Keyer ...

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Keyer ...

#16 Bericht door PA0KLS »

Al tientallen jaren had ik iets met de Heathkit morsesounder HD-16. Dit ding, met zijn uitbundige vormgeving vond ik, moest model staan voor de behuizing van mijn Iambic Keyer in een state machine. Enige jaren geleden had ik het aluminium kastje al gemaakt, maar afgelopen weken is daar eindelijk kleur op gekomen, afgelopen week is hij haar de zeefdrukker gegaan en maandag is hij geprint.
Keyer.jpg
En als je dan alles weer in het kastje hebt gemonteerd, zie je wat je al die tijd in gedachten had.
- Hij kan zowel overweg met een iambic paddle, als met een gewone seinsleutel (KEY),
- Hij heeft 8 modes, 0 t/m 7, in te stellen met de drie kleine schakelaartjes bovenop,
- Een draaiknopje om de lengte van de tekens in te stellen, het omgekeerde van de seinsnelheid,
- Een draaiknopje voor het volume van het toontje, de toonhoogte is inwendig in te stellen,
- Een schuifschakelaartje voor de paddle, Rechts Handig of Links Handig,
- Een schuifschakelaartje om het seinrelais aan of uit te zetten, dat tikt nogal luid.
- Achterop zit een ingang voor een 12-volt adapter en de keying-uitgang naar de zender.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Keyer ...

#17 Bericht door PA0KLS »

Na dit nog eens gelezen te hebben valt het mij op dat niemand (ook ik niet) heeft gewezen op de Heathkit HD-1410 iambic keyer. Omdat Heathkit overal uitgebreide beschrijvingen bij maakte, kun je zo'n ding gemakkelijk nabouwen. Het belangrijkste deel bestaat uit 5 standaard digitale IC's, die nog steeds gewoon verkrijgbaar zijn.

Zoek op het web naar "Heathkit HD-1410" en naast filmpjes op youtube vind je daar ook de Heathkit bouwbeschrijving met schema en al.

Niets te programmeren, alleen maar solderen. Maar je kunt hem ook meestal tweedehands vinden op ebay, al zijn de verzendkosten uit de USA erg hoog. De ingebouwde paddle werkt wel, maar minder fijn dan de losse zware en dure paddles.

Ik denk dat ON4AEF naar zoiets op zoek was.

HD-1410.jpg

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Keyer ...

#18 Bericht door on4bgc »


Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Keyer ...

#19 Bericht door Pelk »

“Ooit was er de toen bekende “Curtis Keyer” waarvan de 8044 chip los of met wat onderdelen verkocht werd. Hoe de opvolger daarvan, van MJF nu fuctioneerd? Mogelijk kun je nog ergens zo’n oude originele chip op de kop tikken. Het was een, alleen voor dit doel, keyer, gemaakte chip. Behalve wat externe onderdelen, potmeters enzo, had je niets extra’s nodig.

In Electuur, toen het soms nog zend amateur gerelateerde ontwerpen publiceerde, heeft erg lang en lang geleden twee keer een ontwerp van een morse keyer gestaan, met daarin één maal zeker een ontwerp met alleen maar logische chips. Ik kan dat nu niet meer nazoeken, geen abonnement meer en toen heb ik daar geen belangstelling voor gehad.

Met buizen zijn er na de oorlog een aantal leuke ontwerpen gemaakt, naar aanleiding van een ontwerp van OZ7BO m.b.v. één dubbel triode buis in 1950. Zie Morse Magnificat No 53 1997 pag. 29-37. Transistor varianten moeten mogelijk zijn.

En ach, de lol van het buiten de gebaande wegen een oplossing zoeken, spat van het bovenstaande ontwerp van Klaas af.

Succes, Nico.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Keyer ...

#20 Bericht door PA2EFR »

In de jaren 70 heeft Enno Korma, destijds PA0ERA, de "Stiveco-memorykeyer" bedacht.
Nanko leverde hierbij een paddle.
De bouwbeschrijving bestaat nog, zelf gestencild!
https://www.qsl.net/p/pa2efr//manuals/D ... ykeyer.pdf

Zowel de keyer als de paddle heb ik nog, en ze werken nog steeds.

Afbeelding
Bovenop en links.

Plaats reactie