Kabel doorvoer in muren?

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Kabel doorvoer in muren?

#1 Bericht door PH1HI »

Zoals het onderwerp: welke manieren om kabels van buiten naar binnen te trekken zijn aan te raden en welke niet?
Huurbaas wil b.v. niet dat kabels door kozijnen (zijn van hout) gaan, begrijpelijk maar dan is het direkt een stuk lastiger om het netjes en water/winddicht af te werken. Dus wat is een manier die ruimte houdt voor evt. uitbreiding en zo onzichtbaar mogelijk? Ik zelf dacht aan een 30mm PVC buis door de muur en stukken flexibele invoer buis aan beide zijden, maar waarschijnlijk zijn er betere manieren(?)
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#2 Bericht door PA3DAT »

Ik gebruik PVC-pijp van 40mm, binnendiameter 32mm. Ik boor van buitenaf in de voeg en dan schuin omhoog tegen evt. inwateren.
Eerst voorboren met een lange dunne boor (bijv. 8 mm?), anders valt er aan de binnenkant (bij mij) zomaar een plak zandsteen af... :oops:

Dus eerst voorboren, van buiten naar binnen. Dan met 40mm boren, door de spouw maar niet helemaal door! Het laatste stukje van binnen uit waar het gaatje zit van het voorboren.
Tot slot sla ik er de 40mm pijp in en zaag die aan binnen- en buitenkant schuin af (want die pijp zit er schuin naar boven in).
Geen last van vocht, geen insecten, vrijwel geen tocht. En anders een prop spons of iets dergelijks bij de coaxkabels in.

Neem het gat/de pijp niet té klein, want dan past er hoogstens één kabel met N-connector doorheen. Test dat van te voren even uit: wat past er door een 30mm-pijp?
Toen ik nog één pijp had met 4 of 5 dikke coaxkabels moest ik al de connector eraf knippen om 1 kabel er weer uit te krijgen...
Ik heb inmiddels 3 van die in-/uitgangen in de muur! :oops:
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 27 feb 2021, 14:09, 3 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#3 Bericht door PA3DAT »

Andere optie: bovenraampje in de shack demonteren en vervangen door watervast multiplex met een (80 of 100mm) pijp erdoor, een 45 of 90 graden bocht die aan de buitenkant "naar beneden kijkt."
Bij verhuizing het originele (klap)raampje terug plaatsen.

Ben ook nieuwsgierig hoe anderen dit hebben opgelost! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Kabel doorvoer in muren?

#4 Bericht door PH1HI »

PA3DAT schreef:Andere optie: bovenraampje in de shack demonteren en vervangen door watervast multiplex met een (80 of 100mm) pijp erdoor, een 45 of 90 graden bocht die aan de buitenkant "naar beneden kijkt."
Bij verhuizing het originele (klap)raampje terug plaatsen.

Ben ook nieuwsgierig hoe anderen dit hebben opgelost! :D
Ik ook!
Bovenraampje heb ik niet helaas, alleen een rooster en die zit "muurvast"..
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Kabel doorvoer in muren?

#5 Bericht door PH1HI »

PA3DAT schreef:Ik gebruik PVC-pijp van 40mm, binnendiameter 32mm. Ik boor van buitenaf in de voeg en dan schuin omhoog tegen evt. inwateren.
Eerst voorboren met een lange dunne boor (bijv. 8 mm?), anders valt er aan de binnenkant (bij mij) zomaar een plak zandsteen af... :oops:

Dus eerst voorboren, van buiten naar binnen. Dan met 40mm boren, door de spouw maar niet helemaal door! Het laatste stukje van binnen uit waar het gaatje zit van het voorboren.
Tot slot sla ik er de 40mm pijp in en zaag die aan binnen- en buitenkant schuin af (want die pijp zit er schuin naar boven in).
Geen last van vocht, geen insecten, vrijwel geen tocht. En anders een prop spons of iets dergelijks bij de coaxkabels in.

Neem het gat/de pijp niet té klein, want dan past er hoogstens één kabel met N-connector doorheen. Test dat van te voren even uit: wat past er door een 30mm-pijp?
Toen ik nog één pijp had met 4 of 5 dikke coaxkabels moest ik al de connector eraf knippen om 1 kabel er weer uit te krijgen...
Ik heb inmiddels 3 van die in-/uitgangen in de muur! :oops:
Zoiets zal het wel worden ja, omdat ik waarschijnlijk beneden ga zitten voor HF (zo dicht mogelijk bij de aardings-pennen) kan ik deze doorvoer ook nog "verbergen" met een plant ervoor oid :wink:
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#6 Bericht door PA3DAT »

Theo, even off-topic, ik vind je nog niet op qrz.com: https://www.qrz.com/db/ph1hi

Daar vind je een groot deel van de radioamateurs.
Voorbeeldje: https://www.qrz.com/db/pa3dat

Ik heb boven de shack, 1e verdieping, recht boven de woonkamer.
Er loopt bij mij ook één kabel RG213 terug naar buiten, door een slagvaste pijp naar beneden, die gaat onder het fundament van de woning door.
Deze kabel steekt in de woonkamer zijn kop weer door de vloer, achter een boekenwand. Ik kan dus ook vanuit de woonkamer werken, moet ik in de shack even de juiste kabels met elkaar verbinden. :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Kabel doorvoer in muren?

#7 Bericht door PH1HI »

Geprobeerd te registreren daar, ze maken het er niet makkelijk op.
"Sorry, You have not been a member long enough to add callsigns to the database."

Even geduld kennelijk.
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#8 Bericht door PE1PQX »

Hier gewoon 19mm hostaliet door een hardhouten kozijn. Uiteinden heel 'saai' met een bochtje naar beneden afgewerkt om inregenen te voorkomen.
Waarom 19mm?? Omdat het coax makkelijker door de inkomende bocht heen komt dan bij 16mm hostaliet.

Ruzie met de verhuurder zal ik niet krijgen.... (koopwoning)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#9 Bericht door pe1cmo »

Toen ik hier kwam wonen een gat naar buiten gemaakt, maar dat viel tegen.
De hoogte bepalen want de antenne komt op het platte dak, en via de gang kon je daar wel komen.
De muur waar we door moesten bleek beton te zijn, dat was te doen, maar dan, isolatie en nog eens isolatie. Daar vlieg je doorheen, maar de boor was maar 40cm.
Net toen de boor de houten plaat aantikte, zat je met de boorkop tegen het beton. De zijkant boven het platte dak zijn verticale dakpannen die een 10cm boven het dak beginnen, en een dikke loden flap. Om door dat hout te komen moest ik de boor uit de machine halen en terug het gat in, en met de hamer een paar tikken zodat je buiten kon zien waar je zat, en daarna van buiten naar binnen met een gatenzaag, en het beton verder uitboren.
vanuit de shack de muur door naar de gang, halve meter omhoog en naar buiten. Net iets meer dan 4 meter coax nodig naar de antenne, (waar ik bijna onder zit)
Daarna alles netjes afwerken, zodat je geen kabels ziet.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1PQX schreef:Hier gewoon 19mm hostaliet door een hardhouten kozijn. Uiteinden heel 'saai' met een bochtje naar beneden afgewerkt om inregenen te voorkomen.
Waarom 19mm?? Omdat het coax makkelijker door de inkomende bocht heen komt dan bij 16mm hostaliet.

Ruzie met de verhuurder zal ik niet krijgen.... (koopwoning)

André,

"hostaliet" ?????
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#11 Bericht door andre »

'Grijze pvc buis' is de Hollandse benaming... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Kabel doorvoer in muren?

#12 Bericht door PA3ECZ »

Juul - PE0GJG schreef: "hostaliet" ?????
Dat is slagvaste buis.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#13 Bericht door PE1PQX »

Juul - PE0GJG schreef:
PE1PQX schreef:Hier gewoon 19mm hostaliet door een hardhouten kozijn. Uiteinden heel 'saai' met een bochtje naar beneden afgewerkt om inregenen te voorkomen.
Waarom 19mm?? Omdat het coax makkelijker door de inkomende bocht heen komt dan bij 16mm hostaliet.

Ruzie met de verhuurder zal ik niet krijgen.... (koopwoning)

André,

"hostaliet" ?????
Wordt ook verkocht als (grijze) slagvast PVC elektra buis.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#14 Bericht door PE5PVB »

Brievenbus werkt ook goed als coax invoer....

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kabel doorvoer in muren?

#15 Bericht door PE1PQX »

PE5PVB schreef:Brievenbus werkt ook goed als coax invoer....
Is ook een idee, maar in hoeverre is dat dan 'weerbestendig' naar de muur toe als er kabels door gaan?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie