artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

Nuttige informatie en handige links.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Beste medeamateurs,

Een goede vriend van mij, Frans de Feber - PA2RNI ( † 24 mei 1999 ) heeft in de jaren 70 in het blad
"Radio Elektronica" (-express?) of Radio Bulletin gestaan en in dat nummer stond een uitgebreid item over
Radio Nordsee zendertechnicus Frans de Feber. En je zag op de foto's Frans thuis zitten voor een
enorme wand met zend-apparatuur. Het meeste kwam van Heathkit.

Ik ben naarstig op zoek naar dat artikel. Jammer genoeg is er niets meer exacte info bekend.
Misschien heeft iemand van jullie wat jaargangen van beide bladen en kan dan in de jaaroverzichten kijken.
Er zijn ook vermoedens dat het ergens juli 1977 geweest"zou kunnen zijn".

Maar vast erg bedankt voor de reacties.

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#2 Bericht door andreph5c »

Juul,

Misschiien kan Pa0ete John Piek je helpen hij schreef vroeger oa voor deze bladen.
Hij is ook actief in dit forum zoek maar ff op zn call en stuur hem eens een pm berricht.

Andre ph5c

Juul heb verder dit nog gevonden voor je in mijn bookmarks:
http://shorties.be/2006/entrepot/knipse ... sel01.html
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

andreph5c schreef:Juul,

Misschiien kan Pa0ete John Piek je helpen hij schreef vroeger oa voor deze bladen.
Hij is ook actief in dit forum zoek maar ff op zn call en stuur hem eens een pm berricht.

Andre ph5c

Juul heb verder dit nog gevonden voor je in mijn bookmarks:
http://shorties.be/2006/entrepot/knipse ... sel01.html

Dank Andre.

Ik denk dat John het e.e.a. wel leest. Dank voor je oplettendheid.

Juul-PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#4 Bericht door PA0ETE »

Let je éééven niet op (om een bekende kreet van Frans te gebruiken :-) )

Helaas heb ik het artikel niet voor je Juul. Ik heb in deze categorie bladen alleen voor RAM gewerkt en heel kort voor Elektuur. (Ik heb wel een zeer interessant sollicitatiegesprek gehad ooit bij Radio Bulletin, maar het is een beetje lullig om dat na zoveel jaar nog in een openbaar forum te zetten.)

Ken je deze trouwens, uit de Amersfoortse Courant van 10 juni 1972. Anthony woonde ten tijde van dit artikel in een flatwoning tegenover die van ons :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het artikel destijds, een paar dagen nadat het in de krant stond in van deze kleine fragmenten geknipt en in een lijntjesschrift geplakt (in 1972 was ik 15 :-) ).

Theo

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#5 Bericht door Theo »

PA0ETE schreef: Ik heb het artikel destijds, een paar dagen nadat het in de krant stond in van deze kleine fragmenten geknipt en in een lijntjesschrift geplakt (in 1972 was ik 15 :-) ).
Wat?
Ik was dertien jaar. en zag zeldzaam iets in de krant staan.
Middengolf, Drentse zand grond.
Niets komt voor niets John :oops:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#6 Bericht door PA0ETE »

Nordsee kon je daar wel horen hoor. Mijn familie komt uit Assen en ik kwam daar toen vaak. Mijn neef pikte dat signaal op een draadantenne wel op. Veronica ging volgens mij pas vanaf het moment dat ze op 538 zaten. Maar je moest wel je best doen :-) Daarnaast had je daar 's avonds natuurlijk Radio Luxemburg die daar heel goed te horen was, met o.a. Felix Meurders en Peter Koelewijn als dj ("een Koelewijn behoeft geen krans" :-) )


Daarnet het artikel trouwens vlug even nog een keer gelezen. Valt direct op hoezeer de tijden zijn veranderd: Club 33 was begin jaren 70 één van de twee eerste discotheken in ons land, moet je je voorstellen. En helemaal hilarisch zijn een paar van de functie-eisen waar een toenmalige discjockey aan moest voldoen, ik citeer: "Hij moet zich in zijn praatjes onthouden van sex, politiek, religie en zaken als ziekten." .... en .... "Een uitstekend plaatje van Paul McCartney 'Give Ireland back to the Irish' hebben we niet gedraaid." Giel Beelen en Robert Jensen waren duidelijk nog niet geboren :lol:

Theo

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#7 Bericht door Theo »

PA0ETE schreef: Mijn neef pikte dat signaal op een draadantenne wel op. Veronica ging volgens mij pas vanaf het moment dat ze op 538 zaten. Maar je moest wel je best doen :-)
Ik zag pas een draad antenne voor het eerst bij piraten, en ook het effect ervan :oops:
Dus als 13 jarige waren piraten mijn voorbeeld, "ze" deden iets, wat ik toen niet kon bevatten.
De radio van toen, heb ik nog steeds :wink:
Alleen gebruik hem nooit meer, wat een bagger ontvangst eigenlijk.
Vergeleken met de spullen van nu.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef:Let je éééven niet op (om een bekende kreet van Frans te gebruiken :-) )

Helaas heb ik het artikel niet voor je Juul. Ik heb in deze categorie bladen alleen voor RAM gewerkt en heel kort voor Elektuur. (Ik heb wel een zeer interessant sollicitatiegesprek gehad ooit bij Radio Bulletin, maar het is een beetje lullig om dat na zoveel jaar nog in een openbaar forum te zetten.)

Ken je deze trouwens, uit de Amersfoortse Courant van 10 juni 1972. Anthony woonde ten tijde van dit artikel in een flatwoning tegenover die van ons :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het artikel destijds, een paar dagen nadat het in de krant stond in van deze kleine fragmenten geknipt en in een lijntjesschrift geplakt (in 1972 was ik 15 :-) ).

Hoi John,

Ja dit artikel ken ik. Het "duikt overal op".
Wel leuk om te lezen. Soms overdrijft Frans wel een beetje maar ach zo ken ik hem. een gozer met een hart van goud maar ook een zakenman.
Wij hebben twee keer een leuke vacantie gehad met Monique en Frans op de Canarische eilanden.
Het gekke is dat we beiden eigenlijk nooit uitgebreid over ons zeezender verleden spraken. Althans, ik kan me er niks van heugen. Nou wie weet komt het stukje nog eens boven water.
Maandag doe ik weer een lezing bij de afd. Hoogeveen (VERON) en sleep dan weer de 4CX10.000 met me mee. Ik memoreer dan ook altijd de rol van Frans en dat ie later als roepletters PA2RNI koos. (ja, dat kon nog in mijn tijd). Nu geloof ik ook weer. En dan stop ik met de lezingen.

mooie dag allen,


Juul - PE0GJG

ps. Hier kreeg ik een 4CX10.000 van onze Belgische adviseur in zenderzaken.

Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#9 Bericht door PA0ETE »

Toen ik net met de hobby begon was de tijd dat Frans met de bus van Bonnie St. Claire en Unit Gloria rondreed. Ik kende uiteraard zijn achtergrond bij RNI toen al, en ik keek een aantal jaren mega naar hem op :-) In mijn middelbare schooltijd ben ik één keer bij hem thuis geweest, samen met een klasgenoot die toen van hem een 27 MHz-bakje kocht. Volgens mij was dat net na zijn RNI-tijd toen.

Later kwam ik via PA2JOB in contact met Frans. Rob JOB kwam al voordat hij een machtiging had veel bij Frans thuis en ook bij mij. Daarnaast werkte een goede vriendin van mijn moeder voor de moeder van Frans, zodat er meer dwarsverbanden waren :-)

In de tijd dat iedereen op 145,000 zat liet Frans zich daar (zonder machtiging) ook wel eens horen. Dat was de tijd dat mensen als Willem WBB en Frans PA2FLJ en later jij ook daar veel zaten. Frans beschouwde zichzelf kansloos voor een zendmachtiging omdat hij bij het mondeling examen diverse keren was afgewezen. Je hoorde in die tijd wel eens dat mensen met een achtergrond als etherpiraat niet door het mondeling examen kwamen :-) Ik heb in 1974 zelf mijn machtiging gehaald bij het allereerste meerkeuze-examen voor de zendmachtiging, en toen ik dat in 1976 aan Frans vertelde riep hij dat hij zich in dat geval meteen voor het zendexamen zou opgeven omdat ze hem bij een meerkeuze-examen natuurlijk niet makkelijk zouden kunnen weigeren. De inschrijftermijn voor C was in de week daarop echter al verstreken, maar voor D kon dat nog wel. Zo werd Frans dus PD0ADO. Een halfjaar later haalde hij C, en omdat hij de marconistenopleiding bij Radio Holland gedaan had hoefde hij niet voor morse.

Een paar jaar daarna sprak ik Frans heel vaak doordat we als enigen hier in de buurt alletwee met ATV op 70 cm aan het experimenteren waren.

Ik neem aan dat je lezing gaat over jouw dagen bij Veronica? Geen idee hoe oud die foto is, maar ik herken je daarvan uiteraard direct :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoi John,

mooi en leuke herinneringen aan Frans! Ja, 145,rond. Dat waren nog eens tijden. Met Willem, nulWBB en Frans PE0FLJ.

Ja, de machtiging met morse was voor hem een "makkie". Ik heb geen idee of de toenmalige PTT een probleem maakte met voormalige zeezender mensen. Ik heb er nooit een seconde last van gehad toen ik m'n examen deed. Wel als eerste met meerkeuze vragen.

Later sprak ik wel eens een "hoge ambtenaar" uit Groningen en die zei dat ze me wel in de "peiling hadden". Maar ja, via m'n werk, na 1974, kwam ik nogal vaak in contact met politici en speciaal die van V & W dus ik denk dat daar de "schroom" zat. Hoewel, zo belangrijk was ik natuurlijk ook niet.......... ( "who the helle is ...............")

Ja, m'n lezing gaat over Veronica en hoe we daar werkten en ook de techniek in Hilversum en aan boord.
Met lichtbeelden en film. En dat is nu voor de laatste keer want de generatie die het nog weet is wordt kleiner en ik heb er niet zo'n zin meer in om het halve land door te rijden.

groet, vanaf de Veluwe

Juul-PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#11 Bericht door PA0ETE »

Het had niet met Frans' zeezenderverleden te maken. Frans handelde veelvuldig in allerlei zendapparatuur zoals je vermoedelijk wel weet. Begin jaren 70 werden eens met veel bombarie drie verhuiswagens vol met apparatuur bij hem in beslag genomen. Via een rechtszaak kreeg hij vervolgens alles terug, als ik me goed herinner om een procedurefout. Het gebeurde in die tijd vaker dat mensen bij de 'dienst' zo gretig waren om alles wat ze konden vinden mee te nemen, dat ze daarbij in hun enthousiasme wat dingen over het hoofd zagen. Bij de meeste mensen kwam het in die tijd niet op om daar dan tegen in beroep te gaan, maar ik vermoed dat het Frans' handelsgeest wel geweest zal zijn om zo'n kapitaal aan spullen niet zonder dat hij er iets aan verdiende via domeinen opnieuw de markt in te willen zien stromen. Toen Frans na die kwestie examen deed haalde hij het een paar keer niet. Kan zijn at hij daar gewoon niet goed overkwam, maar aan de andere kant was hij toch wel zo'n techneut dat dat toch wel een beetje opmerkelijk was. Dat mondeling examen had aan de andere kant vanaf het begin ook wel een klein beetje het karakter van een ballotage. Behalve iemand's technische kennis werd er traditioneel ook gekeken of iemand uit het juiste hout gesneden was. En je kunt er natuurlijk over discussiëren of iemand die in semi-legale apparatuur (want zo lag het toen wel) had gehandeld en daar misschien met een zendmachtiging wel niet mee stopte wel de juiste houtsoort had :-)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#12 Bericht door PA2LAD »

PA0ETE schreef: Dat mondeling examen had aan de andere kant vanaf het begin ook wel een klein beetje het karakter van een ballotage. Behalve iemand's technische kennis werd er traditioneel ook gekeken of iemand uit het juiste hout gesneden was.
Dat is me van verschillende kanten voordat ik zelf examen deed in 1975 door andere amateurs ook zo verteld. Was je b.v. schilder, dan waren de vragen niet te moeilijk. Zat je zelf in het vak, dan konden ze je nog laten zakken.....

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

Toch nog maar even gezocht in m'n omvangrijke archief. Een foto van de velddag van de afd. 't Gooi van de Veron. Die dag(en) speelde(n) zich altijd af op de tafelberg tussen Blaricum en Huizen. Het was altijd reuze gezellig en er was ook tijd voor een groepsfoto die werd gemaakt door Peter, toen PE0PME.

Frans PA2RNI zien we in de cirkel bovenin. En ik zit daar op de grond met, jawel een pijp. Midden op de hei, foei!
Op de voorgrond links Ruud- PA0??? ( † )

Juul-PE0GJG

[PA0ETE/mod.: 11-11-2010 suffix van de roepnaam van de genoemde amateur vervangen door vraagtekens. De als overleden gemelde roepnaam was onjuist!]

Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#14 Bericht door PA0ETE »

Leuke foto!

Louis, die ik in het echt misschien een keer gezien heb herken ik omdat je het zegt. Jou herkende ik voor ik de tekst gelezen had. Frans is natuurlijk niet te missen. De rest komt me vaag bekend voor. Weet jij nog wie het zijn? Ik vermoed dat ik ze via de ether toch wel zou moeten kennen. Is de foto uit 1976 of 1977?

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Re: artikel uit Radio Bulletin of Radio Electronica - PA2RNI

#15 Bericht door wbeekman »

Juul,

Ik weet wel artikel je bedoelt.
Heb Frans PA2RNI ook persoonlijk gekend.
Hij woonde toen al op de Vlasakkerweg in een groot hoekhuis.
Later kwam ik veel bij zijn ex-vrouw Lies en dochter Jane over de vloer , die toen bij mij om de hoek woonde.

Heb nog in oude RB's gezocht, maar het artikel nog niet kunnen vinden.
Zoek nog wel door.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie