Slecht rendement QQE 06-40

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Slecht rendement QQE 06-40

#1 Bericht door pa0fmy »

Wie weet hoe het moet? Ik ben een Europa SSB 10 meter naar 2 meter transverter aan het opknappen. O.a. weer voeding gebouwd met de juiste spanningen en werkend. Al een verbinding mee gemaakt. Alleen produceert het ding meer warmte dan HF. Met 700 volt anode spanning en 350 volt schermrooster en 100 mA anodestroom heb ik maar ongeveer 15 watt. Dat is toch altijd 70 watt input en met flink negatief op het stuurrooster waardoor er zonder sturing geen anodestroom loopt mag je toch een behoorlijk rendement in FM verwachten. De anodekring kan je keurig in de dip zetten dus sturing op 2 meter krijgt die. Ik zit al een tijd te pielen met de uitkoppelkring. Bij de meeste ontwerpen zie je 1 wikkeling. De loading C kan ik afregelen op max output en staat dan niet geheel dicht of open. Het lijkt er op dat de uitkoppelspoel samenwerkt met de anodespoel want de loading C los met uitkoppelspoel dipt niet op 2 meter. Ik heb een foto van de situatie. Dat witte spul is dat loodgieters gasbuizen tape. Dat is HF vast. Een draad met PVC isolatie vloog in de fik vanwege het sterke HF veld. De lange spoel zit ook vast aan de uitkoppelspoel en aan massa. De uitkoppelspoel is normaal niet verbonden met massa en 700 volt op de antenneplug is niet zo lekker bij verwisselen coaxkabel. B.v. tussen antenne en wattmeter. Hij heeft geen invloed op het HF vermogen. Verder is het noodzakelijk een harmonischen filter achter een 06-40 te plaatsen? Vroeger was daar geen sprake van. Buizen geven een redelijk schoon signaal neem ik aan.
Bijlagen
100_9499.JPG

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#2 Bericht door PA1Bj »

Grote kans dat de buis geactiveerd moet worden. Harmonischen filter is wel een must naar mijn idee. Hij staat in klasse C tenslotte.
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Lineairs/ ... e06-40.htm

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#3 Bericht door PA1Bj »

Vroeger ook gebouwd maar ergens in een doos.. In ieder hoort de buis zo'n 200 ma Anode stroom te kunnen trekken. Dus die 100 ma wijst op emissiegebrek. En vlg.mij had ik 2 uitkoppelwindingen. Grappig, hij is voor € 14,99 bij Conrad te koop..
https://www.conrad.nl/p/qqe-06-40-srs-4 ... sert_kz=8J

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#4 Bericht door PA0FRI »

Frans kijk ook of het schermrooster direct ontkoppeld is, een veel voorkomende fout!
Het moet volgens het bijgevoegde schema.
Bijlagen
QQE 06-40.gif
QQE 06-40.gif (4.47 KiB) 8622 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#5 Bericht door pa0fmy »

Dat is bekend dat er eerst een weerstand aan het schermrooster moet zitten. Twee keer rond met de koppelwikkeling gan ik proberen. Hoop dat de loading-C dan niet helemaal op minimum moet en dan nog maar 1 watt er uit krijgt. De anodespoel heeft een zeer scherpe dip. Dit werkt natuurlijk ook tegen ongewenste harmonischen.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#6 Bericht door PA0KLS »

Frans, de dip moet niet zo diep zijn. Voor een tetrode of een penthode moet die dip maar iets van 10% zijn, dus 90% van de anodestroom blijft lopen. Als de dip dieper is betekent dat dat er te weinig vermogen wordt afgenomen, dus de koppeling met de antenne is te zwak.

Bij een triode heb je wel een diepere dip, ik meen iets van 30%, dus 70% van de anodestroom blijft lopen.

Een laagdoorlaatfilter bij een buizeneindtrap is niet strikt noodzakelijk. De Q van de uitgangskring is zo groot dat harmonischen voldoende onderdrukt worden. Maar als je dat beter wilt hebben..... het is ook niet verboden.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#7 Bericht door pa0fmy »

Daar heb ik tenminste wat aan. Ga ik proberen met twee wikkelingen. Moet zien het veilig tussen die twee halve anodewikkelingen te krijgen. Wat dunner draad en inpakken in loodgieterstape voor de veiligheid.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Slecht rendement QQE06/40

#8 Bericht door PE9ZZ »

Niet alleen is de Q van de anodekring hoog, ook de push-pullschakeling onderdrukt de even harmonischen.

Die schermroosterweerstand is nieuw voor mij. In de zelfbouwer die ik jaren terug heb gemaakt zit-ie niet. Ook de uitkoppellus is gewoon geëmailleerd koperdraad. Ik haal (klasse C) ongeveer 80 W hoogfrequent. Met een inderdaad niet al te diep dippende anodestroom.

Tjerk, 9ZZ

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#9 Bericht door nanko »

Voor de veiligheid is wat tape misschien niet genoeg.
Ik zou ook nog een smoorspoel over de uitgangsplug solderen.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#10 Bericht door pa0fmy »

Zie foto bij opening onderwerp, die zit er in. Die uitkoppelspoel zit voor DC nergens aan vast. Alleen aan de antenneplug.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#11 Bericht door nanko »

ah, nu zie ik hem.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#12 Bericht door pa0fmy »

Ik heb twee van die qqe0640 buizen. Als ik in klasse C sturing geef tot 100 mA anodestroom geeft de ene buis een 20 pct meer vermogen dan de andere. Daaruit concludeer ik dat beide buizen "op" zijn. Ik heb nu twee wikkelingen uitkoppeling. Het maakt niet zo veel uit. Nu moet de koppelwikkeling niet binnen in de annodespoel zitten maar ongeveer half op half. Anders moet de loading C helemaal open staan. Nu staat die ongeveer 1/4 dicht. Kan nieuwe buis bestellen bij Conrad.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#13 Bericht door pa1bvm »

denk ook aan een 829B of een YL1070
met een 829B kon ik zo tegen de 150 watt pep maken op 144 .. met een yl1070 tegen de 200 watt
Had ze wel in lecher opstelling

ongeveer zoals hier
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#14 Bericht door PA1FOX »

Klopt, ik gebruik ook de lecheropstelling en zelfs nog met sensorgestuurde ventilatoren.

Daarnaast gebruik voor het schermrooster een kathodevolger met EL84, netjes regelbaar en 'automatisch' stroombegrensd.

Ik haal ongeveer zo'n 120 watt zonder dat de buis rood kleurt, wel mooi blauw. Natuurlijk loopt de buis dan wel op zijn max, maar ik vind dat niet erg. Mocht hij na een paar jaar de geest geven, dan gaat er een andere buis in.

Ik heb vroeger op 3M heel veel geknutseld met deze eindtrap in lecheropstelling. Maximum vermogen dat ik toen gehaald had was ruim 150 watt, maar wel met extra koelvinnetjes op de anodepennen om meer koeling te krijgen. Rendement was wel heel goed, uitgangsimpedantie vanuit de buis gezien was blijkbaar precies goed. Daarnaast ben ik bezig geweest met wat we noemden 'rendementspoeltjes'. Dit waren extra spoelen van pakweg 5 windingen vanaf de anode naar de lecher. De filosofie hierachter was dat door de anode van de buis niet in de sinusbeweging in de lecher mee te nemen maar sneller te kunnen laten schakelen (klasse C) het rendement hoger werd. Immers staat de buis dan of gesperd of in doorlaat, maar nauwelijks halverwege. Door voor hogere frequenties de uitgangsimpedantie hoog te maken (door die seriespoeltjes) kon de anode dus sneller schakelen. De extra harmonischen die dit veroorzaakten werden dan ook door diezelfde rendementspoeltjes weer gesmoord. We hebben destijds lang gediscussieerd of dit een terechte theorie was. De praktijk wees dus wel uit dat het rendement de 80% benaderde dus het kan best kloppen.
Dit was overigens dus allemaal uit de 3 meter tijd, licentie had ik toen nog niet. Ik heb toen wel heel veel over buizen en impedanties geleerd.

Ik heb wel die eindtrap toen een maand of drie links laten liggen toen ik ruim 1KV anodespanning op mijn vingers heb gehad. Gaatje in de vinger gebrand en dus even genoeg van buizen. De buis (JAN5894, militaire variant van de 06/40) is uiteindelijk ter ziele gegaan doordat het glas bij de anodepennen smolt en de pennen erin zakten. Glas was te warm na een te lange uitzending...

Sindsdien bouw ik de eindtrappen wel anders, al doende leert men... Maar ik wil dat principe met de rendementspoeltjes nog een keer met de huidige kennis uittesten en meteen kijken wat de spectrum analyzer daar van vindt.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Slecht rendement QQE 06-40

#15 Bericht door pa0fmy »

Voor de aardigheid nog even de opstelling. Links een ruim bemeten powersupply, midden de transvertor, rechts een 10meterband bakkie met ssb, AM en FM. Helaas nog geen SSB qso kunnen maken. Mijn modulatie is ook slecht omdat ik een stemprothese heb. FM qso al wel mee gemaakt. Met ca 10 watt kom je ook een eind weg. Nu de buren aan andere omvormer hebben op de zonnepanelen kan ik bij donker al weer allerhande zwakke signalen ontvangen met het ding. Gisteren een stuk of 4 satelliet signalen in de 145,800 MHz band. .
Bijlagen
100_9503.JPG

Plaats reactie