: je moet de stroom door de LED beperken. In de datasheet kun je vinden wat de stroom mag zijn, maar hou hier ook rekening met degrading door warmte. Ook dit staat in de datasheet van de LED.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#4 Bericht door PA0KLS »

De stroom door zo'n LED moet iets zijn tussen de 10 mA en de 20 mA. Waarschijnlijk heb je de LEDs gekocht samen met de voorschakelweerstand. Vandaar jouw opmerking: 12V 0,2W. Als ik daarvan de stroom uitreken: 0,2 / 12 = 0,01666 A, of 17 mA. Dat ligt mooi tussen de 10 mA en 20 mA. Dat zou dus goed moeten zijn, als de spanning over de LED + weerstand 12 volt is. Dat kun je meten!

Meet om te beginnen eens die stroom met je universeelmeter (één aansluiting los solderen en de stroommeter er tussenin aansluiten). Je kunt ook wel de spanning over de LED alleen meten, maar zoals al gezegd, daar heb je weinig aan, de STROOM is bepalend. Voor een witte LED zal die spanning overigens iets van 3 volt zijn, een witte LED is immers een blauwe LED met een stofje erop, die een gedeelte van het blauwe licht omzet in geel licht. Samen is dat een soort van wit.

PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#5 Bericht door PD8L »

Dank allen voor jullie reactie.

Het zijn inderdaad kant en klare leds met draadjes en een weerstand er al aan gemaakt, netjes afgewerkt met krimpkous. De leds staan vermeld op de website als zijnde 12 Volt, 0,2 Watt, kleur is warm wit.

Ik heb de leds bij op de sigarettenaansteker aansluiting gemaakt, omdat ik geen 12 Volt punt kon vinden in het schema.
Maar die aansluiting is wel 13,8 Volt, dus 1,8 Volt meer.
Spanning en stroom meten over de leds heb ik nog niet gedaan, maar ik heb nog 2 reserve, ik ga eens meten.

Voordat ik ze in de voeding heb gezet heb ik ze even getest, en ze werden tussen mijn vingers toch wel erg warm.

Ik laat jullie weten wat de meetresultaten zijn.

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#6 Bericht door PE1KEL »

Ledjes van Ali?

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#7 Bericht door Thom PA9T »

Klinkt mij in de oren als een vrij slecht product. Ook als je ze op 13.8V aansluit in plaats van 12V (15% teveel) zouden ze niet heet mogen worden.

Daarnaast kun je moderne leds al op veel lagere stromen flink laten schijnen. 5mA is vaak al voldoende. Helemaal voor achtergrondverlichting van een paneelmeter. Die 20mA zie nog wel toegepast worden intern in TFT-schermen bijvoorbeeld, maar daar worden de LEDs gekoeld door ze op een PCB met kopervlak te solderen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#8 Bericht door pc1mb »

Toch maar eens kijken watvoor weerstanden erin zitten dus.

PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#9 Bericht door PD8L »


Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#10 Bericht door PA3HMP »

leds degraderen altijd, maar dat is meestal maar zo'n 15%, gewoon even een spanningsregelaar van 12V monteren in de voeding en klaar

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#11 Bericht door PE1KEL »

PA3HMP schreef: 17 jul 2021, 07:17 leds degraderen altijd, maar dat is meestal maar zo'n 15%, gewoon even een spanningsregelaar van 12V monteren in de voeding en klaar
Dat zal nu geen zin meer hebben.
Nieuwe d'r in en dan van Farnel of iets, eventueel een spanningsregelaar gebruiken en een correcte serieweerstand, of juiste weerstandswaarde berekenen bij 13.8 volt waarvan de schrijver zegt dat zijn voeding daar altijd op staat.
Deze ledjes zijn deaud.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#12 Bericht door PA0FRI »

PA3DJS schreef: 15 jul 2021, 11:37 Als je LEDjes snel stuk gaan, "lopen" ze op te veel stroom, eventueel in combinatie met warmte die niet weg kan. Je zult een grotere serieweerstand op moeten nemen om de stroom te verlagen.
Bij mij is op een paar plekken in huis de LED verlichting 24/7 aan. Sommige al meer dan 35 jaar.
Zoals #DJS schrijft is de maximale stroom belangrijk. Dat beperk ik met een constante stroombron gemaakt met een LM317. Ook bij latere inbouw van LED's bij de schaalverlichting van een transceiver. Op internet staan tig voor beelden hoe een LM317 gebruikt kan worden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#13 Bericht door pc1mb »

13.8V ipv 12V geeft zo'n 10.5 vs 8.7 volt over de weerstand, uitgaande van 3.3V LEDs. Da's 20 procent meer stroom.

Ik vraag me sterk af of je daarmee de levensduur zó erg kan bekorten. Misschien zijn die meegeleverde weerstanden toch wel wat aan de krappe kant.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#14 Bericht door PA3CQN »

PA0FRI schreef: 17 jul 2021, 11:37Dat beperk ik met een constante stroombron gemaakt met een LM317.
Of simpeler bij kleine LED's. 1 Onderdeel, spanningsonafhankelijk. Genoeg FET's met Idss in het 5 tot 10 mA bereik.

FET-LED-2.jpg
FET-LED-2.jpg (20.3 KiB) 7399 keer bekeken
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#15 Bericht door pa0fmy »

Waarom zet je die LED's niet in serie. Als er 12 of 13 vot op moet maak je een keten die er ca 3 volt onder zit. Dan bereken je de weerstand. Je vertelde dat een LED + weerstand al warm wordt. Je bent gewoon met die weerstand de LED aan het verwarmen.

Plaats reactie