De complete index van Electron is online beschikbaar
De complete index van Electron is online beschikbaar
Tot 2015 onderhield ik een online database met artikelen uit Electron, gebaseerd op de MS Access-database ARTIVIN die door de VERON werd meegeleverd op de cd’s met pdf’s van het blad. In dat jaar stopte dit initiatief, waardoor de database geleidelijk verouderde.
Met hulp van ChatGPT heb ik inmiddels Python-code ontwikkeld waarmee ik, op basis van de beschikbare pdf’s, de database weer kon bijwerken. Sinds vandaag is de volledige, actuele index opnieuw beschikbaar op:
https://www.agri-vision.nl/tijdschrifte ... iften.html
De database bevat nu 16108 records met de index van 80 jaren Electron van 1945-2025.
Daarnaast nog tien jaargangen CQ-PA (uit ARTIVIN) en met dank aan PE1HTJ tien jaargangen van de QRP-Nieuwsbrief.
Ik ben benieuwd of er onder de forumleden en zendamateurs in het algemeen belangstelling is voor deze database. Omdat ik jaarlijks te maken krijg met oplopende hostingkosten, wil ik hierboven graag een kleine peiling houden:
Met hulp van ChatGPT heb ik inmiddels Python-code ontwikkeld waarmee ik, op basis van de beschikbare pdf’s, de database weer kon bijwerken. Sinds vandaag is de volledige, actuele index opnieuw beschikbaar op:
https://www.agri-vision.nl/tijdschrifte ... iften.html
De database bevat nu 16108 records met de index van 80 jaren Electron van 1945-2025.
Daarnaast nog tien jaargangen CQ-PA (uit ARTIVIN) en met dank aan PE1HTJ tien jaargangen van de QRP-Nieuwsbrief.
Ik ben benieuwd of er onder de forumleden en zendamateurs in het algemeen belangstelling is voor deze database. Omdat ik jaarlijks te maken krijg met oplopende hostingkosten, wil ik hierboven graag een kleine peiling houden:
Re: De complete index van Electron is online beschikbaar
Hartelijk bedankt voor de moeite, Gerrit.
Ik zal er zeker gebruik van maken en heb de link opgeslagen in mijn map 'Radio amateur'
Ik zal er zeker gebruik van maken en heb de link opgeslagen in mijn map 'Radio amateur'
Er ontbreekt een gewoon ja of nee stem?
Ik wil nee stemmen, maar bij de nee die er staat kan ik mij niet vinden.
Theo
Ik wil nee stemmen, maar bij de nee die er staat kan ik mij niet vinden.
Theo
Je hebt gelijk, ik kan alleen helaas het bericht niet meer aanpassen.
Maar de nee is genoteerd.
Even het bericht melden en dan kan en wil het forum beheer je wel ter dienste zijn hierin.
Theo
Theo
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Als het goed is, dan is het aangepast. Ik neem tenminste aan dat dit de bedoeling is.
Ik wist niet eens dat dit kon
Ik heb altijd gedacht dat zodra de eerste stem is uitgebracht de enquete dicht is. Mijn mijn moderatoraccount kan ik het niet aanpassen, maar met mijn beheerdersaccount wel.
Ik ben alleen een beetje ongerust dat de wijziging de enquete gereset kan hebben. Dat kan ik niet zien omdat ik nog niet gestemd had. Als dat het geval is kan ik dat helaas niet meer aanpassen.
Ik wist niet eens dat dit kon
Ik ben alleen een beetje ongerust dat de wijziging de enquete gereset kan hebben. Dat kan ik niet zien omdat ik nog niet gestemd had. Als dat het geval is kan ik dat helaas niet meer aanpassen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Bedankt John!
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Graag gedaan!!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Nu de database van Electron volledig is, dus min of meer alle artikelen die gepubliceerd zijn bevat, kunnen we daar wat leuke statistieken uit halen. Als voorbeeld hieronder de frequentie van de artikelen over RTTY vergeleken met de frequentie van artikelen over PSK, geteld over periodes van 5 jaar.
Wat we hier van leren is dat RTTY begin jaren 60 op kwam en dat er veel over is gepubliceerd, maar in de jaren 90 nam dit flink af. PSK kwam uiteraard veel later, maar toch is er in 1985 al een artikel over PSK. Dit betreft een beschrijving van de Oscar-10 PSK Telemetrie decoder in het Februari nummer, op blz. 89.
Dit is zomaar een voorbeeld, als u andere interesante combinaties wilt zien, hoor ik het graag. Eventueel maak ik deze tool ook online, laat maar weten als u daar belangstelling voor heeft.
Wat we hier van leren is dat RTTY begin jaren 60 op kwam en dat er veel over is gepubliceerd, maar in de jaren 90 nam dit flink af. PSK kwam uiteraard veel later, maar toch is er in 1985 al een artikel over PSK. Dit betreft een beschrijving van de Oscar-10 PSK Telemetrie decoder in het Februari nummer, op blz. 89.
Dit is zomaar een voorbeeld, als u andere interesante combinaties wilt zien, hoor ik het graag. Eventueel maak ik deze tool ook online, laat maar weten als u daar belangstelling voor heeft.