NXO-100 NiZn ringkern

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

NXO-100 NiZn ringkern

#1 Bericht door PA0FRI »

Er wordt veel geadverteerd met NXO-100 ringkernen (µ100/15MHz), uit China en onder andere geschikt voor baluns.
Heeft iemand er al iets mee gemaakt of er anders ervaring mee?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#2 Bericht door PA0FRI »

Op ebay.de wordt een balun kit voor €9,99 aangeboden en uit nieuwsgierigheid een exemplaar besteld.
Zie de foto's. Gezien de lage prijs, krijg je een behoorlijk aantal bruikbare spullen (voor iets anders).
De diameter van de NXO-100 kern is maar 31 mm en bij de advertentie staat dan ook dat de balun geschikt is voor 100 W.
Waarschijnlijk maak ik er met dun PTFE coaxkabel een choke balun van .
Bijlagen
Balun 1.jpg
Balun 2.jpg
Balun 3.jpg
Balun 4.jpg
Balun 5.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PH0KOB
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2016, 23:12
Roepletters: PH0KOB

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#3 Bericht door PH0KOB »

Ik ben benieuwd PA0FRI,

Zou graag weten of die NXO-100 kernen geschikt zijn..

check even die SO-239 meestal krijg je een mislukt modelletje ,
maat van de draad gangen klopt net niet..
na snijden met ​5⁄8 inch 24 tpi UNEF standard thread maakt hem passend.

https://nl.aliexpress.com/item/32839000 ... 5392%23594
Licht is sneller dan geluid,
daarom zien veel mensen er intelligent uit ,
tot je hen hoort spreken...

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#4 Bericht door pa0ejh »

Ja, en dan maar hopen dat die Chinese snij ijzer geen mislukt modelletje is... :wink:

Een 4C65 kern heeft een u' van 125, deze kern zal dan wat 'slapper ' zijn met een u' van 100, als dat tenminste klopt
want ik heb nog niets zinnig's over die kern kunnen vinden..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#5 Bericht door PA0FRI »

pa0ejh schreef:Jwant ik heb nog niets zinnig's over die kern kunnen vinden..
http://dropbox.indo-ware.com/files/www. ... l-seng.pdf
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#6 Bericht door PA3DJS »

Ik ben dit materiaal tijdens zoeken op het web ook op diverse plekken tegengekomen. Natuurlijk naar een datasheet gezocht, maar ben niet verder gekomen dan enkele kenmerken zoals in de link van PA0FRI.

Het is een materiaal dat niet specifiek voor EMC doeleinden is ontworpen. Het komt het dichtste bij mat. 61 (Fair-rite) of 4C65 (Ferroxcube), of K1 (Epcos/TDK). Dit zijn mateiralen bedoeld voor tuning en resonante toepassing in het HF gebied. De materiaal Q factor (Ui'/Ui") is in orde van 50 bij 15 MHz. Voor 4C65 heb je een materiaal Q-factor van 50 rond 12 MHz.

De frequentie waarbij Ui' = Ui" zal voor dat NXO-100 materiaal ergens rond de 55 MHz liggen (tegenover 45 MHz voor 4C65). Bovengenoemde getallen haal ik uit de beperkte informatie die op het web te vinden is, ik heb het materiaal niet in mijn handen gehad.

Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed materiaal moet zijn, vanwege dat je het materiaal ook tegenkomt in onderzoekswerk (Chinees).

De vraag blijft natuurlijk of dit materiaal ook daadwerkelijk in het zakje zit dat je via Ebay, Ali, etc laat komen. Het materiaal lijkt populair, en daarmee neemt wellicht de kans op het krijgen van nepmateriaal ook toe.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#7 Bericht door PA0FRI »

pa0ejh schreef:Ja, en dan maar hopen dat die Chinese snij ijzer geen mislukt modelletje is... :wink:
Kennelijk geen mislukt model.
Bijlagen
SO239.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#8 Bericht door PA0FRI »

PA3DJS schreef:De vraag blijft natuurlijk of dit materiaal ook daadwerkelijk in het zakje zit dat je via Ebay, Ali, etc laat komen. Het materiaal lijkt populair, en daarmee neemt wellicht de kans op het krijgen van nepmateriaal ook toe.
Ben ik mee eens en het is inderdaad maar de vraag of het echt een NXO-100 ringkern is.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#9 Bericht door PA0FRI »

Dunne coax zes keer door ringkern gehaald als choke balun en geschakeld tussen ATU en PMU (1 : 4 coax balun).
Test gedaan op 160 m, 80 m, 40 m en 10 m. Met 100 W geen opwarming, met 400 W werd het snel warm.
Bijlagen
Antenne.gif
Antenne.gif (7.21 KiB) 4529 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PH0KOB
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2016, 23:12
Roepletters: PH0KOB

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#10 Bericht door PH0KOB »

pa0ejh schreef:Ja, en dan maar hopen dat die Chinese snij ijzer geen mislukt modelletje is... :wink:

.

Nope,
dat Chinese snij-ijzer zorgt ervoor dat een echte PL 259 plug wel tot de "VOLLE" lengte erop geschroefd kan worden..

meet het schroef-draad maar na met een draad-kam.

Heb een Endfed gemaakt, de bekende 1:49 ,met de NXO 100 maar m'n antenne analyzer begreep er niets van.
niet met een draad eraan van 20 meter en ook niet met ohmse ballast.
maar dat kan ook mijn fout zijn :-)
Licht is sneller dan geluid,
daarom zien veel mensen er intelligent uit ,
tot je hen hoort spreken...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#11 Bericht door PA3DJS »

Even uitgaande van een kerndikte van zo'n 10 mm, zou je op ongeveer 4 uH uit moeten komen bij 6 windingen. Ik ben benieuwd wat voor zelfinductie je meet. Meet bij voorkeur even op twee/drie frequenties (bijv 100 kHz, 1 MHz en 10 MHz).

Het wordt snel warm zeg jij, dan heb je een flinke common mode stroom als die kern echt een ui = 100 heeft. Bij welke band werd de kern het snelste warm?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#12 Bericht door PA0FRI »

PA3DJS schreef:Even uitgaande van een kerndikte van zo'n 10 mm, zou je op ongeveer 4 uH uit moeten komen bij 6 windingen. Ik ben benieuwd wat voor zelfinductie je meet. Meet bij voorkeur even op twee/drie frequenties (bijv 100 kHz, 1 MHz en 10 MHz).
Snel gemeten met eenvoudige maar redelijk nauwkeurige meter (frequentie niet meer bekend): 10 windingen = 7.84 µH.
6 windingen = 2.82 µH.
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 21 aug 2020, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#13 Bericht door PA3DJS »

PA0FRI schreef:
PA3DJS schreef:Even uitgaande van een kerndikte van zo'n 10 mm, zou je op ongeveer 4 uH uit moeten komen bij 6 windingen. Ik ben benieuwd wat voor zelfinductie je meet. Meet bij voorkeur even op twee/drie frequenties (bijv 100 kHz, 1 MHz en 10 MHz).
Snel gemeten met eenvoudige maar redelijk nauwkeurige meter (frequentie niet meer bekend): 10 windingen = 7.84 µH.
Hoe dik is die kern (ik vermoed dunner dan 10 mm) aangezien ik op zo'n 4 uH uit zou komen in geval van 10 mm dik? Als je de kern nog even opmeet, stop ik de maten in mijn rekenblad. Ik heb genoeg aan binnen/buitendiameter en dikte. Zo te zien zit er geen coating op.

Wellicht kun je een extra lus om de kern leggen en dan met een scoop de meetfrequentie achterhalen.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#14 Bericht door PA0FRI »

PA3DJS schreef:Hoe dik is die kern (ik vermoed dunner dan 10 mm)
Dikte = 2.72 mm.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: NXO-100 NiZn ringkern

#15 Bericht door PA3DJS »

Voor Dout = 31 mm, Din = 17.4 mm en h = 2.72 mm, kom ik voor 10 windingen en ur = 100 op een L van 3.0 uH. Ik vermoed dat wat je hebt dan niet is wat je had verwacht.

Plaats reactie