Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

Hoe zoe je de toekomst van de Dag voor de Radio Amateur

Peiling eindigde op 22 dec 2023, 03:11

Als het volgend jaar wordt gehouden is ook op (veel) kleinere schaal voor mij OK
50
17%
Als het volgend jaar wordt gehouden is een locatie in bijv. Den Helder of Maastricht ook OK
21
7%
Als het volgend jaar wordt gehouden is een locatie in België of Duitsland OK
9
3%
Als het volgend jaar wordt gehouden is de aanwezigheid van zelfbouw voor mij essentieel
35
12%
Als het volgend jaar wordt gehouden is de aanwezigheid van lezingen voor mij essentieel
12
4%
Als het volgend jaar wordt gehouden is de aanwezigheid van de verkoop van onderdelen voor mij essentieel
61
21%
Als het volgend jaar wordt gehouden is de aanwezigheid van de verkoop van nieuwe amateurapparatuur voor mij essentieel
40
14%
Als het volgend jaar wordt gehouden is de aanwezigheid van de verkoop van tweedehands spullen door particuleieren voor mij essentieel
61
21%
Stopzetten
5
2%
 
Totaal aantal stemmen: 294

Bericht
Auteur
pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#16 Bericht door pe1br »

PA3FBO schreef: 20 nov 2023, 18:00 Kijken naar de nieuwe apparatuur kan nu via internet om daarna de zaak die de voorkeur heeft te bezoeken om aldaar met het apparaat te spelen.
Het zou handig zijn wanneer de grote merken weer op een kluitje stonden, maar de voorselectie kan nu van achter het bureau plaatsvinden.
(reviews en specs. zijn bijna overal te vinden)
De kosten voor een flink uitgeruste kraam zijn natuurlijk niet gering:
Kraam kosten zelf.
Transport kosten.
Extra personeel meenemen om alles in de gaten te houden (salaris en eten/drinken voor een lange dag).
Extra inkopen doen en met veel voorraad blijven zitten.

Ik denk dat de gemiddelde verkoper in Nederland niet groot genoeg is, je kan goed leven van de verkoop maar je wordt er geen miljonair van.
Ik heb geen idee wat de marge voor een verkoper is maar je moet flinke omzet draaien om wat winst te maken op zo'n dag.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#17 Bericht door PA0ETE »

Over het kopen van apparatuur. Wat geregeld gebeurt is dat mensen een winkel bezoeken om daar een demo-apparaat te beduimelen, en dan kopen ze het apparaat van 1000 of 2000 euro toch bij een webshop omdat die één of twee tientjes goedkoper is. Ja zo krijg je de laatste fysieke winkels met apparatuur natuurlijk wel weg.

Een winkelier heeft allerlei kosten die een webshop niet heeft. Pand, verwarming en verlichting kost geld. Ze doen het niet allemaal, maar verschillende serveren gratis koffie als mensen van ver komen, en er is uitgebreid aandacht. Een demo-apparaat kun je niet meer als nieuw verkopen dus die gaat later met verlies weg. Daar mag je als klant ook wel wat voor over hebben vind ik.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#18 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 20 nov 2023, 18:20
PA0ETE schreef: 20 nov 2023, 10:30 Dank je.

Die optie bestaat wel, maar dat is als je de andere niet invult (goeie smoes toch? :) )

Je kunt een poll nadat de eerste gestemd heeft niet meer aanpassen, dus toevoegen gaat niet meer.

Wat ik vannacht dacht was dat eigenlijk iedereen wel voor midden van het land zou zijn, vandaar dat ik hem heb weggelaten.


Die laatste "smoes" klopt niet, want als je in Den Helder of Maastricht woont stem je voor die plaatsten denk................ :D
Ik scheef ook al, de poll is niet perfect, en dat is zijn maker ook niet. En dat is maar goed ook. Perfect zijn leidt tot arrogantie, en je kunt niet altijd perfect zijn. Arrogantie zonder perfect te zijn is vaak best zielig, dus ik ben maar liever niet perfect :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#19 Bericht door PA9X »

PA0ETE schreef: 21 nov 2023, 09:02 Over het kopen van apparatuur. Wat geregeld gebeurt is dat mensen een winkel bezoeken om daar een demo-apparaat te beduimelen, en dan kopen ze het apparaat van 1000 of 2000 euro toch bij een webshop omdat die één of twee tientjes goedkoper is. Ja zo krijg je de laatste fysieke winkels met apparatuur natuurlijk wel weg.
Het ligt niet alleen aan de webshop, maar ook aan de winkel. Als het een fysieke winkel niet lukt om voor die paar tientjes op die 1000-2000 euro de koop niet te sluiten, dan heb je als winkel ook geen toegevoegde waarde geleverd.

Ik vind dat in veel fysieke winkels het commercieel niveau bedroevend is. Dan heb ik het niet over drammerige verkopers. Maar over winkelpersoneel wat oprecht interesse toont en meedenkt. Niet de mensen die je stijf negeren of geïrriteerd reageren als je ze aanspreekt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#20 Bericht door PA0ETE »

Dat is makkelijk gezegd. Allereerst, hoe wil je dat weten? Een winkel heeft makkelijk een paar honderd artikelen die ze aanbieden, alleen in Nederland zijn al tientallen webshops, maar de lagere pijs kan even goed in een ander EU-land zijn. De kans is groot dat het in een groter land dan Nederland goedkoper is als zoals in Duitsland er een paar heel grote webshops zijn. Die kunnen door grotere aantallen een stuk goedkoper inkopen hebben daardoor meer vlees op de botten en kunnen iets makkelijker voor een lage prijs aanbieden.

Op sommige van de apparaten bij bepaalde merken zit maar 10% marge. Daar moet een winkelier die kop koffie van betalen, zijn monteur niet te vergeten, 10% is bij een apparaat van 1000 euro 100 euro, 50% onkosten eraf en dat is 50 winst. In die winst zit waarschijnijk ook het inkomen van de eigenaar. Daar moet hij in het voorbeeld van de vorige post 40% van opgeven om het verschil te sluiten. Daar hebben we het over. Deze bedrijven hebben het al jaren moeiljik, vandaar dat er steeds minder zijn, dat ze geen geld hebben voor A-klasse personeel en noem maar op. En het is ook in een aantal gevallen de reden dat een beursstand, die niet bewezen wat oplevert en vermoedelijk zelfs geld kost er ook niet meer in zit.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#21 Bericht door PA1AVL_ »

Een hogere toegangsprijs van 25,-- of zo zou wellicht het locatieprobleem oplossen. Is dat nog toe te voegen aan de poll?

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#22 Bericht door Charles_ »

Vroeger werd het inderdaad de "dag vd handelaar" genoemd. Maar toen hadden handelaren daadwerkelijk een stand met aanbiedingen, speciaal voor deze dag. Maar handelaren in amateurapparatuur zijn er thans bijna niet meer, alleen Hamshop is er nog. Alle andere bekende namen zijn inmiddels verdwenen. Is dit enkel het gevolg van webshoppen of zijn er nog andere redenen hiervoor?
En dan het gemopper over de kosten. Waarschijnlijker is het dat de vraag gesteld dient te worden welke verwachtingen men heeft van de DVRA. En dat komt blijkbaar niet overeen met hetgeen wat op zo'n dag geboden wordt, lijkt het wel. Ik denk eerder dat dáár het probleem zit.
Het is al gezegd elders op dit forum, de bekende Radiovlooienmarkt in Den Bosch/Rosmalen is er ook niet meer. Daar zagen best veel zendamateurs ernaar uit om erheen te gaan. Het is slechts een kwestie van tijd en dan is er ècht helemaal niets meer in ons landje. Winkels voor onderdelen (weerstanden, condensatoren, diodes, transistors etc.) zijn er ook al bijna niet meer.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#23 Bericht door PA0ETE »

Zodra er één persoon gestemd heeft kun je niet meer veranderen.

Ik (of iemand anders) zou een nieuwe poll moeten aanmaken om aanvullende vragen te stellen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#24 Bericht door PA0ETE »

Charles_ schreef: 21 nov 2023, 17:21 Vroeger werd het inderdaad de "dag vd handelaar" genoemd. Maar toen hadden handelaren daadwerkelijk een stand met aanbiedingen, speciaal voor deze dag. Maar handelaren in amateurapparatuur zijn er thans bijna niet meer, alleen Hamshop is er nog. Alle andere bekende namen zijn inmiddels verdwenen. Is dit enkel het gevolg van webshoppen of zijn er nog andere redenen hiervoor?
En dan het gemopper over de kosten. Waarschijnlijker is het dat de vraag gesteld dient te worden welke verwachtingen men heeft van de DVRA. En dat komt blijkbaar niet overeen met hetgeen wat op zo'n dag geboden wordt, lijkt het wel. Ik denk eerder dat dáár het probleem zit.
Het is al gezegd elders op dit forum, de bekende Radiovlooienmarkt in Den Bosch/Rosmalen is er ook niet meer. Daar zagen best veel zendamateurs ernaar uit om erheen te gaan. Het is slechts een kwestie van tijd en dan is er ècht helemaal niets meer in ons landje. Winkels voor onderdelen (weerstanden, condensatoren, diodes, transistors etc.) zijn er ook al bijna niet meer.
Nou dat gaat wat ver. Als ik zo even kijk dan is BCI, de winkel van Daan in Haarlem er. BCI is er niet nog, die bestaat nog helemaal niet zo lang. Venhorst op een wat kleinere schaal nog, Jacobs, Classic International in Roermond, Rys, al weet ik niet of die nog een winkel heeft, Veenstra draait nog volop, en ik vergeet er vast nog wel een paar. Er zijn er zeker meer dan eentje, hoe aardig ik Marcus ook vind :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#25 Bericht door PA0ETE »

P.s. ik heb toen deze trend zich inzette, dat was al bijna 20 jaar geleden heb ik een aantal van de toen nog bestaande bedrijven opgezocht voor een interview in RAM en ik heb domweg gevraagd "kan ik een artikel over je bedrijf doen en wil je dan iets zeggen over hoe moeilijk jullie het hebben?" De bedoeling daarvan was om die bedrijven wat extra aandacht te geven, maar ook aandacht te vragen voor deze kwestie.

Ik heb toen zowel een aantal onderdelenzaken bezocht o.a. Techno in Nijmegen (vlakbij waar RAM toen zat) en nog meerdere anderen door het land heen en bedrijven, waar Venhorst er eentje van was die apparatuur verkochten.

De hinder die deze bedrijven van de opkomende webshops hadden was groot. Ongeveer wat ik hierboven in mijn antwoord aan Jean-Paul en daarboven al beschreef.

Dat is een omstandigheid van de markt. De ontwikkelingen gaan nou eenmaal zo. Als er geen ruimte meer is voor fysieke bedrijven, of minder ruimte dan zul je zien dat bedrijven ermee stoppen. De enige manier om dat te voorkomen is bereid te zijn bij deze bedrijven iets meer te betalen en dat ook met een flink aantal mensen te doen. Dat kan het waard zijn want deze bedrijven bieden ook daadwerkelijk iets extra's. En vaak versturen de fysieke bedrijven de spullen ook net als een webshop doet. Dus als je pas een dag na je bezoek besluit om een apparaat te kopen, dan kun je dat ook bij het bedrijf doen waar je geweest bent. Dat is wel zo aardig eigenlijk.

En let wel: ik ben zoals je weet zelf eigenaar van een webshop. Ik ben daarbij altijd enigszins voorzichtig geweest om niet frontaal met fysieke winkels te concurreren. Vaak heb ik ook als belangrijkste artikelen dingen gehad die je bij de fysieke winkels meestal niet kon kopen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#26 Bericht door PA1AVL_ »

PA0ETE schreef: 21 nov 2023, 17:22 Zodra er één persoon gestemd heeft kun je niet meer veranderen.

Ik (of iemand anders) zou een nieuwe poll moeten aanmaken om aanvullende vragen te stellen.
Eventueel dan als deze poll afgerond is. Het heeft geen haast.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#27 Bericht door pe1rea »

Ger Rijs heeft nog een soort van winkel, op afspraak te bezoeken.
Ik kom er nog wel eens, meer omdat Ger een vriend geworden is in de afgelopen 16 jaar....
Even een koppie doen bij Ger en Lil....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#28 Bericht door Juul - PE0GJG »

John,

wanneer sluit de poll zodat we er in zekere zin een conclusie aan kunnen verbinden?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#29 Bericht door PA0ETE »

Ik had hem op 32 dagen gezet, een maand + 1

Even gekeken: 22 december, het staat in heel kleine lettertjes boven de poll.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Poll over de toekomst van de Dag van de Radio Amateur

#30 Bericht door Charles_ »

pa3a schreef: 20 nov 2023, 11:19@PA0ETE
Tja, de poll heeft een zware bias en is geput uit een zeer geselecteerd gezelschap 🙂
Maar geeft in ieder geval een idee hoe deze groep erover denkt.
Tnx.
Dat is toch heel gewoon? Er zijn zo vaak polls, peilingen, panels etc. waar enkele honderden mensen aan deelnemen om vervolgens de conclusie eraan te verbinden dat zoveel procent van de Nederlanders er zus of zo over denkt. Waarom zou dat voor deze poll dat niet gelden?

Neem nou bv de VERON. Ongeveer 40% van de radio- zend- en luisteramateurs is lid van de VERON, maar toch zeggen hun alle Nederlandse radiozendamateurs te vertegenwoordigen. Omdat deze vereniging de oudste en de grootste zou zijn voor onze doelgroep.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Plaats reactie