LED verlichting brand bijna niet meer

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#16 Bericht door PD8L »

Nou ik heb even wat metingen gedaan.

- De weerstand die is gebruikt is 470 Ohm.
- De spanning over de led met de weerstand ertussen is 2,85 volt.
- De stroom gemeten met de weerstand ertussen is 23,6 mA.

Probleem is dat ik niet weet wat nou de exacte werkspanning is van deze led, en ook niet wat deze aan stroom trekt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#17 Bericht door pc1mb »

Ja dat is het punt van een LED... die trekt geen vaste stroom - je bepaalt de stroom door de LED met de weerstand.

De werkspanning heb je nu gemeten, die is 2,85 volt. Die zal ongeveer hetzelfde blijven, ook als je de weerstand of voedingsspanning iets varieert.

Bij 470 ohm en 23,6mA zal er ca. 11,1 volt over de weerstand staan, en de totale voedingsspanning is dan dus zo'n 13,9 volt.
Deze LED+weerstand combinatie is duidelijk ontworpen voor exact 12 volt, want dan zou er keurig 19mA lopen. Over de LED valt dan nog altijd 2.85 volt, maar over de weerstand minder, waardoor er minder stroom gaat lopen.

23,6mA is voor een simpele 1-chip LED wat veel. Een maximum van 20mA is gebruikelijk, en voor lange levensduur ga je daar dan nog een klein stukkie onder zitten. Scheelt maar heel weinig in lichtopbrengst, maar enorm in levensduur. Dat deze snel verouderen bij 23,6mA snap ik dus wel.

Maak er 680 ohm van (560 is misschien ook nét voldoende) of zet twee LEDs in serie per weerstand, dan gaan deze zelfde LEDs ook op 14 volt heel lang mee.

PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#18 Bericht door PD8L »

Nou ik heb het gefixed.

Ik heb nu 2 led's van 3,5 volt in serie gezet met een voorschakelweerstand van 373Ohm.
Dit zou moeten werken zonder dat de boel degradeerd.
Het ziet er weer goed uit!

PE1POZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2021, 22:42
Roepletters: PE1POZ

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#19 Bericht door PE1POZ »

Hoe en waar heb je deze led''s overigens op de meters gemonteerd?.
Ik heb hier dezelfde voeding staan en ben ook van plan om verlichting te monteren achter de meters.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#20 Bericht door PC1L »

Tja, ivm met de karakteristieken v LEDS is het zeker makkelijker om in te stellen via stroomsturing. Doe je het met spanningsturing dat is het, naarmate het aantal LEDS in aantal toeneemt steeds makkelijker om in te stellen met een spanning. Mocht er dan een LED stuk gaan dan is het belangrijk of deze onderbreekt en niet gaat geleiden :lol: . Maar bij zeer veel LEDS in serie merk je er niets van. Bij zeer weinig LEDS ben je wel gedwongen om het instellen via stroomsturing op te lossen met de bekende serieweerstand. Zo heb ik zelf bij alle paneelmeters LEDS ( op de plaats vh lampje ) met weerstand toegepast.

Je kunt veel serie LEDS makkelijk met een spanning instellen, maar een paneel meter zal er niet meer dan twee nodig hebben, onder normale omstandigheden.
PD8L schreef: 28 aug 2021, 19:48Ik heb nu 2 led's van 3,5 volt in serie gezet met een voorschakelweerstand van 373Ohm.
Dit zou moeten werken zonder dat de boel degradeerd.
Even de stroom door de LEDS meten, als je deze niet berekend hebt. Je kan makkelijk 5 tot 10 % onder de nominale stroom blijven, meestal zie je het verschil niet en de levensduur is behoorlijk dan :)

PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#21 Bericht door PD8L »

PE1POZ schreef: 30 aug 2021, 18:09 Hoe en waar heb je deze led''s overigens op de meters gemonteerd?.
Ik heb hier dezelfde voeding staan en ben ook van plan om verlichting te monteren achter de meters.
Ik heb de leds in een kort afgeknipte plug geklemd, de draadjes zitten in de zaagsnede van de plug, en de plug klemt weer tussen de meters en de behuizing, dus bovenop de meters.

PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#22 Bericht door PD8L »

PC1L schreef: 30 aug 2021, 18:27 Tja, ivm met de karakteristieken v LEDS is het zeker makkelijker om in te stellen via stroomsturing. Doe je het met spanningsturing dat is het, naarmate het aantal LEDS in aantal toeneemt steeds makkelijker om in te stellen met een spanning. Mocht er dan een LED stuk gaan dan is het belangrijk of deze onderbreekt en niet gaat geleiden :lol: . Maar bij zeer veel LEDS in serie merk je er niets van. Bij zeer weinig LEDS ben je wel gedwongen om het instellen via stroomsturing op te lossen met de bekende serieweerstand. Zo heb ik zelf bij alle paneelmeters LEDS ( op de plaats vh lampje ) met weerstand toegepast.

Je kunt veel serie LEDS makkelijk met een spanning instellen, maar een paneel meter zal er niet meer dan twee nodig hebben, onder normale omstandigheden.
PD8L schreef: 28 aug 2021, 19:48Ik heb nu 2 led's van 3,5 volt in serie gezet met een voorschakelweerstand van 373Ohm.
Dit zou moeten werken zonder dat de boel degradeerd.
Even de stroom door de LEDS meten, als je deze niet berekend hebt. Je kan makkelijk 5 tot 10 % onder de nominale stroom blijven, meestal zie je het verschil niet en de levensduur is behoorlijk dan :)
Ja heb ik gedaan, de berekende waarde was iets van 360 Ohm, dus gaat goed zo.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#23 Bericht door PC1L »

.. dan ben je zeker geslaagd in het streven naar een lange levensduur bij een goede verlichting. Hier enkele paneelmeters waarin al meer dan 25 jaar LEDS, nog nooit vervangen. De stroom zit iets onder de aanbevolen waardes en qua verlichting merk je er niets van, dat verschil :)

In die meters had ik de LEDS gewoon direct in de fittinkjes van de gloeilampjes gesoldeerd, geeft een mooie verdeling v h licht op de analoge wijzerplaten.

Inmiddels zijn de LEDS ook zeer sterk licht emissie geworden, bij lage stroomsterkten en weinig warmte.

PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#24 Bericht door PD8L »

Nou daar zijn we weer....

Ook na de aanpassing branden de leds bijna niet meer.

Ik had dus 10 helder witte led's besteld, maar ik kreeg er 100!!
Zo eerlijk dat ik ben heb ik een mail gestuurd naar de firma dat hij zich vergist had met de aantallen.
Maar hij mailde mij terug dat hij mijn eerlijkheid waardeerde en dat het zo goed was.

Maar nu begrijp ik waarom dat was. Deze led's zijn van inferieure kwaliteit, en hij moet er dus zsm vanaf.
zucht, dus nu maar op zoek naar echte goede led's.

Word vervolgd....

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#25 Bericht door PC1L »

:!: Neem altijd ( met voordeel ) de stroom door de LEDS wat kleiner, zoals ik al opmerkte 8). In de lichtemissie is het met het oog nauwelijks te zien maar de levensduur neemt 'onevenredig' toe !

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#26 Bericht door PA3CQN »

PD8L schreef: 06 okt 2021, 18:23 Deze led's zijn van inferieure kwaliteit, en hij moet er dus zsm vanaf.
Dat is wel wat kort door de bocht. Tot nu toe volgt uit je verhaal dat in je toepassing iedere LED sneuvelt.
Dat doet vermoeden dat er toch iets anders aan de hand is. Je hebt er nu nog 98 om te proberen dus:
Doe eens de stroombron oplossing met een FET ( zie mijn eerdere post voor plaatjes ). Met de 256 zal de stroom (Idss) ergens tussen 10 en 15 mA liggen. Minder stroom met een J112, ongeveer 5 mA. Wat met moderne LED's ook al genoeg is.
Of je dan 1/2/3 LED's in serie zet maakt niet uit. En spanningsvariatie ook niet. Met de meeste FET's kun je tot 30 V gaan.
En dan over de LED's een 1N4001 in omgekeerde richting om eventuele negatieve pieken bij het in/uit schakelen weg te werken. Daar kunnen LED's erg slecht tegen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#27 Bericht door pc1mb »

