Revisie Hy-gain rotor

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Revisie Hy-gain rotor

#1 Bericht door PH1HI »

Dag allemaal,

Van lang geleden heb ik nog een CD 45II liggen, die wel wat TLC kan gebruiken voor die de mast weer ingaat.
De lager kogels zijn ietwat gecorodeerd, maar met voldoende high-constistentie vet nog wel goed bruikbaar.
1 van de bouten die het huis met de basis verbindt was afgebroken, die heb ik uitgeboord en daar kan waarschijnlijk wel een bout+moer in.
De elktronica aan de binnenkant, inclusief de rotor weerstand lijkt nog prima in orde.
Het grootste probleem: de kabel aansluitplaat was kuis verrot en moet worden vervangen. Een waterdicht 8 pins connector paar is het makkelijkst maar het valt niet mee om een geschikte te vinden. Ofwel wat ik vind (bij sinuss.nl b.v.) is niet leverbaar of het is veel te duur..
Vraag dus: heeft iemand anders hier ervaring mee en kan diegenen een geschikte type aanbevelen die ook goed verkrijgbaar is?
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Revisie Hy-gain rotor

#2 Bericht door pe1cmo »

zijn het echt 8 pinnen die je nodig hebt. ?
De hygain die ik vroeger had kon je die terugbrengen naar 6.

Leuke connector die betaalbaar is en 7 pinnen heeft is een XLR7 van Neutrik
Die kan ook de stroom aan.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Revisie Hy-gain rotor

#3 Bericht door pc1mb »

rdae.nl heeft ook waterdichte multistekkers.

Al met al klinkt het wel een beetje als de laatste beentjes nog wat verlengen... (Roestige kogeltjes hergebruiken enzo)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Revisie Hy-gain rotor

#4 Bericht door ----- »

pe1cmo schreef: 19 mar 2021, 19:53zijn het echt 8 pinnen die je nodig hebt. ?
Ik heb jaren lang een CDE TR44 in gebruik gehad, daarin zat de condensator voor de motor in de klokbesturing onder in de shack, waarschijnlijk vanwege het formaat en serviceability.
Maar moderne condensatoren zijn veel beter en kleiner en het was geen probleem de condensator in de behuizing van de rotor onder te brengen, dat scheelt 2 draden naar de shack. de CD45II heeft hetzelfde design.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Revisie Hy-gain rotor

#5 Bericht door nanko »

Je kunt ook het klemmenstrookje vervangen door een aluminium plaatje
met een kabeltule.
Stuk kabel rechtstreeks aansluiten op de motor en de potmeter, en naar buiten
voeren door de tule, je hebt dan minder lassen, en dus meer betrouwbaarheid.
Aan de kabel kan je dan een connector naar keuze zetten.
De 13 polige trekhaak stekker is goedkoop, redelijk waterbestendig en overal
verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Revisie Hy-gain rotor

#6 Bericht door PH1HI »

pc1mb schreef: 19 mar 2021, 20:10 rdae.nl heeft ook waterdichte multistekkers.

Al met al klinkt het wel een beetje als de laatste beentjes nog wat verlengen... (Roestige kogeltjes hergebruiken enzo)
{Ze zijn niet roestig, alleen niet meer super glad. Als krukas lager ongeschikt, maar voor een lichte, langzame belasting in een rotor (die ook nog wordt ondersteund door een apart steunlager) geen punt.}
Alleen de steunlager kogels zien er enigzins aangetast uit zag ik net, de rotor lagers zijn nog als nieuw. Valt mee dus.
Laatst gewijzigd door PH1HI op 19 mar 2021, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Revisie Hy-gain rotor

#7 Bericht door PH1HI »

nanko schreef: 19 mar 2021, 20:44 Je kunt ook het klemmenstrookje vervangen door een aluminium plaatje
met een kabeltule.
Stuk kabel rechtstreeks aansluiten op de motor en de potmeter, en naar buiten
voeren door de tule, je hebt dan minder lassen, en dus meer betrouwbaarheid.
Aan de kabel kan je dan een connector naar keuze zetten.
De 13 polige trekhaak stekker is goedkoop, redelijk waterbestendig en overal
verkrijgbaar.
Dat is een prima idee eigenlijk, en doordenkend vraag ik mij af of ik sowieso wel een tussen-connector nodig heb aangezien de rotor nergens meer naartoe hoeft als ie er eenmaal staat.
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Revisie Hy-gain rotor

#8 Bericht door andre »

Ik zou er zeker wel een verbinding tussen maken. Weet natuurlijk niet hou jou constructie eruit ziet (mast-rotor-topbuis) maar ik kan hier de hy-gain tailtwister er simpel tussenuit lichten voor onderhoud. Heeft me al veel gemak opgeleverd.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

johkrottje
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2010, 14:22

Re: Revisie Hy-gain rotor

#9 Bericht door johkrottje »

Om de zaak niet moeilijker te maken dan nodig bij classic internationaal uit Roermond kan de zowel de lager-kogels krans weerstand etcetcetc kopen om de hy gain rotor te reviseren zie website

https://www.classicinternational.eu/ant ... oebehoren/

Hopende u geholpen te hebben gr johann

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Revisie Hy-gain rotor

#10 Bericht door PH1HI »

Die leverancier had ik ook al gevonden, oa voor de 500 Ohm potmeter. Prijzig onderdeel maar de sleper daarvan was echt versleten. Na opnieuw invetten van de lagers en tandwielen loopt de rotor weer als een trein, a.s. weekend de boel weer tegen de muur bouten.
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

jannick
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2023, 04:01

Re: Revisie Hy-gain rotor

#11 Bericht door jannick »

Hallo,

Ik heb zelf geen ervaring met het repareren van een CD 45II, maar ik kan je wel een paar tips geven voor het vinden van een geschikte kabelaansluitplaat.

Een waterdichte 8-polige connector is een relatief standaard onderdeel, dus je zou er een moeten kunnen vinden bij een elektronicawinkel of online. Als je een onderdeelnummer hebt voor de originele connector, kun je dat gebruiken om een ​​vervanging te vinden.

Als je geen onderdeelnummer hebt, kun je proberen de connector te identificeren op basis van de afmetingen en de pinconfiguratie. De connector moet ongeveer 10 mm lang en 5 mm breed zijn, met 8 pinnen die 1,25 mm uit elkaar staan. De pinnen moeten goud of zilver geplateerd zijn.

Als je eenmaal een geschikte connector hebt gevonden, moet je ervoor zorgen dat deze compatibel is met de kabels die je gebruikt. De kabels moeten een diameter van 0,5 mm tot 1,0 mm hebben.

jannick
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2023, 04:01

Re: Revisie Hy-gain rotor

#12 Bericht door jannick »

Wat betreft lagers kunt u ook terecht op https://nl.tradebearings.com/ of https://en.tradebearings.com/ voor meer informatie over het vervangen en onderhouden van lagers.

Plaats reactie