coax 1/4 golflengte

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: coax 1/4 golflengte

#31 Bericht door Paula Bean »

Bedankt voor de uitleg, ik wist niet van deze toepassing. Diodes zijn toch leuke dingen!

Ik verklaar nu de werking van dit schema met wat ik nu meen te begrijpen (corrigeer me a.u.b. wanneer ik me vergis)

Afbeelding

De transceiver gaat aan de INPUT terminal en de antenne aan de OUTPUT.

Tijdens ontvangen komt het signaal binnen bij OUTPUT en gaat de transceiver in bij INPUT. Alle diodeparen blokkeren, zodat de POWER AMP niets doet. Het diodepaar bij CENTRE POINT blokkeert ook zodat het ontvangen signaal niet naar massa wordt geleid.

Tijdens zenden gaat het diodepaar bij INPUT open, waardoor de POWER AMP gaat werken en vervolgens gaat het diodepaar bij OUTPUT ook open zodat het versterkte signaal op de antenne komt.

Hoe het precies zit met het diodepaar bij CENTRE POINT weet ik niet precies, maar ik vermoed dat die ook gaan geleiden waardoor, in combinatie met de stukken coax, dat hele stuk een isolator wordt op de te gebruiken frequentie.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: coax 1/4 golflengte

#32 Bericht door PA1RAM »

Mooi werk Juul :!:
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte

#33 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dank Richard,"bijna buurman"................. :D
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte

#34 Bericht door Juul - PE0GJG »

Inmiddels een week proeven en verbindingen achter de rug. Via PI3 NOS (lekker rustig daar :D ).

En de eindtrap gedraagt zich goed. Een merkwaardig verschijnsel deed zich wel voor. Ik heb een hele kleine fan "aangebouwd" omdat de eindtrap toch ietwat warm wordt. Logisch want ik moet 'em eigenlijk omdraaien zodat de vinnen van het koelblok naar boven wijzen. Maar ik vind het zo een leuker gezicht. Steeds kijken op m'n experiment......... :D
Maar toen ik de fan even snel aansloot op de + 13.6 volt ,een korte draad langs de binnenkant vlak langs de print ging de fan bij max vermogen (60 Watt) langzamer draaien! Voedingsspanning bleef op nivo. Ik schakel de fan via de min. Kwam zo mooi uit met het schakelaartje. Dus heb ik de plus voor de fan maar buiten om aangesloten en toen was er niks aan de hand. Vreemd, maar het werkt allemaal prima.

Weer een experiment afgesloten. Op naar het volgende project.
fan verhaal.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte

#35 Bericht door PE9ZZ »

Wellicht is de fan niet helemaal EMC-proof. Er zit tenslotte electronica in.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: coax 1/4 golflengte

#36 Bericht door Juul - PE0GJG »

Inmiddels heb ik dezelfde proef met 1/4 golf lussen en diodes ook maar eens gedaan met m'n 40 Watt 70cm eindversterker. En dat werkt dus ook. Geen relais dus. Maar wel alleen in FM.
Misschien een leuk knutselproject voor mensen die een portofoon hebben.
Mijn lussen heb ik 12 cm gemaakt. ( 75/432 X 0,69 ).
Maar omdat ik in deze versterker toch al twee coax relais heb zitten heb ik dat zo maar gelaten. Maar het was leuk om te experimenteren.

screen 1.532.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie