Vraag LoRa netwerk

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Henrif
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2020, 15:14

Vraag LoRa netwerk

#1 Bericht door Henrif »

Hallo,

Voor een tracker project wil ik graag een gps tracker in een aluminium behuizing plaatsen, deze tracker draait op het LoRa netwerkt, is het mogelijk om hier een externe antenne op aansluiten zodat deze buiten de behuizing kan? Of iets in die richting?

Zelf ben ik qua printplaten en dergelijke niet heel bekend, ik hoop hier iemand te vinden die me kan helpen hier iets op te bedenken, eventueel tegen een vergoeding.

Vriendelijke groet,

Henrico

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag LoRa netwerk

#2 Bericht door PA3DJS »

Ik ga er even vanuit dat je een GPS LoRa module hebt met antennes op de PCB, met eventueel een aansluitmogelijkheid voor externe antennes.

Of externe antennes kunnen hangt sterk af van de gebruiksomstandigheden, en hoe groot die antenne maximaal mag zijn. Zowel de GPS als 868 MHz antenne moeten zich buiten de metalen behuizing bevinden.

Als de maten voor de 868 antenne in orde van enkele cm mogen zijn, en dan ook nog dicht op het metaal, dan wordt het wel serieus antenneontwerp om er iets leuks van te maken. Je zit wellicht niet te wachten op een antenne die zo slecht is dat de LoRa module constant op hoog vermogen moet zenden, of dat je veel fixes mist omdat de berichten niet binnekomen.

Hoe groter het volume dat je hebt voor de antennes, hoe makkelijker het wordt om er iets leuk van te maken.

Henrif
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2020, 15:14

Re: Vraag LoRa netwerk

#3 Bericht door Henrif »

Allereerst, bedankt voor je reactie.

Het gaat inderdaad om een PCB, echter zitten hier nog geen punten op voor een externe antenne.


Nou, zo heel veel ruimte is er niet, het mooiste is alles zo compact en klein mogelijk indien mogelijk uiteraard, aan wat voor formaten zou ik dan moeten denken?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vraag LoRa netwerk

#4 Bericht door PE2AAB »

'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Vraag LoRa netwerk

#5 Bericht door ----- »

Als je print geen mogelijkheden heeft voor externe antennes lijkt het mij (tenzij je heel goed weet wat je doet) niet mogelijk om de antennes extern te maken. (de gps antenne wil bijvoorbeeld voeding over de coax hebben)

Hoewel de aangewezen frequentie voor Lora in NL 868 MHz is, zou ik toch willen weten welke frequentie je tracker gebruikt
kan ook 433 MHz zijn, (maar ook 315, 470, 915 of 923 MHz, maar die laatste 4 zijn hier niet toegestaan.)

Verder zou ik zeggen zoek op bijvoorbeeld eBay op externe GPS antenne en op 868 Mhz antenne ,maar ja zoals gezegd als je geen externe antenne kan aansluiten........misschien toch maar een kunststof behuizing overwegen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag LoRa netwerk

#6 Bericht door PA3DJS »

Veel modules hebben een 50 Ohm uitgang waar een chipantenne op zit, of een PCB antenne (bepaald sporenpatroon). Vaak lukt het wel om er een 1 mm dikke coax aan te krijgen t.b.v. een externe antenne. Ik heb overigens het nut van "ceramic" antennes nooit kunnen achterhalen kijkende naar de antenneprestaties.

Een metalen behuizing maakt het gehele apparaatje (antenne + PCB in behuizing) wel groter. Met een kunststofbehuizing ben je vrijer in ontwerp, en hoef je wellicht aan de GPS antenne niets te doen.

Een "standaard" ontwerp ga je niets aan hebben. Gezien dat je het klein wilt, kom je gewoon uit op een klantspecifiek antenne-ontwerp (custom design). Zodra je met metaal of kunststof in de buurt van de antenne komt, verstemt hij en/of verandert Re(Zin). Bij het ontwerp hou je dus rekening met het metaal, het battery pack en/of kunststof dat zich in de buurt van de antenne bevindt.

Ik neem aan dat het niet om één stuks gaat, maar om iets dat in serie geproduceerd gaat worden. Wellicht kun je dan beter een module uitzoeken die je als piggyback op een andere PCB zet waar de 868 MHz antenne op zit. Dit geheel gaat dan in ee kunststof behuizing. Maar wellicht heb je zwaarwegende redenen waarom de behuizing van metaal moet zijn.

Henrif
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2020, 15:14

Re: Vraag LoRa netwerk

#7 Bericht door Henrif »

Het moet een track en tracé systeem worden voor de navigatie voor landbouw systemen, deze schermen zijn compleet van een aluminium behuizing, vandaar. . . https://images.app.goo.gl/dJyxB9Qvy6MexrHaA
Hier een foto van een betreffend scherm.

Het komt er dus op neer, dat wat ik vraag, niet zo 1 2 3 te maken is? Zelf heb ik weinig verstand van PCB's als iemand het leuk vind om hier in te duiken hoor ik het graag.

De aantallen die ik wil produceren zullen rond de 100a 150 zitten.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vraag LoRa netwerk

#8 Bericht door PE2AAB »

Interessante case!

Vergeet trouwens niet dat je met deze aantallen een fabrikant bent en je dus ook regelgeving hebt waar je aan moet voldoen. Tipje mijnerzijds.
https://europa.eu/youreurope/business/p ... dex_nl.htm

En met een radio in een product is dit zeker van toepassing.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag LoRa netwerk

#9 Bericht door PA3DJS »

Als ik het goed begrijp, moet jouw module in de display ingebouwd worden. Gokje, wellicht mag die toevoeging (nagenoeg) niet zichtbaar zijn vanaf de buitenkant (dus geen lange kabels met losse GPS en LoRa antenne).

Ik denk dan aan (verkorte) slotantennes die aan de buitenkant dan heel goed afgewerkt moeten worden zodat het product er niet anders uit gaat zien. Als het die kant opgaat, is het echt een serieuze elektrisch/mechanische ontwikkeling (antenne-ontwerp is meer mechanica- dan elektronica-ontwerp). Gezien de toepassing moet het wellicht behoorlijk schok en trillingsbestendig zijn (zeg maar automotive eisen).

Als de antennes wel (iets) zichtbaar mogen zijn, zie ik wel ruimte op de acherkant om ze kwijt te kunnen (Je krijgt dan een bobbel op de achterkant. Dan nog is het best een serieuze ontwikkeling. De GPS antenne kan eventueel op de PCB zitten als de PCB achter een gat in het alu fram kan komen. Er komt dan natuurlijk wel een kunststof kapje over het gat.

Ik zou op zijn minst uitgaan van een module waarop je externe antennes aan kunt sluiten. Voor de hobby kun je wel gaan krassen en solderen op een PCB, maar of je dat ook nog wilt bij >150 stuks, wordt dan een commerciële afweging.

Plaats reactie