Aan de slag met Arduino

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Aan de slag met Arduino

#16 Bericht door PE2AAB »

Ik had met de Nano het probleem dat de PC deze niet meer slikte na de tweede keer gebruiken. Dat was inderdaad met de chipset die Aloys ook noemt.

Heb ik opgelost als volgt:
I had the same problem and fixed it by adding some extra rules in the ftdibus.inf and ftdiport.inf files in my Arduino/Drivers folder.

The problem is that the hardwareID in a counterfeit chip changes in a number that your driver does not reconize.

The additions in ftdibus.inf
Direct under [FtdiHw] just add:
%USB\VID_0403&PID_0000.DeviceDesc%=FtdiBus.NT,USB\VID_0403&PID_0000

Direct under [FtdiHw.NTamd64] just add:
%USB\VID_0403&PID_0000.DeviceDesc%=FtdiBus.NTamd64,USB\VID_0403&PID_0000

Add under [strings] (apx. at the 5th line):
USB\VID_0403&PID_0000.DeviceDesc="USB Serial Converter"

The additions in ftdiport.inf
Direct under [FtdiHw] just add:
%VID_0403&PID_0000.DeviceDesc%=FtdiPort.NT,FTDIBUS\COMPORT&VID_0403&PID_0000

Direct under [FtdiHw.NTamd64] just add:
%VID_0403&PID_0000.DeviceDesc%=FtdiPort.NTamd64,FTDIBUS\COMPORT&VID_0403&PID_0000

Add under [strings] (apx. at the 5th line):
VID_0403&PID_0000.DeviceDesc="USB Serial Port"

This 'hack' works as well and your computer will keep on reconizing the Nano.
Of zoals in dit filmpje:
http://youtu.be/SPdSKT6KdF8
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3BAS
Berichten: 2608
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Aan de slag met Arduino

#17 Bericht door PA3BAS »

Niet de drivers downloaden bij ftdi, maar door windows update.

Er is een utility beschikbaar om die id's weer goed te zetten. Lastige is dat dat alleen onder linux draait.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Aan de slag met Arduino

#18 Bericht door pa8w »

Hoi allemaal,
Ik had ook problemen met een Nano V3 kloon met de 340 serial chip.
Ik heb de driver van de fabrikant in China gedownload, maar er zat nog een addertje onder het gras:
Het blijkt dat de Nano niet reset zodra er een sketch wordt geupload, en dan kont het niet goed.
Zodra ik nu zie dat het uploaden begint geeft ik een handmatige reset op de Nano, en dan leest hij braaf de hele sketch in.
Ik ben dit nog nergens tegengekomen, zodoende meld ik het even hier.

De Nano ga ik gebruiken met een Bluetooth moduletje en een relaisboard om vanaf mijn android Pad of telefoon de buitenverlichtingen, fonteintje e.d. te schakelen. Puur als testcase.
Als losse setup werkt het al, op de android gebruik ik Ardudroid.
Het wachten is nu op een 6-voudige stopcontactdoos met schakelaars per stopcontact.
Daar probeer ik de hele sh-t in te bouwen.

Mijn eerste Arduino project is een doppler peiler met een Uno, zoals beschreven op het draadje van de Super Simple Doppler Peiler.

Leuk speelgoed, en met name de Chinese Arduino meuk kost een drol.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Aan de slag met Arduino

#19 Bericht door pa0ejh »

De reset voor de Upload gebeurt door de DTR-pin van de USB chip, deze ligt via 100nF aan de Reset van de NANO.
Als je het Upload commando geeft, dan wordt de DTR-pin even 'laag' gemaakt waardoor de NANO Reset.

Voor Bluetooth gebruik ik de ProMini, die heeft geen USB maar wordt direct via Tx-Rx-DTR geprgrammeerd.

laatst kocht ik een Pro Mini atmega328 5V 16M Arduino Compatible+CP2102 USB 2.0 to UART TTL module voor 5$.

De Pro Mini is er ook in 3V / 8Mhz uitvoering, even opletten dus...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Band_one
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2015, 10:13

Re: Aan de slag met Arduino

#20 Bericht door Band_one »

Ik haal alles voor arduino bij fasttech.com en ze hebben meer van extra's te koop.
Driver van de uno of duemillanove zat gewoon bij programma in die via arduino.cc werd gedowload.

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Aan de slag met Arduino

#21 Bericht door PE1KEL »

2015, het is al weer een tijd terug, en er is veel veranderd en aan electronica-onderdelen op het gebied van de Arduino veel bijgekomen.

Maar ik wil ook aan de slag met een Arduino, maar op internet zie ik door de bomen het bos niet meer.
Er bestaan diverse kits, maar welke is momenteel een goeie starterskit, en wie kan dat leveren?

Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Aan de slag met Arduino

#22 Bericht door Ton_O_E »

Ik doe momenteel veel met de esp8266 d1 mini, dit is een chipje met ingebouwde "programmeer ondersteuning?"
Je sluit hem aan op je usb-poort met een micro-usb en kunt hem dan benaderen met arduino-ide.
Er zit wifi op en 8 in/uit gangen en een analoog-uit.
Als je het programma er in hebt geschoten, kun je hem met 5v voeden.
Ik gebruik hem als 433-repeater/zender/ontvanger, displays aansturen, escape-room toepassingen.

kost zo'n 3 a 4 euro
Laatst gewijzigd door Ton_O_E op 05 jul 2021, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen PA3TON

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Aan de slag met Arduino

#23 Bericht door ----- »

PA3TON schreef: 05 jul 2021, 20:19Ik doe momenteel veel met de esp8266
Ja, die ESP8266 is een fantastisch ding, ik heb net al mijn rookmelders in huis van zo'n ding voorzien, nu krijg ik een email als ze afgaan.

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Aan de slag met Arduino

#24 Bericht door PE1KEL »

esp8266, ik ga daar zeker verder op zoeken.
Heb al een kit gevonden.
Ik vind het wel belangrijk dat je m.b.v. voorbeelden en extra spulletjes zoals sensors etc.. een beetje breed zicht krijgt op het spul.
Lang geleden heb ik wel wat geprogrammeerd maar nooit op het niveau van deze kleine microcontrollers of wat het dan ook zijn.
Ik weet wel dat, als je je heel goed inleeft in dit spul, je heel veel leuke toepassingen kunt maken.
Dat vind ik leuk van dit spul.
Alvast bedankt voor het noemen van de esp8266.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Aan de slag met Arduino

#25 Bericht door Ton_O_E »

via deze guide:
https://tttapa.github.io/ESP8266/Chap01 ... P8266.html
ben ik op weg gegaan, en snel bijgeleerd.
Begonnen met een sonar-afstandsmeting, schuifregisters, motor-controllers, rgb-led via wifi.
het meeste sluit je aan zonder extra componenten.
In arduino-ide zitten legio voorbeelden voor allerhande toepassingen.
Ik ben nog niet tegen grenzen aangelopen.
nouja, de afstand van de wifi is wat beperkt, maar dat is op te lossen als je zendamateur bent :)
Voorheen PA3TON

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Aan de slag met Arduino

#26 Bericht door pc1mb »

Wat is een mooie manier om van zo'n ESP8266 een notificatie naar je telefoon te sturen?

PE5TT stuurt een e-mail. Dat kan natuurlijk, maar de meeste mail programma's checken maar eens per zoveel minuten; bovendien ben je dan afhankelijk van internet. Lijkt me dat je een rookmelder bericht best snel wilt zien bvb.

Ik heb al eens zitten kijken hoe je notificaties naar een webbrowser stuurt. Dat is nogal een project op zich. En natuurlijk opnieuw afhankelijk van internet voor een simpel berichtje binnen je eigen Wi-Fi. Dus da's ook niet ideaal. Groot voordeel is wel dat je geen speciale app hoeft te schrijven of installeren. Al die losse apps zie ik de lol niet van als het ook gewoon met de browser kan, en in HTML5 met javascript kan heel veel.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Aan de slag met Arduino

#27 Bericht door ----- »

pc1mb schreef: 06 jul 2021, 06:57 Wat is een mooie manier om van zo'n ESP8266 een notificatie naar je telefoon te sturen?
Mijn telefoon ontvangt mail via push service, het is dus niet zo dat mijn telefoon de 15 min check ofzo.
Mails komen direct na het versturen binnen. Het is zo gebouwd in de rookmelder dat de ESP spanningsloos is in rust, maar bij alarm komt de module onder spanning en verstuurd deze een mail. Ik maak dus geen gebruik van de IO poorten op de ESP. Nadat het alarm afgaat duurt het ~5 sec voordat de mail binnenkomt.

Wat je ook zou kunnen doen is een chatrobot voor Telegram schrijven die een bericht naar je stuurt als het alarm afgaat. Ik heb zelf een chatrobot geschreven die de DX-cluster in de gaten houd naar de callsigns van ons vriendenclubje. Als een van onze callsigns op de DX-cluster gespot wordt stuurt de chatrobot een melding daarvan in ons groep chat kanaal. (met link incl freq/mode naar websdr twente).

Naar de browser kan niet omdat je niet weet of dat de browser wel actief is op je telefoon, er zal een service moeten draaien op je telefoon die constant luistert

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Aan de slag met Arduino

#28 Bericht door pc1mb »

Browser notificaties zijn een achtergrond dingetje wat op smartphones altijd meedraait, daarvoor hoeft de browser zelf niet open te zijn.

Een chat app had ik nog niet aan gedacht, goed idee!

Verder zal ik eens kijken of e-mail push ook kan met lokale mailservers. Ik zou dit systeem namelijk onafhankelijk van internet willen maken.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Aan de slag met Arduino

#29 Bericht door ----- »

pc1mb schreef: 06 jul 2021, 08:05Verder zal ik eens kijken of e-mail push ook kan met lokale mailservers.
Ik draai ook zelf een mailserver (debian postfix dovecot) daarmee werkt pushmail prima. Alarm afhandeling gaat via het LAN.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Aan de slag met Arduino

#30 Bericht door pc1mb »

Exact hetzelfde hier maar dan op CentOS. Nooit geweten dat daar een push mogelijkheid in zat. Heb er dan ook al een jaar of 15 niet meer heel serieus naar gekeken, buiten de reguliere updates :D

Plaats reactie