een dipoolantenne plaatsen tussen 2 hazelaars

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ferrapie
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 nov 2022, 20:51

een dipoolantenne plaatsen tussen 2 hazelaars

#1 Bericht door ferrapie »

Goedemiddag,

Is het mogelijk een dipoolantenne te plaatsen tussen 2 hazelaars die ongeveer 16 meter van elkaar staan en maximaal vijf meter hoog zijn? En dan verder naar het tuinhuis? Of is het tuinhuis te vochtig? Of je materiaal in een gesloten box plaatsen? Alle tips zijn welkom.

Graag zou ik willen werken met een ICOM IC-718.

Afbeelding
Met vriendelijke groeten

Pieter

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: een dipoolantenne plaatsen tussen 2 hazelaars

#2 Bericht door PA2WN »

Kan, maar een hoge en toch stevige tak vinden daarboven in die bomen zal niet meevallen, wanneer je de dipool strak trekt dan komt er best wel wat spanning op de uiteinden te staan.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: een dipoolantenne plaatsen tussen 2 hazelaars

#3 Bericht door PA3DAT »

Dat staat zo leuk in die oude antenneboeken uit de vorige eeuw! :D

Zoek bij beide bomen een stevige tak uit. Bevestig aan één kant een katrolletje aan die tak. Het uiteinde van één kant, met een scheerlijntje door die katrol, dan een gewichtje eraan. Zo hangt de dipool altijd mooi strak en als er storm komt en die bomen gaan heen en weer dan zal de dipool niet breken.

Zie voorbeelden en foto's: https://w4va.org/2020/09/tree-care-stav ... as-on-air/
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: een dipoolantenne plaatsen tussen 2 hazelaars

#4 Bericht door Roy pd8rw »

Jahoor

Daar kun je best een dipool tussen hangen
5meter is niet hoog maar beter een antenne als geen antenne ..
voor welke frequenties moet het werken ?

Al aan een verticale antenne gedacht ? Dan heb je maar een stukje van 10x10 cm nodig voor de houten paal om de boel tegen te monteren

ferrapie
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 nov 2022, 20:51

Re: een dipoolantenne plaatsen tussen 2 hazelaars

#5 Bericht door ferrapie »

Goedeavond,

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Als je leest is het best dat je als beginnende radioamateur begint met 2m en 70 cm band.
Dan zal de ICOM IC-718 nog even moeten wachten :lol: en bijvoorbeeld de IC-7100 nemen om VHF te doen.

Een verticale antenne kan misschien tegen het tuinhuis geplaatst worden. Of een J-poolantenne tegen het tuinhuis?
Extra vraagje: ons tuinhuisje is nogal aan de vochtige kant. Dus dat is al geen geschikte plaats om deze hobby te doen?

Onze hazelaars dat zal niks worden (niet te hoog en totaal niet te sterk).

Met vriendelijke groeten

Pieter

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: een dipoolantenne plaatsen tussen 2 hazelaars

#6 Bericht door PE1RTC »

Hallo Pieter, als ik die tuin zo bekijk....waarom zou je daar een antenne tussen de 2 hazelaars hangen?
Het is een mooie diepe tuin. Je zou achterin die tuin ook een paaltje kunnen plaatsen of bijvoorbeeld een glasfibermast van Spiderbeam o.i.d.
Dan kan je vanaf de nok van het zolderkamertje nog kiezen voor een Endfed, dipool, enzovoorts.
Lees je maar in, er staat genoeg info op internet.

Wat vocht betreft: Ik gebruik sinds een jaar of 10 ook een tuinhuis want dat is erg makkelijk als je weer s wat anders qua antennes wil proberen.
Elk weekend en ook vaak wel 1 of 2 avonden in de week staat daar de elektrische kachel aan.
Geen problemen tot zover met vocht. Ook niet bij mijn oudere apparatuur (zie PE1RTC op www.qrz.com).
Wil je op safe gaan dan zou je een schakeling kunnen maken die ervoor zorgt dat de temperatuur in het tuinhuis steeds een graad of 4 hoger is dan de buitentemperatuur. Dat schijnt voldoende te zijn maar ik heb dus geen last (maar dus wel elk weekend de kachel aan).

Plaats reactie