Gedoe met vergunning repeaters RDI

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#16 Bericht door PA0LMD »

PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 13:26
PA0LMD schreef: 13 jan 2024, 12:39 Even getest : inloggen middels de DiGiD app geen enkel probleem.
Maar wel een probleem, wanneer je op een PC met de browser wilt inloggen en de DiGiD app staat op je telefoon.
Op mijn (Linux) PC en Apple telefoon werkt dat niet.
Ook geen probleem, ik logde in met de W11 PC en de DiGiD app op de telefoon.
Simpel en werkt altijd !
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#17 Bericht door PA0LMD »

PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 16:53
TheoP schreef: 13 jan 2024, 16:27 Toch weer een voordeel van Windows?
Want daar werkt het probleemloos het inloggen en digid op de Samsung telefoon.
Nee, eerder een nadeel van een overheid die zich niet aan de standaarden houdt. :D
Onzin zoals je kunt lezen, probleem zit bij jou, niet bij de RDI.
Meten is (z)weten

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#18 Bericht door TheoP »

PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 16:53 Nee, eerder een nadeel van een overheid die zich niet aan de standaarden houdt. :D
Nee moet bij jouw zitten als 98% van de Nederlanders probleemloos kan inloggen, en jij kunt het niet.
Waar zou het dan aan liggen denk je? :D

Theo

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#19 Bericht door PA1AVL_ »

PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 16:53 Nee, eerder een nadeel van een overheid die zich niet aan de standaarden houdt. :D
Hoe zit dat precies?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#20 Bericht door PA0BAK »

PA0LMD schreef: 13 jan 2024, 17:34 Onzin zoals je kunt lezen, probleem zit bij jou, niet bij de RDI.
TheoP schreef: 13 jan 2024, 17:54 Nee moet bij jouw zitten als 98% van de Nederlanders probleemloos kan inloggen, en jij kunt het niet.
Waar zou het dan aan liggen denk je? :D
Jullie zijn blijkbaar niet volledig op de hoogte van de verplichte standaarden voor overheden!
Op de websites van o.a. Logius en forumstandaardisatie staat dat omschreven.
Weet dan ook, dat 98% van de overheidswebsites niet aan de wettelijke standaarden voldoen link.

Dat 98% van de Nederlanders geen probleem heeft zegt niets, slechts 3% gebruikt Linux.
Daarnaast heb ik met geen enkele instantie een DigiD probleem, behalve met het RDI
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#21 Bericht door PA1AVL_ »

PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 13:26 Maar wel een probleem, wanneer je op een PC met de browser wilt inloggen en de DiGiD app staat op je telefoon.
Op mijn (Linux) PC en Apple telefoon werkt dat niet.
Aan welke standaard is dan niet voldaan?

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#22 Bericht door PA0LMD »

PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 18:14
PA0LMD schreef: 13 jan 2024, 17:34 Onzin zoals je kunt lezen, probleem zit bij jou, niet bij de RDI.
TheoP schreef: 13 jan 2024, 17:54 Nee moet bij jouw zitten als 98% van de Nederlanders probleemloos kan inloggen, en jij kunt het niet.
Waar zou het dan aan liggen denk je? :D
Jullie zijn blijkbaar niet volledig op de hoogte van de verplichte standaarden voor overheden!
Op de websites van o.a. Logius en forumstandaardisatie staat dat omschreven.
Weet dan ook, dat 98% van de overheidswebsites niet aan de wettelijke standaarden voldoen link.

Dat 98% van de Nederlanders geen probleem heeft zegt niets, slechts 3% gebruikt Linux.
Daarnaast heb ik met geen enkele instantie een DigiD probleem, behalve met het RDI
Sorry hoor , maar die standaarden boeien we helemaal niets.
Het gaat er om dat het me Windows en DiGiD op de telefoon prima werkt.
Dat slechts 3 % die met Linux werkt een probleem heeft is dan niet belangrijk.
Die 3 % moet dan maar (ook) Windows gaan gebruiken.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#23 Bericht door PA0BAK »

PA0LMD schreef: 13 jan 2024, 18:55 Sorry hoor , maar die standaarden boeien we helemaal niets.
Dus vindt jij het normaal, dat een overheid zich niet aan de eigen voorgeschreven regels wil houden?
Juist die standaarden zijn belangrijk, lees (en begrijp) deze link........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#24 Bericht door TheoP »

Dat zijn wij hier in Drenthe en Groningen wel gewend, dat de overheid zich niet aan afspraken houd.
Niets bijzonders :D

Theo

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#25 Bericht door Frankyboy »

PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 18:14 Jullie zijn blijkbaar niet volledig op de hoogte van de verplichte standaarden voor overheden!
Op de websites van o.a. Logius en forumstandaardisatie staat dat omschreven.
Weet dan ook, dat 98% van de overheidswebsites niet aan de wettelijke standaarden voldoen link.

Dat 98% van de Nederlanders geen probleem heeft zegt niets, slechts 3% gebruikt Linux.
Daarnaast heb ik met geen enkele instantie een DigiD probleem, behalve met het RDI
? verplichte standaarden voor overheden. Je bent veel te stellig: wordt aanbevolen, HTTPS en HSTS is verplicht, dat is niet hetzelfde.

logius en forumstandaardisatie zijn weer ambtenaren clubjes van het ministerie. Ze houden elkaar goed bezig:
Forum Standaardisatie toetst open standaarden en schrijft deze voor aan publieke organisaties. Dit kan als aanbeveling of volgens een ‘Pas toe of leg uit’-verplichting. Standaarden met een 'Pas toe of leg uit'-verplichting kunnen verzwaard worden met een streefbeeldafspraak of tot wettelijke verplichting. Het hangt per open standaard af welke aanbeveling of verplichting er geldt.
Hele boom en documentatie eronder over kosten, types enz. Zie hier maar eens een verplichting uit te halen :shock:

En dan voldoet 98% niet volgens dwarsligger.org? Een site uit de vorige eeuw waarvan de eigenaar heel erg goed zijn best doet om geheim te blijven??
Ik vertrouw die site eerder niet dan de RDI :wink:

Wat je over de RDI kunt zeggen dat het vervelend is dat ze de DigiD sms controle of alleen wachtwoord er uit hebben gesloopt zodat je of de App en een nieuw rbw/paspoort moet hebben.
Maar dat is dan weer een gevolg van de standaarden dat ze het inloggen veiliger willen maken.
Dus lopen ze met de security wel weer aardig voorop qua standaard.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#26 Bericht door PA0LMD »

PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 19:14
PA0LMD schreef: 13 jan 2024, 18:55 Sorry hoor , maar die standaarden boeien we helemaal niets.
Dus vindt jij het normaal, dat een overheid zich niet aan de eigen voorgeschreven regels wil houden?
Juist die standaarden zijn belangrijk, lees (en begrijp) deze link........
Ik hoef niets te weten van die al dan niet voorgeschreven regels, ik ben geen IT expert.
Voor een gewone gebruiker zoals ik is maar één ding belangrijk : dat het werkt.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#27 Bericht door PA0BAK »

Frankyboy schreef: 13 jan 2024, 19:54 ? verplichte standaarden voor overheden. Je bent veel te stellig: wordt aanbevolen, HTTPS en HSTS is verplicht, dat is niet hetzelfde.
Lijst van verplichte open standaarden: link
Frankyboy schreef: 13 jan 2024, 19:54 Standaarden met een 'Pas toe of leg uit'-verplichting kunnen verzwaard worden met een streefbeeldafspraak of tot wettelijke verplichting.
Pas-toe-of-leg-uit is een verplichting, waarbij gebrek aan tijd, geld en kennis geen excuus zijn.
Frankyboy schreef: 13 jan 2024, 19:54 En dan voldoet 98% niet volgens dwarsligger.org?
Een site uit de vorige eeuw waarvan de eigenaar heel erg goed zijn best doet om geheim te blijven??
Een mail aan info@ werkt gewoon, net als bij (bijna ?) alle websites.
Alle genoemde instanties zijn hierover aangeschreven en weten precies wie er achter zitten.
Uit de vorige eeuw is een kwestie van smaak, de site is misschien grafisch niet mooi, maar is als informatief bedoeld.

Ja, je vermoeden is juist :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#28 Bericht door PA8S »

PA0LMD schreef: 13 jan 2024, 18:55
PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 18:14 Dat 98% van de Nederlanders geen probleem heeft zegt niets, slechts 3% gebruikt Linux.
Daarnaast heb ik met geen enkele instantie een DigiD probleem, behalve met het RDI
Sorry hoor , maar die standaarden boeien we helemaal niets.
Het gaat er om dat het me Windows en DiGiD op de telefoon prima werkt.
Dat slechts 3 % die met Linux werkt een probleem heeft is dan niet belangrijk.
Die 3 % moet dan maar (ook) Windows gaan gebruiken.
Ik werk alleen met Linux en Unix en heb nog nooit problemen gehad met het inloggen bij welke overheids of andere (verzekeraar/hypotheek) website die gebruik maakt van DigiD. De hele DigiD infrastructuur werkt ook naadloos in een niet-Windows omgeving. Ondanks dat ik bij die laatste 3% zou behoren zie ik geen enkele reden hiervan af te stappen. Dat het PA0BAK niet lukt in te loggen bij RDI heeft, naar mijn idee, niets te maken met welk besturingssysteem gebruikt wordt. Zijn niet-inlog-probleem lijkt mij ergens anders te liggen, niet bij het al dan niet gebruiken van Linux of Windows.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#29 Bericht door PA0BAK »

PA8S schreef: 13 jan 2024, 21:35Dat het PA0BAK niet lukt in te loggen bij RDI heeft, naar mijn idee, niets te maken met welk besturingssysteem gebruikt wordt. Zijn niet-inlog-probleem lijkt mij ergens anders te liggen, niet bij het al dan niet gebruiken van Linux of Windows.
Het probleem is, dat er verwezen wordt naar de DigiD app en die staat op mijn telefoon, terwijl ik wil inloggen met mijn laptop.
Gebruik ik alleen mijn telefoon, dan werkt het wel, mijn "probleem" is dus, dat ik 2 apparaten gebruik, omdat ik graag een toetsenbord gebruik.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#30 Bericht door PA8S »

PA0BAK schreef: 13 jan 2024, 21:50
PA8S schreef: 13 jan 2024, 21:35Dat het PA0BAK niet lukt in te loggen bij RDI heeft, naar mijn idee, niets te maken met welk besturingssysteem gebruikt wordt. Zijn niet-inlog-probleem lijkt mij ergens anders te liggen, niet bij het al dan niet gebruiken van Linux of Windows.
Het probleem is, dat er verwezen wordt naar de DigiD app en die staat op mijn telefoon, terwijl ik wil inloggen met mijn laptop.
Gebruik ik alleen mijn telefoon, dan werkt het wel, mijn "probleem" is dus, dat ik 2 apparaten gebruik, omdat ik graag een toetsenbord gebruik.
Ik log ook in via mijn pc of laptop en gebruik de DigiD app op mijn telefoon om de toegang te autoriseren (koppelcode invoeren en qr-code scannen).

Plaats reactie