Enquête Overkoepelend Orgaan

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#61 Bericht door PA2RU »

PA2WN schreef: 29 okt 2023, 13:13 Heb jij DARES ooit ergens bij een festival of waar dan ook gezien waar ze werkelijk aan het werk waren?
Hun doelstellingen zijn loffelijk maar de kans dat ze als niet-professioneel worden toegelaten in een ramp-gebied is al minimaal en de kans dat ze zinvolle comms kunnen opzetten voordat de proffs het overnemen is nog veel kleiner.
Nee nog nooit....
Was ook sarcastisch bedoelt ;)
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#62 Bericht door elsinga »

In Amerika verzorgen zendamateurs ook regelmatig de communicatie bij grote evenementen (o.a. de Boston marathon). Allemaal onder de noemer van oefenen voor een grote ramp, waarbij normale comms niet meer werken. Hier mag dat niet, want we mogen geen berichten van derden doorgeven.

Gelukkig hebben we hier DARES eigenlijk nauwelijks nodig. We hebben hier tenslotte heel weinig grote rampen, want geen orkanen, geen overstromingen en andere dingen. Maar die komen toch wel eens voor, recent nog in Limburg, met als grotere ramp het deel in Duitsland. Daar viel echt een groot deel van de publieke communicatie (en deels BOS) uit. En met het steeds extremere weer gaan we meer van dat soort dingen krijgen. En dat zou een prima argument pro-DARES kunnen zijn, waar ook de politiek wat mee kan. "Het klimaat verandert zo snel dat we de communicatie bij een natuurramp niet eens meer zelf kunnen doen, daar hebben we dan zendamateurs voor nodig!"
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#63 Bericht door PA0ETE »

Is dat nog wel van toepassing die berichten van derden? Ik bedoel je mag je buurjochie van 8 of jonger of wie anders ook de microfoon in handen geven en die mag de complete verbinding afhandelen, zolang de amateur er zelf maar bij staat.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#64 Bericht door PA0ETE »

Ik heb nog even snel gelezen, maar ik vind zo snel niet iets waaruit blijkt dat ondersteunende communicatie bij een niet-amateurevenement niet zou mogen.

Het enige wat eigenlijk over de inhoud van de uitzendingen wordt gezegd is in artikel 8, lid d. er worden geen valse of bedrieglijke alarmeringen, noodseinen, noodoproepen of noodberichten uitgezonden.

Ik zou het vooraf even met RDI kortsluiten, je weet nooit of er nog beleidsregels hieromtrent gehanteerd worden, maar als het puntje bij het paaltje komt is wat er hierover in de regelgeving staat leidend, en daar zie ik verder niets over de inhoud staan.

Er wordt nog wel gerefereerd aan HAREC, en RDI tilt altijd zwaar aan wat IARU (de "internationale zendamateurs zelf" zeg maar) hiervan vinden. Maar op voorhand zie ik denk ik geen bezwaren. (Tenzij iemand anders nog iets weet :) )

Heel vroeger stond er zoiets als dat de gesprekken dienden te gaan over de experimenten zelf of persoonlijke opmerkingen die door hun aard niet in aanmerking kwamen om via het telefoonnet te worden overgebracht (vrije interpretatie). Maar dat vind ik nu niet terug. Ik denk dat dat er waarschijnlijk sinds de grote aanpassing onder Minister Neelie (toen) Smit-Kroes van begin jaren 80 al niet meer in staat.

N.b. begin jaren 80 werden de oude Telegraaf & Telefoonwet en het Radioreglement (beide van voor 1915) vervangen door een modernere wet. Dat was ook het moment dat de call niet meer aan het amateurstation gekoppeld was, maar meer (zoals internationaal toen ook al gebruikelijk) aan de amateur zelf was gekoppeld.

De reden dat het eerder niet gekoppeld was, was dat er een bedieningsbevoegdheid bestond naast de vergunning om zelf zendamateur te ogen hebben. Tot 18 jaar mocht je zelf geen zenders bezitten, maar vanaf 16 mocht je wel zendexamen doen en dan de zender van een andere amateur bedienen. Dat gebeurde dan onder de call van die andere amateur.

Volgens mij is met ingang van (ik dacht 1981) ook de bedieningsbevoegdheid afgeschaft, en is toen de leeftijd ook verlaagd naar 14 jaar. Ik weet nite meer of die leeftijd alleen voor D was of voor beide.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 847
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#65 Bericht door Rene - pg3r »

Het verbod op het doorgeven van berichten van derden is in 2013 afgeschaft. Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0008201/1998-07-01 - Artikel 6 lid 2.

Daarvoor is de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015 in de plaats gekomen. Voor zendamateurs is het niet toegestaan om

- valse of bedrieglijke alarmeringen, noodseinen, noodoproepen of noodberichten uit te zenden (Artikel 8d)
- media-aanbod of reclameboodschappen uit te zenden (Artikel 10.1b)
- informatie versleuteld te verzenden (Artikel 10.1f)

Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18/

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#66 Bericht door elsinga »

Ah, daar was mijn geheugen dus niet correct. Maar dat zou dus betekenen dat we ook in NL onze diensten kunnen aanbieden/verlenen aan andere organisaties. En dat mogen doen op amateurfrequenties. Dat zou een win-win kunnen betekenen, onze kostbare frequenties worden meer gebruikt en het imago van zendamateurs zou wel eens positief beïnvloed kunnen worden.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#67 Bericht door PA2WN »

Mijn ervaring met EHBOers die via porto's ed werken is dat ze dat iha belabbert uitvoeren. Bij grote(re) evenementen zouden wij als "ervarings-deskundigen" volgens mij wel degelijk een rol kunnen spelen zodat de EHBOer z'n werk kan doen zonder ook bezig te zijn met moeilijk verstaanbare vragen en opdrachten uit de porto.
Daarvoor moeten echter wel voldoende RA's bereid zijn om ook op te komen dagen bij (al) die evenementen en dat zie ik niet 123 gebeuren als ik zie hoe moeilijk het is om onze eigen zaken bevolkt te krijgen.
73 de PA2WN, Theo

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#68 Bericht door PA3CQN »

PA2WN schreef: 04 nov 2023, 09:34 Mijn ervaring met EHBOers die via porto's ed werken is dat ze dat iha belabbert uitvoeren. Bij grote(re) evenementen zouden wij als "ervarings-deskundigen" volgens mij wel degelijk een rol kunnen spelen zodat de EHBOer z'n werk kan doen zonder ook bezig te zijn met moeilijk verstaanbare vragen en opdrachten uit de porto.
Een korte cursus portofoongebruik van pakweg 30 minuten is waarschijnlijk een stuk effectiever.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#69 Bericht door elsinga »

Ik weet dat bij het Rode Kruis er wel aandacht is voor goede omgang met verbindingsmiddelen, maar het is vaak niet iets waar EHBO'ers dagelijks mee bezig zijn. En dan verslapt de aandacht nog wel eens.

Nu ben ik zelf zendamateur én EHBO'er (bij Scouting), dus als ik weer eens ergens me hoop te vervelen (als EHBO'er), dan gaan er ook altijd porto's mee. Kunnen we onderling toch makkelijker contact houden. Maar ik kan me ook voorstellen dat we niet genoeg zendamateurs enthousiast kunnen krijgen om bij evenementen te helpen. Dat is in Amerika meer een thema, daar wordt elk groot evenement beschouwd als oefening voor rampencommunicatie.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#70 Bericht door PA0ETE »

Kijk, het is natuurlijk ook zo dat als er een echte noodsituatie is, dat niemand zich door regels zal laten weerhouden, en al helemaal als het gaat om het redden van levens. Een zwangere vrouw die op bevallen staat rijd je met 80 km/u door het stadsverkeer als dat veilig is lijkt mij als de nood inderdaad heel hoog is. Het is net al bij potentieel misschien niet legale DX-stations: work first, worry later :)

Bij een oefening kun je de rol van de mensen zonder ervaring volgens mij zonder problemen m.b.t. de regels door familie en kennissen en buren etc. laten spelen. Zij mogen immers de microfoon hanteren. Als je bij een echte calamiteit levens redt door de regels te overtreden, zul je niet vlug kritiek krijgen zolang het proportioneel is. En als je wel kritiek krijgt: well WTF? Je heb levens gered. Wie praat daar dan nog over... En als het wel gebeurt en de kritiek komt van de overheid ga je toch nog eens opnieuw over de regels praten denk ik. Plus een gesprekje waarom de overheid zelf niet heeft gedaan wat jij als amateur illegaal hebt moeten doen...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#71 Bericht door PD9FVH »

Rene - pg3r schreef: 03 nov 2023, 13:08Het verbod op het doorgeven van berichten van derden is in 2013 afgeschaft.
Hmmm dus dat betekent dat bidirectionele aprs gateways geen probleem zijn, dat is mooi!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#72 Bericht door PA1AIS »

PA2WN schreef: 04 nov 2023, 09:34 Mijn ervaring met EHBOers die via porto's ed werken is dat ze dat iha belabbert uitvoeren. Bij grote(re) evenementen zouden wij als "ervarings-deskundigen" volgens mij wel degelijk een rol kunnen spelen zodat de EHBOer z'n werk kan doen zonder ook bezig te zijn met moeilijk verstaanbare vragen en opdrachten uit de porto.
Daarvoor moeten echter wel voldoende RA's bereid zijn om ook op te komen dagen bij (al) die evenementen en dat zie ik niet 123 gebeuren als ik zie hoe moeilijk het is om onze eigen zaken bevolkt te krijgen.

Maar maak dan beslist geen historische vergissing dat dat iets met noodcommunicatie te maken heeft
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#73 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD9FVH schreef: 04 nov 2023, 13:24
Rene - pg3r schreef: 03 nov 2023, 13:08Het verbod op het doorgeven van berichten van derden is in 2013 afgeschaft.
Hmmm dus dat betekent dat bidirectionele aprs gateways geen probleem zijn, dat is mooi!
Dat gaat volgens mij niet helemaal op. Voor repeaters (wat je dan feitelijk doet) is een BT nodig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#74 Bericht door PA0ETE »

Nou, een BT is wel een heel oude afkorting. Dat stond voor Bijzondere Toestemming, maar daarna is het een ATOF gaan heten 15 jaar lang of zo, en sinds april 2017 wordt gesproken over "vergunning", omdat het papiertje zowel betrekking kan hebben op een repeater of baken als op een toestemming voor een hoger zendvermogen (van max 1600 W voor één band).
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#75 Bericht door PA2WN »

PA1AIS schreef: 04 nov 2023, 14:34
PA2WN schreef: 04 nov 2023, 09:34 Mijn ervaring met EHBOers die via porto's ed werken is dat ze dat iha belabbert uitvoeren. Bij grote(re) evenementen zouden wij als "ervarings-deskundigen" volgens mij wel degelijk een rol kunnen spelen zodat de EHBOer z'n werk kan doen zonder ook bezig te zijn met moeilijk verstaanbare vragen en opdrachten uit de porto.
Daarvoor moeten echter wel voldoende RA's bereid zijn om ook op te komen dagen bij (al) die evenementen en dat zie ik niet 123 gebeuren als ik zie hoe moeilijk het is om onze eigen zaken bevolkt te krijgen.

Maar maak dan beslist geen historische vergissing dat dat iets met noodcommunicatie te maken heeft
Wij van de EHBO zijn niet de enigen met een porto, vaak is de organisatie (b.v. Oranjevereniging) ook voorzien. En als die melden dat er iemand is omgevallen en niet meer opstaat dan is dat weldegelijk "noodcommunicatie" en elk detail kan dan belangrijk zijn als de EHBOer nog wat verderop staat.
73 de PA2WN, Theo

Plaats reactie