vraagje over de hrx80
vraagje over de hrx80
mede amateurs
ik ben geintreseerd geraakt in de hrx80 een 80 meter peildoos
ik heb dit gebouwd op een stuk gaatjesbord en netjes in een alu doosje gebouwd precies volgens beschrijving van de wijlen ontwerper
ik denk dat er hier meer amateurs zijn die hem hebben gebouwd in princiepe werkt hij maar alleen in fm die klinkt perfekt ik heb de bfo gecontrolleerd maar als ik deze losgooi is er geen verschil fm klinkt prima maar ssb vervormd met of zonder bfo
de gevoeligheid laat ook te wenssen over
heeft iemand er ervaring mee en hem al eens gebouwd ??
ps
de filters heb ik niet in de f versie kunnen vinden zoals in het schema maar ik heb wel de b versie kunnen vinden maar weet niet het veschil
grt 73
ik ben geintreseerd geraakt in de hrx80 een 80 meter peildoos
ik heb dit gebouwd op een stuk gaatjesbord en netjes in een alu doosje gebouwd precies volgens beschrijving van de wijlen ontwerper
ik denk dat er hier meer amateurs zijn die hem hebben gebouwd in princiepe werkt hij maar alleen in fm die klinkt perfekt ik heb de bfo gecontrolleerd maar als ik deze losgooi is er geen verschil fm klinkt prima maar ssb vervormd met of zonder bfo
de gevoeligheid laat ook te wenssen over
heeft iemand er ervaring mee en hem al eens gebouwd ??
ps
de filters heb ik niet in de f versie kunnen vinden zoals in het schema maar ik heb wel de b versie kunnen vinden maar weet niet het veschil
grt 73
Re: vraagje over de hrx80
Ik heb hem een tijdje terug ook nagebouwd, met wat wijzigingen naar eigen smaak en inzicht. Kun je controleren of de BFO oscilleert op de juiste frequentie?
Daarnaast hebben sommige TCA440's nog wel eens oscillatie neigingen, ik weet niet of dat goed gaat op gaatjesbord (ik heb hem dead bug style gebouwd op een stuk ongeetste print.
B filters zijn een stuk breder dan F filters, maar dan zou je nog steeds SSB / een toontje moeten horen (als je hem een signaal uit een signaal generator aanbiedt), alleen minder goede selectiviteit. Voor vossenjagen is dat niet erg.
73,
Wouter Jan PE4WJ
Daarnaast hebben sommige TCA440's nog wel eens oscillatie neigingen, ik weet niet of dat goed gaat op gaatjesbord (ik heb hem dead bug style gebouwd op een stuk ongeetste print.
B filters zijn een stuk breder dan F filters, maar dan zou je nog steeds SSB / een toontje moeten horen (als je hem een signaal uit een signaal generator aanbiedt), alleen minder goede selectiviteit. Voor vossenjagen is dat niet erg.
73,
Wouter Jan PE4WJ
Overigens heb ik de PRX80 nagebouwd, deze heeft een SA612 als product detector ipv de diode detector, maar verder is hij voor een groot deel gelijk aan de HRX80.
73,
Wouter Jan PE4WJ
73,
Wouter Jan PE4WJ
ok wouter
hij werkt denk ik goed maar ik kan geen ssb ontvangen wel fm ik heb de bfo gemeten die is 455 khz precies en -20dbm sterk
en zo complex is de schakeling niet maar de qso ,s versta ik niet
grt Han 73,,
hij werkt denk ik goed maar ik kan geen ssb ontvangen wel fm ik heb de bfo gemeten die is 455 khz precies en -20dbm sterk
en zo complex is de schakeling niet maar de qso ,s versta ik niet
grt Han 73,,
Hi Han,
Ok! En hoor je wel een toontje als je een carrier aanbiedt op 80m en over die frequentie draait?
73,
Wouter Jan PE4WJ
Ok! En hoor je wel een toontje als je een carrier aanbiedt op 80m en over die frequentie draait?
73,
Wouter Jan PE4WJ
Hallo Han.
Dan denk dat de Bfo niet werkt of op een verkeerde Freq. zit.
Ik kon vroeger met mijn eigenbouw 2mtr Am Z/O prima FM stations
ontvangen door op de flank van de doorlaat af te stemmen, Flank detectie dus...
Heb je zelf FM gemaakt, want FM op 80 heb ik (nog) niet gehoord op 80m...
Dan denk dat de Bfo niet werkt of op een verkeerde Freq. zit.
Ik kon vroeger met mijn eigenbouw 2mtr Am Z/O prima FM stations
ontvangen door op de flank van de doorlaat af te stemmen, Flank detectie dus...
Heb je zelf FM gemaakt, want FM op 80 heb ik (nog) niet gehoord op 80m...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief
En meer dan 50 Jaar radio-actief
beste amateurs
nee ik heb hem niet fm gemaakt ha ha
dat er geen product detector in zit is me wel duidelijk ja maar cw ontvangt hij nauwlijks alleen in fm klinkt hij prima de bfo werkt ook , alleen vreemd dat de bfo freq hetzelfde is als de middenfrequent
maar omdat het een bekende schakeling is en vaak is nagebouwd , had ik zoiets van bouwen en klaar , en helaas de bedenker van dit ontwerp is helaas silent key
anders prop ik er nog wel een sa602 tussen
73 ..
nee ik heb hem niet fm gemaakt ha ha
dat er geen product detector in zit is me wel duidelijk ja maar cw ontvangt hij nauwlijks alleen in fm klinkt hij prima de bfo werkt ook , alleen vreemd dat de bfo freq hetzelfde is als de middenfrequent
maar omdat het een bekende schakeling is en vaak is nagebouwd , had ik zoiets van bouwen en klaar , en helaas de bedenker van dit ontwerp is helaas silent key
anders prop ik er nog wel een sa602 tussen
73 ..
Kun je met een oscilloscoop de spanning meten van het BFO signaal in het circuit? Het zou kunnen dat de spanning te laag is om de diodes in het detector circuit voldoende open te sturen, dat zou verklaren waarom AM (en FM met flank detectie) wel goed werken.
73,
Wouter Jan PE4WJ
73,
Wouter Jan PE4WJ
Dat de BFO op dezelfde freq staat als het midden frequent is niet zo erg, je filter is breed genoeg. Pas als je een 2.4 kHz filter gebruikt moet je je BFO op ongeveer 1.5 kHz van het midden van het filter zetten.
Het BFO oscillatortje in de HRX80 "misbruikt" een 455 kHz middenfrequent filter als resonator. Het zou best kunnen dat je BFO daarom te weinig porrie maakt. Als uit meting blijkt dat je BFO injectie spanning inderdaad te laag is dan zou je het nog eens met een echt 455 kHz resonatortje kunnen proberen. Die kun je mooi "redden" uit oude afstandsbedieningen. Geel of rood blokje.
73,
Wouter Jan PE4WJ
Het BFO oscillatortje in de HRX80 "misbruikt" een 455 kHz middenfrequent filter als resonator. Het zou best kunnen dat je BFO daarom te weinig porrie maakt. Als uit meting blijkt dat je BFO injectie spanning inderdaad te laag is dan zou je het nog eens met een echt 455 kHz resonatortje kunnen proberen. Die kun je mooi "redden" uit oude afstandsbedieningen. Geel of rood blokje.
73,
Wouter Jan PE4WJ