Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Zender
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2012, 07:31

Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#1 Bericht door Zender »

Beste lezers,

Ik lees dat we opeens zonder elektriciteit kunnen zitten door overbelasting. Zonder stroom kunnen we niet zenden.

https://www.telegraaf.nl/financieel/116 ... rbelasting

Wat raden jullie aan, zonnepaneel aanschaffen met een accu? of een lader met accu aan het stroomnet hangen?

Ik heb geen idee, ben benieuwd naar jullie creatieve oplossingen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#2 Bericht door PA3DAT »

Ik heb er wel eens over gedacht, als alternatieve (storingsvrije) voeding: een accu in de shack om te zenden/ontvangen. De accu aan de (druppel)lading wanneer je de shack niet gebruikt. Maar tegenwoordig, met alle randapparatuur als computers en monitors is dat toch niet zo handig.

Ook wel eens gedacht over een accu van een paar honderd Ah op zolder, met een omvormer voor 12V > 230V. Dan kan de CV nog een tijdje blijven branden, wanneer de stroom uitvalt. Maar vlakbij staat het huisje met de gaspompen: wanneer de stroom in deze buurt uitvalt zal er ook wel geen gas meer beschikbaar zijn...

De oplossing is onderweg: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij

Dergelijke dingen worden waarschijnlijk de toekomst. Deze werkt overigens niet primair met de zonnepanelen, maar slaat energie uit het net op wanneer die energie goedkoop is, hij levert terug wanneer de energie uit het net duur is. Moet je wel een dynamisch contract hebben, zoals bijv. van de ANWB.
Voorbeeldje: vannacht tussen 04.00 en 06.00 uur kostte 1kWh circa € 0,19. Tussen 08.0 en 09.00 uur was dat € 0,33.
Dat 10kWh-apparaat weet dat van te voren, dus vult zijn accu's met stroom voor € 1,90 en levert het een paar uur later terug voor € 3,30. En wanneer de stroom uitvalt heb jij nog 10kWh tot je beschikking (tenzij je dat net terug geleverd hebt! :D )

Zie https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven (hier komt per kWh nog € 0,17 aan belastingen en kosten voor de ANWB bovenop).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Zender schreef: 22 jan 2024, 11:34 Beste lezers,

Ik lees dat we opeens zonder elektriciteit kunnen zitten door overbelasting. Zonder stroom kunnen we niet zenden.

https://www.telegraaf.nl/financieel/116 ... rbelasting

Wat raden jullie aan, zonnepaneel aanschaffen met een accu? of een lader met accu aan het stroomnet hangen?

Ik heb geen idee, ben benieuwd naar jullie creatieve oplossingen.
Welkom op dit forum.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#4 Bericht door PA1AIS »

Ik heb een 280AH LiFePo4 accu in de shack voor 12v, en een honda EU20 (2KW) om te gebruiken voor het huis als de nood aan de man komt. Voor de deur nog en boot met 304AH LiFePo4 accu.

Nu 12 solar panelen, straks hopelijk 30 solar panelen, waarvan 6 stuks de boiler gaan verwarmen.
In de toekomst een thuis accu van 48V 14,5 KWH, primair laden vanuit de panelen. Thuis accu uit 16x LiFePo4 cellen 304 Ah.

Voorbereiding is het halve werk.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#5 Bericht door PA9X »

Je zou zeggen dat een dergelijke storing alleen optreed als het aanbod van zonnestroom zeer hoog is. Dus dat is dan altijd rond het middaguur. Dan zou je hooguit een paar uur geen stroom kunnen hebben. Met een kleine semi-tractie accu kom je al een heel eind als je alleen je transceiver aansluit. Als je graag digimodes doet kun je die natuurlijk ook met een laptop doen.

Dan aan de druppellader hangen zoals Aloys voorstelt, eventueel met een tijdschakelaar. Ik ben zelf alleen niet zo happig op het binnenshuis laden van loodaccu's i.v.m. gasvorming. Mijn 70 Ah accu staat dan ook in de schuur op een goed ventilerende plaats.

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#6 Bericht door pe1cmo »

ik heb 2x 16cellen LiFePo4 staan van >300Ah dus totaal 53V bij >600 Ampere uur = >30kWh
En een 53V 300Ah accu (die je zelf in elkaar zet) kost je rond de 1450 euro, cellen koop je bij: https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo ... grade.html

Maar hier is het ook normaal dat de stroom bij een regenbui uitvalt, en laden doe ik op zonnepanelen.

Zelfs de huisverwarming (airco die warmte geeft) doe ik op de accu en panelen.

Dus eigenlijk gebruik ik dat lichtnet niet, is alleen maar backup.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#7 Bericht door PA1AIS »

Precies, zo willen we het eigenlijk.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#8 Bericht door PA3DAT »

Heb je dan niet te weinig zon, in de wintermaanden met die airco aan voor verwarming?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#9 Bericht door TheoP »

Hij woont in Spanje, maakt ietsjes uit mbt zon :mrgreen:

Theo

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#10 Bericht door PA3DAT »

Ah, dank je, dat had ik niet gezien! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#11 Bericht door pe1cmo »

Ja, ik woon in Spanje, en er is ook in de winter meer zon dan in NL.

Maar zelfs dan, begin januari was het kouder en 's nachts draaide de verwarming op olie, overdag op de panelen of de straat. Zonder zon draai ik op de straat.
Maar dan nog, in 9 dagen een 75 liter olie verbruikt, terwijl als ik de airco op verwarmen zet ik een 5 a 7 kWh per nacht extra verbruik, over 9 dagen is in kWh minder dan in liters olie (bij dezelfde temperaturen) Dus ik heb een oliekachel met voorraadtank over voor de liefhebber, de olie kan ook in de auto.
Ook hebben we als voordeel dat we niet van het gas af moeten, want dat is er niet.

Olie kost rond de 1.10 euro per liter, elektriciteit rond de 16 a 20 Cent per kWh, incl BTW en alle bijkomende kosten, terwijl ik afhankelijk van het weer tot ver boven de 30kWh per dag opwek, maar soms ook niets.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#12 Bericht door PA0LMD »

In NL zie ik niets in een thuisbatterij, heeft volgens mij geen zinvolle toekomst.
Immers, steeds meer EV's zullen bi-directioneel kunnen laden.
Je kunt dan dat hele grote accupakket gebruiken om 230 V aan je huis te leveren.
Meten is (z)weten

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#13 Bericht door TheoP »

Moet je eerst wel 60 duizend euro uitgeven voor zo een bak!

Theo

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#14 Bericht door PA3FBO »

en een paar ton voor een eigen oprijlaan. je auto aan de straat laten staan ben je een paalklever wanneer de auto geladen is en zorg je er voor dat anderen niet kunnen laden

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#15 Bericht door PE7K »

Ik heb een hele grote Ecoflow accu + zonnepaneel. Kan ik lang mee werken als er geen 230V is.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Plaats reactie