noise canceller ? (x-phase)

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: noise canceller ? (x-phase)

#61 Bericht door PA8JDG »

PD7MAA schreef:

velen maken een fout door 2 doorhalen als 1 winding te zien waardoor de werking van de trafo verandert door teveel windingen en je te weinig wikkeldraad hebt HI. 8)
Hallo John,

Dat is toch juist..? Per winding 2 doorhalen (elk neusgat een keer). Een enkele winding heeft dan de vorm van de letter U.

73's

Jan PA8JDG

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: noise canceller ? (x-phase)

#62 Bericht door PD7MAA »

Bij het samenstellen van het kitje is men schijnbaar uitgegaan van 1 doorhaal = 1 winding....
Hierdoor kwamen veel mensen draad te kort en deugden de trafo's niet.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: noise canceller ? (x-phase)

#63 Bericht door PA4URK »

Ik heb één winding gemaakt door in het ene neusgat in te steken, daarna rond en weer aan zelfde kant bij het andere neusgat uitkomen. Inderdaad een U dus. En precies draad genoeg :wink:
Het trafootje zit inmiddels op de print en ga volgende week weer verder. Door alleen het printje aan te schaffen is de storing al een stuk minder geworden :lol:
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: noise canceller ? (x-phase)

#64 Bericht door PD7MAA »

PA4URK schreef:Ik heb één winding gemaakt door in het ene neusgat in te steken, daarna rond en weer aan zelfde kant bij het andere neusgat uitkomen. Inderdaad een U dus. En precies draad genoeg :wink:
Het trafootje zit inmiddels op de print en ga volgende week weer verder. Door alleen het printje aan te schaffen is de storing al een stuk minder geworden :lol:
Officieel heb je nu te veel windingen. Dit staat duidelijk beschreven bij de kit. Velen maken deze fout waardoor de kit niet naar behoren werkt.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: noise canceller ? (x-phase)

#65 Bericht door Michiel »

Ik heb dus ook te veel windingen, want Ik heb ook nl een u-tje gemaakt voor 1 winding.
Zelf heb die bouw beschrijving nooit gehad, wel de spullen bij Haje besteld.
De bouw beschrijving had ik via dit forum en de PI4ZLB site.
Misschien die bouw beschrijving va Haje ook eens online zetten ???
Wel is het zo dat op het lage Hf gebied de x-phaze minder werkt, dat zou dus hierdoor kunnen komen.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: noise canceller ? (x-phase)

#66 Bericht door PA1FJ »

Ik heb wel er een bouwbeschrijving bij gehad en daar stond het duidelijk op dat 1 doorgang links en rechts gelijk is aan 2 windingen.

73 Fred

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: noise canceller ? (x-phase)

#67 Bericht door PA8JDG »

Michiel schreef:Ik heb dus ook te veel windingen, want Ik heb ook nl een u-tje gemaakt voor 1 winding.
Zelf heb die bouw beschrijving nooit gehad, wel de spullen bij Haje besteld.
De bouw beschrijving had ik via dit forum en de PI4ZLB site.
Misschien die bouw beschrijving va Haje ook eens online zetten ???
Wel is het zo dat op het lage Hf gebied de x-phaze minder werkt, dat zou dus hierdoor kunnen komen.
Daar is niets verkeerds aan. Zoals ik al aangaf is een U-tje gelijk aan 1 winding, dus 2 doorgangen door het kernmateriaal. Het materiaal(72 of 43) is bepalend voor het aantal windingen om de uiteindelijke waarde van de wikkeling te bereiken. De vraag die gesteld moet worden is: Hoeveel uH moeten beide kanten van het spoeltje zijn? Zie de bijgevoegde tekening voor een voorbeeld met twee windingen(two-turn).

Jan PA8JDG
Bijlagen
BinocVoorbeeld2.jpg

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: noise canceller ? (x-phase)

#68 Bericht door PD7MAA »

Fred heeft het aan het
goede eind....
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: noise canceller ? (x-phase)

#69 Bericht door PA8JDG »

PD7MAA schreef:Fred heeft het aan het
goede eind....
Hallo John,

Ik vrees dat er door dit draadje een niet meer te cancellen misverstand ontstaat over de manier waarop windingen in binoculars geteld moeten worden. Heb je voorbeelden waarin men op deze(1 doorgang links en rechts = 2 windingen) manier telt? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ik dit al jaren verkeerd doe. Zie ook http://www.eham.net/ehamforum/smf/index ... ic=65706.0

73's

Jan PA8JDG

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: noise canceller ? (x-phase)

#70 Bericht door PD7MAA »

Hallo Jan.
Inderdaad gaan zowat alle wikkelgegevens uit van 2 doorhalen is een winding ( u lus )
Alleen gaat men bij deze kit uit van een andere benadering en dat moet men ten behoeve van een goede werking respecteren . Het is alleen jammer dat velen hierdoor een een verkeerd gewikkelde trafo hebben waardoor het kitje niet naar behoren werkt.
Een goede raad is daarom de bouwbeschrijving goed te lezen en de door de ontwerper gehanteerde bouwwijze te handhaven.

Have fun.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: noise canceller ? (x-phase)

#71 Bericht door PA4URK »

In dat geval zou de door Hajé beschikbaar gestelde hoeveelheid wikkeldraad voor het varkensneusje te weinig zijn toch? Zodra ik in de gelegenheid ben om het bouwkitje te testen kom ik meteen weer in de lucht :wink:
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: noise canceller ? (x-phase)

#72 Bericht door Bert_1 »

Heeft het iets te maken met het feit dat je per keer doorsteken rondom ferriet hebt wat vergelijkbaar is met een winding is door een toroid waarbij je dan ook twee keer ferriet ziet? Oftewel, doorsteken op deze kern komt overeen met een winding op een ronde kern?

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: noise canceller ? (x-phase)

#73 Bericht door PD7MAA »

Ik denk dat je hiermee een punt hebt.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: noise canceller ? (x-phase)

#74 Bericht door PA1FJ »

Ik hoop dat jullie hem goed voor elkaar krijgen, die van mij werkt best goed, wel een goede QRM antenne gebruiken.
Het meeste plezier heb ik op 160-80 en 40 meter, het is wel even wat experimenteren maar dan werkt het best goed, natuurlijk moet je wel rekening houden dat je originele signaal duidelijk wat verzwakt wordt maar zoals Dick PA0SE (RIP) altijd zij de beste versterker is een verzwakker! Maar ik kan stations die in de QRM prut zitten toch er nagenoeg QRM loos uithalen.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: noise canceller ? (x-phase)

#75 Bericht door Michiel »

Dit was weer erg leerzaam, mijn dank hier voor.
De trafo zal hier aangepast worden eerdaags, en zal het verschil laten weten.
Al was ik al erg tevreden met de resultaten van dit mooie apparaat met de foute wikkelingen.

Plaats reactie