Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#31 Bericht door pe1cmo »

Even wat folders en een manual doorgebladerd, maar ik zie nergens dat het apparaat aan wat voor norm voldoet, zie niet eens een CE (Chinese export) logo staan
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#32 Bericht door pa5wil »

pe1cmo schreef: 24 jan 2024, 12:19 Even wat folders en een manual doorgebladerd, maar ik zie nergens dat het apparaat aan wat voor norm voldoet, zie niet eens een CE (Chinese export) logo staan
Op mijn Ecoflow staat CE logo.
Wil

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#33 Bericht door elsinga »

Hier een Bluetti AC200Max, 2kWh aan boord, 400W aan zonnepaneeltjes er bij. Als het echt moet kan de hoofzekering om, zodat ik geïsoleerd van het net ben (eventueel zelfs per fase). Dan een levensgevaarlijke 230v mannetje/mannetje kabel bouwen en zo 230v invoeren op de geïsoleerde fase, kan de koelkast en vriezer het blijven doen. Moet voldoende zijn om een paar dagen te overbruggen.

Als het vaker voorkomt, dan kan ik ook nog gaan kijken naar 6kWh extra door 2x een 3000Wh accu bij te kopen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#34 Bericht door PE7K »

pe1cmo schreef: 24 jan 2024, 12:19 Even wat folders en een manual doorgebladerd, maar ik zie nergens dat het apparaat aan wat voor norm voldoet, zie niet eens een CE (Chinese export) logo staan
@PE1CME, CE staat voor https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking. Het kan zijn dat het Chinese export is maar dat betekent zeker niet dat het slecht is.
pa5wil schreef: 24 jan 2024, 12:17 Nee, ze vinden het geen probleem, dus doen ze er niets aan. Zendamateurs zijn een te kleine groep en ze hebben nooit van andere klachten gekregen. Ik gebruik de ecoflow eigenlijk nooit. Staat er nu voor als de stroom uitvalt. De bedoeling was op de tijden dat ik geen opbrengst zonnepanelen had, ik de ecoflow zou gebruiken voor de radiohobby.
Inmiddels heb ik geen last meer van storing. Na wat gerommel met stekkers en kabels kwam ik erachter dat m'n Yaesu rotor de storing op pikte van de Ecoflow. Ik had ook een Microset voeding aangesloten en die pikte ook wat op. Ik heb daar flink wat ferriet aangebracht en de storing is weg.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

on4bgc
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#35 Bericht door on4bgc »

@ elke radioamateur met een camper, liefst met voldoende lifepo4 accu een 12 naar 230V omvormer en wat zonnepanelen op het dak:
Gewoon het huis koppelen aan je camper.
Als hij naast je huis mag parkeren....

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#36 Bericht door pc9t »

TomNL schreef: 24 jan 2024, 09:19
Salderen kan niet snel genoeg afgeschaft worden.
En waarom moet dit zo snel worden afgeschaft?
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#37 Bericht door PA1AIS »

pc9t schreef: 24 jan 2024, 17:28
TomNL schreef: 24 jan 2024, 09:19
Salderen kan niet snel genoeg afgeschaft worden.
En waarom moet dit zo snel worden afgeschaft?

Ik denk dat over salderen nog het nodige onbegrip bestaat. In iedergeval tussen salderen en terugleveren zijn al misverstanden.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#38 Bericht door PE7K »

on4bgc schreef: 24 jan 2024, 17:22 @ elke radioamateur met een camper, liefst met voldoende lifepo4 accu een 12 naar 230V omvormer en wat zonnepanelen op het dak:
Gewoon het huis koppelen aan je camper.
Als hij naast je huis mag parkeren....
Ik ben straks onderweg met 2 x 100 Ah AGM accu's + één Ecoflow 2 Max + 400 watt zonnepanelen :D
73, Mariëtte https://pe7k.com/

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#39 Bericht door TomNL »

pc9t schreef: 24 jan 2024, 17:28 En waarom moet dit zo snel worden afgeschaft?
Er zijn zoveel zonnepanelen dat er op zonnige dagen geregeld een overschot aan energie ontstaat. Energie die niemand hoeft, maar waar de zonnepaneelbezitter wel geld voor krijgt. Kijk naar de dynamische tarieven van afgelopen jaar. Er zijn uren geweest waar de prijs negatief was, maar door salderen loont het om het net dan extra te belasten met energie waar niemand op zit te wachten.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#40 Bericht door PA1AIS »

TomNL schreef: 24 jan 2024, 21:53
pc9t schreef: 24 jan 2024, 17:28 En waarom moet dit zo snel worden afgeschaft?
Er zijn zoveel zonnepanelen dat er op zonnige dagen geregeld een overschot aan energie ontstaat. Energie die niemand hoeft, maar waar de zonnepaneelbezitter wel geld voor krijgt. Kijk naar de dynamische tarieven van afgelopen jaar. Er zijn uren geweest waar de prijs negatief was, maar door salderen loont het om het net dan extra te belasten met energie waar niemand op zit te wachten.
Is dit een klaagzang van iemand die kansen heeft laten liggen? Het ruikt naar pure afgunst. Wat ik niet heb, zal jij ook niet krijgen.

Heel sneu dit.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#41 Bericht door PA3CQN »

PA1AIS schreef: 24 jan 2024, 23:50
Is dit een klaagzang van iemand die kansen heeft laten liggen? Het ruikt naar pure afgunst. Wat ik niet heb, zal jij ook niet krijgen.

Heel sneu dit.
Dat valt wel mee. Allereerst het systeem: De meeste zonne-energie wordt 's zomers geproduceerd. De energie die je dan terug levert gaat in je spaarpot.
's Winters haal je dan je spaarpot weer leeg. Maar de inkoopprijs van de leverancier is 's zomers lager dan 's winters. De energie die je 's winters krijgt is dus duurder dan de energie de je 's zomers hebt opgeslagen. Dat prijsverschil wordt hoofdelijk omgeslagen over alle stroomgebruikers. Mensen zonder zonnepanelen betalen daardoor mee aan jouw energie.
Dat is geen klaagzang van mensen die een kans hebben laten liggen. Het is erg kortzichtig te denken dat iedereen wel even panelen op zijn dak kan leggen. Mensen met lage inkomens hebben het geld niet en bewonen vaak een huurhuis, meestal een portiekwoning of flat zonder eigen dak ook nog. Al zouden die nog zo graag willen, het kan niet eens. Ze laten geen kans liggen, ze hebben simpelweg geen kans.
Het hele systeem van saldering en subsidies is het gunstigste voor mensen die voldoende geld hebben. Die enorme groep die blij is dat ze het eind van de maand halen zonder negatief te staan valt buiten de boot en draait zelfs gedeeltelijk op voor de besparingen van de groep die het toch al ruim genoeg heeft.

Dat afdoen als klaagzang en sneu getuigt van weinig compassie met de hele grote groep Nederlanders die blij is dat ze rond kunnen komen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#42 Bericht door PA3DAT »

Heel mooi verwoord!
Economisch gezien is salderen een absurd systeem. Alsof je in de winter tomaten koopt voor een euro, en dan in de zomer je zelf gekweekte tomaten naar de supermarkt brengt en daar dan ook een euro voor wilt hebben. :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#43 Bericht door Thom PA9T »

We dwalen een beetje af geloof ik. Ik gooi nog één beetje olie op het vuur :D

Het klopt dat je (met de saldering) in de zomer de spaarpot vol stopt, en in de winter leeg maakt. Ik doe daar ook aan mee.

De discussie over geld laten gaan (de mensen zonder panelen betalen..) en "dat het allemaal niet eerlijk is" moet je vermijden. Waarom? Dit hele land hangt aan elkaar van subsidies. De één geeft, de ander ontvangt. Zo werkt dat.

Kies ik ervoor dat mensen kindgebondenbudget krijgen? Nee, maar ik betaal er wel aan mee.
Kies ik ervoor dat mensen zorgtoeslag krijgen? Nee, maar k betaal er wel aan mee.
Kies ik ervoor dat mensen in een portiekwoning of een flatje huurtoeslag krijgen? Nee, maar ik betaal er wel voor...
etc etc.

Het probleem van de overvolle netten, met als gevolg dat leveranciers kosten daaraan hebben, wordt niet gemaakt door mensen met zonnepalen. Het is een combinatie van de gehele elektrificatie van de markt mét kortzichtig beleid van de ACM (tegenhouden investeringen elektriciteitsnetwerken) en niet uitbreiden van de capaciteit, ondanks dat netbeheerders dit scenario al lang zagen aankomen....

Laat je dus niet meeslepen in emotioneel populistisch geroep dat mensen zonder panelen belaten voor mensen mét. Het zit ingewikkelder in elkaar...

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#44 Bericht door TheoP »

De politiek heeft ergens in de jaren 10 tenet verboden om te investeren in het netwerk.
Dat zou onnodig prijs verhogend zijn en de markt vroeg er niet om op dat moment.
Dat regeren vooruitzien is, dat is de kliek totaal ontgaan, trouwens net als bij de andere onderwerpen.
En nu heb je wat iemand met een klein beetje verstand al kon aanzien, hoe wil je al deze vermogens transporteren van en naar de woonwijk?
De meeste stroomkabels zijn in de jaren 50 aangelegd, niet berekend op wat 60 jaar jaar later gevraagd werd.
Dat met de infrastructuur zie je in Nederland meer, onderhoud vergeet het maar.
De Van Brienenoordbrug is daar een goed voorbeeld van en zo zijn er natuurlijk veel meer nuts voorzieningen, wat aan het einde van hun leven is gekomen.

Theo

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#45 Bericht door elsinga »

[mod] Dat de discussie aardig off-topic gaat naar saldering, is niert de bedoeling maar nog te tolereren. Maar dan wel de nuance in de discussie houden! Val elkaar (of hele bevolkingsgroepen met of zonder zonnepanelen) niet aan. Anders is het draadje zo afgesloten... [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie