Opheffing DARU

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Opheffing DARU

#31 Bericht door pe1rea »

Ongeveer 70 jaar of zo?
Maar je weet het in NL, 'een persoon en je hebt een geloof, twee personen en je hebt een kerk, drie personen en je hebt een scheuring...'

Succes dus..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Opheffing DARU

#32 Bericht door PA1WBU »

Ah. Dus de betrokkenen zijn SK maar hun erfenis (ahum) leeft nog steeds.

En ja, dat grapje over kerken enz kende ik. Is kennelijk iets puur Nederlands. :mrgreen:

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Opheffing DARU

#33 Bericht door TheoP »

Ik heb begrepen dat het geld inmiddels op is. :mrgreen:
Maar kijk maar eens naar de geschiedenis naar de reden waarom er een scheuring is ontstaan.
Eigenlijk niets nieuws onder de zon.

Theo

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Opheffing DARU

#34 Bericht door pe1hzg »

Door een gelukje heb ik een poos geleden een stapel oude electrons (1946 - 1956) kunnen bemachtigen. En dat heeft me een aantal dingen geleerd.

In 1946, bij de oprichting van de VERON, was er een hele sterke verenigingsdrang. "Wat kunt U bijdragen aan de vereniging". "Breng meer leden aan in de vereniging". Schakelingen waren veelal gebouwd met RV12P2000 buizen - dit waren Duitse pentodebuizen die direct na de oorlog rijkelijk voorhanden waren. En de banden waren nog niet beschikbaar.

In de jaren erna zie je langzamerhand de vereniging (en de Nederlandse samenleving!) opkrabbelen. En de Duitse buizen werden steeds minder gebruikt. En langzamerhand kwamen de banden vrij van militair gebruik en kon er weer gezonden worden. En roepletters die naderhand een belangrijke rol kregen in de VRZA, schreven artikelen in Electron.

In die tijd werd Electron steeds breder. Er verschenen artikelen over modelbesturing en bandrecorders. Zelfs rubrieken over het repareren van radio-ontvangers - voor reparateurs, door reparateurs.

Ergens is er bij bepaalde mensen iets geknapt en is daaruit een tweede vereniging ontstaan waar ze nadrukkelijk een veel sterkere focus op radiozendamateurs hadden. Je had alleen stemrecht als je roepletters had. En er was een legaat gemaakt die samengang met de VERON verbood.

Er zijn in de loop van de tijd een aantal pogingen geweest tot samengang. Ik weet dat er heel veel werk in gegaan is, en de resultaten teleurstellend. In de "stapel electrons" zat ook 1973, en dat was het jaar van een van de pogingen; de verslaggeving is interessant om te lezen maar de teleurstelling van het misgaan is duidelijk af te lezen.

Het is jammer dat we nog steeds de "geen oude electron in PDF" hebben, ik denk dat het lezen van de historie mensen een hoop dingen leert.

En inmiddels is het 2023 (bijna 2024) en maak ik me, een-vereniging, twee-vereniging, drie-vereniging, zorgen. Buitenlandse amateurtijdschriften staan vol met advertenties van radio-dealers; niet zo in de Nederlandse. Ik heb jaren gegrapt dat "de gemiddelde leeftijd in de vereniging een jaar per kalenderjaar stijgt, tot het moment dat dat niet meer zo is" - ik denk dat we dat moment aan het bereiken zijn, in de ronde vanochtend was opnieuwe een SK-melding. Ik heb de afgelopen week de recorder ingeschakeld op mijn IC-705 afgestemd op de locale repeater maar er is een hele week behoudens iemand die af en toe de mirofoon inknijpt, geen activiteit, de hele kerstvakantieweek. Kijk ik naar de gelijkstroombanden dan zie ik nauwelijks activiteit, behalve een contest en de FT8 carriers. Op dit forum zie ik nauwelijks vragen van mensen die dingen bouwen. En de derde vereniging is ter ziele door gebrek aan mensen die bestuurstaken willen doen (kijk niet maar mij!).

Ik weet niet of het zinvol is om veel te praten over de zoveelste "samengaan". Ik denk dat we ons allemaal zorgen moeten maken over wat er met de hobby aan het gebeuren is

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Opheffing DARU

#35 Bericht door PA1WBU »

En dat moet ik, helaas zeg ik er bij, helemaal met je eens zijn. Ik ben zelf een van de mensen die meer bouwt/knutselt dan op de banden actief is. We merken het in Arnhem ook: we hebben ongeveer evenveel repeaters in de lucht dan er mensen gebruik van maken. Waarom precies: wie het weet mag het zeggen..

Wilko

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Opheffing DARU

#36 Bericht door PH7R »

PA1WBU schreef: 31 dec 2023, 15:41 En dat moet ik, helaas zeg ik er bij, helemaal met je eens zijn. Ik ben zelf een van de mensen die meer bouwt/knutselt dan op de banden actief is. We merken het in Arnhem ook: we hebben ongeveer evenveel repeaters in de lucht dan er mensen gebruik van maken. Waarom precies: wie het weet mag het zeggen..

Wilko
Misschien is het gebruik van repeaters niet meer van deze tijd?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: Opheffing DARU

#37 Bericht door PA0VRA »

Zelf denk ik dat iedereen van goede wil is; één of meerdere verenigingen moet kunnen. Het DARU magazine was ik een trouwe lezer van. Jammer van de DARU; Maar een ‘papieren’ vereniging, zonder elkaar fysiek te kunnen ontmoeten is niet mijn ideaal. 73 Eddy PA0VRA

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Opheffing DARU

#38 Bericht door PA1AVL_ »

pe1hzg schreef: 31 dec 2023, 14:18 Ik denk dat we ons allemaal zorgen moeten maken over wat er met de hobby aan het gebeuren is
Is het allemaal echt zo erg? Kijk eens op https://antenneregister.nl/Html5Viewer/ ... r%5Fextern
Niet iedereen is lid van een vereniging en/of zit op dit forum.

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Opheffing DARU

#39 Bericht door PH7R »

Nogmaals my 2ct, "als je blijft doen wat je doet, dan krijg je wat je hebt".
Waar zijn de initiatieven van de verenigingen om via YT/TikTok en influencers potentiele nieuwe of huidige zendamateurs te bereiken?
We blijven steken in een "oubollig" tijdschrift (daar ga je echt niemand mee aanspreken) of een radio kampweek. Nee we maken ons druk over 2 euro contributieverhoging of we zijn trots dat we de contributie al jaren op euro 25 kunnen houden.
Nogmaals "als je blijft doen wat je doet, dan krijg je wat je hebt".

Alleen met een fundamenteel andere mindset / insteek kunnen er zaken veranderen. En nee dat hoeft niet 1 vereniging of verandering van bestuur te betekenen maar sluit het ook niet uit (moet geen doel op zich zijn).

Hoeveel leden hebben Veron/VRZA samen, ca 7000~8000? Hoe is de verdeling over de leeftijds categorieen, 20-30, 30-40 jaar etc? Met 8000 leden kun je echt wat doen.

Happy new year en veel knutsel (en knutselen is niet alleen solderen maar ook software :mrgreen: ) en DX plezier!

Naschrift: ja ben lid van Veron, VRZA en DARU.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Opheffing DARU

#40 Bericht door PE7K »

Zodra die verenigingen gefuseerd zijn word ik misschien lid en als het 79 euro per jaar kost ook. En ik hoef geen CD's met morse cursussen en/of een elektron.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Opheffing DARU

#41 Bericht door PH7R »

Voorbeeld van onze duitse collega's https://www.youtube.com/watch?v=9OIml4IHtZE&t=6s
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Opheffing DARU

#42 Bericht door PA2S »

Mijn voornemen voor 2024 is om me geen zorgen meer te maken over de toekomst van "de hobby".

In de loop der jaren is techniek steeds meer ondergeschikt geraakt aan communicatie. Ik verwacht daarin weinig verandering. In de loop van de tijd zullen we frequentiebanden kwijtraken. Ooit waren radiozendamateurs maatschappelijk relevant, omdat ze kartrekkers waren van technische ontwikkelingen. Maar wat is daarvan nog over?

In de hoop het tij enigszins te keren was ik (in 2018) enige tijd voorzitter van DKARS. Het was bijzonder teleurstellend om te zien dat tegenstellingen veel aandacht kregen en dat DKARS kennelijk vooral als een bedreiging werd ervaren. Er was bijvoorbeeld een start gemaakt met overleg met (toen) AT om te zien welke bijdrage radiozendamateurs konden leveren ten aanzien van EMC problematiek. Ook andere zaken kregen aandacht, zoals behoud van de 100 kHz/100W allocatie van 60 meter. Maar als je het gevoel krijgt dat je aan een kar trekt, waar tien man aan hangen om hem tegen te houden, dan is de lol er snel vanaf.

Onderstaand een korte analyse (pas op, enig cynisme in aantocht):

Artikel 1.56 van de Radio Regulations geeft een definitie van de amateurdienst.

1.56 amateur service: A radiocommunication service (1) for the purpose of self-training,
intercommunication and (2) technical investigations carried out by amateurs, that is, by (3) duly authorized persons interested in radio (4) technique solely with a personal aim and (5) without pecuniary interest.


(Nummers en vet PA2S)

(1) Neemt af
(2) Is tot een minimum gedaald
(3) Drempelverlaging ondergraaft dit aspect
(4) Techniek is steeds meer een middel om het doel (verbindingen maken) te bereiken
(5) Zelfs dit begint vragen op te roepen, zoals bij sommige DXpedities (4 dollar en meer voor een bevestiging)

Zelfbouw hangt aan het infuus. In september had ik in Berg en Terblijt verschillende spullen op de kraam. Voor een habbekrats allerlei (werkende) spullen met zeer bruikbare onderdelen. Vrijwel alles is blijven liggen en naar de sloop gegaan.

Juist van zelfbouw leer je veel en bovendien geeft het (voor mij althans) veel meer voldoening als iets goed werkt. Nog slechts weggelegd voor een enkeling.

Op dit forum: "Welke antenne moet ik kopen?". Zelfbouw is DE kans om onderdelen (1) en (2) in de praktijk te brengen en meteen kennis en ervaring op te doen. Of? Ook een stuk goedkoper. Een van de reacties was veelzeggend: de tijd was te kostbaar. Of is een zelfbouw antenne misschien niet hip genoeg?

Het zal mijn tijd wel duren. Met of zonder verenigingen...

Maar ondanks het gemopper: iedereen een heel goed en gezond 2024! Tot in het nieuwe jaar!

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Opheffing DARU

#43 Bericht door TheoP »

Zelfbouw is niet aan het infuus, echt niet.
Maar het is van alle tijden, de mens is geprogrammeerd om de kortste route te nemen.
En een zendamateur is daar geen uitzondering op.
Waar je nog veel techniek, en velddagen tegen komt?
Bij de piraten op 3 meter, daar zie je nu innovaties op soundprocessing gebied voorbij komen.
Zie Stereo Tool bv, software is het toverwoord.
Foto van mijn eigen werk, print komt van DX world.
Watergekoeld, omdat het niet voor de hand is om te doen.
De frequentie is 918 KHz.

Theo
Bijlagen
20231106_201821.jpg
20231114_173743_resized_1.jpg

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#44 Bericht door elsinga »

Ik ben zo'n koopamateur, althans, als het op de hardware aankomt. Met mijn ICT achtergrond vind ik de zachte kant veel interessanter om mee bezig te zijn. Codepluggen voor DMR bijvoorbeeld, wat heel veel amateurs abracadabra vinden en waar ik wat artikelen over heb geschreven en waar ik voor de Anytone 878/578 bijna kant en klare codepluggen voor aanbied. Of de codeplug voor een marifoon, waar ik (aangestoken door iemand die dit voor een vorig type had gedaan) de structuur heb uitgevogeld, waardoor je met een HEX-editor nog meer met die marifoon kunt doen.

Ik vind het leuk om dit soort dingen uit te zoeken en te doorgronden. Dat heb ik met hardware een stuk minder. En dat kan binnen onze hobby ook prima. De hobby is heel erg breed en dat is lastig aan de man te brengen. Ben je heel enthousiast zelfbouwer en vertel je daarover tijdens een JOTA iets aan een scout die de magie van software veel leuker vindt, dan krijg je de scout onze hobby niet in. Idem via kanalen die de jeugd niet meer gebruikt.

Heb ik dan een goed werkende manier om onze hobby te verjongen? Nee, helaas. Maar al eerder in dit draadje zijn influencers en Tiktok/Instagram genoemd, daar huist tegenwoordig de jeugd die we graag in onze hobby zien instappen. Dus moet je daar ook zijn, ondanks dat wij de generatie van forums en Facebook zijn.

En het moet een lage instapdrempel hebben. Zo laat ik graag ontvangst met een RTL-SDR dongle zien. Met 20 euro aan spullen kun je al heel veel ontvangen, in samenwerking met de laptop of tablet die ze toch al hebben. En als ze dat leuk vinden, dan gaan ze wellicht zelf antennes fabrieken of luisteren ze naar digimodes. Kortom, wellicht de eerste stappen richting avontuur met radio. En als ze niet van elektronica houden, dan is dat prima. Daar is goed omheen te werken, als je bereid bent om meer geld uit te geven.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Opheffing DARU

#45 Bericht door PA2S »

Allereerst Gelukkig Nieuwjaar allemaal. Alle goeds en goede gezondheid!

@TheoP: natuurlijk wordt er nog gebouwd, maar het was toch wel ontluisterend om te ervaren dat (in mijn ogen) mooie spullen bleven liggen. Waardering voor jouw bouwsels en ook de Web SDR waarmee ik naar jouw stereo AM signaal kan luisteren.

Vorige week hier nog aan de gang geweest met een (ultra low power) AM modulator, die werkt met een dubbel gebalanceerde mixer. Met 100% sloopspullen gemaakt, alleen de penlite batterij was nieuw aangeschaft... Audio erin via de Stereo Tool, zo goed heeft de jaren '60 draagbare radio nog nooit geklonken. De trigger was een collega, die enthousiast is geworden voor oude radio's. In de regio hier is de middengolf praktisch gesproken leeg en dus moet je dan zelf maar iets aansluiten op de antenne-ingang. Hij komt nog langs met een jaren '30 exemplaar om deze "opnieuw op gang te brengen".

@Robert: een lage drempel met hardware is natuurlijk heel goed. Zeker met SDR software kun je heel mooi laten zien hoe dingen werken. GNU radio is misschien iets lastiger, maar dat is ook een mooie omgeving om zonder soldeerbout van alles in elkaar te knutselen. Dat zijn dingen die veel kunnen bijdragen aan (theoretische) kennis en ervaring. Maar als al eens eerder gezegd, kan een lage examendrempel op de lange termijn juist nadelig uitpakken. Want zonder een geschikt fundament wordt het lastig om er iets bovenop te bouwen.

In algemene zin denk ik dat voor veel situaties geldt dat het praktisch nut van spullen een belangrijke rol speelt. Slechts weinigen zullen er lol aan beleven om iets te maken, zien dat het werkt als verwacht en dan de boel weer slopen. Helaas helpt het niet dat er tegenwoordig allerlei signalen zijn waar je niets mee kunt. RTL sticks zouden in het "scannertijdperk" razend populair zijn geweest.

Dus is de kans groot dat zaken bouwen voor het station meer voldoening gaan geven. Voor mij staan er ook nog wel wat zaken op het lijstje, zoals een rotor controller met een Arduino of zoiets. Is ook handig voor remote bediening van mijn station op 6 meter. Ideeën zat.

Het weekend was ik bezig met een vintage VOR-ILS meetinstrument, dat ik pas had overgenomen. Ik ben een fan van "elektronica met een ziel". Grappig om te zien dat het ding nog goed werkt. Met een RTL stick en SDR Angel kunnen vaststellen dat VOR ongeveer 1 graad afwijkt. Met de dubbel gebalanceerde mixer nog uit te proberen, want het kan best zijn dat de AM modulator van de signaalgenerator niet optimaal is. Praktisch nut? Nul. Want ik heb geen vliegtuig...

Plaats reactie