Enquête Overkoepelend Orgaan

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#16 Bericht door PH7R »

Back on topic :mrgre
1 Belangenbehartiger richting overheid/IARU: ja. Eigenlijk zijn er niet zoveel verschillen tussen de bestaande verenigingen. Enige wezenlijk is wijze waarop leden kunnen stemmen op ALV.

Wat me wel opvalt is dat enquete niet op Veron site staat, dus geen goedkeruing vanuit Veron voor deze enquete en wel vanuit VRZA?
Daarnaast staat er "namdens de enquetecommssie". Is dit een officiele commissie van de VRZA die zich met deze materie bezig houdt?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#17 Bericht door PA0MJM »

Geen idee hoe ze aan mijn mailadres komen. Ik ben geen lid van de DARU noch van de VRZA. Vroeger niet en nu niet.

Gegokt: call@veron.nl?
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PA0CMU
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#18 Bericht door PA0CMU »

PA0MJM schreef: 26 okt 2023, 18:33 .. Gegokt: call@veron.nl?
Mogelijk maar ook afdelingssecretarissen van de VERON lijken aangeschreven te zijn. Ik ontving hem dubbel en ben ook geen lid van DARU, maar sta wel op die mailinglijst voor het periodiek die vroeger ooit is samengesteld.

Waar halen ze die 30+ verenigingen vandaan?
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#19 Bericht door PD9FVH »

PA3DAT schreef: 26 okt 2023, 00:01 Heb je daar een linkje bij? :D
https://watwildeamateur.nl/

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#20 Bericht door pa3a »

De enquête wordt op persoonlijke titel verstuurd.
Vind het prima. Dank voor het linkje.

De verdere stammenstrijd die zich naar aanleiding hiervan afspeelt ( ik zie het hier al aan de discussie)... jongens we hebben toch wel wat anders te doen.
Beantwoord gewoon door enquête of niet en we horen het wel wat eruit komt.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#21 Bericht door TheoP »

PA0MJM schreef: 25 okt 2023, 23:16 Waarom doen 4 zendamateurs waarvan 2 uit bestuur DARU een enquête rondsturen?

Of we een overkoepelend orgaan boven de verenigingen willen??? 🙄🙈
https://watwildeamateur.nl/
In het verhaaltje bij de enquête staat de reden van waarom.
Op persoonlijke titel gedaan.

De link had veel helder gemaakt, maar kwam pas veel later vandaag.

Theo

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#22 Bericht door pe1cmo »

Als je te veel clubjes krijgt, zoals vroeger ook de programma makers met hun leveranciers e.d. krijg je van het AT (economische zaken) vanzelf het verzoek om een vereniging te maken waar de andere verenigingen in zitting nemen, zodat het AT met nog maar één partij hoeft te praten.

Dit is een voorbeeld dat een 15 jaar geleden de programma makers zoals omroepen, schouwburgen, fabrikanten enz. zeg maar alles wat draadloze microfoons en meer gebruikt een vereniging PMSE (Program Making and Special Events) hebben opgericht en dat namens alle gebruikers de contacten met het AT onderhoud.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#23 Bericht door PA0MJM »

Ons enige nadeel: zendamateurs zijn economisch niet van belang.
Daarom zal die drive niet komen van de RDI, is mijn zwaarmoedige opvatting op dit punt.

Die moet uit onszelf komen.
En ja Juul, het is van alle tijden, maar toch:
Zendmateurs uit alle provincies, verenigt u. In al uw verscheidenheid. Fuseer de verenigingen tot 1
Hou op met de verschillen benadrukken. Redt onze frequentieruimte.
Onder andere. 😉
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#24 Bericht door elsinga »

Ik lees dit draadje met enige verbazing. Want ik ben als Veron lid en deelnemer aan de DARU mailinglijst juist niet gemaild. Apart...

Maar goed, linkje naar de enquete stond hier op het forum, dus even bekeken. De introtekst spreekt me niet zo aan, te activistisch en deels onjuist. Wel ben ik het eens met 1 stem richting RDI/IARU, maar kan ik niet aangeven dat die ene koepel er al enigszins is. Dat is namelijk de samenwerking van Veron en VRZA bij het overleg dat ze al met RDI hebben. Een open opmerkingenveld zou handig zijn geweest voor de invullers.

De enquete lijkt erg gericht op het verkrijgen van veel "ja" en dus (maar dat is niet gevraagd!) "regelen een koepel". Ik ben dus heel benieuwd hoe de resultaten gepresenteerd gaan worden.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#25 Bericht door PA9X »

Kan me herinneren dat in een ver ver verleden er gesprekken zijn geweest tot het oprichten van een federatie waarin de verenigingen deelnemen. Enige doel van die federatie was belangenbehartiging. Volgens mij was de VERON toen initiatiefnemer, maar initiatief gestrand.

Ik vind het initiatief om dit te onderzoeken goed, maar de enquete is behoorlijk suggestief door te stellen dat onze belangen niet goed behartigd worden. Als je een enquete op dit onderwerp start, dan begin je met te onderzoeken of belangen voldoende behartigd worden.

Overigens zijn de uitslagen niet representatief. Niet alle amateurs zijn uitgenodigd om deel te nemen. De resultaten zijn te manipuleren, alleen al omdat het ip-adres de unique identifier is. Met een geringe inspanning kun je de enquete meerdere keren invullen.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#26 Bericht door PA3CQN »

Wat wel opvalt is dat de DARU enquête nu eigenlijk een herhaling van een eerder onder de DKARS vlag gedane enquête uit 2017 is

Kijk je naar de doelstellingen dan verschillen ze niet wezenlijk van die van VERON/VRZA.
Ze zijn het oneens met de verenigingsstructuur, dat kan. De aangewezen plek om daar iets aan te doen is natuurlijk in die vereniging zelf.
Ze wilden actieve ondersteuning bij antenneproblemen maar hun eigen ondersteuning is daarbij is ook gestopt.
Ze willen minder storing en meer ruimte: dat willen we allemaal wel, maar RDI kan daar niet heel veel aan bijdragen. De vloedgolf aan storende spullen uit China is moeilijk in te dammen zonder importverbod. En dat gaat niet lukken, want dat zou je dan Europees moeten regelen.

Waar aan voorbijgegaan wordt is dat veel veranderingen maatschappelijke/economische oorzaken hebben. 50 Jaar geleden keek niemand op van een antenne op het dak. Die hadden we allemaal. En een mooie HF-beam kon er ook wel bij. Nu zijn die antennes weg en is de HF-beam als enige over gebleven. En dat ligt slecht bij de buurtbewoners. Zelfs als je daarvoor lobbyt bij de VNG kom je dan soms alsnog een rechter op je pad tegen.
En de toegenomen storing is ook grotendeels een technisch/economisch probleem. Op papier zou het niet mogen bestaan maar de realiteit is anders. Dat is hinderlijk maar het idee dat de RDI dat even op gaat lossen is een illusie: ik zie die huis-aan-huis controles van al voor me .. niet dus.

En daarmee kom je aan de kern: een nieuw overkoepeld orgaan gaat niets meer opleveren dan de samenwerking tussen VERON/VRZA nu. Vast willen houden aan de schone banden en grote antennes die de zendamateur in 1980 had is blijven hangen in het verleden en een ontkenning van een veranderende wereld/maatschappij. Het voorspiegelen dat zo'n overkoepelend orgaan voor ons al die problemen oplost is voor mij dan ook 'kiezersbedrog'.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#27 Bericht door PE1PQX »

PH7R schreef: 26 okt 2023, 15:38 Back on topic :mrgre
1 Belangenbehartiger richting overheid/IARU: ja. Eigenlijk zijn er niet zoveel verschillen tussen de bestaande verenigingen. Enige wezenlijk is wijze waarop leden kunnen stemmen op ALV.

Wat me wel opvalt is dat enquete niet op Veron site staat, dus geen goedkeruing vanuit Veron voor deze enquete en wel vanuit VRZA?
Daarnaast staat er "namdens de enquetecommssie". Is dit een officiele commissie van de VRZA die zich met deze materie bezig houdt?
Op de site van de VRZA staat het vermeld als zijnde 'ingezonden artikel', op de site van de VERON kan ik het zo even niet vinden. Dus in die zin van beiden (nog) geen standpunt.
Ik weet wel dat de VERON afdeling A20 er niet zo happy mee lijkt te zijn. (Zie https://a20.veron.nl/vreemde-enquete/ )

Zoals ik er tegen aan kijk (en dit dus puur mijn eigen mening is):

Deze enquête lijkt mij en afspiegeling van de DARU, 2 heren van dit initiatief zijn n.l. daar bestuurslid (secretaris en penningmeester, even opgezocht) en de overige 2 i.d.d. bestuurslid van de landelijke VRZA. (moest ik ook even opzoeken)
Het lijkt mij dat het landelijk bestuur van de VRZA deze 2 bestuursleden een reprimande moeten geven, of op zijn minst een hele grote aller laatste waarschuwing omdat ze niet het gekozen/afgesproken beleid van de VRZA volgen. Een royement is ook een optie wat mij betreft.

Deze gang van zaken vind ik zeer ongewenst, het is eenzelfde bom die de DKARS destijds ook gelegd had met de intentie om de VRZA en VERON op te heffen en alle taken (en wellicht de leden) die hiermee vrij kwamen toe te eigenen.

Ook de vraagstelling vind ik suggestief, er zit een hele dikke mening van de vragenstellers in. Door deze vragen zie ik een verdere verdeeldheid en polarisatie opkomen, iets wat er heden ten dage al te veel van is in de wereld.

Het liefst zou ik willen oproepen tot boycot van deze enquête, welke zinloos, suggestief en ik uiterst ongewenst vind. Ik heb de initiatiefnemers dit ook gemaild, maar hierop tot nu toe geen reactie mogen ontvangen (en die verwacht ik dus voorlopig ook niet om eerlijk te zijn)

Ook heb ik de voorzitters van de VRZA en VERON op mijn eigen persoonlijke titel gemaild met de vraag om verenigingen hiervan afstand te laten nemen en (let op!!!) indien er mogelijkheid er is er tegen op te treden. Ik wacht deze reacties ook nog af.

Om even een reactie te geven op de topic-titel: "Enquête Overkoepelend Orgaan"
Dat overkoepelend orgaan is er al: het RDI. Alleen heeft het RDI geen zitting in de internationale IARU, dat heeft de VERON weer wel.
Helaas heeft het RDI meer taken in haar pakket dan onze gezamenlijke hobby.

Tot zover mijn 2 euro-centen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#28 Bericht door TheoP »

oei André, een ander mag niet op persoonlijke titel wat doen?
Maar intussen doe jij het ook :D

Ik weet niet waarom en wat hier achter zit, wel hoor ik in de wandel gangen wel iets.
Er schijnt ontevredenheid te zijn over hoe presenteren zendamateurs zich en hoe op te moeten komen voor hun belangen bij de overheid.

Theo

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#29 Bericht door PA0MJM »

Op dit forum nog niks over gelezen.
Of heb ik iets gemist?

Voor de rest: VERON VR of de ledenvergadering van de VRZA.
Geen lid van deze verenigingen?
Snel doen!
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#30 Bericht door PE1PQX »

TheoP schreef: 27 okt 2023, 18:25 oei André, een ander mag niet op persoonlijke titel wat doen?
Dat maak jij er van, zijn niet mijn woorden....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie