leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

Nuttige informatie en handige links.
Bericht
Auteur
pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#1 Bericht door pa3bya »

Ik weet niet of hier veel mensen het Reformatorisch Dagblad kennen.
Gisteren stond er een aardig artikel in:
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/al ... -1.1547606

Gerrit.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Goed stukkie. Msschien kan die meneer lid worden van de VERON pr commissie?

Hier in de Biblebelt wordt het RD wel gretig gelezen volgens mij.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#3 Bericht door PA3DJS »

Goed artikel van hr. Guit, en dat RD dit plaatst.

Morgen (zondag) is de rustdag voor een groot deel van de lezers van RD, dus als je morgen wilt lezen, zul je even tot maandag moeten wachten dacht ik.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#4 Bericht door PA4WK »

Ik ben persoonlijk niet zo kapot van dit stukje omdat het alles behalve volledig is.
Bijvoorbeeld dat er door de "zeezenders"frequenties gekaapt werden is niet juist Door een gebrek aan regelgeving was het zenden vanaf een locatie buiten de territoriale wateren toegestaan ook de medewerking aan zo'n station was gewoon toegestaan. Dit werd anders toen in 1974 het verdrag van Straatsburg in werking trad.
Ook vind ik het verhaal van deze O.M. nogal eenzijdig of dat er niets anders bestaat als oude radio's, oude zenders, oude mannen, contesten en de VERON.
Als we onze mooie hobby bij de jeugd willen promoten zullen we toch echt juist die dingen moeten benoemen die de jeugd aanspreekt en daar horen naar mijn idee boven genoemde zaken niet echt bij. Maar goed gelukkig is iedereen daar vrij in, maar om het nou leuke PR te noemen gaat mij wat ver.
Groeten Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#5 Bericht door PA3DAT »

Leuke PR voor volwassenen die die krant lezen. Wil je jongeren voor de hobby interesseren,
dan denk ik dat het RD daarvoor wellicht niet het juiste medium is... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#6 Bericht door PA8MC »

pa3bya schreef:Ik weet niet of hier veel mensen het Reformatorisch Dagblad kennen.
Ken ik niet maar klinkt als het één of andere parochieblad. Tof artikel trouwens ;-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#7 Bericht door PA3DJS »

@PA4WK:
Die man vertelt geoon hoe hij zijn hobby beleeft, en dat wordt even in de schijnwerpers gezet. Het is geen PR man (van een of andere club). Had hr Guit een andere zendamateur geinterviewd, dan had je een ander verhaal gehad.

Over zeezenders.
Zeer waarschijnlijk waren de frequenties van de zeezenders die buiten de territoriale wateren opereerden niet internationaal gecoordineerd. Dan vind ik "kapen" niet eens zo'n gekke benaming, hij vermijdt het woord "illegaal".

@PA8MC:
Ik behoor niet tot de doelgroep van het RD, maar het is gewoon een krant. Het staat je vrij om even door te klikken (maar niet op zondag, want dan is de online versie niet beschikbaar..). De oplage is natuulijk niet te vergelijken met die van bijvoorbeeld Trouw of de Volkskrant.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#8 Bericht door sottezero »

Altijd grappig dat voor een begeleidende foto dan iemand EN naar de camera moet kijken EN iets moet doen met knoppen.
Alsof je dan ziet wat je doet.

Daarom heb je in Amerikaanse films ook dat mensen de hele tijd aan hun stuur moeten draaien om aan te geven dat ze autorijden, of in bepaalde autofilms dat mensen moeten schakelen om te accelereren (ipv gas geven) dat ze dan al in hun 25ste versnelling zitten van de 3, 4, 5 of 6 bak, dat maakt niet uit.

Ik denk ook dat de auteur van het RD een hoop geknipt heeft en daardoor (en door gebrek aan enige kennis) veel essentie en een vloeiend en volledig verhaal heeft verpest.

Ben het overigens wel eens dat uit deze tekst een aantal dingen fout uitgelegd kunnen worden, zeker mensen die niet bekend zijn met de hobby.
Door beroeps- of hobbyblindheid lezen we over bepaalde fouten heen en over sommige dingen die anderen vanzelfsprekend vinden vallen we juist.
Bij het woord zendamateur..........zee frequenties kaapten. Maar tussen die etherpiraten................verschillen.
Zo lijkt het net of zendamateurs radiopiraten zijn met een vergunning.
Een vraag van een gereformeerd iemand zou dan kunnen zijn: "kan ik ook bij jou (legaal) plaatjes aanvragen?".
Lijkt me niet de bedoeling van een zendamateur.
Vroeger was dat gevaarlijk, omdat je bijvoorbeeld de frequentie van de burgerluchtvaart kon verstoren.”
Dus als je een oude 2m zender gebruikt is het weer gevaarlijk?
Bovendien heb je bij veel mensen last van selectief luisteren.
Bijvoorbeeld als je zegt:"ergens tussen 9 en 12 is het klaar"... dan staan ze dus om 9 uur al op de stoep.
Dus mensen lezen 'gevaarlijk, burgerluchtvaart storen'...
Zeker mensen die al een +9 leesbril nodig hebben.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#9 Bericht door PE2AAB »

PA3DJS schreef:Goed artikel van hr. Guit, en dat RD dit plaatst.

Morgen (zondag) is de rustdag voor een groot deel van de lezers van RD, dus als je morgen wilt lezen, zul je even tot maandag moeten wachten dacht ik.
Inderdaad; op zondag gaat het niet. Maar ben nieuwsgierig geworden. Morgen even lezen.
59D46F15-76B1-469C-8C60-850D7B8D4072.png
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#10 Bericht door PA0ETE »

PA4WK schreef:Ik ben persoonlijk niet zo kapot van dit stukje omdat het alles behalve volledig is.
Bijvoorbeeld dat er door de "zeezenders"frequenties gekaapt werden is niet juist Door een gebrek aan regelgeving was het zenden vanaf een locatie buiten de territoriale wateren toegestaan ook de medewerking aan zo'n station was gewoon toegestaan. Dit werd anders toen in 1974 het verdrag van Straatsburg in werking trad.
Ook vind ik het verhaal van deze O.M. nogal eenzijdig of dat er niets anders bestaat als oude radio's, oude zenders, oude mannen, contesten en de VERON.
Als we onze mooie hobby bij de jeugd willen promoten zullen we toch echt juist die dingen moeten benoemen die de jeugd aanspreekt en daar horen naar mijn idee boven genoemde zaken niet echt bij. Maar goed gelukkig is iedereen daar vrij in, maar om het nou leuke PR te noemen gaat mij wat ver.
Groeten Wim PA4WK
Er staan inderdaad een paar fouten in. Dat van de frequenties en de zeezenders klopte echter wel. Het uitzenden vanaf zee was zeker niet verboden. Er waren echter wel afspraken over frequenties, en doordat zeezenders (doorgaans) niet-ingedeelde frequenties kozen, waren die daarna niet meer beschikbaar voor legale partijen. In die zin pikten ze die frequenties dus wel van eventuele andere partijen in. Het woord kapen vind ik in het kader van piratenzenders ook wel een goede term :-)

There is no such thing as negative publicity. Elke aandacht die de hobby krijgt is volgens deze oude kreet uti de reclame meegenomen. En ik heb al helemaal geen bezwaar tegen deze amateur. Maar, als ik mocht kiezen zou ik vanwege de PR toch liever een jonge zendamateur op de foto zien :-)

Overigens is het voor een journalist die vrijwel nooit direct in aanraking komen met deze hobby heel moeilijk om alle feiten correct weer te geven. En vaak gebeurt het ook dat een artikel wel correct is, maar dat het aangepast of bijv. ingekort wordt door een eindredacteur die er dan weer bepaalde onjuistheden in introduceert.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#11 Bericht door PA0ETE »

Over onjuistheden: ik kijk wel eens naar Aircrash investigation op National Geographic. Het komt daar niet vaak voor dat er een vertaler voor de ondertiteling is die voldoende snapt van het onderwerp waar het programma over gaat. Met name met het woord overtrek (stall) hebben vrijwel alle vertalers grote moeite. Het is erg vermakelijk, maar het werkt voor mij vaak ook zeer storend omdat het me zo afleidt van waar het programma eigenlijk over gaat. Ik had het eigenlijk moeten opschrijven wat er allemaal al voorbij is gekomen. De mooiste vond ik dat een piloot volgens de vertaling zei dat hij het even rustig aan wilde doen. Afgelopen week zag ik voor het eerst in lange tijd een aflevering waar het inderdaad als overtrek vertaald werd, zij het niet helemaal correct gebruikt. Deze vertaler had er duidelijk meer kaas van gegeten. maar ook deze tekst stikte nog van de fouten.

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#12 Bericht door PA8MC »

PA0ETE schreef:Over onjuistheden: ik kijk wel eens naar Aircrash investigation op National Geographic. Het komt daar niet vaak voor dat er een vertaler voor de ondertiteling is die voldoende snapt van het onderwerp waar het programma over gaat.
Daar zeg je iets. Ik keek een tijd geleden op NG naar een uitzending over paarden. Een merrie (= vrouwelijk paard) had wat gezondheidsproblemen met de baarmoeder. "Her womb" werd vertaald met "zijn baarmoeder" ! Zo iets kan alleen een bovenmoerdijkse vertaler verzinnen ;-)

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#13 Bericht door Bert_1 »

Discovery channel: live ammo = levende munitie :)
Bert

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef:
PA4WK schreef:Ik ben persoonlijk niet zo kapot van dit stukje omdat het alles behalve volledig is.
Bijvoorbeeld dat er door de "zeezenders"frequenties gekaapt werden is niet juist Door een gebrek aan regelgeving was het zenden vanaf een locatie buiten de territoriale wateren toegestaan ook de medewerking aan zo'n station was gewoon toegestaan. Dit werd anders toen in 1974 het verdrag van Straatsburg in werking trad.
Ook vind ik het verhaal van deze O.M. nogal eenzijdig of dat er niets anders bestaat als oude radio's, oude zenders, oude mannen, contesten en de VERON.
Als we onze mooie hobby bij de jeugd willen promoten zullen we toch echt juist die dingen moeten benoemen die de jeugd aanspreekt en daar horen naar mijn idee boven genoemde zaken niet echt bij. Maar goed gelukkig is iedereen daar vrij in, maar om het nou leuke PR te noemen gaat mij wat ver.
Groeten Wim PA4WK
Er staan inderdaad een paar fouten in. Dat van de frequenties en de zeezenders klopte echter wel. Het uitzenden vanaf zee was zeker niet verboden. Er waren echter wel afspraken over frequenties, en doordat zeezenders (doorgaans) niet-ingedeelde frequenties kozen, waren die daarna niet meer beschikbaar voor legale partijen. In die zin pikten ze die frequenties dus wel van eventuele andere partijen in. Het woord kapen vind ik in het kader van piratenzenders ook wel een goede term :-)

There is no such thing as negative publicity. Elke aandacht die de hobby krijgt is volgens deze oude kreet uti de reclame meegenomen. En ik heb al helemaal geen bezwaar tegen deze amateur. Maar, als ik mocht kiezen zou ik vanwege de PR toch liever een jonge zendamateur op de foto zien :-)

Overigens is het voor een journalist die vrijwel nooit direct in aanraking komen met deze hobby heel moeilijk om alle feiten correct weer te geven. En vaak gebeurt het ook dat een artikel wel correct is, maar dat het aangepast of bijv. ingekort wordt door een eindredacteur die er dan weer bepaalde onjuistheden in introduceert.

Alle in het rood ge-arceerde deel hebben de freq. NIET "gekregen" van de ITU en EBU. Dus in gewone taal, ze mogen daar dus niet uitzenden. Dit is een EBU meting van 1 mei 1971l
Bijlagen
EBU freq _ 1 mei 1971 small kopie.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: leuke pr in het Reformatorisch Dagblad

#15 Bericht door pa1bvm »

hoe vaak lees je iets over een hobby in de krant ???
- vissers die op snoekbaars vissen
- postzegel verzamelaars
- treintjes of racebaan liefhebbers
- jukeboxen reparateurs
etc etc ..

Onze hobby is echt niet zo " speciaal " .. het is gewoon een hobby ..
niks meer en niks minder ..
Een fikse groep mensen met verschillende achtergrond en opleiding.
Toevallig doen ze iets met " ongedemte trillingen "

Plaats reactie