µSDX SDR

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: µSDX SDR

#16 Bericht door PC1RZ »

Barb, de ontwerper van het board wat ik gebouwd heb, heeft nog een uitbreiding gemaakt,
Een extensie board, voor, als basis voor de Qrp-labs 10w hf amp.

https://antrak.org.tr/blog/projeler/lin ... -for-usdx/
73, Rick

jindem
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 jan 2014, 18:58
Roepletters: pd1aef

Re: µSDX SDR

#17 Bericht door jindem »

Joep, PD1AEF.

jindem
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 jan 2014, 18:58
Roepletters: pd1aef

Re: µSDX SDR

#18 Bericht door jindem »

Ik heb 40 bandfilter bordjes besteld.
Als iemand deze versie wil gaan bouwen, hoor ik t wel.
Mvg Joep
Joep, PD1AEF.

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: µSDX SDR

#19 Bericht door PC1RZ »

Ondertussen ook diverse verbindingen met de uSDX gemaakt, heb hem een aantal keer meegenomen t veld in, is leuke radio daarvoor en heb er veel plezier van.
Ontvangst is zeer goed, op de loop zelfs een Australiër gehoord in QSO met een Indonesiër.

Ik heb er dus een Loop antenne bij gemaakt, ontwerp K1FM, alleen met RG213 ipv LMR400(niet voorhanden) en haal zo’n 2100km met ongeveer 2 watt. (Bij 11-12v)

Daar kan dus nog wat aan gefreubeld worden om dat iets beter te krijgen, filter windingen, 14v Lifepo pack (4x18650, 1800mah)


De uSDX buit in t veld, draait daar op zonnepaneel, 20w, met een 18650 12v accu pack(geel):

Afbeelding


En de loop (K1FM ontwerp):

Afbeelding
73, Rick

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: µSDX SDR

#20 Bericht door Paula Bean »

Wat een leuke handige antenne. Heeft die metalen afvalbak ernaast geen negatief effect?

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: µSDX SDR

#21 Bericht door PC1RZ »

@Paula :
De afvalbak staat ruim een meter van de antenne, had niet t idee dat ik er last van had.
Heb nu een iets langere (3M) kabel ook met bnc,zal m de volgende keer ook eens aan de andere kant zetten, om te kijken of dat scheelt.

Heb ondertussen ook paar steuntjes ge 3D print om de vorm iets ronder te maken ipv peer achtig.
De gebruikte rg213 kabel voor de loop is al wat ouder en veel gebruikt, dus houd zelf geen vorm meer,
T is beter lmr400 met enkele kern te gebruiken, dat blijft ronder staan uit zich zelf.

@iedereen:

Ik heb een kosten raming gemaakt, en kom tot het volgende :

- Dat de radio is te bouwen voor rond de 50 euro
Ter info, dit is met Met metalen behuizing, goede bournes Rotary encoder zonder detents, en een zware alu knop.

- Mic en speaker 10 euro of uit de junkbox

- Zonnepaneel met accupakket en lader 50 euro

- De antenne kost je zo’n 30 euro
(Waarvan 19 euro voor de selfistick en het 68cm statief, beide alie xp)
Een end fed met een 7m vishengel zal ongeveer het zelfde zijn qua kosten.

Kabels enz nog geen 10 euro
Dus totaal zo rond de 150 euro voor een leuke portable setup.
73, Rick

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: µSDX SDR

#22 Bericht door PC1RZ »

Ik weet niet of de bouwers hier ook de groups.io volgen waar veel over de uSDX gediscussieerd wordt,
Maar deze 3 threads bevatten belangrijke wijzigingen in de software en hardware, en vond het wel de moeite waard om hier even naar te verwijzen.

-uSDX V1.02i hotfix voor spurious emissions, voor V1.01 en V1.02 pcbs.
https://groups.io/g/ucx/topic/file_usdx ... x/77274408

-RX noise en doofheid in een deel van de band. hier had ik ook last van en is hiermee stuk beter, deze fix heb ik dus uitgevoerd op bovenstaande update.
https://groups.io/g/ucx/topic/rx_noise_ ... f/76631076

Q5 hardware mod en aanpassing daarvoor
https://groups.io/g/ucx/topic/77018262
73, Rick

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: µSDX SDR

#23 Bericht door PC1RZ »

Nog een aanvulling op de laatste link, dat betreft het plaatsen van een extra bs170 aan de onderzijde van het 1.01 board, of de 5e op het 1.02 board, en de bemerking daarop dat daar nog wat meer gewijzigd moet worden.


Deze Q5 (extra BS170) modificatie wordt in deze thread uitgelegd:

https://groups.io/g/ucx/topic/ssb_modul ... ,20,2,40,0

Hieronder de exacte Posts.:

-De post met t schema van de mod:
https://groups.io/g/ucx/message/1449

-De post van Barb met de mod op de 1.01 pcb
https://groups.io/g/ucx/message/1456

LET OP: de blauwe draad en de draad bij de 74act00 horen er NIET bij, dat zijn mods die al in de 1.01 pcb zijn verwerkt, dit was Barbs 1.0 prototype board nl.


Ik heb deze mod zelf nog niet uitgevoerd, staat voor komende week wel op de planning als ik m’n 2e board werkend heb.
73, Rick

jindem
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 jan 2014, 18:58
Roepletters: pd1aef

Re: µSDX SDR

#24 Bericht door jindem »

jindem schreef:Ik heb 40 bandfilter bordjes besteld.
Als iemand deze versie (V1.02) wil gaan bouwen, hoor ik t wel.
Mvg Joep
De pcb's zijn binnen...
De filterbordjes van QRP labs passen niet op v1.02.
Vandaar deze bordjes.
Mocht iemand interesse hebben hoor ik dat natuurlijk graag.
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-10-07 at 13.58.51.jpeg
Joep, PD1AEF.

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: µSDX SDR

#25 Bericht door PC1RZ »

Afgelopen dagen bezig geweest met een ander filter voor de uSDX,
Manuel DL2MAN heeft een smd multiband versie gemaakt van de uSDX, en gebruikt daarin nu een serial resonant lowpass filter, ipv de filters van qrplabs.

Ik dacht, misschien kan ik dat ook gebruiken op het ontwerp van Barb, wb2cba, versie 1.01 board zoals ik heb heb.

Na het uitpluizen van beide schema’s leek dat te doen, en ben ik aan de slag gegaan, en heb met succes het filter vervangen.

Aangezien ik ook de L3/C28 al vervangbaar had gemaakt (zie mijn eerdere foto’s, de blauwe sockets op het board) om makkelijker tussen banden te wisselen, was het bijna een drop-in replacement voor mij.
Het enige wat aangepast moest worden, is de plaatsing van C28, ik heb deze rechtstreeks vanaf de nieuwe L3 naar GND (wel een pin van c28) gezet, anders werkte het niet.

Ik heb iets meer als 2 watt output nu, op 20m met het nieuwe filter voor 20m, zonder tweaken. Op zich niet heel veel meer maar ik heb ook niet de exacte waarden qua Ctjes kunnen aanhouden, en heb voor 130 :100,22 en 10, en voor 150: 100 en 47 gebruikt.

Maar dit ontwerp maakt het makkelijker een multiband lpf board te maken, wat mijn uiteindelijke bedoeling is.
Nu hoef ik niet de L3/C28 per band te switchen en kan ik met wat relays alleen de lpf gaan switchen.

filters voor 20 en 40m (ontwerp DL2MAN)
Afbeelding

De aaangeapste L3/C28 (ontwerp DL2MAN)
Afbeelding

Mijn implementatie, let dus op de plaatsing van de 100nf C:
Afbeelding
73, Rick

Seb_
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 okt 2020, 23:26

Re: µSDX SDR

#26 Bericht door Seb_ »

Ik heb nog enkele printen (mainboard) over van een bulk order V1.02 voor de liefhebbers die ook willen bouwen. Printen komen van een printenboer uit Europa zonder reclame te maken. Email maar voor kosten.
Bijlagen
uSDX-V1.02-Layout.jpg

Seb_
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 okt 2020, 23:26

Re: µSDX SDR

#27 Bericht door Seb_ »

Ik heb eventueel voor de liefhebbers ook nog een geprogrammeerde ATmega328 tegen kostprijs. Laat me maar weten.

Groet, Seb_

Plaats reactie