PD8L schreef: 28 aug 2021, 19:48Ik heb nu 2 led's van 3,5 volt in serie gezet met een voorschakelweerstand van 373Ohm.
Dit zou moeten werken zonder dat de boel degradeerd.
Het ziet er weer goed uit!
Toen je dit postte dacht ik al "hmm, toch weer op het randje". Je hebt zo'n 14 volt.
Die 3,5 volt is opvallend als de vorige 2,85 waren. Is het in werkelijkheid 3,2 per LED, dan ga je alweer over de 20mA heen op 14 volt. Wordt het een keer 14,5 volt, dan gaan zelfs 3,5 volt LEDs ook over de 20mA heen.

Probeer ze eens wat ruimer bínnen de marge te zetten, in plaats van strak tegen of zelfs iets óver hun absolute maximum van (waarschijnlijk) 20mA. Je hebt er 100 dus je kunt wat experimenteren.

Qua lichtopbrengst merk je het amper, 15mA of 20mA, alleen blijft het veel veel langer heel, zeker ingebouwd.

Met twee in serie zou ik er 470 ohm voor zetten. Dán zit je veilig. De 20mA is een absoluut maximum, geen richtwaarde. In de open lucht kom je met veel weg, maar ingebouwd waar ze het warm kunnen krijgen moet je echt binnen de marges blijven.

PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#28 Bericht door PD8L »

pc1mb schreef: 16 okt 2021, 09:24
PD8L schreef: 28 aug 2021, 19:48Ik heb nu 2 led's van 3,5 volt in serie gezet met een voorschakelweerstand van 373Ohm.
Dit zou moeten werken zonder dat de boel degradeerd.
Het ziet er weer goed uit!
Toen je dit postte dacht ik al "hmm, toch weer op het randje". Je hebt zo'n 14 volt.
Die 3,5 volt is opvallend als de vorige 2,85 waren. Is het in werkelijkheid 3,2 per LED, dan ga je alweer over de 20mA heen op 14 volt. Wordt het een keer 14,5 volt, dan gaan zelfs 3,5 volt LEDs ook over de 20mA heen.

Probeer ze eens wat ruimer bínnen de marge te zetten, in plaats van strak tegen of zelfs iets óver hun absolute maximum van (waarschijnlijk) 20mA. Je hebt er 100 dus je kunt wat experimenteren.

Qua lichtopbrengst merk je het amper, 15mA of 20mA, alleen blijft het veel veel langer heel, zeker ingebouwd.

Met twee in serie zou ik er 470 ohm voor zetten. Dán zit je veilig. De 20mA is een absoluut maximum, geen richtwaarde. In de open lucht kom je met veel weg, maar ingebouwd waar ze het warm kunnen krijgen moet je echt binnen de marges blijven.
Hmm..ik denk dat je gelijk hebt, ik ga dat toch eens proberen. Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: LED verlichting brand bijna niet meer

#29 Bericht door Thijzer »

Wat een gedoe. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt voor LED's maar je kunt ook bij de Action een LED-strip kopen in warm-wit en die werkt prima op 12V. Je kunt ze op 10cm afknippen en twee draadjes aan solderen. Voordeel is dat die strip is voorzien van een kunststof laagje waardoor de rest netjes geïsoleerd blijft.

Je kunt ook een gekleurde strip kopen, daar zit dan een afstandsbediening bij om de kleur te bepalen (alles behalve wit weliswaar). Dan past het misschien beter bij de kleur van de transceiver (die tegenwoordig ook alle kleuren van de regenboog ondersteunt, heel LHBTQI-vriendelijk allemaal).

Ik gebruik die LED-strips op heel wat plaatsen en ik heb er nog nooit eentje slecht zien worden. Dus give it a try, voor het geld hoef je het sowieso niet te laten.

Plaats reactie