Malahit bestellen in RUsland, mag dat?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Malahit bestellen in RUsland, mag dat?

#1 Bericht door elsinga »

Allen,

ik ben aan het kijken naar een Malahit SDR2 of de aankomende SDR3. Nu kun je die op Ali wel krijgen, maar de vraag is of dat origineel spul is of nabouw. Dus kom je op de site van de Russische makers terecht. Maar iets met sancties, dus ik op zoek naar info. Het lijkt alsof voor particulier gebruik een radio ontvanger wel mag, commercieel (of uiteraard leger) gebruik niet. Maar heel duidelijk is dat niet.

Ik wil geen sancties omzeilen en niet het risico lopen dat een eventuele bestelling vernietigd wordt omdat het toch niet mag. Drie vragen:
- mag ik als particulier een Malahit SDR ontvanger bestellen in Rusland en wordt deze ook gewoon geleverd? Koers van de Roebel is trouwens heel laag, dus uit Rusland halen is qua prijs erg gunstig. ;)
- is er buiten Rusland ergens een officiële Malahit SDR2 of de aankomende SDR3 te koop? Liefst in de EU, maar als de prijs interessant genoeg (lees: prijs inclusief invoerkosten) is mag het ook daarbuiten.
- is er een gelijkwaardig alternatief? Dat zou ook nog kunnen. Ik heb al een RTL-SDR setje, wil nu gewoon een all-in-one oplossing.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Malahit bestellen in RUsland, mag dat?

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoe vreemd het ook klinkt lijkt het erop dat het is toegestaan.

Deze infographic van de 'Raad van de Europese Unie' zou insinueren dat het mag. Het is namelijk geen Goud, Staal, cement, asfalt, alcohol, sigaretten enz.

Klik even op de volgende afbeelding:
2306-eu-measures-against-russia_nl.jpg
Bron: https://www.consilium.europa.eu/nl/info ... e-invasion
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Malahit bestellen in RUsland, mag dat?

#3 Bericht door Cor - PA4Q »

Het lijkt mij op het eerste gezicht dat je wel een radio voor privégebruik in Rusland mag bestellen.
Een probleem is dan vervolgens hoe je daar geld naartoe overgemaakt krijgt, mag je wel een betaling doen naar Rusland? Ik heb het idee dat alle reguliere kanalen daarheen geblokkeerd zijn.

Maar wellicht belangrijker nog dan eventuele officiele sancties vanuit nederland of europa is het eigen morele kompas. Vindt je zelf dat je onder de huidige omstandigheden enige economische activiteit met Rusland kunt ontplooien? Daarover moet iemand zelf beslissen en kun zich niet verschuilen achter Den Haag of Brussel.

73, Cor PA4Q

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Malahit bestellen in RUsland, mag dat?

#4 Bericht door PE2AAB »

Los inderdaad van de morele keus; hoe krijg je welk geld daar. Roebels; ik denk niet het GWK ze (nog) heeft en Euro’s mag je niet exporteren. Wellicht dat er nog een andere muntsoort wordt geaccepteerd? Turkse Lira’s wellicht.

Maar goed; belangrijkste vraag die je jezelf zou moeten stellen inderdaad is; wil ik dit wel?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Malahit bestellen in RUsland, mag dat?

#5 Bericht door PA1AIS »

Cor - PA4Q schreef: 19 okt 2023, 09:49
Maar wellicht belangrijker nog dan eventuele officiele sancties vanuit nederland of europa is het eigen morele kompas. Vindt je zelf dat je onder de huidige omstandigheden enige economische activiteit met Rusland kunt ontplooien? Daarover moet iemand zelf beslissen en kun zich niet verschuilen achter Den Haag of Brussel.

73, Cor PA4Q
Precies.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Malahit bestellen in RUsland, mag dat?

#6 Bericht door TheoP »

Ik doe geen zaken meer met Russen, gewoon omdat het land fout is.
Plus het probleem, hoe komt het geld daar?
En ik heb toch veel zaken gekocht bij Russische privé personen.

Theo

on4avt
Berichten: 1507
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Malahit bestellen in RUsland, mag dat?

#7 Bericht door on4avt »

Ik zag overlaats er ene te koop ,maar vind die niet meer terug. Een zoekertje plaatsen, je weet nooit .

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Malahit bestellen in RUsland, mag dat?

#8 Bericht door elsinga »

Ja, de "wil ik dit wel?" vraag speelt hier ook. Vandaar de vraag naar een gelijkwaardig alternatief.

En ook geen idee hoe ik het geld er krijg, bij Ali is dat gewoon Alipay met Paypal of creditcard, maar bij de makers...? Geen idee. Allemaal onzekerheden dus.

Maar die zijn er ook voor versies die op Ali worden verkocht: is de kwaliteit wel voldoende, kun je firmware updates er gewoon opzetten, is er ondersteuning?

Maar voor de "omdat het kan" een mooie compacte ontvanger met waterval display, fatsoenlijke ontvangstmodes en zo, dat zou wel leuk zijn. Een WinRadio WR-G69DDCe 'EXCELSIOR Ultra' trouwens ook, maar die zal ietsje duurder zijn dan een Malahit.... :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Malahit bestellen in RUsland, mag dat?

#9 Bericht door pe1cmo »

kijk eens op ebay, daar zag ik ze ook. betaling enz loopt dan via hun.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie