Ik zoek een simpel knopje :-)

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3gv

Ik zoek een simpel knopje :-)

#1 Bericht door pa3gv »

Beste,

Op de schitterend mooie LL tuners en de S-Match tuners zaten prachtige knoppen. Ik zoek twee stuks slingerknoppen die op deze tuners zitten voor mijn eigen bouw ATU.

Helaas is zijn de heren PA0LL en PA0FRI niet meer onder ons maar voor mij doet goed voorbeeld nog steeds volgen. Dus als iemand weet waar ik deze knoppen kan kopen dan verneem ik dat graag. Ik zocht waarschijnlijk niet goed genoeg op het internet :-) maar vermoedelijk beter om het alhier te vragen.
Slingerknop S-Match.png
Slingerknop S-Match.png (115.33 KiB) 3091 keer bekeken
Dank voor jullie tijd en inzet.

Groetjes Ger.

tonnie

Re: Ik zoek een simpel knopje :-)

#2 Bericht door tonnie »

Ik heb er wel een aantal, zonder schaaltje,, 1/4 inch as.

GRTS Tonnie.

19DT2120

#3 Bericht door 19DT2120 »

Ome Ali heeft van alles wat :
80mm : https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-h ... l.search.0

kleiner 36mm : https://nl.aliexpress.com/item/40010098 ... ry_from%3A

Ik weet niet in hoeverre deze bruikbaar zijn, als je hem uit elkaar haalt voor de knop met schaal verdeling: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-h ... t.search.0
Soms weet ik het ook niet meer.........

pa3gv

#4 Bericht door pa3gv »

Beste radio-geïnteresseerde,

Zo zie je maar dat een forum als Zendamateur.com van behoorlijk toegevoegde waarde kan zijn als je iets zoekt. Tonnie heeft mij geweldig geholpen en dat voor een prikkie, het was dankzij hem snel geregeld. Hij belde me op, ik kon dezelfde avond nog langskomen om de knoppen met vertraging en enkele andere dingen die ik toevallig ook nog zocht ophalen. Je snapt hem al de knoppen zitten er al op S-Match tuner.

Tonnie nogmaals dank amateur, (als compliment bedoeld uiteraard !).

Groetjes Ger.

Roy pd8rw

#5 Bericht door Roy pd8rw »

Benieuwd naar de beelden :wink:

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#6 Bericht door PA0ETE »

Als je er in een volgend voorkomend geval niet aan kunt komen: er is mogelijk een 3D-ontwerp voor, en als je zo'n knop van iemand (bij een bezoekje ter plekke) even vast mag houden, met de smartphone een 3D-scan maken en dan printen op een 3D-printer.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pa3gv

#7 Bericht door pa3gv »

PA0ETE schreef: 08 jan 2025, 12:42 Als je er in een volgend voorkomend geval niet aan kunt komen: er is mogelijk een 3D-ontwerp voor, en als je zo'n knop van iemand (bij een bezoekje ter plekke) even vast mag houden, met de smartphone een 3D-scan maken en dan printen op een 3D-printer.
De desbetreffende knop is behoorlijk mooi gemaakt vind ik, vermoed dat deze niet makkelijk reproduceerbaar is op een 3D printer :-)

De knop die we op de PA0 (LL) / en de S-Match tuners terugzien heeft een 1/ op x vertraging, de achterplaat (schaal) op de afbeelding draait ook vertraagd mee tijdens het draaien aan de slingerknop. Dat is ook handig zodat we niet als een razende over de spoelwindingen heen draaien en de schaalaflezing geeft ook aan dat we aan het einde of het begin van de spoel zitten. Mijn dikke vette complimenten voor LL en FRI die destijds veel tijd hebben gestoken in het uitzoeken en samenstellen van het eindresultaat. De tuners LL en de S-Match zijn voor mij schitterend om te zien, maar ook intern ongekend mooi opgezet. Het werkt hier super met iets andere knoppen maar ik ben heden al dik tevreden. Nog een paar kleine aanpassingen en dan zal ik enkele foto's plaatsen.

PA0ETE
Contacteer:

#8 Bericht door PA0ETE »

Ik ken het werk van PA0LL. Alleen een knop namaken is makkelijker dan ook een vertraging, en ook voor de werkwijze die ik beschreef heb je enige ervaring hiermee nodig.

Maar als je er verder niet aan kunt komen is dit wel iets waar je aan kunt denken. De resultaten kunnen, zeker met de huidige printers erg goed zijn, en ook zeker sterk en duurzaam.

Ontwerpen voor knoppen van veel verkochte transceivers zijn er redelijk wat te vinden, die kun je zo printen zonder enige kennis van 3D-printen, bijvoorbeeld hier:

https://www.thingiverse.com/search?q=ha ... nob&page=1

Voorbeeld van een met de 3D-printer gemaakte vertraging 1 op 23:

https://www.youtube.com/watch?v=v5Zbdziglyk

Om de sterkte en de nauwkeurigheid aan te geven: ik print op mijn printer (een Prusa Mini+) M3 en M4 boutjes en moertjes die ik gewoon gebruik in plaats van gekochte kunststof boutjes en moertjes. Je zit nooit meer zonder, in 15 tot 30 minuten heb je er een stuk of 20 :)

(n.b. als de topic nog verder gaat over 3D-printers dan zal ik hem afsplitsen naar een aparte discussie)

PA9CW
Roepletters: PA9CW

#9 Bericht door PA9CW »

PA0ETE schreef: 08 jan 2025, 12:42 Als je er in een volgend voorkomend geval niet aan kunt komen: er is mogelijk een 3D-ontwerp voor, en als je zo'n knop van iemand (bij een bezoekje ter plekke) even vast mag houden, met de smartphone een 3D-scan maken en dan printen op een 3D-printer.
Ben dan wel benieuwd met welke app je ervaring hebt.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.
Erop uit met de call PA44WFF/p in de natuur.

PA0ETE
Contacteer:

#10 Bericht door PA0ETE »

PA9CW schreef: 08 jan 2025, 15:14
Ben dan wel benieuwd met welke app je ervaring hebt.
Dat is een goede, toen ik het probeerde, 1,5 jaar geleden waren er meerdere apps, en de app die ik geprobeerd heb was toen een vrij slechte hoorde ik van anderen die het geprobeerd hebben.

Ik weet echter niet meer welke het was, ik dacht 'als het weer voorkomt ga ik opnieuw kijken'. Vooral omdat het toen nog zo in ontwikkeling was.

Het werkt niet voor onderwerpen die bewegen, zoals mensen en huisdieren. Daarvoor heb je appartuur nodig met verschillende camera-opstellingen die allemaal tegelijk met een korte sluitertijd een beeld maken. Bij deze apps geeft de software aan waar je (ongeveer) de camera moet houden, en die gaat daar vervolgens mee aan het rekeken wat een .stl-file oplevert die je met een slicer kunt omzetten naar een .code-bestand voor de specifieke printer die je hebt. Ik denk dat het nodig is omhet bestand (als .stl) nog vooraf in een tekenprogramma te perfectioneren.

Ik weet, ook als ik bij Google Play kijk niet meer wat ik toen geprobeerd heb. Ik moet daarvoor in mijn aantekeningen van 2023 zoeken. Er heel veel van dat soort apps nu, toen ik het probeerde waren dat er nog veel minder. Een populaire is nu Polycam en een andere is KIRI (beide voor Android).

Ik gebruik momenteel de printer vooral om behuizinkjes voor Meshtastic-apparaatjes mee te maken. Dat ziet er allemaal zeer goed uit, en het is echt supersterk. Bovendien is het PLA waarvan ik ze maak (enigszins) biologisch afbreekbaar. Het is een soort plastic dat gemaakt wordt van suiker en zetmeel (kun je ruiken, als de tempertuur te hoog staat stinkt het naar verbrande suiker). Desondanks smelt het niet van kokend water en bij de meeste behuizinkjes kun je er met je volle gewicht op gaan staan, zonder dat er iets beschadigt.

Video over KIRI:
.

youtu.be/BvFtLkQ969w

pa3gv

#11 Bericht door pa3gv »

Beste,

Ondanks de hulp van een mede amateur, nogmaals mijn dank hiervoor blijf ik op zoek naar de juiste knop. Sommige spullen van voormalig LL tuners zijn zoals ik vernam overgenomen of opgekocht. Lang niet alle geruchten zijn ook feiten uiteraard, mocht iemand hier iets mee van weten dan verneem ik dat graag het liefst middels een privé bericht omdat niet iedereen vermeld wil worden op een forum.

Dank voor jullie medewerking, groetjes Ger.

PA0ETE
Contacteer:

#12 Bericht door PA0ETE »

Ik realiseerde me dat eerder niet maar ik weet vermoedelijk waar PA0LL deze knoppen inkocht. Het probleem is alleen, het is iemand die ik vrij goed ken maar betreffende persoon is nogal lastig te bereiken.

Als je mij een mailtje stuurt op x@xdv.me dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen.

Thijzer

#13 Bericht door Thijzer »

19DT2120 schreef: 06 jan 2025, 10:00 Ome Ali heeft van alles wat :
80mm : https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-h ... l.search.0

kleiner 36mm : https://nl.aliexpress.com/item/40010098 ... ry_from%3A

Ik weet niet in hoeverre deze bruikbaar zijn, als je hem uit elkaar haalt voor de knop met schaal verdeling: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-h ... t.search.0
Dat zijn handige knoppen, die had ik nog nooit gezien! Die met pulsgever zijn mega interessant: 25 of 100 pulsen per omwenteling, daar kun je een mooi VFO mee maken!

PA0ETE
Contacteer:

#14 Bericht door PA0ETE »

Ik zal mjin bevindingen hier ook plaatsen. Naar aanleiding van mijn bovenstaande post kreeg ik van twee mensen mails, misschien kunnen nog meer mensen hier hun voordeel mee doen.

Ik heb dus inmiddels met mijn kennis gesproken. Hij leverde zelf alleen de aan/uit-knoppen en sommige andere schakelaars. En ik weet dat Kees geregeld in zijn winkel kwam praten. Mijn kennis kon verder niet de exacte typen van de knoppen vertellen, maar wel het merk en waar Kees ze vandaan had.

De knoppen die Kees lange tijd gebruikte, zijn van het merk Mentor, te koop bij Reichelt.

Een voorbeeld van zo'n knop is de Mentor 48-6-sw, zie het linkje hieronder. Dit is niet noodzakelijkerwijs exact dezelfde knop, maar volgens mijn kennis wel uit dezelfde serie.

https://www.reichelt.de/dk/en/shop/prod ... 42111.html

Kees kocht het meeste in bij Reichelt. Daarnaast veel bij Farnell https://www.farnell.com/ en bij https://elv.de

Voor de vertraging moet je dus vrijwel zeker bij een van deze drie zijn. Het is natuurlijk niet zeker dat exact dezelfde knoppen en vertraging nog steeds leverbaar zijn.

Van hetzelfde merk zijn ook de pijlen te koop en andere accessoires voor bijvoorbeeld de pijlknoppen.

Plaats reactie