Zeur buizen bij de Veron

Nuttige informatie en handige links.
Bericht
Auteur
sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zeik buizen bij de Veron

#31 Bericht door sottezero »

Rene - pg3r schreef: 15 apr 2022, 20:31 In dat geval kun je beter met DZB uitzenden. Gaat er geen energie verloren in je draaggolf.
Had ook een 1 april grap kunnen zijn, of donderdag voor goede vrijdag grap als je in scandinavie woont.

“Vanwege de hoge stroomprijzen mag je alleen nog in dzb uitzenden ivm energieverlies’.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Zeik buizen bij de Veron

#32 Bericht door PA3HMP »

pa3a schreef: 14 apr 2022, 08:21 Zou het kunnen zijn dat mensen die erin trapten zo klagen over die grap?
Laat maar lopen mensen.
Naah dat het een 1 april 'grap' moest zijn was wel vrij duidelijk enkel was er niks grappigs aan, niks humoristisch, hoogstens iets van een onderbuik gevoel van iemand die daadwerkelijk vind dat AM maar op moet rotten en het presenteert als zijnde een 1 april grap. iemand die denkt dat hij grappig is maar zelfs een zaal met giebelende tieners niet aan het lachen kan brengen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zeik buizen bij de Veron

#33 Bericht door Juul - PE0GJG »

Wij riepen altijd als een discussie met een luisteraar dreigde te ontsporen met allerlei meningen etc. ; "Plaatje maar weer'

In ons geval, ga maar weer verbindingen maken of nog mooier, zet de soldeerbout maar aan.............................of............ga buiten iets doen met dit mooie weer.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Zeik buizen bij de Veron

#34 Bericht door PA0AA »

Juul - PE0GJG schreef: 16 apr 2022, 08:15 Wij riepen altijd als een discussie met een luisteraar dreigde te ontsporen met allerlei meningen etc. ; "Plaatje maar weer'

In ons geval, ga maar weer verbindingen maken of nog mooier, zet de soldeerbout maar aan.............................of............ga buiten iets doen met dit mooie weer.
PS. Juul, Zomaar een vraag; Zijn er nog aktiviteiten rond 18 april a.s. ? Dat was ( is ) toch een belangrijke datum voor Veronica ?
Ik ga ervan uit, dat er volgend jaar zeker iets in de planning staat, toch ?

Zie ook https://www.radioveronica.nl/60jaar/18- ... r-veronica

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1217
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Zeik buizen bij de Veron

#35 Bericht door PA4WK »

17 mei eerste uitzending van VERONICA (VRON)
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zeik buizen bij de Veron

#36 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0AA schreef: 16 apr 2022, 12:08
Juul - PE0GJG schreef: 16 apr 2022, 08:15 Wij riepen altijd als een discussie met een luisteraar dreigde te ontsporen met allerlei meningen etc. ; "Plaatje maar weer'

In ons geval, ga maar weer verbindingen maken of nog mooier, zet de soldeerbout maar aan.............................of............ga buiten iets doen met dit mooie weer.
PS. Juul, Zomaar een vraag; Zijn er nog aktiviteiten rond 18 april a.s. ? Dat was ( is ) toch een belangrijke datum voor Veronica ?
Ik ga ervan uit, dat er volgend jaar zeker iets in de planning staat, toch ?

Zie ook https://www.radioveronica.nl/60jaar/18- ... r-veronica


Wij hebben niks gepland. We hebben dat al zo vaak gedaan.

Maar een aardige 1 April grap was dit.................
1964 was het.

1 april1964.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Zeik buizen bij de Veron

#37 Bericht door PA9X »

PA3HMP schreef: 16 apr 2022, 07:20hoogstens iets van een onderbuik gevoel van iemand die daadwerkelijk vind dat AM maar op moet rotten en het presenteert als zijnde een 1 april grap.
Misplaatste achterdocht.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Zeik buizen bij de Veron

#38 Bericht door Rene - pg3r »

Trol Mark staat hier in het negeerfilter. Scheelt een hoop irritatie.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zeik buizen bij de Veron

#39 Bericht door pe1rea »

Ach, ik ken Mark nog uit de Usenettijd, ik irriteer me niet zo snel meer..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Zeik buizen bij de Veron

#40 Bericht door Rene - pg3r »

Usenet. Ja, dat was wel raar volk :wink:

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Zeik buizen bij de Veron

#41 Bericht door PA3HMP »

PA9X schreef: 16 apr 2022, 18:47
PA3HMP schreef: 16 apr 2022, 07:20hoogstens iets van een onderbuik gevoel van iemand die daadwerkelijk vind dat AM maar op moet rotten en het presenteert als zijnde een 1 april grap.
Misplaatste achterdocht.
Noem mij maar Jomanda, toen AT geen geld meer vroeg en we ineens gebruiker werden zei ik ook, dat duurt een paar jaar en dan moet je weer gaan betalen en ben je al je rechten kwijt, iedereen zei dat ik gek was, achterdochtig, enz, en zie wat er gebeurd is......

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Zeik buizen bij de Veron

#42 Bericht door PE1RTC »

Rene - pg3r schreef: 16 apr 2022, 19:39 Trol Mark staat hier in het negeerfilter. Scheelt een hoop irritatie.
Hoezo? Hij mag toch wel zijn mening geven?
Zoals Juul al schreef: Laten we maar snel buiten gaan spelen want dit gaat nergens meer over.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Zeik buizen bij de Veron

#43 Bericht door PA3HMP »

Ach rene is altijd een zeurtje geweest die andermans mening en feiten niet respecteert.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zeik buizen bij de Veron

#44 Bericht door PA0ETE »

Ik weet dat dat in de jaren 70 absoluut niet anders was. Ook toen gingen ze wel eens te ver. Zoals een complete HF-ontvanger met een TBA120. Heel goed te doorzien. In elk geval voor een zelfbouwer. Maar het waren vooral beginnende amateurs die erin stonken en die hadden de toen niet zo goedkope TBA120 in een paar gevallen moeizaam bij mekaar gespaard door een aantal weken een krantenwijk te lopen. Steen des aanstoots was vooral dat iedereen die er iets vanaf wist meteen zou moeten hebben doorzien dat de TBA120 dit project dus niet zou overleven.

Een van de leukere vond ik er eentje waarbij je een bootsmansfluit als BFO zou kunnen gebruiken om op iedere AM-ontvanger SSB te ontvangen.

Komt inderdaad een mooie sinus uit, uit zo'n fluit ;-)

Waar je wel voor moet oppassen is dat je niet vooral de beginners pakt. Maar ook dat pakt wel eens verkeerd uit. Begin jaren 80 was RTTY heel populair. Alleen hadden nog niet zoveel mensen een home-computer, en de software voor RTTY daarvoor was alleen nog te koop voor niet zo weinig geld. Iedereen deed dat dus met een ouderwetse wortelenstamper, vaak verkregen via de VRZA-BEM (BEM = Beheer Elektronisch Materiaal), die van PTT geregeld een klein deel van de beste telexmachines onder amateurs mochten verspreiden, waarbij de rest werd vernietigd (ja milieu speelde toen nog niet de rol die het nu speelt) door ze vanaf een schip een kilometer of wat uit de kust in de Noordzee te dumpen (nu onvoorstelbaar, maar dit is echt waar).

Maar er waren dus redelijk wat amateurs met zo'n machine en een deel ervan was daarmee standby op 145,300 MHz. Dat was leuk, het apparaat was voorzien van een unit waarmee de machine zonder signaal koest bleef of de converter werd enigszins uit balans afgeregeld (de squelch van de FM-zendontvanger die deed de rest). Zo kon men als men uit het werk kwam zien of er nog berichten voor de persoon zelf of interessante QSO's waren gebeurd.

De telexmachines printten op grote rollen papier, soms met doorslag (wie weet nog wat carbonpapier is?), en dat soort rollen waren niet eens zo heel goedkoop (tussen de 15 en 20 gulden als je een goedkoop adres wist).

En op een kwade 1-aprildag begin jaren 80 was daar dus een hooligan die het presteerde om elk uur de volgende tekst uit te zenden:

"DIT IS DE 1-APRILGRAP VAN PA0ETE..."

Als het daar nou bij gebleven was. Maar ik had dus een ponsbandje gemaakt waarbij het begin aan het einde was geplakt.

Een leuk grapje, zo dacht ik.

En ik dacht ook: ik print dat tekstje, met steeds 30 lege regels ertussen. Dan kunnen ze het papier vast nog wel hergebruiken door het opnieuw op te wikkelen.

Afijn, 145,300 was niet bedoeld voor telefonie, maar toen iedereen dus zo'n beetje uit zijn werk kwam, thuis de enorme berg papier achter de telexmachine constateerde, toen was er een ware pile-up aan scheldkannonades in FM die er dus ontstond.

Het was waarschijnlijk een stuk minder erg geweest als mijn antenne in die tijd niet op 30 meter hoogte had gestaan, en ik het zendvermogen niet op 150W had gezet...

(Nu ik eraan denk schaam ik me er nog steeds wel een beetje voor. Ik hoop niet dat er slachtoffers van toen zijn die dit nu meelezen... Ik moet er namelijk ook nog steeds om lachen.)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zeik buizen bij de Veron

#45 Bericht door sottezero »

Dat valt misschien onder jong en onbezonnen zijn en niet overzien wat de schade was die je kunt veroorzaken.

(aan de andere kant moet je natuurlijk je dure papier ook niet onbeheerd aan de ether hangen vind ik).

Humor, moet-kunnen en barf-mode zijn voor iedereen verschillend en misschien moet dat ook zo zijn, anders wordt het wel erg saai en uberfaut uiteindelijk wanneer iedereen hetzelfde moet denken en hetzelfde eruit gaat zien enz.

Zo moet ik lachen bij de meeste horrorfilms uit de VS (ja, sorry, maar wanneer een serialkiller op pad is met een kettingzaag ga je toch niet in je nachtjapon, alleen in het donker met lampen die dan juist stuk zijn op zoek naar het geluid?), snap ik amerikaanse humor helemaal niet (zeker niet wanneer die ten koste van anderen gaat), ben ik engelse humor ontgroeid en zie ik het nut van 1 april of Dymmelsonsdagen niet in maar kan ik het wel appricieren dat er mensen zijn die dat wel grappig vinden, als ik dan maar sikkeneurig mag zijn als ik het slachtoffer van een grap ben of wanneer ik het iemand anders zie overkomen en dat ik niet mee lach.

Plaats reactie