Ik heb ook een US Amateur Extra call (WC5E), 3x examen gedaan (uurtje werk, voorbereiding was een paar uurtjes examenvragen oefenen met een app) op de World Scout Jamboree in 2019. Nog steeds lid van het clubstation NA1WJ.
Voordeel: je mag als extraatje in heel Zuid Amerika (en nog een paar landen) zonder aanvraag van een gastlicentie uitkomen met je US call, zelfde soort regeling als onze CEPT regeling. En in Amerika dus geen extra prefix. Nadeel: formeel mag je in Amerika niet meer je NL call gebruiken, maar moet je je US call gebruiken. Maar de kans dat iemand dat opvalt is nihil.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken
Er staat mij iets bij van een discussie onder Amerikaanse zendamateurs dat als je een US licentie hebt dat je deze moet gebruiken op Amerikaans grondgebied i.p.v. je orginele licentie uit het land van herkomst. De ARRL schrijft er dit over: If a US license of any class is held by the foreign amateur, it supercedes any other operating authority when operating in the US. In that case, the US license MUST be used in place of any other operating authority. (https://www.arrl.org/foreign-licenses-operating-in-u-s)
PA3DAT schreef: ↑10 apr 2024, 12:27
Je hebt volkomen gelijk!
Ik heb nu een Amerikaanse novice-licentie KE2CZI maar als W2/PA3DAT mag ik gewoon alles in de VS!
Ik zal 'm dus niet gaan gebruiken, maar ik vind het gewoon leuk!
Een stukje uit mijn blog, wij stonden zelf met een stand met reclame voor de Hamcation op de radiobeurs in Montechiari (Brescia/Italië). Eén van die mannen die die examens hadden afgenomen stond voor een praatje bij onze stand:
Tegen 17.00 uur spreek ik een man van de ARRL-examencommissie. Daar kunnen Italianen een Amerikaanse zendmachtiging behalen. Ze hadden de hele middag examens afgenomen. Ik zeg: “dat had ik ook wel gewild…”
“Kom mee”, zegt de man, “als je snel bent kun je misschien nog wel examen doen!”
Ik mee naar boven, zaaltje, 3 officials. Ze voeren mij in, in de computer, ik krijg een examenformulier, maak 35 meerkeuzevragen en… ik ben geslaagd!
Om dezelfde reden heb ik al jaren een mooie Deense F-call: 5P4W. Gewoon leuk, een éénmalige betaling van iets van € 35 (Geen examen nodig en onbeperkt geldig). Ik kom niet zó vaak in Denemarken, maar als we daar zijn met de camper dan werk ik onder die call. Toch al wel een paar honderd verbindingen gemaakt!
Aloys, ik snap dat je het helemaal voor de lol gedaan hebt! leuk.
Niet omdat het moet, maar omdat het mag....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)
PA3DAT schreef: ↑10 apr 2024, 12:27 ......
Ik heb nu een Amerikaanse novice-licentie KE2CZI maar als W2/PA3DAT mag ik gewoon alles in de VS!
Ik zal 'm dus niet gaan gebruiken, maar ik vind het gewoon leuk! .........
Wat je wel kunt doen, is een extra username aanmaken op Echolink, dat kan handig zijn bij experimenten met dit medium.
Hetzelfde heb ik gedaan met m'n call van Bonaire, ( PJ4AA )
Ik was jullie "ver vooruit"................Ik kreeg een Canadese call in 1979. Maar niks internet gewoon met een brief. Zo ging dat in die tijd. Ook m'n USA call kreeg ik maar helaas..................die ben ik kwijt.
Leuk Jules! Maar je had dus niet een echte Canadese call.
Begin jaren '80 heb ik die nog wel gehad voor 2 weken vakantie in een huisje in de Belgische Ardennen: ik had ON8QC, mijn xyl ON9FK. Maar die waren slechts één maand geldig, voor zover ik mij herinner.
In diezelfde periode heb ik een Marokkaanse call aangevraagd, met hulp van Sjoerd Quast CN2AQ. Ik ben doorgelicht door de Marokkaanse binnenlandse veiligheidsdienst, voor die gastlicentie. Ik heb die brief ook bewaard. Maar ik kreeg geen toestemming...
Ik heb alle 3 FCC examens gedaan met behulp van een aantal Australische amateurs die gemachtigd waren een examen af te nemen, uiteindelijk AJ6UZ geworden.
Ik weet dat gebruik van je Amerikaanse vergunning voorkeur heeft bij bezoek maar vind PA internationaal ook wel oke.
Komende mei bezoeken we Canada. Amerikaanse amateurs hebben wel wat extra rechten daar, maar dan moet je geloof wel uit Amerikaans ingezetene zijn en geen Hollandse Kaaskop!
PA3DAT schreef: ↑12 apr 2024, 06:54
Leuk Jules! Maar je had dus niet een echte Canadese call.
Begin jaren '80 heb ik die nog wel gehad voor 2 weken vakantie in een huisje in de Belgische Ardennen: ik had ON8QC, mijn xyl ON9FK. Maar die waren slechts één maand geldig, voor zover ik mij herinner.
In diezelfde periode heb ik een Marokkaanse call aangevraagd, met hulp van Sjoerd Quast CN2AQ. Ik ben doorgelicht door de Marokkaanse binnenlandse veiligheidsdienst, voor die gastlicentie. Ik heb die brief ook bewaard. Maar ik kreeg geen toestemming...
Hoi Aloys,
Heeft Lidy ook niet een USA call ? Maar ik dacht dat Peter ooit vertelde dat ze er hier niks mee mocht. "Omzetten" bedoel ik.
PA3DAT schreef: ↑12 apr 2024, 20:33
Klopt, Lidy heeft een Technician.
Ze heeft geprobeerd om die om te zetten naar een Nederlandse N-call maar het AT vond dat niet compatible...
PA3DAT schreef: ↑10 apr 2024, 12:27 ..... Om dezelfde reden heb ik al jaren een mooie Deense F-call: 5P4W. Gewoon leuk, een éénmalige betaling van iets van € 35 (Geen examen nodig en onbeperkt geldig). Ik kom niet zó vaak in Denemarken, maar als we daar zijn met de camper dan werk ik onder die call. Toch al wel een paar honderd verbindingen gemaakt! ......
Kan je in Denemarken dan ook corresponderen met de Deense administratie ( 'Deense RDI' ) in het Engels ? Mijn Deens is wat roestig ....
En moet je dit echt fysiek in Denemarken bij een loket aanvragen, of kan het ook online ?
NB. Evt. zou een link naar meer info gewaardeerd worden.
PA3DAT schreef: ↑12 apr 2024, 20:33
Klopt, Lidy heeft een Technician.
Ze heeft geprobeerd om die om te zetten naar een Nederlandse N-call maar het AT vond dat niet compatible...
Ah, er bestaat dus nog lager dan onze N, nooit geweten..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
Klopt, o.a. UK, USA, Duitsland en België hebben een instaplicentie die lager niveau aantoont dan N. Niveau van N en F zijn Europees gelijk, die instapper niet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken