Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#16 Bericht door Goos »

Ligt er aan of je in de buurt woont van een omroep-paal.

De MMIC kunnen dan wel een goed IPO3 punt hebben , maar trek hier de versterking vanaf om het aan de ingang te weten en daar gaat het om !

Verder wordt het 2e orde IP meestal niet genoemd bij de MMIC. En laat dit nu juist belangrijk voor breedband toepassingen.
Als je ze als breedband toepassing gebruikt heb , kun je meer last hebben van de 2e orde dan van de 3e orde.
De beste manier is volgens mij symetrisch versterken.

Ik weet niet of het hier van toepassing is , maar een keer problemen gehad in een prof. actieve loop , die was bovenin in het midden geaard.
Keurige high-end sym.versterkers 2e orde IP bijna niet te meten.
Echter toen kwam FM omroepmet "zerobase" op de toren in Hilversum. Je zag de hele FM omroepband dubbel en dwars op de korte golf !
( de loop was niet echt sym. meer voor de hogere frequenties )
De oplossing was: in elke tak een lowpass filter.

Wel eens een proefje genomen met 2 X ERA-5 in balans , fijnregeling voor de balans met een potmetertje van 5 Ohm in de voedingsleiding.
Hier kon ik een 2e orde IP mee halen van 85 dBm van 5MHz tot 500 MHz. Je hebt dan wel te maken met verliezen in de trafo's , maar op HF kun je dit wel binnen de perken houden. 3e orde IP bleef ongeveer gelijk aan een enkele.

Goos

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Magloop preamp... discreet of MSA/MAR ?

#17 Bericht door pc1mb »

Thanks Goos! Ik woon niet nabij een omroep paal, maar wél <200 meter van een (jawel) semafoon paal. Ze bestaan echt nog... Dat zal echter qua vermogen wel meevallen. Leuk experiment met de symmetrische 2x ERA5.

Plaats reactie