Opheffing DARU

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Opheffing DARU

#46 Bericht door PA0MJM »

Ja, nieuw bloed aantrekken en zelfbouw zijn issues. Maar als ik zo wreed mag zijn om het weer 'on topic' te trekken:

2 of 3 (of 5, als theoretische mogelijkheid) verenigingen zijn niet goed. En dan gaat het mij om het punt van 1 vuist(je) maken tegen allerlei grote financiële belangen/bedreigingen van onze banden en dus van onze hobby.
We zijn allemaal verschillend qua invulling van de hobby en vooral qua mening. Maar laten die verschillen opzij zetten om die bedreigingen het hoofd te bieden. En dat in internationale samenwerking.
Elkaar de vliegen afvangen en andere wrijvingen is verlies van energie, die voor een beter doel ingezet kan worden.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#47 Bericht door PE1PQX »

PA0MJM schreef: 01 jan 2024, 18:09 ...

2 of 3 (of 5, als theoretische mogelijkheid) verenigingen zijn niet goed. En dan gaat het mij om het punt van 1 vuist(je) maken tegen allerlei grote financiële belangen/bedreigingen van onze banden en dus van onze hobby.

...
Om te beginnen ben ik juist liefhebber van kiezen bij welke club je je het prettigst voelt. Een "monopolie-positie" voor één club vind ik heel erg onwenselijk.
Voorwaarde van meerdere clubs is dat je wel moet samenwerken om doelen te kunnen behalen. En ik snap heus wel dat hier de schoen flink wringt, je bent het nooit voor de 100% op alle vlakken met elkaar eens. Je moet ook je eigen ideeën eens durven laten varen omdat een andere club wellicht een mooier/beter plan heeft.

Als je slechts één club over houdt is het risico van 'oogkleppen-mentaliteit' (alleen je eigen inhoud het belangrijkst vinden) te groot, een andere club kan hierin ook verhelderend opereren en zo kan de algehele belangen beter behartigd worden.
Ook is het 'samen sta je sterker' en dan is dat 'vuistje' een stukje groter.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Opheffing DARU

#48 Bericht door PA1AVL_ »

Meerdere clubs die samenwerken, dat lijkt toch erg op 64 afdelingen https://www.veron.nl/afdelingen/. Ook allemaal met eigen websites of PDF bladen https://www.veron.nl/afdelingen/veron-afdelingsbladen.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#49 Bericht door PA0BAK »

PE1PQX schreef: 01 jan 2024, 19:48 Om te beginnen ben ik juist liefhebber van kiezen bij welke club je je het prettigst voelt.
Juist!
Een vereniging, waar een lid die nooit verder gekomen is, dan met modeltreintjes spelen net zoveel stemrecht heeft over zendamateur-zaken als een zendamateur, kan ik mij niet thuis voelen.
Daarnaast wil ik op een ALV graag mijn mening zelf verkondigen bij het bestuur, en niet mijn mening laten verkondigen door iemand die het mogelijk niet met mij eens is.

Dit is mijn persoonlijke mening en motivatie, gelukkig had ik de vrijheid, om lid te kunnen worden van een vereniging, waarin ik mij thuis voel.
Deze keuze kan voor iedereen anders zijn.
Wat mij voor iedereen wel belangrijk lijkt, is dat je vertegenwoordigd wordt bij de RDI aan tafel.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Opheffing DARU

#50 Bericht door PA0MJM »

Daarin verschillen we dus.
De wijze van democratie en vele andere discussiepunten zijn interne keuzes. En in de ogen van de grote partijen die op onze banden azen niet relevant. En dien ten gevolge in mijn ogen (=MENING!), voor ons als groep zendmateurs, secundair. Eén van de vele onderlinge discussiepunten in Zendamateurland. Het kan mij persoonlijk dus absoluut niet schelen hoe bijvoorbeeld de democratie intern geregeld is.
Het doel (naar mijn MENING!) is die vertegenwoordiging om onze rechten te beschermen. Dan kan beter in 1 machtsblok, één gezicht naar buiten.
En in dat licht is voor mij overigens alle onderlinge gekrakeel over van alles en nog best binnen 1 vereniging te kanaliseren, te adresseren en een elegante modus voor te vinden.
Maar op het moment dat het zo hoog oploopt dat een splitsing dreigt: pse stap over je eigen schaduw heen...

Overigens: de beste wensen! 😊
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#51 Bericht door PA0BAK »

PA0MJM schreef: 01 jan 2024, 23:07 Daarin verschillen we dus.
De wijze van democratie en vele andere discussiepunten zijn interne keuzes.
Even een vertaling naar de politiek met de vele partijen:
Jij zou dan stemmen op de partij die jou het beste lijkt,
maar ik stem op de minst slechte partij.

Gelukkig leven we in een vrij land en hebben we een vrije keuze.
We hoeven het niet eens te zijn, zolang we maar praten en elkaars standpunten proberen te begrijpen :roll:

Een gezond 2024 gewenst........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Opheffing DARU

#52 Bericht door PA0MJM »

Een hobbyclub is wat anders dan politiek en besturing van ons landje.
Die vergelijking gaat in mijn ogen niet op.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#53 Bericht door PA0BAK »

PA0MJM schreef: 02 jan 2024, 21:22 Een hobbyclub is wat anders dan politiek en besturing van ons landje.
Die vergelijking gaat in mijn ogen niet op.
Politiek is ook een hobby van mij.
In 2014 had ik een berg kritiek op de toenmalige gang van zaken binnen die club, maar dat is opgelost door mij in het bestuur te zetten :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#54 Bericht door PA9X »

Het is een utopie. Iets wat niet gaat gebeuren. Simpelweg omdat verenigingen, clubs, enz. ahun eigen identiteit en cultuur hebben. Een mooi voorbeeld is een middelgrote stad waar je makkelijk al tien voetbalverengingen hebt. Sterker nog, waar soms op één sportterrein meerdere verenigingen naast elkaar zitten! Het is wel zo dat de belangen van die voetbalverenigingen op (inter)nationaal niveau behartigd worden door één organisatie, de KNVB.

Ik ben het volledig met je eens dat je als radioamateurgemeenschap sterk staat wanneer je als één eenheid de gesprekken voert met de overheid en andere partijen. Maar dat gebeurt nu al op nationaal niveau in het Amateuroverleg (met VERON en VRZA) en op internationaal niveau in de IARU (met alle vertegenwoordigende verenigingen uit de aangesloten landen). Binnen het Amateuroverleg en IARU is de eenheid behoorlijk groot. Het is zeker niet dat de verengingen in die organen elkaar de tent uitvechten.

In een ver verleden zijn er pogingen geweest om een federatie van radioamateurverenigingen op te zetten. Vergelijkbaar met hoe vakcentrale FNV is georganiseerd. Die federatie zou zich dan enkel bezighouden met belangenbehartiging. Maar verder dan die poging is het niet gekomen, misschien ook wel omdat het Amateuroverleg al functioneert.

Dat de verenigingen naar nieuwe leden in dezelfde vijver hengelen is natuurlijk logisch. Prettig is het dan dat je kunt kiezen voor een vereniging die bij je past, in plaats van dat er maar één vereniging is waar je je misschien niet bij thuisvoelt.
PA0MJM schreef: 01 jan 2024, 18:09 Ja, nieuw bloed aantrekken en zelfbouw zijn issues. Maar als ik zo wreed mag zijn om het weer 'on topic' te trekken:

2 of 3 (of 5, als theoretische mogelijkheid) verenigingen zijn niet goed. En dan gaat het mij om het punt van 1 vuist(je) maken tegen allerlei grote financiële belangen/bedreigingen van onze banden en dus van onze hobby.
We zijn allemaal verschillend qua invulling van de hobby en vooral qua mening. Maar laten die verschillen opzij zetten om die bedreigingen het hoofd te bieden. En dat in internationale samenwerking.
Elkaar de vliegen afvangen en andere wrijvingen is verlies van energie, die voor een beter doel ingezet kan worden.

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Opheffing DARU

#55 Bericht door PE7K »

Het kan wel. Jaren geleden fuseerden de KNAV met de NBV en dat is nu de NKBV. Prima resultaat!
73, Mariëtte https://pe7k.com/

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Opheffing DARU

#56 Bericht door TheoP »

PA9X schreef: 03 jan 2024, 10:56 misschien ook wel omdat het Amateuroverleg al functioneert.
En juist dat, dat betwijfel ik ten zeerste.
Het verlies van 23 cm is puur te wijten aan een lakse reactie van de clubs aan deze tafel.
Lees het niet reageren.
Nee ik geloof niet dat met 2 of meer verenigingen aan zo een tafel met de RDI erg goed voor de belangen behartiging is.
De mensen die namens de VERON naar de internationale vergaderingen gaan, bereiken meer dan in eigen land.

Theo

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#57 Bericht door PA3CQN »

TheoP schreef: 03 jan 2024, 11:28 Het verlies van 23 cm is puur te wijten aan een lakse reactie van de clubs aan deze tafel.
Het is een illusie dat het met 1 vereniging anders zou zijn. Galileo is een EU-breed project van groot strategisch ( en economisch ) belang.
Daar mogen de verenigingen hun mening over geven, maar dat heeft net zoveel waarde als een inspraakronde over een bestemmingsplan: geen.
Nederland is geen eiland en de beslissingen over frequentiegebruik worden op EU/mondiaal niveau genomen. Je gelooft toch niet echt dat de overheid
in het EU-parlement tegen het gebruik van Galileo gaat ageren?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Opheffing DARU

#58 Bericht door TheoP »

Mijn reactie was op de omschrijving van het amateuroverleg.
Dat het project door moest gaan en dat Amerikanen niet wilden dat zij GPS frequenties zouden delen?
Nee dat begrijp ik, want Amerikanen zijn de baas dat weet iedereen.
Het bespreken van en reageren van; het zal wel niet zo een vaart lopen.
Je zit daar met alle verenigingen, spoorweg liefhebbers/model besturing om tafel.

Theo

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#59 Bericht door PA9X »

Als het gaat om frequentieruimte dan beslist de overheid. Dan kun je in het Amateuroverleg hoog en laag springen. Maling aan dat handjevol amateurs dat regelmatig 23cm gebruikt. Want tenslotte zijn we niets meer dan een stel hobbyisten dat een stuk frequentieruimte in bruikleen heeft. Dat is dé realiteit.
TheoP schreef: 03 jan 2024, 11:28
PA9X schreef: 03 jan 2024, 10:56 misschien ook wel omdat het Amateuroverleg al functioneert.
En juist dat, dat betwijfel ik ten zeerste.
Het verlies van 23 cm is puur te wijten aan een lakse reactie van de clubs aan deze tafel.
Lees het niet reageren.
Nee ik geloof niet dat met 2 of meer verenigingen aan zo een tafel met de RDI erg goed voor de belangen behartiging is.
De mensen die namens de VERON naar de internationale vergaderingen gaan, bereiken meer dan in eigen land.

Theo

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#60 Bericht door PA3CQN »

TheoP schreef: 03 jan 2024, 13:53 Dat het project door moest gaan en dat Amerikanen niet wilden dat zij GPS frequenties zouden delen?
Het idee was ook dat de EU een zelfstandig en onafhankelijk systeem zou ontwikkelen, niet iets zou delen met de VS.

Maar wat ik meer duidelijk wilde maken: het maakt niet uit of je met 1,2 of 50 verenigingen bij een overleg zit wat een politieke beslissing bespreekt.
De hier opgang makende gedachte dat je met 1 vereniging meer zou bereiken in misplaatst en naïef.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie