Status redden gegevens Schematheek?

Nuttige informatie en handige links.
Bericht
Auteur
PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

Re: Status redden gegevens Schematheek?

#31 Bericht door PE1PQX »

PA1WBU schreef: 14 jun 2025, 07:59
PE1PQX schreef: 07 jun 2025, 08:27 Het onder de VERON vlag onderbrengen is lovenswaardig, maar ik zou het juist niet onder één vereniging gaan brengen.
De Schematheek was onafhankelijk en voor iedereen bereikbaar ongeacht lidmaatschap en dat zou mijns inziens zo moeten blijven.

De VERON kennende kom je er dan alleen bij als je VERON lid bent, en dat zou erg jammer zijn.
Dat is aanname die je doet die werkelijk nergens op gefundeerd is.

Wilko
Zo heeft de VERON ook een techniek-forum, alleen toegang als je VERON lid bent. Dat vind ik erg jammer, er staat best veel info op dat voor iedere amateur erg nuttig is/kan zijn. (Ja ik ben VERON lid, maar primair voor de Electron. Op dat forum kijk ik erg weinig)

Ik heb dus de voorkeur (voor zover ik die hier mag hebben ten aanzien van de Schematheek) om deze niet onder welke vereniging wat dan ook te laten vallen.

Ander idee: voor het symbolische bedrag van €1,- een (reeds ingescande) schema kunnen downloaden.
Is die schema nog niet digitaal maar wel op papier beschikbaar, dan de kosten naar €10,- (of €15,-) voor het in scannen en daarna voor de overige aanvragers ie ene pleuro.
Zet hiervoor een om mijn part een stichting op (Stichting Schematheek Zendamateurs ofzo) en maak daar indien mogelijk een ANBO stichting van. Dan zijn eventuele subsidies wellicht mogelijk.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0LMD
Roepletters: PA0LMD
Contacteer:

#32 Bericht door PA0LMD »

Is er nog wel behoefte aan de info van de schematheek? Op amateurgebied is praktisch alles te vinden op mods.dk
Voor overige info hebben we toch Google ?
Ik denk dat de schematheek in zijn oude vorm een gepasseerd station is.
Meten is (z)weten

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#33 Bericht door PA0ETE »

Het nadeel van verenigingen is dat er meerdere mensen over nadenken en dat erover vergaderd wordt. Dat hoeft op zich niet slecht te zijn. Een vereniging moet meer dan een enkele persoon bijv. ook nadenken over juridische consequenties van iets, ook al omdat mensen in zo'n geval bij een vereniging eerder dan bij een particulier denken dat er in zo'n geval misschien wat te halen valt. Worden er op zo'n site bijv. geen auteursrechten geschonden? En dan heb je nog dat iedereen die iets betekent er in sommige gevallen zijn 'plasje' over wil doen, dwz achteraf iets aan de opzet heeft kunnen veranderen. In elk geval werken dat soort dingen vertragend.

Maar goed, is continuïteit ook niet onbelangrijk. Als een vereniging voldoende de waarde van de site inziet, kan dit een goede mogelijkheid zijn.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#34 Bericht door PA0ETE »

PA0LMD schreef: 15 jun 2025, 18:19 Is er nog wel behoefte aan de info van de schematheek? Op amateurgebied is praktisch alles te vinden op mods.dk
Voor overige info hebben we toch Google ?
Ik denk dat de schematheek in zijn oude vorm een gepasseerd station is.
Ik denk dat los daarvan uit de reacties hier blijkt dat een aantal mensen graag zouden zien dat de site voortbestaat, al is het als een eerbetoon aan de maker of om zoals de maker graag gewild had de site nog overeind te houden. Zoals hier al geschreven werd, is het niet heel duur, en als het materiaal zo beschikbaar is dan is het niet heel veel werk, waarom dan niet?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Mark-2024
Roepletters: pa3hmp

#35 Bericht door Mark-2024 »

Wees gerust van de makers is er nog een in leven, althans de laatste keer dat ik voelde klopte mijn hart nog.
in het verleden zijn er ook schemas op mods.dk terecht gekomen, al dan niet zonder onze toestemming.

En dood is de schematheek niet echt, het heeft enkel geen dure website meer.

Mark

PD0WZP
Roepletters: PD0WZP
Contacteer:

#36 Bericht door PD0WZP »

PE1PQX schreef: 07 jun 2025, 08:27 Het onder de VERON vlag onderbrengen is lovenswaardig, maar ik zou het juist niet onder één vereniging gaan brengen.
De Schematheek was onafhankelijk en voor iedereen bereikbaar ongeacht lidmaatschap en dat zou mijns inziens zo moeten blijven.

De VERON kennende kom je er dan alleen bij als je VERON lid bent, en dat zou erg jammer zijn.
Is niet helemaal waar. https://vederfonds.veron.nl/ heeft ook niks met de Veron te maken.

PA1WBU
Roepletters: PA1WBU

#37 Bericht door PA1WBU »

PE1PQX schreef: 15 jun 2025, 11:16
PA1WBU schreef: 14 jun 2025, 07:59

Dat is aanname die je doet die werkelijk nergens op gefundeerd is.

Wilko
Zo heeft de VERON ook een techniek-forum, alleen toegang als je VERON lid bent. Dat vind ik erg jammer, er staat best veel info op dat voor iedere amateur erg nuttig is/kan zijn. (Ja ik ben VERON lid, maar primair voor de Electron. Op dat forum kijk ik erg weinig)

Ik heb dus de voorkeur (voor zover ik die hier mag hebben ten aanzien van de Schematheek) om deze niet onder welke vereniging wat dan ook te laten vallen.

Ander idee: voor het symbolische bedrag van €1,- een (reeds ingescande) schema kunnen downloaden.
Is die schema nog niet digitaal maar wel op papier beschikbaar, dan de kosten naar €10,- (of €15,-) voor het in scannen en daarna voor de overige aanvragers ie ene pleuro.
Zet hiervoor een om mijn part een stichting op (Stichting Schematheek Zendamateurs ofzo) en maak daar indien mogelijk een ANBO stichting van. Dan zijn eventuele subsidies wellicht mogelijk.
Alsnog is het een ongefundeerde aanname. Dat er een Veron forum bestaat weet ik. Dat betekent niet automatisch dat de schematheek ook een Veron lidmaatschap zou vereisen....

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#38 Bericht door PE1PQX »

PA1WBU schreef: 16 jun 2025, 23:11
Alsnog is het een ongefundeerde aanname. Dat er een Veron forum bestaat weet ik. Dat betekent niet automatisch dat de schematheek ook een Veron lidmaatschap zou vereisen....
Mag je vinden, iedereen zijn mening/inzicht. (waar niks mis mee is!)

Ik blijf er bij: laat de schematheek niet onder de VERON, VRZA of welke vereniging vallen. Suggereer geen enkele binding met wie dan ook.

Verder als je een schema zoekt, denk ik dat je het beste gewoon Mark kunt mailen om zo tot een passende oplossing te kunnen komen.
Ook denk ik dat Mark uiteindelijk wel een goede oplossing vind om de gehele inhoud van de schematheek online (of offline) beschikbaar te houden voor eenieder die wat zoekt.

Hier laat ik het voorlopig bij....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0LMD
Roepletters: PA0LMD
Contacteer:

#39 Bericht door PA0LMD »

Mark-2024 schreef: 16 jun 2025, 14:51 Wees gerust van de makers is er nog een in leven, althans de laatste keer dat ik voelde klopte mijn hart nog.
in het verleden zijn er ook schemas op mods.dk terecht gekomen, al dan niet zonder onze toestemming.

En dood is de schematheek niet echt, het heeft enkel geen dure website meer.

Mark
Duur is onzin Mark dat mag inmiddels duidelijk zijn gezien de reacties.
Kwestie lijkt eerder : wil je wel een oplossing ?
Meten is (z)weten

PD5WL
Roepletters: PD5WL
Contacteer:

#40 Bericht door PD5WL »

Ik ben er van overtuigd dat Mark een oplossing wil, maar wat is er mis met geduld. Het is en blijft hobby. En ja anders moet je het in een BV onder brengen, dan kun je er zakelijke verwachtingen aanhangen en voor betalen.

Ik zeg alles komt vast weer op zijn pootjes terecht en stop met zeuren.. Hobby tijd is schaars en mensen onder druk zetten werkt niet. Als ik het goed begrepen heb, kun je altijd een mail sturen.
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22QA

TRX : FT-817, FT-857D, TS-700G, Ultimate 3
Portable: Motorola DP4400e DMR, Baofeng UV-21 Pro, Wouxun KG-929, DJ-596 MkII
Ant. : 2m LFA 7 elm, Long wire 9:1 UnUn

Mark-2024
Roepletters: pa3hmp

#41 Bericht door Mark-2024 »

PD5WL schreef: 19 jun 2025, 07:25 Ik ben er van overtuigd dat Mark een oplossing wil, maar wat is er mis met geduld. Het is en blijft hobby. En ja anders moet je het in een BV onder brengen, dan kun je er zakelijke verwachtingen aanhangen en voor betalen.

Ik zeg alles komt vast weer op zijn pootjes terecht en stop met zeuren.. Hobby tijd is schaars en mensen onder druk zetten werkt niet. Als ik het goed begrepen heb, kun je altijd een mail sturen.
Precies, kijk als iedereen 50 euro per schema wil betalen wil ik er best wel haast achter zetten hoor :mrgreen:
de schematheek is er nog(van wat ik heb kunnen redden), en je kan altijd een mailtje sturen.
Maar er zal zeker niet meer op beurzen gestaan worden met papieren manuals zoals Toine vroeger deed.

Plaats reactie