Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#16 Bericht door PA2REH »

Ja, weet het. Dit is een al wat oudere discussie. Maar toch even....

U3S kitje gebouwd met de eenvoudige Si5351A synthesizer. Het is me gelukt (zelfs met meerdere U3S zendertjes) geheel stabiel te krijgen t/m 10m. 0Hz of soms -1 Hz drift max. Ik stel het zo af (met de PS spanning van de PA) dat er 50 of 100 mW uitkomt (met 1x BS170). Voeg ik een tweede FET toe dan wordt het op 10m al niet meer stabiel. De truc van een koelblokje op het X-tal, en inpakken in foam werkt goed met 1FET BS170 als eindtrapje. En met die 50 mW hele leuke resultaten. Echt wspr hihi.

Maar nu wil ik een U3S op 6m gaan toepassen en op 6m heeft de U3S (met Si5351A) een slechte stabiliteit. Wat ik ook doe. Heb power output gevarieerd etc. maar ook als ik op 50 mW output instel. Power heeft geen invloed op de stabiliteit. Dus de eventuele warmteontwikkeling van het output FETje is het dus niet. Frequentiestabiliteit is/ blijft slecht (>4Hz) op 6m. Ik vermoed dat de belasting van de Si5351A te groot is a.g.v. de FET BS170. Iets met te lage ingangsimpedantie o.i.d.?

Relaas van PA0O gelezen. Tja, jammer dat het zo tegenzit. Is er iemand die het met deze configuratie wel stabiel heeft gekregen op 6m? Vermoedelijk moet ik de OCXO gaan toepassen. Iemand ervaring daarmee op 6m?

Als het eenmaal stabiel is op 6m wil ik de Box73 5W amp gaan gebruiken, zodat ik op 6m ca. 5W wspr kan gaan toepassen in het komende Es seizoen. Maar eerst stabiel zien te krijgen op 6m.
Bedankt alvast voor de reacties,
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Plaats reactie