Gedoe met vergunning repeaters RDI

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#46 Bericht door PA3CQN »

PE1PQX schreef: 14 jan 2024, 13:52 Juist, en hoeveel reguliere gebruikers hebben een NFC lezer aan hun computers hangen??
Het is me wel opgevallen dat de ACR122u de laatste tijd twee keer zo duur is geworden ....
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3FBO
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#47 Bericht door PA3FBO »

wanneer je bang bent om door apps gevolgd te worden, kun je gewoon een telefoon zonder apps nemen, b.v. een "bejaarden" telefoon die alleen kan bellen en SMSsen. De telecom providers kunnen dan nog wel zien in welk gebied je je bevind maar daarvoor kun je je telefoon nog uit zetten.

BTW wat had dit nog met repeaters te maken?

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#48 Bericht door PA0LMD »

PE1PQX schreef: 14 jan 2024, 12:57 Afgezien van OS etc. vind ik DigiD een waardeloos systeem omdat het door de overheid en verzekeraars als 'verplicht' verondersteld word terwijl dit niet zo is.
Je moet tegenwoordig overal een slimme veeg-foon hebben met bijbehorende apps om uberhaubt iets bij overheidsinstanties, verzekeringen etc. te kunnen regelen.
Dit moet ook minder kunnen, er zijn ook voldoende mensen die geen computer hebben (veelal digibeten en ouderen) en/of geen veeg-foon. Deze groep kan dus in deze situaties helemaal niets uithalen.

Ik ben meer een voorstander van een hardware 2FA systeem zoals met Yubikey's en niet in een software omgeving als DigiD.
Mijn mening/ervaring hiermee: https://www.pe1pqx.eu/home/hulpmiddelen ... tenticatie.

Zo heb ik mijn website ook dusdanig ingericht dat ik altijd één van mijn beide Yubikey's gebruiken moet om te kunnen inloggen. Deze sleutel moet in een USB poort van de computer worden gestoken, dan een pincode intoetsen en daarna moet ik de sleutel fysiek aanraken voordat de inlog succesvol is (WebAuth systeem).

Maar goed, zo denk ik er over.
Je doet nogal omslachtig, is dat ook de oorzaak er van dat ik je geen email kan sturen behalve via een andere provider ?
Dit hebben we onlangs gemerkt en paar jaar geleden ook.
Ik kan niet anders constateren dat juist de IT deskundigen ook de mensen zijn met de problemen.
Ik, als eenvoudige gebruiker, heb die niet.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#49 Bericht door PE1PQX »

PA0LMD schreef: 14 jan 2024, 17:09

Je doet nogal omslachtig, is dat ook de oorzaak er van dat ik je geen email kan sturen behalve via een andere provider ?
Dat staat daar helemaal los van, ik heb een mail server draaien op een Synology DS218+ NAS en die functioneert geheel los van PE1PQX.eu
Dat is ergens een instelling in die server die ik zo niet vinden kan, ik breek mijn hoofd er iedere keer weer over.

Je mag het omslachtig vinden, ik heb er geen problemen mee. Deze wijze vind ik prettiger dan een app in je telefoon of computer moeten gebruiken om een 6-cijferijge pincode te genereren.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#50 Bericht door PA0LMD »

PE1PQX schreef: 14 jan 2024, 18:17
PA0LMD schreef: 14 jan 2024, 17:09

Je doet nogal omslachtig, is dat ook de oorzaak er van dat ik je geen email kan sturen behalve via een andere provider ?
Dat staat daar helemaal los van, ik heb een mail server draaien op een Synology DS218+ NAS en die functioneert geheel los van PE1PQX.eu
Dat is ergens een instelling in die server die ik zo niet vinden kan, ik breek mijn hoofd er iedere keer weer over.

Je mag het omslachtig vinden, ik heb er geen problemen mee. Deze wijze vind ik prettiger dan een app in je telefoon of computer moeten gebruiken om een 6-cijferijge pincode te genereren.
Ja, Andre, dat noem ik omslachtig en het werkt ook nog eens niet goed hebben jij en ik vastgesteld.
Keep it simple !
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#51 Bericht door PE1PQX »

PA0LMD schreef: 14 jan 2024, 22:19
PE1PQX schreef: 14 jan 2024, 18:17
PA0LMD schreef: 14 jan 2024, 17:09

Je doet nogal omslachtig, is dat ook de oorzaak er van dat ik je geen email kan sturen behalve via een andere provider ?
Dat staat daar helemaal los van, ik heb een mail server draaien op een Synology DS218+ NAS en die functioneert geheel los van PE1PQX.eu
Dat is ergens een instelling in die server die ik zo niet vinden kan, ik breek mijn hoofd er iedere keer weer over.

Je mag het omslachtig vinden, ik heb er geen problemen mee. Deze wijze vind ik prettiger dan een app in je telefoon of computer moeten gebruiken om een 6-cijferijge pincode te genereren.
Ja, Andre, dat noem ik omslachtig en het werkt ook nog eens niet goed hebben jij en ik vastgesteld.
Keep it simple !
Nogmaals, mail en website staan totaal los van elkaar (heb ik volledig uit elkaar getrokken met 2 losse domeinen: .eu en .nl), hebben dus niets met elkaar van doen.
Dat wij onderling niet via mijn pe1pqx.nl mail adres kunnen communiceren ligt deels aan die mail server maar ook voor een deel aan de ontvangende (lees: andere partij) kant.
Lang verhaal kort; het heeft te maken met DMARK, DKIM en SPF instellingen die mails verifiëren en hoe de diverse mail services (voornamelijk mail-providers) er mee omgaan. Niks meer, niks minder. Heeft dus in het geheel niets met de manier van inloggen op mijn website (Joomla 4.4.0) te maken.

Als jouw mail service bijvoorbeeld (GEEN BEWERING!) die instellingen niet juist heeft (en dat gebeurt bij meerdere servers nogal eens) accepteert mijn mail-server het niet.
Zet ik die controle uit heb ik een probleem, dan worden mijn mails niet altijd geaccepteerd en worden ze ook gebounced (Google heeft daar nogal een handje van en claimt dat IPv6-nogwat niet klopt). Zoek dan de gulden middenweg maar.

Maar voor dit draadje is dit off topic.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#52 Bericht door TheoP »

Ik heb met mijn ziggo mail nooit problemen, werkt altijd. :D
En heeft een prima spam filter.

Theo

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#53 Bericht door PA0BAK »

TheoP schreef: 14 jan 2024, 22:43 Ik heb met mijn ziggo mail nooit problemen, werkt altijd. :D
Vandaar al die vragen hierover bij SeniorWeb ..........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#54 Bericht door TheoP »

Ik heb daar nooit een vraag gesteld hoor :D
Mijn ziggo mail werkt gewoon.

Theo

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#55 Bericht door pe1rea »

Goed, als ik wil inloggen bij de RDI dan ben ik -verplicht- om een app op mijn telefoon te installeren?
Ik dacht van niet, mijn telefoon is er voor werk, niet voor de overheid.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#56 Bericht door PA0LMD »

PE1PQX schreef: 14 jan 2024, 22:35
PA0LMD schreef: 14 jan 2024, 22:19
PE1PQX schreef: 14 jan 2024, 18:17
PA0LMD schreef: 14 jan 2024, 17:09

Je doet nogal omslachtig, is dat ook de oorzaak er van dat ik je geen email kan sturen behalve via een andere provider ?
Dat staat daar helemaal los van, ik heb een mail server draaien op een Synology DS218+ NAS en die functioneert geheel los van PE1PQX.eu
Dat is ergens een instelling in die server die ik zo niet vinden kan, ik breek mijn hoofd er iedere keer weer over.

Je mag het omslachtig vinden, ik heb er geen problemen mee. Deze wijze vind ik prettiger dan een app in je telefoon of computer moeten gebruiken om een 6-cijferijge pincode te genereren.
Ja, Andre, dat noem ik omslachtig en het werkt ook nog eens niet goed hebben jij en ik vastgesteld.
Keep it simple !
Nogmaals, mail en website staan totaal los van elkaar (heb ik volledig uit elkaar getrokken met 2 losse domeinen: .eu en .nl), hebben dus niets met elkaar van doen.
Dat wij onderling niet via mijn pe1pqx.nl mail adres kunnen communiceren ligt deels aan die mail server maar ook voor een deel aan de ontvangende (lees: andere partij) kant.
Lang verhaal kort; het heeft te maken met DMARK, DKIM en SPF instellingen die mails verifiëren en hoe de diverse mail services (voornamelijk mail-providers) er mee omgaan. Niks meer, niks minder. Heeft dus in het geheel niets met de manier van inloggen op mijn website (Joomla 4.4.0) te maken.

Als jouw mail service bijvoorbeeld (GEEN BEWERING!) die instellingen niet juist heeft (en dat gebeurt bij meerdere servers nogal eens) accepteert mijn mail-server het niet.
Zet ik die controle uit heb ik een probleem, dan worden mijn mails niet altijd geaccepteerd en worden ze ook gebounced (Google heeft daar nogal een handje van en claimt dat IPv6-nogwat niet klopt). Zoek dan de gulden middenweg maar.

Maar voor dit draadje is dit off topic.
Nog één keer dan : ik maak gebruik van Microsoft Outlook webmail. De enige bij wie dat niet goed gaat ben jij.
Dus lijkt me helder waar het probleem zit.
Meten is (z)weten

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#57 Bericht door PE7K »

Nou, laat ik me er dan toch maar even mee bemoeien. Als jij (@PA0JMD) mail op eigen domein (zo iets als pa0jmd.nl) hebt binnen Office 365 van Microsoft en jij hebt DKIM niet aan staan dan zal de ontvanger, mail verzonden van jouw server, weigeren als DMARC correct is geconfigureerd in publiek DNS van het ontvangende domein. Dit geldt ook voor ontbrekende of foute SPF records.

DMARC is een samenspel van SPF en DKIM. Een voorbeeld van zo'n Dmarc record is:

v=DMARC1; p=reject; adkim=s; aspf=s;

p=reject betekent dat de mailserver voor het ontvangende domein waarop dit record staat iedere mail 'reject' wat onjuiste Dkim of Dmarc records heeft. Inmiddels dwingen alle grote partijen zoals Google en Microsoft deze settings af en niet zonder reden. Als je dus een eigen mail server draait dan moet je Dmarc, Dkim en SPF op orde hebben. Een ander issue kan TLS zijn want als je probeert mail af te leveren met TLS 1.0 of 1.1 dan zal dat inmiddels ook niet meer werken.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#58 Bericht door PE2AAB »

[mod]het gaat allang niet meer over repeaters. Ik ga het topic even afsplitsen tevens op herhaaldelijk verzoek[/mod]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#59 Bericht door PA0LMD »

PE7K schreef: 15 jan 2024, 18:30 Nou, laat ik me er dan toch maar even mee bemoeien. Als jij (@PA0JMD) mail op eigen domein (zo iets als pa0jmd.nl) hebt binnen Office 365 van Microsoft en jij hebt DKIM niet aan staan dan zal de ontvanger, mail verzonden van jouw server, weigeren als DMARC correct is geconfigureerd in publiek DNS van het ontvangende domein. Dit geldt ook voor ontbrekende of foute SPF records.

DMARC is een samenspel van SPF en DKIM. Een voorbeeld van zo'n Dmarc record is:

v=DMARC1; p=reject; adkim=s; aspf=s;

p=reject betekent dat de mailserver voor het ontvangende domein waarop dit record staat iedere mail 'reject' wat onjuiste Dkim of Dmarc records heeft. Inmiddels dwingen alle grote partijen zoals Google en Microsoft deze settings af en niet zonder reden. Als je dus een eigen mail server draait dan moet je Dmarc, Dkim en SPF op orde hebben. Een ander issue kan TLS zijn want als je probeert mail af te leveren met TLS 1.0 of 1.1 dan zal dat inmiddels ook niet meer werken.
Je leest slecht : ik werk met outlook webmail, de server is van Microsoft en ja @hamradioservice.nl
Meten is (z)weten

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#60 Bericht door PE7K »

Dat je Outlook Web mail gebruikt hoeft niet persé te betekenen dat de server in de cloud leeft en hamradioservice.nl zie ik nergens in de tekst van deze draad terug komen maar ik had al wel het vermoeden dat dit het domein was. Ik heb gekeken of op hamradioservice.nl Dkim is geconfigureerd en ik denk dat daar het probleem zit. Maar er is nog iets, het IP adres 37.48.76.187 is het IP adres van de machine die de website draait en die is toegevoegd als toegestaan IP addres in het SPF record, je verstuurt dus ook email vanaf de website. Dat zal via een formulier zijn of een autoresponder van een 'ticketing' system als je zo iets gebruikt. Ook draait er een mailserver op hq.ifra.nl die dan ook weer iets voor hamradioservice.nl doet.

Ik hoop dat het bovenstaande je helpt. Succes ermee!
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Plaats reactie